این پایگاه خبری-تحلیلی صرف نظر از صحت و سقم و چرایی و چگونگی انتشار این محتوا از سوی گروهی تلگرامی موسوم به (وقت آزادی @Vaghte_Azadi) و اینکه چرا به نوعی تصمیم به سکوت داخلی و خارجی در مورد اجزای این گزارش امنیتی توسط اصحاب رسانه اتخاذ شده است.

در این نوشتار به نکات و اسامی افرادی اشاره شده است که پیش از آن برای عموم، در ساختار امنیتی و سیاسی و تصمیم سازی کشور یا چهره ناشناخته ای بوده اند یا فضای مبهم و غبارآلودی در خصوص آنها وجود داشته یا شخصیت متفاوتی با این گزارش از ایشان در اذهان عمومی توسط رسانه‌ها برایش ترسیم شده است.
هر چند محتوای این گزارش ۷۶ صفحه‌ای، نحوه انتشار و عکس‌العمل‌هایی که نسبت به آن شده است به نوعی بیانگر هدف خاصی از نشان دادن افرادی است که نسبت به برخی اقدامات در کشور نظر مثبتی ندارند و شاید به نوعی عناصر نامطلوبی باشند؛ در این مجال قصد داریم با نگاهی منجز نکات کلیدی آن را مورد توجه قرار دهیم تا خواننده بتواند در یک فضای بی‌طرفانه نسبت به جنبه‌های تاریک و مبهم آن توجه و تعمیق نموده و با جریانات اخیر آن را مقایسه کند.
در ادامه بخش دوم خلاصه شده این گزارش ارائه می‌شود:

نهمین نفر علی فیروزجایی به نمایندگی سازمان عقیدتی-سیاسی سپاه است که به بیان نظرات خود می‌پردازد

فیروزجابی می گوید: قدرت تبلیغاتی نظام در مقابل رسانه‌های اجتماعی هیچ هم حساب نمی شود. رسانه های اجتماعی یک پیام سراسری است که می‌تواند همه کشور را دعوت کند. رهبر این اغتشاشات رسانه های اجتماعی هستند و بعضی آقایان تراز اول هم از همین رسانه‌ها استفاده می‌کنند.
مخالفت با نظام اسلامی آن هم در بین نیروهای نظامی چگونه زنگ خطری برای شما ندارد؟ اشکالاتی که اینجا مطرح می‌شود نیاز به رهنمودهای رهبری دارد و می‌دانم راهکارهای موثری برای ما خواهید داشت.
اینکه در رسانه یک جوان ادای رهبری را در می‌آورد و دستگاه امنیتی برای دستگیری آن قدرت نمایی کرده و آن را رسانه‌ای کند شاید از نظر شما خنده‌دار نباشد اما اینکه دستگاهی امنیتی عبدالمالک ریگی را بعد از دو سال پوشش اطلاعاتی در آسمان دستگیر کند و امروز برای دستگیری یک جوان در اصفهان خوشحال است، این باعث تمسخر نیست؟

نفر دهمی که سخن می‌گوید علی اصغر میر حجازی است

میرحجازی می گوید: بسیاری از صحبتهای شنیدنی اینجا به دفعات در دفتر عمومی طرح شده و بر روی بعضی عمل شده است. در بسیاری از نکات طرح شده اشکالات بسیاری مطرح است. امروز با چند جریان ساده از نظر امنیتی و اطلاعاتی مواجه نیستیم.
دفتر عمومی نه تنها به صورت روزانه روی مسایل دسته بندی شده کار می کند بلکه در مورد مسایل کلان کشور نیز به ارائه راهکار می‌پردازد.
برادر عزیزی در مورد بدون رهبر بودن اغتشاشات صحبت کردند؛ بله در سطح محله درست است و ما در گزارشات از سازماندهی توسط رهبری خاصی که همه گوش به فرمان آن باشند ندیده‌ایم. لیدر فردی است که شروع و در مواردی هدایت را برعهده دارد اما قدرتی ندارد. این فرد حتی نمی تواند تضمین کند که فردا در بازداشت نیروهای ما نیست. در نتیجه ترسی برای رهبری در سطح شهرها نداریم.
در شهرها موارد بسیاری به صورت طایفه‌ای یا با هدایت ریش سفیدان محلی شکل گرفته و گروههای کم تعداد خودجوش بدون وابستگی در سطح چندین شهر با ایجاد درگیری مسلحانه با سلاح گرم، سرد و حتی دست ساز توانسته اند آشوب سازی کنند.
در مجموع خواسته ها براندازی است. حال اینکه برخی خواسته ها تامین شود و فرد در اغتشاشات باقی بماند امری است که با شنیدن شعارها مشخص می‌شود و با مرتفع شدن آنها فرد مطمئنا از جریانات اعتراضی جدا خواهد شد.
مشکل اساسی بسیاری از مردم نقدینگی و قیمت ها و وضع معیشتی است. باید شرایط موقتی را در کشور ساماندهی کرد و بسیاری از بهانه‌ها برای حضور خیابانی خنثی خواهد شد وخیابان ها خلوت تر می شود و بخش اعظمی از حامیان اغتشاشات به منازل خود می روند.
آزادی زندانیان سیاسی که بدون عمل خشن باشند در مرحله دوم کارساز است و عفو رهبری می تواند این مسئله را عملی کند. شاید کارشناسان بر این عقیده باشند که زندانیان سیاسی با سابقه زیاد را هم آزاد و به آنها تریبون هم بدهند. نظر من ایشان را همیاری می‌کند و سربازان گمنام امام زمان در طی این مسیر کمک کنند و این افراد را تحت نظر داشته باشند.
در لحظه اول که مردم به خیابانها آمدند شورای عالی امنیت ملی به سرعت و با تجربه گذشته قصد قطع اینترنت را داشت که رهبری با ملاحظات گزارش های روزانه و عملکرد رسانه‌ای خارجی و وابسته به دولت سعودی فرمودند که این کار فایده ای ندارد و نمی شود جریان اخبار را کنترل کرد، لذا دستور دادند از همین شبکه ها برای شناسایی و رهگیری مخالفان استفاده شود که نظر ایشان باعث رهگیری، دستگیری و حتی آسان شدن حضور نیروهای امنیتی در میان اغتشاشگران شد.
افرادی که از دستاوردهای نظام در کنترل و دسترسی به رسانه های اجتماعی بی خبر هستند بدانند که ما در مورد جمع شدن هر چه زودتر موضوع و آمادگی برای ساختن شرایط بهتر مقداری مسرور هستیم. اما خودتان می دانید که بزودی شاهد اغتشاشات جدیدی در کشور خواهیم بود.
این اغتشاشات حاصل تفکر عده ای از حامیان نظام است که امروز از نظام کاملا عبور کرده‌اند، از افرادی صحبت می‌کنم که تعدادی از آنها شناسایی شده اند اما قابل دستگیری نیستند. عده از آنها برای شما هم شناخته شده‌اند و بیان نامشان در جلسات خصوصی شایسته تر است.
برای درک بهتر بگویم که عده‌ای برای مقام معظم رهبری نامه نوشته‌اند که شرایط کشور نشان می‌دهد که حضرتعالی در تعالی کشور توان خود را از دست داده‌اید و بهتر زمینه را برای استعفا و کناره‌گیری از رهبری آماده کنید و در شهر قم به تدریس دروس حوزوی مشغول شوید.
این نامه نه تنها بیان خوبی ندارد بلکه در پشت آن قدرتی با توان بالا وجود دارد که یکی از آنها بر هم زدن امنیت عمومی کشور است. تهدیدات آنها در بر هم زدن ثبات در پالایشگاه‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها، مدارس، خوزه‌های علمیه و … محیط تجمع های مردمی است.
اغتشاشات این دوره جنبه جهانی پیدا خواهد کرد و می تواند در مراودات ما تاثیرات مخربی داشته باشد، تجمع در آلمان نقطه مقابل اعتراضات گذشته است، از همبستگی ایرانیان خارج از کشور که بگذریم پیش از این شبکه های اجتماعی محل داد و فریاد در خارج از کشور بود.
نمیخواهم مسئله را کوچک کنم و بگویم برای همبستگی نیاز به بزرگ کردن یک اشتباه در عملکرد نیروی انتظامی است. اما این اعتراض را می توان به کشته شدن دختر جوان در نیروی انتظامی دانست. اشتباهات سرکوب در این دوره هم از نظر من بسیار بزرگ بوده است.
افرادی که در آبان ۹۸ کشته شدند بسیار کم تعداد در ذهن مردم باقی مانده‌اند و گزارشها حاکی است که مردم آنها را در خاطر ندارند. اما این بار علاوه بر اینکه که باز هم با خشونت فرماندهان محلی کشته داشتیم جوانانی هم داریم که در این جریانات آسیب های بدنی و نقص عضو دارند و این افراد روزانه در رسانه های اجتماعی حضور دارند و حضور دائمی هم خواهند داشت. رسانه های جهان هر روز با آنها صحبت می کنند و نظام نمی تواند عمل مشخصی انجام دهد و زندان و حکم سنگین هم راه چاره نیست.
امروز زندانی شدن در جمهوری اسلامی برای جوان و نوجوان و میانسال به افتخار تبدیل شده است. میزان عملکرد اشتباه بازجویی های اطلاعاتی هم از این دسته است. مامور امنیتی از ابزارآلات تهدید جنسی استفاده می‌کند که فرد نه کرنش می‌کند و نه می‌ترسد.
من فکر می کنم شرایط کشور می‌تواند آرام شود و این دوره از اغتشاشات تمام خواهد شد و ما باید برای مبارزه سخت تری در سطح کشور در ادامه سالهای حور خود در جریان های اطلاعاتی کشور باشیم و جریان های جدیدی را لمس کنیم.

یازدهمین نفر در این مجلس محمدرضا محمدی است که با عنوان مسئول اطلاعات شخصیت‌های ویژه دفتر عمومی معرفی می‌شود

محمدی به مسئولیت دفتر ویژه در خصوص نظارت بر عملکرد افراد خاص در کشور اشاره می‌کند و با یادآوری وضعیت نابسامان اقتصادی اشاره می کند که پرونده افراد خاص ارائه دهنده نامه استعفا به رهبری انحصارا در دست دفتر عمومی است و با هرگونه دخالت و درج اخبار اطلاعاتی از این پرونده به شدت برخورد خواهد شد.
وی می گوید: از زمان دولت احمدی نژاد عده ای با رانت های کلان به منابع کشور دسترسی پیدا کردند و در قالب دور زدن تحریم، میلیاردها دلار از خزانه دولت خارج کردند که کوچکترین آنها که به چشم نمی‌آید میرکاظمی بوده که الان در زندان است. علیرغم اینکه این افراد توانسته بودند بخش عمده ای از کمبود بودجه کشور را با خرید و فروش های غیر عرف انجام دهند اما اشتباه دستگاههای اطلاعاتی در عدم کشف اهداف این افراد باعث شد که این افراد با گرفتن سرویسهای اطلاعاتی و رانت اطلاعاتی و مالی و معلق و بسته نگهداشته شدن پرونده‌های آنان این افراد توانستند انحصار موارد را در دست بگیرند و گاهی برای تصمیمات کلی کشور نه به عنوان مشاور بلکه به عناون تصمیم گیرنده قرار بگیرند. مثلا یک بازرگان را از یک معامله میلیاردی منع کند و خودش آن را انجام دهد. این افراد بدون مشکل قرارداد به امضا می رساندند و شورای امنیت ملی هم در اختیار این افراد بوده و تمایلات آن ها را مرتفع می کرده است. در یک قلم یکی از این افراد ۶۰۰۰ خودروی لوکس به فروش رسانده و فردی دیگر بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی در کشور دارد. چندین بانک و صرافی در کشورهای مختلف به صورت شخصی و هتلهای زنجیره و … دارند و بر اساس پرونده بیش از یک میلیارد دلار در سال در اختیار این افراد قرار گرفته که گاهی به دو تا سه برابر هم رسیده است.
همچنین طی ۱۵ سال محلی نمانده که نامی از منفعت های این افراد برده نشده باشد. در بیش از ۱۰۰ معامله کلان وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه حضور داشته اند و وزارت دفاع برای طراحی و ساخت و تامین از آنها استفاده می کرده است.
خانواده اکثر این افراد در کشورهایی زندگی می‌کنند که دسترسی به آنها در امر استرداد تقریبا نشدنی است. می توان گفت تجارت، تولید و حتی پیشرفت نظامی بدون هماهنگی و کمک این افراد شدنی نیست.
نامه مذکور توسط ۳۰ نفر به امضا رسیده است و بعد از تحقیقات مشخص شد که تعداد افراد در محفلی که در آن این نامه نگارش شده است به ۱۰۸ نفر می‌رسد. من وقتی نامه را خواندم در فکر خود تصور کردم که چطور می شود عده ای که از همین نظام قدرت گرفته اند اکنون در فکر جایگزینی برای حضرت آقا باشند. اما نکاتی وجود دارد که توان این افراد را به چشم می‌آورد که باید سرکوب شود.
نکته اول دسترسی این افراد به اطلاعات به روز با توان کمک گرفتن از نیروهای اطلاعاتی است، نکته دوم ارتباطات گسترده این افراد با ۵۱ فرمانده نظامی در کشور است، نکته سوم دسترسی این افراد به اطلاعات حساس و مهم از خریدهای جمهوری اسلامی است که حداقل تا ۵ سال آینده می‌تواند توان بخش‌های نظامی را با خلل جدی مواجه کند. نکته چهارم اینکه شهرهای موشکی تا سال ۱۴۰۰ در انحصار این افراد بوده است. پنجم اینکه بسیاری از این افراد هنوز در روند تحقیقات شناسایی نشده‌اند.
ممکن است این افراد در زمان دستگیری اقداماتی کنند که برای امنیت نظام و کشور خطر بزرگی ایجاد کند و بحرانی ایجاد کنند که بنابر محتویات نامه تا زمان استعفا ادامه پیدا کند.

نفر دوازدهم کمال ارجمندی مسئول برون مرزی اطلاعات سپاه است که صحبت می‌کند

وی در گفته های خود به حوادث ۹۸ و هدایت آن از طرف دولت‌های منطقه و حضور نیروهای تروریستی آموزش دیده در آفریقا و حضور نیروهای داعش در کشور اشاره کرده و از تغییرات گسترده در مدیران اطلاعاتی که باعث کاهش توان اطلاعاتی شد، یاد می‌کند.
سپس ورود سیستم‌های جدید کامپیوتری و شبکه جدید اطلاعات را یک چالش ارزیابی می‌کند و اضافه می کند که سردرگمی در دستگاه اطلاعاتی توان عملی آن را به حداقل می رساند.
وی به ارائه مشاوره های غلط در سال ۹۸ به دولت در خصوص بنزین و همچنین اجرای دستورات سردار سلیمانی اشاره نموده و می گوید باید اعتراف کنیم که فاجعه ۹۸ همگی ما را بهت زده کرد و کار از دست ما خارج شد.
وی می‌گوید اما این دلیل کشتن مردم کف خیابان نمی‌شود و خاطر نشان می کند که برادران عزیز مگر می شود که ما با بیش از ۳۰۰ هزار پرسنل اطلاعاتی و تعداد بیشماری مخبر در کشور و منطقه با بیشترین دسترسی نتوانیم راهکاری عملی برای آرامش مردم در نظر بگیریم. ما نیاز نداشتیم با نیرویی که مقابل داعش تا بن دندان مسلح می‌ایستاد جلوی مردم بایستیم. وقتی ما از یک نیروی سرکوب خارجی در مقابل مردم استفاده می‌کنیم جواب مردم چیزی جز فاصله گرفتن با حکومت نیست.
برادران سپاه قدس که اینجا هم تشریف دارید، جواب خون هایی که در ۹۸ ریخته شد بر گردن شماست و خود باید جواب خدای متعال را بدهید.
آبان ۹۸ مساله ضد امنیت نبود، مردمی بودند که معاش و توان خود را در خطر دیدند و به خیابان آمدند. قبول دارم که مساله باشدت آغاز شد و ما شتابزده شدیم و دلیلش این بود که تا آن زمان هیچ الگویی در مورد فاصله گرفتن دسته جمعی مردم با حکومت نداشتیم. اما این دلیل گرفتن لوله اسلحه به سمت سینه مردم نبود. حوادث امروز زمینه‌اش در ۹۸ ریخته شد و نتیجه اش این است که هر سال باید منتظر اعتراضات جدیدی باشیم.
سردار سلیمانی با تمام مردانگی اش و سردار حاجی زاده رسما مردم را با نظام درگیر کرده‌اند و از این مساله من کوتاه نمی‌آیم. ۹۸ یک خواسته مردم همه‌گیر شد. اما در این دوره از اعتراضات خواسته ها متنوع هستند. در این دوره هوشمندانه عمل کردیم و اسلحه جنگی را کنار گذاشتیم، برد ما در این است که اسلحه در کار نباشد، از همین لحظه به شما می‌گویم این اعتراضات تمام می‌شود اما منتظر تکرار آن در همین مقدار و محتوا باشید، فاصله اعتراضات به حداقل رسیده است تا حدی که تصورات به سمت انقلاب و شبه انقلاب می‌رود و رسانه‌های خارجی رسما آن را انقلاب زن می‌خوانند.
ما چه باید یاد بگیریم از اتفاقات امروز ؟ اول اینکه خواسته های مردم متنوع شده و هر فردی خواسته خود را در عبور از نظام می‌بیند دوم اینکه ما دیگر نمی توانیم از نیروهای نظامی خود شناخت دقیقی داشته باشیم سوم اینکه مردم حجاب را نمی خواهند و آزادی حق پوشش می‌خواهند و باید این حق را موقتا به آنها داد یا حتی آن را به رسمیت شناخت یا محدود نکنیم و سخت نگیریم، نیاز امروز جامعه این است که مداوما نهی نشوند و مقداری احساس راحتی در سطح شهر آرامش را برای نیمی از مردم کشور بر می‌گرداند. مگر در بخش برون مرزی فتوا نداریم که نیروی زن می تواند برای عملیات خود از هر نو حجابی که نیاز است استفاده کند مگر طبق فتوای مراجع بزرگ نیروی زن ما نمی تواند همبستری را هم داشته باشد؟ پس چه می شود که در کشور نمی توانیم اجازه دهیم مردم مقداری راحت‌تر باشند؟!
مساله بسیار سخت تر از چیزی است که فکر می‌کنید، مردم حس مبارزه با نظام دارند. گزارشات ما در برون مرزی می‌گوید آن قشری که توان مالی دارد در ایران نمی‌ماند و آن کسی که ندارد به دنبال بهتر شدن کیفیت زندگی است، پس از مبارزه با نظام دست بر نمی‌دارد.
بولنتن ها را نمی خوانید؟ بیش از یک سوم مساله عدم رعایت حجاب در کشور بر می‌گردد به خانواده نیروهای مسلح. گزارش دوره‌ای از خانه‌های سازمانی را ندیده‌اید؟ میزان سو قصد به جان آقا از سال ۹۸ تا امروز ۴ سوء قصد در ۳ عملیات داخلی بوده است. کجایید آقایان؟ حواستان کجاست؟ این است آن اقتدار امنیتی که مدام به مردم می‌گویید؟ میزان هواپیما ربایی و سرقت‌های مسلحانه را مطالعه کرده‌اید ؟ میزان عملیات تروریستی به ۱۸ عملیات رسیده است. بچه های مدرسه در اعتراضات چه می گویند؟ سطح درخواست‌های مردم از نظام به سن ۱۳ سال رسیده است یعنی نوجوان ۱۳ ساله آماده به مقابله با نظام داریم.
در برون مرزی سعی کردیم نیروهایی را دستچین کنیم که مواضعشان به نظام مشخص باشد، از ۴ سال پیش بخشی از نیروهای ما به دستگاههای رقیب پیوستند که گزارشات آن را شخصا به دفتر حضرت آقا فرستادم. عده ای هم تا آنجا من می دانم در سپاه قدس به داعش پیوستند، از نظر من نیرو اگر به تفکر ایمان نداشته باشد می شود سرباز و سرباز هر جا پول بیشتری بدهند می رود در جنگی مشابه که از طرفی ۷۰۰ دلار و از طرف دیگر ۷۰ هزار دلار می دهند یقینا پول بیشتر را بر می‌گزیند.
فروش اطلاعات و به دام افتادن نیروهای ما در دو سال اخیر ۳ برابر شده است. مسئول هنگ مرزی ای دستگیر شده که با هماهنگی دولت پاکستان تردد مرزی یعنی عبور دادن نیروهای داعش از خاک ایران و رساندن به سوریه و عراق راه انداخته بود. برادران عزیز و محترم دستگاه اطلاعاتی کجا بودند وقتی داعشی ها از کشور ترانزیت می‌شدند و در مقابل ما در سوریه و عراق می‌جنگیدند؟
عمق فاجعه اما جای دیگری است سالها در یمن تلاشهای بزرگی کردیم از ترانزیت مواد غذایی تا اسلحه، ضمنی عرض کنم چندین بار اقلام و اجناس اهدایی مربوط به کمیته امداد را فرستادیم یمن، آنجا همین دوستان نیروی قدسی چقدر تلاش کردند شبکه ای راه بیندازند که از تایلند و اندونزی و چند کشور دیگر کشتی‌هایی راه بیندازند و در آب های بین المللی بارهای آنها را با اسلحه و مهمات تعویض کنند. در چند دوره ما درخواست کردیم عملیات خودسر نکنید، اما ما می دانیم برخی از اقدامات هم چندان خود سر نیست، افرادی هستند در این سیستم که قصد دارند امنیت در کشور دچار مشکل شود. برای بعضی از برادران رابطه با هیچ کشوری نیاز نیست چون جیبشان پر نخواهد شد. اما جالب است بدانیم اینها چگونه با دوستان یمنی ارتباط دارند و چه هزینه‌ای کرده‌اند و چرا؟