به گزارش پایگاه خبری بانگ سروش، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اعلام کرد دو باشگاه‌ ایرانی پرسپولیس و استقلال به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از حضور در رقابتهای فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند.

بر پایه این خبر، دو باشگاه پرطرفدار پایتخت یعنی پرسپولیس و استقلال که به‌ترتیب با کسب عنوان قهرمانی و عنوان سومی بیستمین دوره لیگ برتر، جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۲ را بدست آوردند، با تصمیم کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای و AFC از لیگ قهرمانان فصل آینده آسیا حذف شدند و قرار است تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت کرده‌اند، راهی آن مسابقات شوند.

حذف از آسیا توسط کمیته داخلی!

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های ایران که به عنوان نهادی مستقل یکی از ارکان قضائی و حقوقی زیر مجموعه فدراسیون فوتبال است، خواستار تسریع در حل مشکلات باشگاه‌های استقلال تهران، پرسپولیس، فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان به‌عنوان نمایندگان فوتبال باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا شد.

این کمیته، حل پرونده‌های مربوط به بدهی‌های داخلی و بین‌المللی این باشگاه‌ها را به همراه ابهام در ثبت حقوقی آنها در اولویت قرار داد و با توجه به نامه شفاف AFC مبنی بر زیر نظر گرفتن تمام مسیر مربوط به صدور مجوز حرفه‌ای از هرگونه اغماض در برابر این باشگاه‌ها چشم‌پوشی کرد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با توجه به نامه‌هایی که از شاکیان داخلی و دریافت اطلاعات مبنی بر مالکیت مشترک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روی این موضوع دریافت کرده، روند حرفه‌ای سازی آنها را زیر ذره بین برده است. این نهاد بین‌المللی در نامه‌های ارسالی خود پس از معرفی اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، خواستار شفافیت در ارسال مدارک باشگاه‌های لیگ برتری شده بود.

کمیته مذکور نیز با توجه به اینکه زیر مجموعه فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود، در صورت تخطی با انحلال از سوی AFC و جریمه یا تعلیق تمامی فعالیت‌های فدراسیون روبرو می‌شد، از این رو مدارک باشگاه‌ها به‌صورت شفاف بررسی شد تا تصمیم به عدم صدور مجوز حرفه‌ای برای استقلال و پرسپولیس شود؛ موضوعی که سبب شد دو باشگاه پرطرفدار پایتخت از حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا محروم شوند.

پرسپولیس - استقلال

مخالفت با فرصت جدید و صدور مخفیانه آرا

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون برای حل این معضل از AFC خواست تا برای ارسال مدارک باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا فرصت کافی دهد تا آنها موانع موجود در راستای حرفه‌ای سازی را برطرف کنند.

خواسته‌ای که با مخالفت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا روبرو شد تا مسئولان این کمیته که ریاست آن برعهده داریوش مصطفوی است، شنبه شب (۸ آبان‌ماه) جلسه فوری و اضطراری دیگری را در این زمینه برگزار کنند.

هر یک از اعضای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای دارای پانل شخصی برای اعلام رأی خود درباره حرفه‌ای سازی بودند که آنها به‌طور مشترک تنها سه باشگاه را حائز این موضوع دانستند.

پیگیری‌های نشان می‌دهد در پانل مشترک مربوط به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نتوانستند مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند تا با تأیید AFC از حضور در لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا محروم شوند

حسین شریفی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ آسیا با رای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای گفت: طبق ماده ۵۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال، صدور مجوز حرفه ای باشگاه‌ها از دو مسیر کمیته بدوی و استیناف پیگیری می‌شود. هرگونه حضور و تأثیرگذاری این نهاد مستقل از سوی فدراسیون فوتبال تبعات سنگینی به همراه دارد. از این رو با آگاهی از این موضوع هیچ گونه دخل و تصرفی در روند این نهادها نداشتیم.

شریفی در خصوص اینکه احتمال دارد باشگاه‌های دیگری غیر از استقلال و پرسپولیس راهی ACL۲۰۲۲ تاکید کرد: باید تاکید کنم فدراسیون فوتبال اصلا در جریان جزئیات آرای اعضای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای نیست. نهادهای حرفه‌ای‌سازی کاملا مستقل هستند. آنها با پانل‌های شخصی کاربری خود در AFC و همچنین پانلی که در اختیار رئیس کمیته قرار دارد، آرای محرمانه خود را صادر می‌کنند.

قول سلطانی‌فر که عملی نشد

خبر شوک کننده برای فوتبال ایران حذف تیم های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا است؛ خبری که با توجه به  مشترک بودن مالکیت دو باشگاه و خصوصی نبودن آنها و همچنین بدهی‌های انبوهی که دو تیم اول پایتخت دارند و احتمال سخت گیری‌های جدی AFC ، فرصت حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را از دست داده‌اند.

طبق اخبار واصله، مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشین ورزش و جوانان، سال گذشته با حضور در مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا تعهد داده طی یک سال پیش‌رو وضعیت مالکیتی دو باشگاه و مسائل مالی آنها شفاف شود و اکنون یک‌سال از این ماجرا گذشته و نه تنها وضعیت مالکیت دو باشگاه مشخص نشده بلکه هر روز بر مشکلات مالی آنها هم افزوده می‌شود.

از سوی دیگر مصطفوی به عنوان رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای نیز تعهد یک میلیون دلاری به AFC داده تا مدارک بارگذاری شده در پنل کنفدراسیون فوتبال آسیا، بدون نقص و بر اساس شفافیت باشد، در غیر اینصورت فدراسیون فوتبال که وی را معرفی کرده، نیز با جریمه سنگین مواجه خواهد شد.

سال گذشته فدراسیون فوتبال به دلیل صدور مجوز حرفه‌ای برای چند باشگاه که دارای مشکلات بودند اما صحت مدارک آنها تائید نشد، ۱۲۰ هزار دلار جریمه شده و به همین دلیل کنفدراسیون فوتبال آسیا حساسیت بیشتری در مورد باشگاه‌های ایرانی دارد.

متاسفانه قول‌های وزیر پیشین ورزش و جوانان و همچنین تلاش‌ها (اگر تلاشی شده باشد) مدیران قبلی و وقت وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال برای حل مشکلات باشگاه‌ها جهت دریافت مجوز حرفه‌ای، هم نتیجه نداد تا دو باشگاه مطرح ایران، فرصت حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهند و بار دیگر ضعف مدیران ورزش و فوتبال را به نمایش بگذارند.

استقلال - پرسپولیس

الزامات AFC را بشناسید

کنفدراسیون فوتبال آسیا  برای فصل جدید لیگ قهرمانان در این قاره، ۷ آیتم بسیار مهم را برای صدور مجور در نظر گرفته که این آیتم‌ها دارای ۷۵ شاخه است.

۱- تعیین مالکیت باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس دارای یک مجمع هستند)، ۲- تسویه حساب مالیاتی سالیانه، ۳- معرفی ورزشگاه اختصاصی، ۴- تسویه بدهی‌ها باشگاه به بازیکنان، مربیان و افراد مختلف، ۵- بحث حضور بانوان و … الزامات حقوقی است که باشگاه‌ها باید آن را رعایت کنند تا بتوانند در فصل ۲۰۲۲ لیگ قهرمانان شرکت کنند.

در این بین ۳ باشگاه گل‌گهر سیرجان، سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان تاکنون مدارک خود را بدون نقص بارگزاری کردند و مس کرمان نیز خواستار دریافت صدور مجوز حرفه‌‎ای بود که در میانه راه از این موضوع انصراف داد. البته برای تائید مدارک سه باشگاه سپاهان، گل گهر و فولاد کنفدراسیون فوتبال آسیا نظر نهایی خود را در مورد حضور آنها در آسیا اعلام خواهد کرد.

نشست مدیران سرخابی با وزیر ورزش و جوانان

پس از اعلام خبر اولیه حذف قطعی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا، حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان از صبح روز شنبه با مسئولان این دو باشگاه در جلسه به سر می‌برد تا راهکاری برای برون رفت از این شرایط پیدا کنند

البته به نظر می‌رسد حل شدن مشکل دو باشگاه به‌همین راحتی نیست و دو باشگاه شاید فقط یک درصد با معجزه بتوانند نظر AFC را تغییر دهند و این نشست‌‎ها نوش دارو بعد از مرگ سهراب است.

مطمئنا عدم حضور سرخابی‌ها در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا، انتقادات از عملکرد وزارت ورزش و جوانان که مالک این دو باشگاه بوده و وظیفه عزل و نصب هیات مدیره و مدیرعامل آنها را برعهده دارد، بیشتر خواهد شد و شاید پای وزیر جدید ورزش و جوانان، برای پاسخگویی به مردم، به مجلس باز شود.

پرسپولیس - استقلال

حذف غول‌های غرب از آسیا

خبر تلخ حذف تیم‌های مطرح از آسیا، تنها به فوتبال ایران مربوط نمی‌شود زیرا ۵ تیم مطرح عربستانی و اماراتی هم با این مشکل مواجه شده و از رقابتهای فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شده‌اند.

در این رابطه صفحه توئیتری «الآسیوی» نوشت: «دو باشگاه بزرگ ایران نتوانستند مجوز حرفه‌ای برای حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا دریافت کنند و در این مسابقات حضور نخواهد داشت.»

در ادامه این خبر آمده است: «رسانه‌های سعودی هم امروز از عدم دریافت مجوز حرفه ای دو باشگاه بزرگ النصر و الاتحاد برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا خبر داده بودند که مثل بمب در رسانه های سعودی پیچید.»

از سوی دیگر، در جدیدترین خبر در این زمینه آمده است که دو غول فوتبال امارات را در این زمینه دچار مشکل شدند. العین و الوحده دو تیم بزرگ امارات طبق اعلام رسانه‌های امارات مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب نکردند.

تیری در ترکش ناامیدی!

هرچند کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) با درخواست فدراسیون فوتبال ایران برای تمدید مهلت باشگاه‌ها جهت تکمیل مدارک خود و دریافت مجوز حرفه‌ای مخالفت کرده تا به این شکل استقلال و پرسپولیس در خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ قرار بگیرند، اما مدیران این دو باشگاه تا ساعت ۲۴ (یکشنبه ۹ آبان‌ماه) به‌وقت مالزی (۱۹:۳۰ به وقت تهران) باید باشگاه‌های دارای مجوز حرفه‌ای را معرفی کند.

البته به نظر نمی‌رسد در این زمان باقیمانده، مدیران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بتوانند مشکلات موجود را به‌طور کامل برطرف کنند و فرصت حضور این دو تیم در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را از دست دهند ولی نباید شانس تیری در تاریکی را از دست داد.

حال باید منتظر تصمیم نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در خصوص وضعیت دو تیم استقلال و پرسپولیس بود تا مشخص شود حذف آنها قطعی خواهد شد یا این ارگان مهم در قاره کهن دوباره به دو باشگاه مطرح تهرانی فرصت می‌دهند؟

گفتنی است تیم‌های سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان دو نماینده دیگر ایران در لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ مشکلی از این بابت ندارند و باید منتظر ماند و دید در صورت حذف استقلال و پرسپولیس چه تیم‌های جایگزین خواهند شد.

حال هر اتفاقی برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس رخ دهد، نمی‌تواند ضعف مدیران وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال را مخفی کند، مدیرانی که با تصمیمات اشتباه خود و بی‌کفایتی‌هایی که در بحث‌های مدیریتی این دو تیم پرطرفدار انجام داده‌اند، عامل اصلی ناکامی‌های آنها در درون و بیرون مستعطیل سبز لقب گرفته و خواهند گرفت…

گزارش: امیر محب‌ملکی