رئیس جمهور خطاب به طرف‌های برجام گفت که «بدانید از ۱۶ تیر به بعد رآکتور اراک را به شرایط سابق باز می‌گردانیم.» به نظر می رسد ایران پس از تولید آب سنگین بیش از ۱۳۰ تن و نگهداری ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده ۳.۶۷، ایران به سمت برداشتن گام دوم کاهش تعهدات هسته ای خود مطابق با برجام حرکت خواهد کرد.

به گزارش «بانگ»؛ ​آقای روحانی در جلسه امروز هیئت دولت خطاب به طرف‌های برجام گفت: ­از ۱۶ تیر سطح غنی سازی ایران دیگر ۳/۶۷ نخواهد بود بلکه اقدام بعدی را انجام می‌دهیم. رئیس جمهور با انتقاد از عملکرد طرف اروپایی برجام در عمل به تعهدات خود تصریح کرد: از ۱۶ تیر ما اقدام بعدی را انجام می‌دهیم اگر می‌خواهید اظهار تاسف کنید، از همین الان اظهار تاسف کنید و اگر بناست بیانیه بدهید از همین حالا بدهید.

رئیس جمهور تاکید کرد: از ۱۶ تیر تعهد درخصوص میزان سطح غنی سازی را کنار می‌گذاریم و آنرا به هر مقدار که دلمان خواست و براساس نیاز و ضرورتمان بالا خواهیم برد. آقای روحانی خاطرنشان کرد: بدانید که از ۱۶ تیر به بعد رآکتور اراک را به شرایط سابق باز می‌گردانیم یعنی به شرایطی که به قول خودتان می‌گفتید “خطرناک است و می‌توانید پولوتونیوم تولید کنید” مگر آنکه شما در خصوص راکتور اراک به تمام تعهدات خود عمل کنید.

رئیس جمهور گفت: توصیه ما به اروپا و امریکا این است که به منطق، میز مذاکره، تفاهم، احترام به قانون و احترام به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل بازگردید و در این شرایط همه به برجام عمل کنیم. آقای روحانی تاکید کرد: ما به برجام متعهد خواهیم ماند تا روزی که طرف مقابل نیز به برجام متعهد بماند، ما به برجام صددرصد عمل می‌کنیم آن روزی که طرف مقابل نیز صددرصد عمل کند.

آنطور که از سخنان رئیس جمهور پیداست، ایران برای اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته ای خود مصمم است و پس از پایان مهلت ۶۰ روزه ای که به سایر طرف های برجامی داده بود، این بار به سراغ غنی سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی و همچنین بازگرداندن راکتور اراک به شرایط سابق یعنی پیش از ریختن سیمان در لوله های قلب راکتور خواهد رفت.