به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ تیم ملی فوتبال آرژانتین در دیدار نهایی رقابتهای کوپا آمه‌ریکا، با برتری مقابل برزیل به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یافت و به ناکامی و طلسم ۲۸ ساله قهرمان نشدن در این رقابتها پایان داد.

در این مسابقه که از ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد امروز یکشنبه ۲۰ تیرماه سال ۱۴۰۰ و در ورزشگاه مارکانای شهر ریو دو ژانیرو برزیل برگزار شد، تیم ملی آرژانتین با تک گل دقیقه ۲۱ آنخل دی‌ماریا در خانه رقیب و دشمن دیرینه‌اش یعنی برزیل به پیروزی دست یافت.

آلبی‌سلسته‌ها درحالی بعد از نزدیک به سه دهه عنوان قهرمانی جام ملت‌های آمریکای جنوبی را از آن خود کردند که آخرین قهرمانی‌شان در این جام را در سال ۱۹۹۳ کسب کرده بودند. از آن زمان تاکنون، راه‌راه‌پوشان آمریکای لاتین چهار بار دیگر به فینال این تورنمنت صعود کرده بودند که در همه آنها مغلوب رقبا شدند.

این بازی بیست‌و‌نهمین حضور آرژانتین و بیست‌و‌یکمین حضور برزیل در فینال کوپا آمه‌ریکا بود که در آن بالاخره طلسم ناکامی‌های لیونل مسی برای کسب جام در رده ملی شکسته شد. مسی که پس از ۱۶ سال حضور در تیم ملی آرژانتین، یکصدوپنجاه‌و‌یکمین بازی‌اش را برای تیم انجام داد، برای پنجمین بار به همراه این تیم به فینال یک تورنمنت بزرگ راه پیدا می‌کرد و سرانجام توانست یک افتخار ملی را نیز به کارنامه درخشانش در رده باشگاهی اضافه کند.

آرژانتین با کسب پیروزی در خانه رقیب دیرینه‌اش در تورنمنتی که ابتدا خودش قرار بود میزبان آن باشد اما به دلیل شیوع کرونا از آن انصراف داد، نه تنها برای پانزدهمین بار فاتح کوپا آمه‌ریکا شد، بلکه حالا در کنار اروگوئه در صدر جدول تیم‌های دارای بیشترین قهرمانی در این رقابت‌ها قرار دارد، هر چند تعداد حضورهای آلبی‌سلسته در فینال کوپا ۹ بار بیشتر از اروگوئه‌ای‌هاست.

ازسوی دیگر، برزیلی‌ها که در طول جام، عملکردی استثنایی داشتند در این مسابقه، نتوانستند از سد دفاع منطقی آرژانتینی‌ها عبور کنند و بار دیگر، یک جام معتبر را در خانه از دست دادند. آنها ۷ سال پیش میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ بودند اما در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه عجیب ۷ بر یک مقابل آلمان شکست خوردند تا از فتح جام آن رقابتها محروم شوند.

لیونل مسی

ترکیدن بغض مسی پس از شکستن طلسم!

در یک دهه اخیر، لیونل مسی به‌دلیل عملکرد نه‌چندان درخشان در ترکیب تیم ملی آرژانتین و فتح نکردن جام قهرمانی در رده ملی، با انتقادهای بسیاری روبرو بود؛ به همین دلیل خیلی‌ها معتقدند او هنوز قادر به کسب جایگاه بهترین بازیکن تاریخ فوتبال نیست

بامداد امروز (یکشنبه) اما برتری آرژانتین برابر برزیل و قهرمانی این تیم در کوپا آمه‌ریکا، باعث شد لیونل مسی نخستین عنوان قهرمانی خود در عرصه ملی را کسب کند، به همین دلیل پس از به صدا درآمدن سوت پایان مسابقه، به زمین نشست و بغض تلخ سال‌های ناکامی‌اش در ورزشگاه ماراکانا، شکست. مسی با کسب نخستین افتخار ملی خود در سن ۳۴ سالگی؛ آنهم در خانه دشمن همیشگی آرژانتین یعنی برزیل، برای دقایقی گریست.

کاپیتان آلبی سلسته که پیش از این یک بار در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ و دو بار در فینال کوپا تا آستانه قهرمانی در رده ملی پیش رفته بود، بالاخره بر این طلسم نیز فائق آمده و طعم شیرین قهرمانی به همراه تیم ملی آرژانتین را چشید.

آلبی سلسته بامداد امروز (یکشنبه) بعد از ۲۸ سال به عنوان قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا دست یافته و در کل با کسب پانزده عنوان، در کنار اروگوئه مشترکا پرافتخارترین تیم تاریخ این مسابقات نام گرفت.

لیونل مسی

رکوردهای مسی در کوپا آمه‌ریکا

لیونل مسی با حضور در فینال کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۱ برزیل، با ۳۴ بازی در این رقابتها به رکورد لیوینگستون از شیلی رسید و در تاریخ این تورنمنت رکورددار شد. حالا مسی برای تبدیل شدن به تنها رکورددار بیشترین بازی در تاریخ این جام باید تا رقابتهای کوپا آمه‌ریکا در سال ۲۰۲۴ منتظر بماند.

همچنین مسی که ۱۶ سال است پیراهن تیم ملی کشورش را بر تن کرده و در این سال‌ها حسرت قهرمانی با تیم ملی آرژانتین در یک تورنمنت مهم بین‌المللی را داشت، بعد از پایان بازی با برزیل، به شدت احساساتی شد و نتوانست جلوی گریه خود را بگیرد.

جالب اینجاست بازیکنان تیم ملی آرژانتین نیز بلافاصله بعد از سوت پایان به سمت لیونل مسی رفته و از فرط خوشحالی، او را به هوا پرتاب کردند.. به نظر می‌رسید آنها نیز از انگیزه زیادی برای پایان دادن به این طلسم عجیب لیونل مسی و کسب عنوان قهرمانی در کنار او داشتند.

از سوی دیگر، لیونل مسی علاوه بر فتح جام قهرمانی کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۱، با به‌ ثمر رساندن ۴ گل بهترین گلزن این رقابتها لقب گرفت. همچنین با به ثمر رساندن ۵ پاس گل بیشترین پاس‌گل را به نام خود ثبت کرد و در نهایت بهترین بازیکن کوپا آمریکا لقب گرفت.

مسی - نیمار

بهترین لحظه فینال؛ دلداری مسی به نیمار

لیونل مسی، کاپیتان تیم ملی آرژانتین لحظاتی بعد پایان دیدار فینال کوپا آمه‌ریکا و قهرمانی تیمش در این مسابقات، به سمت نیمار کاپیتان برزیل رفت و به او دلداری داد.

مهاجم شماره ۱۰ تیم ملی برزیل که در طول مسابقه بارها از سوی بازیکنان حریف نقش بر زمین شد، در نهایت نتوانست کاری از پیش ببرد و شاهد شکست تیم ملی برزیل در خانه خود برابر رقیب دیرینه بود.

اما لیونل مسی که رابطه بسیار خوبی با نیمار دارد، خیلی زود متوجه اشک‌های ستاره تیم ملی برزیل شده و برای لحظاتی او را در آغوش گرفت تا نشان دهد در اوج خوشحالی نیز همچنان به فکر همبازی سابق و دوست صمیمی خود بوده است.

این یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های مراسم اختتامیه رقابتهای کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۱ بود که با واکنش بسیار خوبی در فضای مجاری همراه شد.

جالب است بدانید لیونل مسی از همان بدو انتقال نیمار به بارسلونا با او رابطه خوبی داشت و این دوستی حتی با رفتن جنجالی ستاره برزیلی در سال ۲۰۱۷ به پاری سن ژرمن نیز قطع نشد.

نیمار که یک سال قبل در فینال لیگ قهرمانان مغلوب بایرن مونیخ شده بود، این تابستان نیز طعم شکست در رده ملی را چشید تا متوجه شود برای کسب جوایز باید همچنان منتظر بماند.

گزارش: امیر محب‌ملکی