به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ رقابتهای کشتی قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان (امیدها) ۲۰۲۲ اسپانیا درحالی روز یکشنبه اول آبان‌ماه سال جاری در شهر پونت‌ودرا به پایان رسید که فرنگی‌کاران ایران حتی با از دست دادن یک کشتی‌گیر (به دلیل عدم رویارویی با حریف رژیم اشغالگر قدس) به‌عنوان قهرمانی دست یافتند اما یک اشتباه بزرگ قهرمانی را از آزادکاران کشورمان گرفت.

در کشتی‌ فرنگی، شاگردان حسن رنگرز با کسب ۳ مدال طلا، ۳ مدال برنز و سر وزن نرسیدن یک کشتی‌گیر و ۱۳۸ امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های گرجستان و ترکیه به ترتیب با ۱۰۱ و ۹۳ امتیاز دوم و سوم شدند.

در کشتی‌ آزاد، شاگردان پژمان درستکار با کسب ۴ مدال طلا، یک مدال نقره، دیسکالیفه یک کشتی‌گیر و سر وزن نرسیدن یک کشتی‌گیر دیگر، با ۱۳۴ امتیاز و پس از تیم گرجستان که با ۱۴۱ امتیاز قهرمانی شد، به عنوان نایب قهرمان دست یافت. آمریکا هم با ۱۱۲ امتیاز سوم شد.

قهرمانی با سر وزن نرسیدن و شکست اختیاری!

مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی امیدهای جهان ۲۰۲۲ اسپانیا طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ مهرماه در شهر پونت‌ودرا برگزار شد که هرچند با قهرمانی فرنگی‌کاران ایران همراه شد اما اتفاقاتی در این رقابتها رقم خود که نزدیک بود شیرینی این قهرمانی را از بین ببرد.

در این رقابتها، دو کشتی‌گیر اوزان ۶۰ و ۸۲ کیلوگرم، برای عدم رویارویی با حریفانی از رژیم اشغالگر قدس، به حربه‌های ویژه‌ای روی آوردند تا مانع از محرومیت فردی و تیمی شوند.

در وزن ۶۰ کیلوگرم «امید آرامی» پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۵ بر ۱ و ضربه فنی مغلوب «کرم کمال» از ترکیه شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، به گروه بازنده‌ها رفت. این یک بدشانسی بزرگ برای آرامی بود زیرا باید در این مرحله به مصاف کشتی‌‌گیری از رژیم اشغالگر قدس می‌رفت اما ترجیح داد صبح روز مسابقه شانس مجدد، به وزن قانونی نرسد و با این حربه، از رویارویی با این حریف و محرومیت احتمالی فردی و تیمی فرار کرد.

در وزن ۸۲ کیلوگرم، «علیرضا مُهمدی» که در رقابتهای قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۲۱، به عنوان قهرمانی دست یافته بود، در این رقابتها در گروهی قرار گرفت که حریف رژیم اشغالگر قدس هم در آن حضور داشت. این کشتی‌گیر آینده‌دار کشورمان، ترجیح داد تا در دور نخست مقابل «علی هونج» از ترکیه تن به شکست ۷ بر ۴ بدهد تا در دور دوم با حریف رژیم اشغالگر قدس روبرو نشود. البته با توجه به عدم راهیابی حریف ترک به فینال، مُهمدی هم وداع تلخی با این رقابتها داشت.

در سایر اوزان، «پویا دادمرز» در وزن ۵۵ کیلوگرم با پیروزی‌های درخشان ۳ بر ۱ برابر «احمت تاشکین اوغلو» از ترکیه، ۸ بر ۱ مقابل «نورزات کابدیرآخیموف» از قزاقستان و ۹ بر ۴ برابر «دنیس میهای» از رومانی، مقتدرانه به فینال رسید و در نهایت با نتیجه ۵ بر ۱ از سد «نیهاد قلی‌زاده» قهرمان جوانان جهان از آذربایجان گذشت تا مدال طلای این وزن را بدست آورد.

 «ایمان محمدی» هم در وزن ۶۳ کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست، با پیروزی‌های ارزشمند ۶ بر ۱ برابر «احمد باقدودا» از مصر، ۷ بر ۱ مقابل «ریوتو ایکیدا» از ژاپن، ۵ بر ۱ برابر «ضیا باباشوف» از آذربایجان و ۸ بر صفر مقابل «گئورگی شوتادزه» از گرجستان، دیگر طلایی ایران در این مسابقات قرار گرفت.

در وزن ۶۷ کیلوگرم «سیددانیال سهرابی» هم سومین طلای فرنگی‌کاران امید کشورمان را درخشش عالی و برتری‌های مقتدرانه ۴ بر صفر و ضربه فنی برابر «جولیان حورتا» از کلمبیا، ۹ بر صفر مقابل «ویلیوس ساویکاس» از لیتوانی، ۹ بر ۲ و ضربه فنی برابر «امانت سامات اولو» از قرقیزستان، ۶ بر ۳ مقابل «دیگو چخیکوادزه» از گرجستان و ۱۷ بر ۷ برابر «گاگیگ سنجویان»، بدست آورد.

«امیر عبدی» در وزن ۷۲ کیلوگرم با بدشانی از رسیدن به فینال بازماند اما توانست به مدال برنز این مسابقات برسد. وی پس از استراحت در دور اول، با نتیجه ۶ بر صفر «سانات خاچاتریان» از ارمنستان را مغلوب کرد اما در رقابت بعدی با نتیجه ۱ بر ۱ مغلوب «گوربان گوربانوف» از آذربایجان شد تا فرصت رسیدن به مدال طلا را از دست بدهد. وی در شانس مجدد، ابتدا ۸ بر صفر «یانیس نیفری» از فرانسه را شکست داد و با برتری ۳ بر یک مقابل «عرفان میرزویف» از اوکراین، صاحب مدال برنز شد.

در وزن ۹۷ کیلوگرم «علی عابدی درزی» دیگر مدال برنز تیم ایران را بدست آورد. وی ابتدا ۴ بر ۳ «اینوت گوسا» از رومانی را مغلوب کرد اما با شکست ۸ بر صفر مقابل «مارکوس راگینگر» از اتریش، به گروه بازنده‌ها رفت. وی در شانس مجدد با دو برد ۶ بر ۳ مقابل «مصطفی اولگون» از ترکیه و ۱ بر ۱ برابر «گئورگی کاتساناشویلی» از گرجستان، به مدال برنز دست یافت.

«علی اکبر یوسفی» در وزن ۱۳۰ کیلوگرم سومین و آخرین برنزی کاروان کشورمان بود. وی ابتدا ۶ بر صفر برابر «پائول مورالس» از مکزیک پیروز شد اما با شکست ۷ بر ۱ مقابل «میخایلو ویشنیوتسکی» قهرمان جوانان جهان از اوکراین شد، به گروه بازنده‌ها رفت. وی در این گروه با دو برد ارزشمند ۴ بر صفر و ضربه فنی برابر «مارین نیشیمورا» از ژاپن و ۱۰ بر ۱ مقابل «سارخان ممدوف» از آذربایجان، صاحب مدال برنز این وزن شد.

در وزن ۷۷ کیلوگرم «محمدرضا مختاری» در دور نخست با نتیجه ۱ بر ۱ مغلوب «مالخاز آمویان» دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان از ارمنستان شد. وی در گروه بازنده‌ها با نتایج ۱۱ بر صفر «امانوئل بنیتز» از مکزیک و ۸ بر صفر برابر «آکیلبک تالانتبکوف» از قرقیزستان را شکست داد و به دیدار رده‌بندی راه یافت اما با باخت ۳ بر یک مقابل «نائو کوساکا» از ژاپن به مقابل پنجم بسنده کرد.

«ابوالفضل چوبانی» در وزن ۸۷ کیلوگرم مسابقات را با دو برد ۳ بر ۱ مقابل «کریستین زمپ» از سوئیس و ۴ بر ۴ برابر «موهیوتدین ساریجیجک» از ترکیه آغاز کرد اما با شکست ۹ بر ۴ و ضربه فنی از «ماکسات سایلاو» از قزاقستان و با توجه به عدم راهیابی این حریف به دیدار نهایی، دست خالی این رقابتها را ترک کرد.

رده‌بندی انفرادی و تیمی رقابتهای کشتی  فرنگی قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان (امیدها) ۲۰۲۲ اسپانیا

ردهبندی انفرادی:

۵۵ کیلوگرم: ۱- پویا دادمرز (ایران) ۲- نیهاد قلی زاده (آذربایجان) ۳- احمت تاشکین اوغلو (ترکیه) و گئورگی توخادزه (گرجستان)

۶۰ کیلوگرم: ۱- کرم کمال (ترکیه) ۲- نیه‌ات ممدلی (آذربایجان) ۳- اولجاس سلطان (قزاقستان)

۶۳ کیلوگرم: ۱- ایمان محمدی (ایران) ۲- گئورگی شوتادزه (گرجستان) ۳- ریوتو ایکیدا (ژاپن) و هراچیا پوقوسیان (ارمنستان)

۶۷ کیلوگرم: ۱- سید دانیال سهرابی (ایران) ۲- گاگیگ سنجویان (فرانسه) ۳- کیوتارو سوگابه (ژاپن) و دیگو چخیگوادزه (گرجستان)

۷۲ کیلوگرم: ۱- گوربان گوربانوف (آذربایجان) ۲- پاول پوکلاویچ (کرواسی) ۳- امیر عبدی (ایران) و ویکاس (هند)

۷۷ کیلوگرم: ۱- مالخاز آمویان (ارمنستان) ۲- الکساندرین گوتو (مولداوی) ۳- ساجان (هند) و نائو کوساکا (ژاپن) ۵- محمدرضا مختاری (ایران)

۸۲ کیلوگرم: ۱- اکسیوس موکوبو (نروژ) ۲- کارلو کودریک (کرواسی) ۳- ماتس آحلگرن (سوئد) و بکا گورولی (گرجستان) … ۱۳- علیرضا مهمدی (ایران)

۸۷ کیلوگرم: ۱- ای‌ستوان تاکاس (مجارستان) ۲- گئورگ تادیووسیان (ارمنستان) ۳- سیمون سیمونوویچ (لهستان) و مارسل استرکنبورگ (هلند) …، ۷- ابوالفضل چوبانی (ایران)

۹۷ کیلوگرم: ۱- الکس زوکه (مجارستان) ۲- مارکوس راگینگر (اتریش) ۳- علی عابدی درزی (ایران) و ناتیش (هند)

۱۳۰ کیلوگرم: ۱- فاتح بوزکورت (ترکیه) ۲- میخایلو ویشنیوسکی (اوکراین) ۳- علی اکبر یوسفی (ایران) و داریوز ویتک (مجارستان)

رده بندی تیمی:

 ۱- ایران ۱۳۸ امتیاز ۲- گرجستان ۱۰۱ امتیاز ۳- ترکیه ۹۳ امتیاز ۴- آذربایجان ۸۹ امتیاز ۵- ژاپن ۸۹ امتیاز ۶- ارمنستان ۷۰ امتیاز ۷- مجارستان ۶۷ امتیاز ۸- اوکراین ۵۸ امتیاز

تزریق سرم در غفلت کادرفنی و رئیس!/ قهرمانی به‌راحتی پرید…

تیم کشتی آزاد امید ایران در حالی با اختلافی ناچیز از تیم گرجستان، نایب قهرمان رقابتهای جهانی ۲۰۲۲ اسپانیا شد که اتفاقی عجیب و سوال برانگیز، جام قهرمانی را از چنگ شاگردان پژمان درستکار در آورد.

این اتفاق تلخ در روز پایانی این مسابقات رخ داد و کشتی آزاد ایران را با شوک روبرو کرد. طبق گفته کادر فنی و برخی از همراهان تیم ایران، «سجاد غلامی» آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم تیم کشورمان به دلیل تخلفی عجیب و ابهام انگیز از دور رقابتها حذف (دیسکالیفه) شد؛ آنهم در حالیکه می‌توانست امتیاز لازم برای قهرمانی تیم را کسب کند ولی به دلیل اقدامی سوال برانگیز، جام قهرمانی را از ایران گرفت.

غلامی در گام نخست، درحالیکه با نتیجه ۶ بر صفر از «ترنت هیدلای» آمریکایی پیش بود، به دلیل اشتباه شخصی و افت فاحش بدنی با نتیجه ۱۵ بر ۶ مغلوب شد و با فینالیست شدن حریفش به گروه بازنده‌ها رفت تا بتواند برای کسب مدال برنز به مبارزات خود ادامه دهد. اما به دلیل تزریق سرم که در چنین مسابقاتی، تخلف پزشکی شد محسوب می‌شود، با رای کمیته برگزاری رقابتها دیسکالیفه شد، از دور رقابت‌ها کنار رفت و هیچ امتیازی برای کاروان ایران کسب نکرد.

دلایل مختلفی از سوی کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران و حتی رئیس فدراسیون کشتی در این خصوص ارائه شده ولی هنوز مشخص نیست، اقدام غلامی، تصمیم و اشتباه فردی و ناخواسته او بوده و یا اشتباه سهوی کادر فنی و کادر پزشکی؟ گفته شده این کشتی‌گیر به دلیل ضعف شدید جسمانی و با اصرار خودش از پزشک می‌خواهد تا به او سرم تزریق کند و زمانیکه با ممانعت پزشک مواجه می‌شود، اعلام می‌کند مجوز این کار را از پژمان درستکار و محسن کاوه گرفته؛ درحالیکه همه می‌دانند طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی تزریق سرم یا هر داروهای تقویتی دیگری ممنوع است و با کشتی گیر خاطی برخورد قانونی می‌شود.

حال سوال اینجاست که اگر ملی‌پوش متخلف ایران، اصرار خودسرانه به تزریق سرم داشته، چرا کادر پزشکی با این کار موافقت کرده و آیا کادر پزشکی از این تخلف که بدون هماهنگی با پزشک مسابقات انجام شده، مطلع نبوده است؟ و از همه مهمتر اینکه چرا کادرمدیریتی و فنی، مواظب کشتی‌گیران خود نبودند تا از این اقدام خودسرانه جلوگیری شود.

در این خصوص بد نیست به روایت همراهان تیم ایران در محل برگزاری مسابقات هم توجه کرد که در توضیح این ماجرا گفتند: «پس از پایان مبارزه غلامی مقابل حریف آمریکایی، این کشتی گیر به شدت دچار ضعف جسمانی شد تا جایی که حتی توان راه رفتن هم نداشت. با توجه به ضعف جسمانی، حالت تهوع و وخامت حال او و همچنین اهمیت حفظ سلامت این کشتی گیر، پزشک تیم ملی در رختکن تیم ایران اقدام به تزریق سرم به او می‌کند. گویا این موضوع توسط مدیر تیم ملی آلمان به مسئولان برگزاری مسابقات گزارش شده و بلافاصله مسئولان کمیته پزشکی اتحادیه جهانی وارد رختکن ایران می‌شوند. با این وجود حتی با مشاهده وخامت حال غلامی و توضیحات کادر پزشکی کشورمان، این ملی پوش را دیسکالیفه می‌کنند.»

هر چند علیرضا دبیر بلافاصله بعد از این ماجرا واکنش نشان داد و تصمیم بر محرومیت دو ساله این آزادکار خاطی گرفت، اما هنوز ابعاد مختلف این اتفاق مبهم است و باید بعد از بازگشت تیم به ایران مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس فدراسیون کشتی در واکنش به این اشتباه بزرگ و از دست رفتن قهرمانی اعلام کرد: «قصد صحبت نداشتم و به دلیل این اشتباه بسیار عصبانی‌ام، چرا که غلامی با این کار، قهرمانی را از تیم ایران گرفت. متأسفانه این کشتی گیر بار اولش نیست و ممکن است فدراسیون جهانی او را محروم کند. اگر فدراسیون جهانی هم محروم نکند، من او را ۲ سال محروم می‌کنم. اشتباه او اصلاً قابل بخشش نیست، چون به دروغ به کادر پزشکی گفته سرمربی و مدیرفنی تیم گفته‌اند که او باید سرم بزند!»

به هر حال این اتفاق به‌هیچ عنوان قابل چشم پوشی و فراموشی نیست و باید بی‌تعارف و با جدیت به بررسی آن پرداخت. به‌ویژه آنکه علیرضا دبیر هم بر این موضوع تاکید کرده: «پولی که برای کشتی گیران خرج می‌شود پول بیت‌المال است. پولی که از فروش نفت و مالیات به دست می‌آید را در اختیار ما می‌گذارند و قرار نیست هرجوری دلمان می‌خواهد عمل کنیم. فقط از خدای خودم شرمنده هستم که چنین اتفاقی رخ داد.»

در این رابطه خواندن صحبت‌های «اکبر فلاح»، در خصوص دیسکالیفه شدن سجاد غلامی و محرومیت او، هم جالب توجه است: «زمانی‌که کشتی‌گیر موفق می‌شود، فدراسیون و سرمربیان آن را سهم خودشان می‌دانند، بنابراین وقتی اشتباه یا باختی هم اتفاق می‌افتاد، باید همگی گردن بگیرند. تنها مقصر کشتی‌گیر نیست. الان می‌گویند غلامی خودسرانه سرم زده و تیم از قهرمانی افتاده، اولا اینکه کسی که خودش نمی‌تواند به خودش سرم بزند، بنابراین اگر سرمی هم به غلامی تزریق شده همه در جریان این موضوع بودند. از رئیس فدراسیون تا سایر مربیان در این امر مقصر بودند و تنها نباید به کشتی‌گیر خرده گرفت.»

قهرمان کشتی دنیا در سال ۱۹۹۳ همچنین افزود: «پزشک تیم، مربیان و حتی خود کشتی‌گیر هم می‌داند اگر در حین مسابقه در سالن سرم وصل کند به منزله دوپینگ است، اما چنین بی‌احتیاطی کردند. در هر حال به نظرم اگر فدراسیون قصد محرومیت غلامی را دارد، باید رئیس فدراسیون، محسن کاوه و پژمان درستکار هم دو سال محروم کنند که چنین بی‌دقتی انجام دادند.»

نایب قهرمانی با ۵ فینالیست، دو اتفاق خاص و دو برادر طلایی

پس از برگزاری مراسم قرعه‌کشی رقابتهای کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان در روز ۲۸ مهرماه، مشخص شد که «محمد نخودی» کشتی‌گیر وزن ۷۹ کیلوگرم ایران در دور نخست می‌بایست با حریفی از رژیم اشغالگر قدس کشتی‌ بگیرد اما با توجه به اینکه نخودی نایب قهرمان دو دوره گذشته مسابقات کشتی بزرگسالان جهان، در مراسم وزن‌کشی، به سر وزن قانونی نرسید، خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفت و فرصت کسب یک مدال ارزشمند از این کشتی‌گیر جوان و تیم ملی ایران گرفته شد.

این اتفاق شروع تلخی برای کشتی‌گیران امید ایران، در این مسابقات رقم زد و با اشتباه بچه‌گاه «سجاد غلامی» در وزن ۸۶ کیلوگرم که در میان غفلت کادر مدیریتی، کادر فنی و کادر پزشکی، باعث دیسکالیفه شدن این کشتی‌گیر شد و همچنین عملکرد ضعیف «احمد محمدنژاد جوان» در وزن ۵۷ کیلوگرم و «آرمین حبیب‌زاده» در وزن ۶۱ کیلوگرم که با شکست از حریفان خود، خیلی زود از دور مسابقات کنار رفتند، امتیازات مهمی را از آزادکاران کشورمان برای قهرمانی در این رقابتها سلب کرد.

در وزن ۶۵ کیلوگرم هم «کیان محمودجانلو» که در دور نخست با نتیجه ۷ بر ۸ مغلوب «حمزه آلاجا» از ترکیه شد، با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال به گروه بازنده‌ها رفت اما با دو پیروزی با نتایج ۱۰ بر صفر برابر «سیداسلام حسینی» از فنلاند و ۹ بر ۴ مقابل «ساموئل آلوارز» از پورتوریکو و شکست ۱۱ بر ۸ برابر «اریک آروشانیان» از اوکراین، به‌عنوان پنجمی این رقابتها بسنده کرد.

البته بعد از ناکامی عجیب در این ۵ وزن که امتیازات تیمی اندکی را نصیب تیم ایران کرد، در ۵ وزن دیگر کشتی‌گیران کشورمان به فینال رسیدند که حاصل آن ۴ مدال طلا و یک نقره بود.

«امیرمحمد یزدانی» کاپیتان این تیم هم در وزن ۷۰ کیلوگرم، پس از استراحت در دور اول، در مسابقات بعدی با نتایج ۱۵ بر ۵ مقابل «تالگات سیرباز» قهرمان آسیا از قزاقستان، ۱۷ بر ۷ مقابل «کوتا تاکاهاشی» از ژاپن و ۴ بر ۲ برابر «یحیی توماس» از آمریکا به دیدار فینال رسید اما با شکست عجیب و ۸ بر ۴ مقابل «گئورگی الباکیدزه» قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا از گرجستان شد، به مدال نقره این مسابقات دست یافت.

در وزن ۹۷ کیلوگرم «امیرعلی آذرپیرا» با چهار پیروزی مقتدرانه، نخستین مدال طلای کاروان ایران را بدست آورد. وی در این رقابتها‌ به ترتیب و با نتایج ۱۲ بر ۲ مقابل «واسیل سووا» از اوکراین، ۱۰ بر صفر برابر «ریچارد وق» از مجارستان ۸ بر صفر مقابل «ارطغرل آگجا» از آلمان و ۵ بر ۳ برابر «تانر اسلوان» از آمریکا را شکست داد و طلای این مسابقات را به گردن آویخت.

«محمدصادق فیروزپور» در وزن ۷۴ کیلوگرم دومین طلا را برای ایران به ارمغان آورد. وی با پیروزی‌های متوالی ۱۰ بر صفر برابر «آتامیرات چارلیف» از ترکمنستان، ۶ بر ۴ مقابل «عصمت جیتفجی» از ترکیه ۴ بر صفر برابر «وادیم کوریلنکو» از اوکراین، به مرحله نیمه نهایی رسید که در این مرحله با توجه به مصدومیت «تموری برواشویلی» از گرجستان، به دیدار فینال راه یافت و با برتری ۵ بر ۲ مقابل «خادجی مراد گادجیف» از آذربایجان، عنوان قهرمانی این رقابتها را بدست آورد.

در وزن ۹۲ کیلوگرم «امیرحیسن فیروزپور» برادر کوچک «محمدصادق» هم سومین طلای کاروان ایران و دومین طلای خانواده فیروزپور را بدست آورد تا کسب دو مدال طلا توسط فیروزپورها، به اتفاق ویژه دیگر این رقابتها مبدل شود. وی با پیروزی‌های متوالی و مقتدرانه ۱۱ بر ۲ مقابل «رضابک آیتموخان» از قزاقستان، ۱۱ بر ۱ برابر «ادلان ویسخانوف» از فرانسه، ۱۲ بر صفر مقابل «تیویر بوال» از کانادا، ۱۷ بر ۶ برابر «فیض‌الله آکتورک» قهرمان اروپا از ترکیه و ۱۰ بر صفر مقابل «جاکوب کاردناس» از آمریکا، به این طلای ارزشمند دست یافت.

در آخرین کشتی جام هم «امیررضا معصومی» فرزند «فردین معصومی» کشتی‌گیر عنوان‌دار سابق ایران، توانست در وزن ۱۲۵ کیلوگرم، چهارمین طلای ایران را بدست آورد. وی با پیروزی‌های مقتدارنه و متوالی ۱۱ بر صفر برابر «آدیل میسیرجی» از ترکیه، ۱۰ بر صفر مقابل «میلان کورسوگ» از مجارستان و ۶ بر ۳ برابر «علیشیر یرگالی» دارنده مدال نقره آسیا از قزاقستان به دیدار فینال این وزن رسید و درحالیکه در ۳۰ ثانیه نخست کشتی از «سولومون ماناشویلی» قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا از گرجستان عقب افتاده بود، در نهایت با نتیجه ۱۳ بر ۲ حریف قدرمند خود را شکست داد و به مدال طلای این وزن دست یافت.

رده‌بندی انفرادی و تیمی رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان (امیدها) ۲۰۲۲ اسپانیا

۵۷ کیلوگرم: ۱- امان (هند) ۲- احمت دومان (ترکیه) ۳- کامیل کریموف (اوکراین) و بکزات آلماز اولو (قرقیزستان) … ۹- احمد محمدنژاد جوان (ایران)

۶۱ کیلوگرم: ۱- آرسن هاراتونیان (ارمنستان) ۲- تایربک ژوماشبک اولو (قرقیزستان) ۳- آسیل آیتاکین (قزاقستان) و امره اورمان اوغلو (ترکیه) … ۱۶- آرمین حبیب‌زاده (ایران)

۶۵ کیلوگرم: ۱- وازگن توانیان (ارمنستان) ۲- حمزه آلاجا (ترکیه) ۳- ریوما آنراکو (ژاپن) و اریک آروشانیان (اوکراین) ۵- کیان محمودجانلو (ایران)

۷۰ کیلوگرم: ۱- گئورگی الباکیدزه (گرجستان) ۲- امیرمحمد یزدانی (ایران) ۳- کوتا تاکاهاشی (ژاپن) و کانان هیبت اف (آذربایجان)

۷۴ کیلوگرم: ۱- محمدصادق فیروزپور (ایران) ۲- خادجی مراد گادژیف (آذربایجان) ۳- وادیم کوریلنکو (اوکراین) و واسیل دیاکون (مولداوی)

۷۹ کیلوگرم: ۱- ولادمیر گامکارلیدزه (گرجستان) ۲- دولت یرگش (قزاقستان) ۳- آرمان آواگیان (ارمنستان) و کارتر استاروکی (آمریکا)

۸۶ کیلوگرم: ۱- تاتسویا شیرای (ژاپن) ۲- ترنت هیدلای (آمریکا) ۳- ایوان ایچیزلی (مولداوی) و امره جیفتجی (ترکیه)

۹۲ کیلوگرم: ۱- امیرحسین فیروزپور (ایران) ۲- جاکوب کاردناس (آمریکا) ۳- میریانی مایسورادزه (گرجستان) و فیض اله آکتورک (ترکیه)

۹۷ کیلوگرم: ۱- امیرعلی آذرپیرا (ایران) ۲- تانر اسلوان (آمریکا) ۳- اسلام الیاس اف (آذربایجان) و واسیل سووا (اوکراین)

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- امیررضا معصومی (ایران) ۲- سولومون ماناشویلی (گرجستان) ۳- علیشیر یرگالی (قزاقستان) و آنتونی کاسیوپی (آمریکا)

رده‌بندی تیمی:

 ۱- گرجستان ۱۴۱ امتیاز ۲- ایران ۱۳۴ امتیاز ۳- آمریکا ۱۱۲ امتیاز ۴- اوکراین ۱۰۴ امتیاز ۵- ترکیه ۹۵ امتیاز ۶- قزاقستان ۹۲ امتیاز ۷- ارمنستان ۸۵ امتیاز ۸- ژاپن ۷۲ امتیاز

 

گزارش: امیر محب‌ملکی