به گزارش پایگاه خبری بانگ سروش؛ شورای نگهبان با انتشار اطلاعیه‌ای در پاسخ به آیت الله خامنه ای عنوان کرد که «برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است».

این شورا از رسانه‌ها خواسته است که از «گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست» اجتناب کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه در یک سخنرانی عمومی با اشاره به رد صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت که «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد» و از «دستگاه‌های مسئول» خواست که «جبران» و «اعاده حیثیت» کنند.

او به اخبار منتشر شده درباره خانواده و فرزند برخی کاندیدا اشاره داشت که با توجه به اخبار منتشره در روزهای گذشته درباره علی لاریجانی و زندگی فرزند او در آمریکا بوده است.

ایشان بدون اشاره به جزییات فرمودند: «گزارش‌های خلافی بود که بعد هم مشخص شد که خلاف است

شورای نگهبان در اطلاعیه خود، گزارش های نادرست در مورد برخی داوطلبان و بستگان آنها را به «فضای مجازی و برخی رسانه‌ها» نسبت داده و عنوان کرده است که بررسی صلاحیت‌ها در این شورا محرمانه است و در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته است.

پیش از این صادق آملی لاریجانی،عضو فقهای شورای نگهبان، از دخالت نهادهای امنیتی در ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان به شدت انتقاد کرده و نهادهای امنیتی را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرده بود.

علی لاریجانی،‌ مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس از چهره های شاخصی است که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده است. وی ششم خرداد ماه گفت که شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت وی را «جور کرده»، این دلایل را هنوز به وی ارائه نکرده و «مشکل‌شان چیز دیگری» است.

با توجه به بیانیه و پاسخ شورای نگهبان و فرمایشان رهبر معظم، می توان انتظار داشت منظور از جبران و اعاده حیثیت توسط دستگاه‌های مسئول، همانطور که در تفسیر اولیه اهالی هوشمند رسانه و برخی نخبگان سیاسی بیان شد؛ کلید واژه‌ی پیگیری قانونی از سوی شورای نگهبان در برخورد با فضای مجازی، رسانه و فعالانی بوده باشد که در تشدید و انتشار این گونه اخبار نقش آفرینی کرده و موجب شکل گیری برخی مباحث در بین اعضای شورا و متشنج شدن فضای جامعه نسبت به صلاحیت تشخیصی و عملکردی آن شورا شده اند؛ بوده باشد.

به نظر می‌رسد در جریان اتفاقات اخیر در روند انتخابات پرحاشیه ریاست جمهوری ۱۴۰۰، برنامه مهندسی شده‌ی مشخصی در خصوص نحوه‌ی جذب آرای مردمی و برگزاری انتخابات وجود نداشته و توجه به شاخص‌ها و اتفاقات جاری با تکیه بر آینده پژوهی ملاک عمل دست اندرکاران بوده است./