September 16,2024 | ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
اخبار ویژه
تبلیغات

تیمِ بی‌رمق، بی‌انگیزه و خسته، در جایگاه هشتم جهان!

پرونده والیبال ایران با ناکامی برابر لهستان بسته شد

پرونده والیبال ایران با ناکامی برابر لهستان بسته شد

بانگ سروش ؛ تیم ملی والیبال ایران در آخرین بازی خود در جام جهانی مقابل لهستان قرار گرفت و درحالی که بازیکنانش توان لازم برای ارائه یک بازی بانشاط را نداشتند، شکست دیگری را پذیرفتند. بر پایه این گزارش، تیم ملی والیبال ایران در آخرین بازی خود در جام جهانی از ساعت ۷:۰۰ صبح امروز […]

بانگ سروش ؛ تیم ملی والیبال ایران در آخرین بازی خود در جام جهانی مقابل لهستان قرار گرفت و درحالی که بازیکنانش توان لازم برای ارائه یک بازی بانشاط را نداشتند، شکست دیگری را پذیرفتند.

بر پایه این گزارش، تیم ملی والیبال ایران در آخرین بازی خود در جام جهانی از ساعت ۷:۰۰ صبح امروز سه‌شنبه ۲۳ مهرماه سال ۱۳۹۸ مقابل لهستان صف آرایی کرد و در پایان ۳ بر صفر بازنده شد تا پرونده اش در این مسابقات با شکست بسته شود.

ایگور کولاکوویچ تیم ملی را با ترکیب میلاد عبادی‌پور، پوریا یلی، امیر حسین اسفندیار، علی شفیعی، مسعود غلامی و محمدرضا حضرت پور روانه زمین کرد.

پرونده والیبال ایران با شکست بسته شد/ پایان تیمِ بی‌رمق و خسته

* ست نخست؛ ۲۵ بر ۱۸ به سود لهستان
لهستان شروع خوبی در ابتدای بازی داشت و نخستین تایم استراحت فنی را با نتیجه ۸ بر ۴ پیروز پشت سر گذاشتند. شاگردان هینن در حمله و دریافت عملکرد بهتری نسبت به ایران داشتند و هرچند ایران در دفاع خوب عمل کرد اما لهستان دومین تایم استراحت فنی را نیز با برتری ۱۶ بر ۱۳ پیروز پشت سر گذاشت. در ادامه سرویس های خوب لهستان نیز باعث افزایش اختلاف امتیاز و برتری ۱۸ بر ۱۳ این تیم شد تا کولاکوویچ تقاضای تایم استراحت دهد. وقفه ایجاد شده تاثیری در روند امتیاز گیری لهستان نداشت و شاگردان هینن اختلاف امتیاز را به عدد ۷ رساندند. در نهایت لهستان با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ ست اول را به سود خود خاتمه داد.

* ست نخست؛ ۲۵ بر ۱۸ به سود لهستان
دو تیم شروع برابری تا امتیاز ۲ داشتند تا اینکه درخش لئون باعث برتری ۶ بر ۲ لهستان شد. ۴ اختلاف برتری لهستان کولاکوویچ را مجبور به گرفتن تایم استراحت کرد که تاثیری نداشت و نخستین تایم استراحت فنی با نتیجه ۸ بر ۵ به سود لهستان همراه شد. با شروع بازی دفاع خوب یلی و آبشارهای شفیعی بازی را در امتیاز ۸ برابر کرد. بازی تا امتیاز ۹ برابر پیش رفت و در ادامه ایران ۱۰ بر ۹ پیش افتاد تا هینن تقاضای تایم استراحت دهد. همین وقفه یک بار دیگر باعث برتری لهستان شد و در نهایت دومین تایم استراحت فنی با نتیجه ۱۶ بر ۱۳ به سود حریف همراه شد. آبشارهای لهستان اختلاف را افزایش و حساب کار ۲۱ بر ۱۶ به سود لهستان شد تا کولاکوویچ تقاضای تایم استراحت دهد. در نهایت این ست ۲۵ بر ۱۸ به سود لهستان به پایان رسید.

* ست سوم؛ ۲۵ بر ۱۶ به سود لهستان
نمایش خوب شاگردان هینن ادامه داشت و ست سوم را با ۴ اختلاف امتیاز و نتیجه ۴ بر صفر آغاز کردند. نخستین تایم استراحت فنی با نتیجه ۸ بر  ۴ به سود لهستان  همراه شد. دومین تایم استراحت فنی هم با برتری لهستان همراه شد. لهستان با برتری در حمله، دفاع، دریافت و استفاده از اشتباهات ایران اختلاف امیتاز را افزایش داد و ۱۹ بر ۱۱ به پیشتازی در زمین ادامه داد. در نهایت ست سوم با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ به سود لهستان به پایان رسید.

لازم به‌ذکر است که سعید معروف، جواد کریمی، امیر غفور، پوریا یلی، پوریا فیاضی، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، علی شفیعی، مسعود غلامی، علی اصغر مجرد، محمدرضا حضرت‌پور و محمدرضا مؤذن ۱۳ بازیکن ایران در چهاردهمین دوره مسابقات جام جهانی بودند. سیدمحمد موسوی بزرگ‌ترین غایب ایران در این مسابقات بود که به دلیل خستگی و مشکلات شخصی با موافقت ایگور کولاکوویچ در این مسابقات حضور نداشت.

سومین قهرمانی برزیل

برزیل با قهرمانی در جام چهاردهم سومین قهرمانی‌اش را ثبت کرد و پس از روسیه که با ۶ قهرمانی پرافتخارترین تیم جام است، در جایگاه دوم قرار گرفت. آمریکا نیز با دو قهرمانی در رده سوم قرار دارد.

برزیلی‌ها مانند سال ۲۰۰۳ قهرمانی‌شان را بدون باخت جشن گرفتند. همچنین در این پایان این رقابتها، لهستان، آمریکا، ژاپن، آرژانتین، روسیه و ایتالیا به ترتیب، رده‌های دوم تا هفتم جام را از آن خود کردند و ایران با ۴ برد و ۷ باخت، جایگاه هشتم را به خود اختصاص داد.

به صدا درآمدن زنگ خطر برای والیبال ایران و انتظاری که برآورده نشد

چهاردهمین دوره رقابت‌های جام جهانی والیبال پایانی تلخ و نا امید کننده برای والیبال ایران داشت و در سالی که ایران بهترین شانس را برای روی سکو رفتن داشت با ۷ شکست، ۴ پیروزی و ۱۲ امتیاز به کارش پایان داد.

تیم خسته ایران پس از پشت سر گذاشتن تورنمنت‌های پرفشار بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان، لیگ ملت‌ها، مرحله نخست انتخابی المپیک و قهرمانی آسیا بار دیگر با تیم اصلی راهی جام جهانی شد. کولاکوویچ با آغاز جام تیم اصلی را روانه زمین کرد تا دو شکست مقابل تیم سوم روسیه و تیم نه چندان مطرح مصر داشته باشد. پس از این شکست کولاکوویچ لب به اعتراف گشود و در نشست خبری اعلام کرد تیم خسته است و نیاز به انرژی دارد.

سرمربی مونته نگرویی ایران زمانی حقیقت را پذیرفت که خیلی دیر شده بود. کولاکوویچ علی رغم توصیه کارشناسان و خبرگان والیبال اعتنایی به استفاده از جوانان در لیگ ملت‌ها و قهرمانی آسیا نداشت تا پس از دو شکست در آغاز جام جهانی آن هم مقابل تیم سوم روسیه و تیم مصر بپذیرد که تیم اصلی نیاز به استراحت دارد.

همین دو شکست کافی بود تا توفیق اجباری نصیب بازیکنان جوان و آینده دار والیبال ایران مانند علی اصغر مجرد، پوریا یلی، جواد کریمی و امیر حسین اسفندیار شود و حتی مجرد ۲۲ سال بتواند در رده دوم برترین مدافعان جام قرار گیرد.

بازیکنان جوانی که در سومین بازی جام مقابل کانادا قرا گرفتند و نخستین برد ایران را کسب کردند. دومین برد نیز مقابل استرالیا با همین جوانان کسب شد. جوانانی که اگر در قهرمانی آسیا هم مقابل استرالیا قرار می‌گرفتند توانایی پیروزی و قهرمانی در آسیا را داشتند.

جوانان والیبال ایران با وجود توانایی بالای فنی اما گاهی دچار اشتباهاتی نیز شدند، اشتباهاتی که در بازی مقابل تیم قدرتمند برزیل مشاهده شد و حسرت اینکه اگر بازیکنان جوان در لیگ ملت‌ها به کار گرفته می‌شدند شاید با پختگی بیشتر حتی توانایی شکست تیم برزیل و دیگر قدرت‌های والیبال را نیز داشتند.

در سالی که والیبال ایران با وجود ترکیب اصلی و بازیکنان با انگیزه و آینده دار شانس کسب سکو داشت اما عدم وجود سرمربی با جسارت باعث شد تا والیبال ایران شکست‌های بدی داشته باشد. شاید بدترین شکست مقابل ژاپن رقم خورد و زنگ خطر در آسیا نیز برای ایران به صدا در آمد.

تیم ملی والیبال ایران دی ماه سال جاری باید در مرحله پایانی انتخابی المپیک برای کسب سهمیه با رقبای آسیایی بجنگد تا برای دومین بار جواز حضور در المپیک را به دست آورد. در فاصله ۳ ماه تا انتخابی المپیک بازیکنان باید ریکاروی خوبی انجام داده و از نظر روحی مهیا شوند تا ماه‌های پایانی سال ۹۸ با کسب جواز المپیک به شیرینی برای هوادران و جامعه والیبال همراه شود.

والیبال ایران جام چهاردهم را به سرمربی خود باخت و امید می‌رود کولاکوویچ با داشتن مهره‌های خوبی که در اختیار دارد کمی جسارت به خرج داده و در زمان‌هایی که تیم به کمک مربی خود نیاز دارد با تعویض‌ها و تایم اوت‌های به موقع به کمک تیم بشتابد نه اینکه همچون یک تماشاگر نظاره‌گر بازی باشد. کولاکوویچ در این مسابقات از تیم خسته ایران در جهان والیبال رونمایی کرد و این تنها کاری بود که انجام داد.