به گزارش بانگ سروش؛ تکنولوژی مورد استفاده در Spacex شرکت استار لینک که با سرمایه گذاری ایلان ماسک و با برنامه ریزی برای جایگیری ۷۵۰۰ ماهواره با وزن حدود ۲۶۰ کیلوگرم از سال ۲۰۱۵ آغاز شده شده است تاکنون توانسته ۱۷۳۷ ماهواره را در محل خود مستقر و در بیش از ۱۱ کشور ارتباط دو سویه اینترنت برقرار کند.

 

سرعت ارسال در این سرویس به ۱۸Mbps و دریافت تا ۳۰۰Mbps می‌رسد

سرعت اینترنت در تکنولوژی بکار گرفته شده از ۵۰Mbps تا ۱۵۰Mbps در دریافت است، که در آینده نزدیک به ۳۰۰Mbps خواهد رسید و در ارسال ۵Mbps تا ۱۸Mbps بوده و از تاخیر بسته ارسالی Latency حدود ۲۰ تا ۴۰ میلی ثانیه که در حد ارتباطات فیبر نوری است برخوردار است.

 

اسپیس ایکس SpaceX

 

نصب تجهیزات استارلینک  بر روی وسایل در حال حرکت نیز ممکن است

تجهیزات تهیه شده برای این سرویس شامل یک آنتن به شکل دیش‌ ماهواره ای با پایه، یک منبع تغذیه و یک رادیو وای فای برای اتصال کاربران و تجهیزات به صورت وایرلس به سرویس اینترنت است. نصب این تجهیزات با توجه به موتوری که در آن برای دریافت قوی‌ترین سیگنال‌ها در کنار یک سیستم هوشمند تعبیه شده است بسیار آسان بوده و کاربران نیازی به آموزش یا تخصص خاصی برای بکارگیری آن نخواهند داشت. فقط کافی است که برای تنظیم زاویه آن در بهترین حالت بر اساس مکان جغرافیایی کاربر GPS ، از نرم افزاری که برای آندروید و IOS تهیه شده و در وب سایت Starlink کوکل پلی استور در دسترس است استفاده نمایند. با توجه به سیستم هوشمند موجود در تجهیزات ، نصب آن بر روی وسایل در حال حرکت از قبیل اتوبوس و قطار نیز مقدور بوده و قابلیت دریافت سرویس بهینه را خواهد داشت.

 

تجهیزات اسپیس ایکس SpaceX

 

SpaceX از فرکانس معمول کانال‌های ماهواره ای برای ارتباط استفاده نمی‌کند

تکنولوژی به کار رفته در ارسال و دریافت سیگنال در این سرویس، تکنولوژی مرسوم ماهواره ای نیست و از فرکانس بسیار بالاتر معادل ۲۴Ghz برای ارتباط استفاده می‌ شود و به این منظور ماهواره‌های آن هم در فاصله بسیار پایین تری از ماهواره های معمول و در فاصله ۵۴۰ کیلومتری زمین مستقر شده اند.
در حال حاضر کاربران برای استفاده از سرویس با سرعت حداکثری باید ماهانه حدود مبلغ ۹۰ دلار پرداخت نموده و علاوه بر آن تجهیزات مورد نیاز را نیز با قیمت حدود ۵۰۰ دلار آمریکا خریداری نمایند.

 

 

تا ماه سپپتامبر  ۲۰۲۱ کل کره زمین تحت پوشش قرار خواهد گرفت

به نقل از خبرگزاری رویتر ایلان ماسک گفته است تا پایان سپتامبر سالجاری میلادی ۱۸۰۰ ماهواره در محل خود مستقر شده و امکان پوشش کل کره زمین برای استفاده از این سرویس فراهم خواهد شد. وی هم چنین گفته است که در آینده نزدیک تعداد ماهواره ها به ۱۲۰۰۰ دستگاه با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری خواهد رسید.
وی همچنین اعلام نموده است که تا کنون بالغ بر ۵۰۰ هزار ثبت نام برای پیش خرید سرویس اسپیس ایکس Space-x شرکت استارلینک Starlink داشته است و در حال حاضر در ۱۱ کشور سرویس بتا عرضه می‌شود.