تیم فوتبال پرسپولیس با شکست برابر هوادار و با توجه به برتری سپاهان در دربی اصفهان، در پایان دیدارهای هفته بیستم لیگ برتر، زردپوشان اصفهانی را به تنهایی صدرنشین کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ نیم فصل نخستین بیست و دومین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور، درحالی با قهرمانی پرسپولیس با ۳۲ امتیاز به پایان رسید که تیم‌های مدعی گل‌گهر سیرجان با ۲۸ امتیاز، سپاهان اصفهان با ۲۷ امتیاز (تفاضل گل ۱۲+) و استقلال تهران با ۲۷ امتیاز (تفاضل گل ۵+) در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

سرخپوشان تهرانی که نیم فصل نخست را با نتایج درخشان به پایان رساندند، در ۵ بازی نخست نیم فصل دوم، ۲ برد، یک تساوی و ۲ باخت را تجربه کردند تا در پایان هفته بیستم، صدرنشینی با اختلاف ۴ امتیاز با سایر مدعیان را با قرار گرفتن در رده دوم؛ آنهم با اختلاف ۳ امتیاز نسبت به سپاهان، عوض کنند.

شاگردان یحیی گل‌محمدی که بعد از ۵ قهرمانی متوالی، لیگ بیست و یکم را با عنوان نایب قهرمانی به پایان رسانده و جام قهرمانی را بالای سر رقیب سنتی خود یعنی استقلال دیدند، برای جبران آن ناکامی، در نصف لیگ بیست و دوم عملکرد خوبی داشتند اما شروع تلخ در نیم فصل دوم، آنها را از قهرمانی دور کرد.

نتایج عجیب از اهواز تا تهران

شادی پیروزی برابر ذوب‌آهن اصفهان در نخستین بازی نیم فصل دوم چندان دوام نداشت زیرا در هفته هفدهم، سرخپوشان پایتخت و در دیداری پرحاشیه، بازی را با یک گل به میزبان خود فولاد خوزستان واگذار کردند.

سپس با تساوی بدون گل برابر آلومینیوم اراک در تهران، صدرنشینی را با تفاضل گل کمتر به سپاهان واگذار کردند؛ تیمی که نیم فصل دوم را با ۳ پیروزی متوالی ۲ بر یک برابر استقلال، یک بر صفر در زمین نساجی و ۴ بر یک مقابل گل‌گهر آغاز کرده بود.

برتری در آبادان با نتیجه ۲ بر یک صنعت نفت و شکست خانگی برابر هوادار با یک گل درحالی برای پرسپولیس رقم خورد که سپاهان دو پیروزی دیگر برابر فولاد در اهواز با یک گل و ذوب‌آهن در دربی اصفهان با نتیجه ۲ بر یک، بدست آورد و اختلاف ۳ امتیازی پرسپولیس با صدرنشین جدید لیگ یعنی سپاهان را رقم زد.

این اتفاقات درحالی رقم خورد که بسیاری از هواداران پرسپولیس، عملکرد ضعیف کادرفنی پرسپولیس خصوصا یحیی گل‌محمدی را حاصل انتخاب اشتباه نفرات اصلی و انجام تعویض‌های نامناسب، برشمردند.

سپاهان با مربی که بیکار نبود!

باشگاه سپاهان اصفهان که پس از ناکامی پروژه‌اش با «محرم نویدکیا» تصمیم به جذب «ژوزه مورایس» یکی از مربیان مطرح فوتبال باشگاهی اروپا گرفت. مرد پرتغالی پس از حضور در فوتبال باشگاهی ایران از تمام فرصت‌های ممکن برای کسب شناخت از افکار و ایده‌های فنی جاری همتایان خود در لیگ برتر استفاده کرد.

مورایس تقریبا هر هفته نه تنها تیمش را هدایت می‌کرد بلکه به ورزشگاه‌های مختلف می‌رفت تا از نزدیک بازی سایر تیم‌ها را نظارت کند. ورزشگاه‌های آزادی، یادگار امام تبریز، فولادشهر اصفهان، شهید باهنر کرمان و … معمولا هر هفته یک میهمان ویژه از اصفهان داشتند.

از سوی دیگر، سپاهان در فصل جاری لیگ برتر دیدگاه متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته خود داشت. آنها که همواره در نقل و انتقالات با خریدهای بزرگ خود جنجال‌ساز می‌شدند، بازیکنان مطلوب مورایس را در تابستان و زمستان فصل جاری جذب کرده‌اند تا این تیم با وجود روند سینوسی در هفته‌های ابتدایی، به ثبات فنی لازم رسید و در پایان هفته نوزدهم و پس از ۴ پیروزی متوالی، به صدرجدول برسد.

غفلت پرسپولیس با شورش سپاهان

شش پیروزی متوالی آمار خارق العاده‌ای بود که سپاهان اصفهان را در پایان هفته بیستم لیگ برتر فوتبال با ۴۲ امتیاز تبدیل به صدرنشین مطلق (با اختلاف ۳ امتیاز نسبت به پرسپولیس) فصل جاری لیگ کرد. سپاهان در حالی گوی سبقت را در شش هفته اخیر (از هفته پانزدهم تا پایان هفته بیستم) از پرسپولیس ربود که سرخپوشان پایتخت دو شکست را متحمل شدند تا غفلت آنها مورد استفاده رقیب سنتی اصفهانی قرار بگیرد.

سپاهانی‌ها پس از شکست یک بر صفر خارج خانه برابر پیکان در هفته چهاردهم، در هفته پانزدهم با ۲ گل مس کرمان را در خانه شکست دادند تا نیم فصل را با رسیدن به رتبه سوم به پایان برسانند. سپس نیم فصل دوم را با پیروزی ۲ بر یک و ارزشمند مقابل استقلال؛ آنهم با گل دقیقه ۵+۹۰ رامین رضائیان آغاز کردند.

در ادامه مسابقات، پیروزی با یک گل در زمین نساجی و برتری ۴ بر یک مقابل گل‌گهر در اصفهان، باعث شد سپاهان خیلی زود و با تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس، به صدرجدول برسند.

برتری با یک گل در خانه فولاد خوزستان و پیروزی در دربی اصفهان آنهم با یک کامبک جذاب، در روزی که پرسپولیس در خانه با یک گل مغلوب هوادار شد، سپاهان را به تنها صدرنشین لیگ تبدیل کرد؛ آنهم با اختلاف ۳ امتیازی با پرسپولیس…

تلاش برای جام ششم
شاگردان ژوزه مورایس تا پایان هفته بیستم ایده‌ای مشخص برای جمع آوری امتیازات داشته‌اند. این تیم با استراتژی نباختن سراغ تمام حریفان خود رفت. سپاهان همراه با مس رفسنجان تاکنون تنها دو شکست را تحمل کرده که آمار قابل قبولی برای این تیم‌ها محسوب می‌شود. با این حال ۱۲ برد تأثیرگذار آنها را تبدیل به بهترین تیم برنده کرده تا همراه با شش مساوی امتیازآورترین تیم فصل جاری لیگ برتر لقب بگیرند.

شهریار مغانلو که دو فصل پیش با انتقالی جنجالی از سانتاکلارا به سپاهان رفت در هفته‌های اخیر شروع به گلزنی دوباره برای زردپوشان کرده است. تا حالا به رتبه نخست آقای گلی با ۷ گل زده برسد. گل‌های سرنوشت سازی که سپاهان را در مسیر بردهای پیاپی کمک کرد و مغانلو را در جایگاهی فردی بهتری قرار داد.

حالا در یک‌سوم پایانی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، مهمترین بازی‌های مدعیان لیگ برتر ایران را به همراه خواهد داشت. سپاهان به همراه پرسپولیس و استقلال برای جامی می‌جنگند که بازی‌های رودر روی این تیم‌ها نظیر جدال دربی برگشت و مسابقه سپاهان با پرسپولیس می‌تواند سایه هر یک از آنها را روی جام بیاندازد.

در ۱۰ هفته پایانی لیگ، سپاهان که بعد از قهرمانی در لیگ چهاردهم، در فصل‌های اخیر در حسرت قهرمانی قرار دارد، برای کسب جام ششم با سرخابی‌های پایتخت رقابت سختی پیش رو دارد. پرسپولیس هم به فکر جام هشتم و استقلال هم در اندیشه فتح جام پنجم خود در این مسابقات هستند.

گزارش: امیر محب‌ملکی