خبر بسیار کوتاه و عجیب بود؛ فدراسیون فوتبال از میان گزینه‌های مطرح خارجی و مربیان داخلی، درنهایت امیر قلعه‌نویی را به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب کرد تا این مربی پس از ۱۶ سال، دوباره روی نیمکت تیم ملی بنشیند.

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ بعد از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر ۲۰۲۲، «کارلوس کی‌روش» باردیگر فوتبال ایران را بدون کوچک‌ترین پاسخگویی در مورد ناکامی‌ها، ترک کرد و این دفعه هدایت تیم ملی قطر را برعهده گرفت تا فدراسیون‌نشین‌ها تصمیم به انتخاب گزینه دیگری برای تیم ملی بگیرند.

این انتخاب در شرایطی صورت گرفت که در خلا ۱۰۲ روزه‌ای (۹/۹ جدایی کی‌روش – ۲۱/۱۲ انتخاب قلعه‌نویی) که مدیران فدراسیون درحال بررسی گزینه‌های جانشینی کارلوس کی‌روش بودند، اسامی متعدد مربیان خارجی و داخلی با سبک‌ها و اخلاق‌های مختلف از سوی مسئولان وقت فوتبال یا رسانه‌ها مطرح می‌شد تا بازهم مشخص شود که برنامه‌ریزی خاصی برای چنین انتخاب مهمی وجود ندارد.

در میان اسامی مربیان خارجی، «فلیکس سانچز» سرمربی ۴۷ ساله اسپانیایی که در جام جهانی هدایت قطر را بر عهده داشت، «هروه رنار» سرمربی ۵۴ ساله فرانسوی که با زامبیا و ساحل عاج قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده و در جام جهانی قطر، با تیم ملی عربستان موفق به شکست آرژانتین شد، «دومنیکو تدسکو» سرمربی مشهور آلمانی-ایتالیایی که چندی پیش هدایت تیم ملی بلژیک را بر عهده گرفت، «وینچنزو مونتلا» مهاجم سابق تیم ملی ایتالیا، «برانکو ایوانکوویچ» سرمربی سابق پرسپولیس و تیم ملی ایران، «آندره‌آ استراماچونی» مربی سابق استقلال و اینترمیلان ایتالیا و «ژوزه مورایس» مربی فعلی سپاهان اصفهان و پیشین الهلال عربستان، «پاکو خمز» سرمربی فعلی تراکتورسازی تبریز و حتی «الکساندر نوری» مربی ایرانی الاصل پیشین وردربرمن آلمان، بارها و بارها در رسانه‌ها مطرح شد.

در میان مربیان ایرانی هم نام‌های امیر قلعه‌نویی (سرمربی گل‌گهر سیرجان)، فرهاد مجیدی (سرمربی تیم الاتحاد کلبا امارات)، مهدی تارتار (سرمربی ذوب‌آهن)، جواد نکونام (سرمربی مستعفی فولاد خوزستان)، حسین فرکی (سرمربی اسبق تیم ملی ایران)، حمید مطهری (سرمربی نساجی مازندران) و ساکت الهامی (سرمربی هوادار) مطرح شد و انتقادهایی نیز در مورد نادیده گرفته شدن مربیان از جمله علی دایی و یحیی گل‌محمدی در این فهرست، در رسانه‌ها دیده شد.

در نهایت اما مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال پس از توافق با باشگاه گل‌گهر سیرجان، تصمیم گرفتند سکان هدایت تیم ملی ایران را به امیر قلعه‌نویی بسپارند تا این مربی که بعد از ناکامی در جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا با شکست برابر کره‌جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی آن جام در ضربات پنالتی، از سرمربیگری این تیم برکنار شد، فرصت مجددی برای جبران گذشته تلخ خود داشته باشد.

سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران با این که در ۱۰ سال گذشته نتوانسته با تیمی به عنوان قهرمانی مسابقات داخلی دست پیدا کند اما پرافتخارترین مربی در لیگ برتر است و در دهه ۸۰ عناوین پرتعداد قهرمانی را با تیم‌های استقلال، سپاهان، تراکتور و ذوب آهن کسب کرده است.

بازتاب انتخاب قلعه‌نویی در رسانه‌ها

انتخاب در رسانه‌های روز دوشنبه داخلی و خارجی بازتاب داشت. روزنامه ایران ورزشی در این مورد نوشت: «حل آسان برای یک معمای سخت؛ گلباران در گودبای پارتی» و روزنامه خبر ورزشی هم با چاپ عکسی از امیر قلعه‌نویی، تیتر «قلعه‌نویی برای ۱۰ ماه سرمربی تیم ملی ایران شد. را برای این انتخاب در نظر گرفت.

روزنامه گل با چاپ عکسی از قلعه‌نویی که در حال تعظیم است، نوشت: «امیر قلعه‌نویی: تیتر بزنید سرمربی تیم مردم شدم» و روزنامه ابرار ورزشی هم تیتر کوتاه « بازگشت ژنرال» را برای صفحه اول خود انتخاب کرد». روزنامه استقلال جوان تیتر «پایان معادلات داغ‌ترین نیمکت» را برای این انتخاب درنظر گرفت و روزنامه شوت هم در صفحه اول خود نوشت: «بازگشت ژنرال به تیم ملی پس از ۱۶ سال»

انتخاب قلعه‌نویی اما در رسانه‌های خارجی هم بازتاب داشت و بسیاری از آنها در مطالبی کوتاه به این موضوع اشاره کردند.

نشریه آلمانی کیکر با تیتر «قلعه‌نویی برای دومین بار سرمربی تیم ملی ایران شد»، نوشت: «پس از اینکه جستجو برای انتخاب یک سرمربی سطح بالای خارجی به دلیل مسائل مالی به پایان رسید، قلعه‌نویی جانشین کی‌روش شد.»

روزنامه اسپانیایی «آ اس» با تیتر «امیر قلعه‌نویی جانشین کارلوس کی‌روش شد» اعلام کرد که عملکرد قوی قلعه‌نویی در سطح باشگاهی و پنج قهرمانی لیگ باعث شد فدراسیون فوتبال ایران شانس مجددی را به او بدهد.
خبرگزاری رویترز با انتخاب تیتر «قلعه‌نویی برای هدایت ایران در جام ملت‌های آسیا، به تیم ملی بازگشت» نوشت: «سرمربی ۵۹ ساله پس از اینکه با تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ حضور داشت، بار دیگر وظیفه هدایت این تیم در جام ملت‌های پیش‌رو را بر عهده دارد.»

روزنامه فرانسوی اکیپ هم با انتخاب تیتر «امیر قلعه‌نویی سرمربی جدید ایران است»، به این موضوع اشاره کرد که قلعه‌نویی موفق‌ترین مربی در رقابت‌های باشگاهی ایران است. او جانشین کارلوس کی‌روش شد که پس از جام جهانی ۲۰۲۲ از تیم ملی ایران جدا شد.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در واکنش به انتخاب قلعه‌نویی با انتشار متن پیام فدراسیون فوتبال در این مورد نوشت: «فدراسیون فوتبال ایران امیر قلعه‌نویی را برای دومین‌بار به عنوان سرمربی خود انتخاب کرد تا او جانشین کارلوس کی‌روش پرتغالی شود. این انتصاب پس از پیروزی ۴ بر صفر گل‌گهر تیم فعلی قلعه‌نویی مقابل نفت مسجد سلیمان اعلام شد.

قلعه‌نویی ۵۹ ساله، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ قبل از این که قراردادش با تیم ملی ایران به پایان برسد هدایت ایران را بر عهده داشت و با این تیم به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ رسید که در این مرحله در ضربات پنالتی برابر کره‌جنوبی شکست خورد. او با پنج عنوان قهرمانی، سه بار با تیم استقلال تهران و دو بار با سپاهان، موفق‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران است.

انتخاب، ۱۵ بعد از انصراف!

سرمربی فعلی تیم ملی و پیشین گل گهر سیرجان، در روز ششم اسفندماه با انتشار متنی در فضای مجازی از هدایت تیم ملی انصراف داده بود؛ یعنی ۱۵ روز قبل از انتخاب…

امیر قلعه‌نویی در متن انصراف از هدایت تیم ملی نوشته بود: «از اظهار لطف و ابراز نظرهایتان ممنونم خوشحالم که همیشه فرصتی بوده برای خدمت به شما. این بزرگترین نعمتی است که خدا در اختیار ما قرار داده و اگر لیاقتش را داشته باشیم در آینده هم چنین خواهد بود. با این حال با توجه به شرایط موجود بحث سرمربیگری در تیم ملی را به دیگر دوستان واگذار می‌کنم و از این مسئله انصراف می‌دهم.

البته همانند دوره پیشین که افتخار هدایت تیم ملی نصیبم شده بود، برنامه مدونی را با مشورت دوستان متخصص آماده کرده بودم که در آینده و در صورت لزوم در اختیار مردم قرار خواهم داد. با در نظر گرفتن این موضوع که نام برخی از همکاران خوبم از جمله یحیی گل‌محمدی، محمد ربیعی و مجتبی حسینی در فهرست فدراسیون خالی بود، امیدوارم تیم ملی دوباره به شرایط خوب و امیدوار کننده بازگردد.

همچنین برای مردم ایران آرزوی سلامتی دارم. به امید گذر از مشکلات اقتصادی و به امید یک سال بهتر و توام با موفقیت برای همه ایرانیان.»

امیر قلعه‌نویی

یک دستیار، نیامده رفت

سایت فدراسیون فوتبال در روز ۲۸ اسفندماه اعلام کرد با نظر امیر قلعه‌نویی سعید الهویی، رحمان رضایی، علی اصغر قربانعلی‌پور، آلین دینکا (مربی دروازه‌بان‌های تیم تراکتور) و علی کمانگری (آنالیزور) اعضای کادر فنی تیم ملی را تشکیل می‌دهند.

دستیار اول خارجی سرمربی تیم ملی نیز به دلیل زمان محدود از زمان پایان بازی‌های لیگ تا آغاز اردو، پس از این کمپ معرفی می‌شود و یک مربی ایرانی دیگر هم به کادر فعلی اضافه خواهد شد. همچنین مهدی محمدنبی همچنان سرپرست تیم ملی فوتبال ایران است.

البته برای اردوی نوروزی تیم ملی و دیدار با تیم‌های روسیه و کنیا، رحمان رضایی از حضور در این اردو (یا همراهی کلی تیم ملی) انصراف داد تا قلعه‌نویی بلافاصله آندرانیک تیموریان را به عنوان مربی جدید تیم ملی انتخاب کند.

تکرار امتحانی سخت در دی‌ماه

بعد از برگزاری عالی جام جهانی در قطر و انصراف چین از میزبانی به‌علت شیوع بیماری کرونا در این کشور، کنفدراسیون فوتبال آسیا، کشور قطر را بهترین میزبان برای این جام دید. براین اساس، AFC در روز ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۵ مهرماه) میزبانی این مسابقات را به قطر (مدافع عنوان قهرمانی این جام) سپرد؛ رقابتهایی که با حضور ۲۴ تیم در این کشور عربی برگزار خواهد شد.

البته همانند جام جهانی ۲۰۲۲ و به‌علت گرمای غیرقابل تحمل تابستان در قطر، مسئولانکنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفتند جام هجدهم را با چند ماه تعویق و از ۲۰ دی تا ۸ بهمن ۱۴۰۲ (۱۲ ژانویه تا ۱۰ فوریه ۲۰۲۴) برگزار کنند.

همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون‌های عضو خبر داد که مراسم قرعه‌کشی مسابقات جام ملت‌های ۲۰۲۳ فوتبال آسیا روز ۱۱ می ۲۰۲۳ (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) در دوحه قطر برگزار می‌شود و سرمربی و مدیر تیم‌های حاضر در این رقابتها، می‌بایست در این مراسم حضور داشته باشند.

جام ملت‌های آسیا هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و پس از کوپا آمریکا، قدیمی‌ترین مسابقۀ ملی قاره‌ای در دنیاست. ژاپن با ۴ قهرمانی، یک نایب قهرمانی و یک عنوان چهارمی، عربستان با ۳ قهرمان و ۳ نایب قهرمانی و ایران با ۳ قهرمانی، ۵ عنوان سومی و یک عنوان چهارمی، برترین تیم‌های ملی در ادوار مختلف این رقابتها محسوب می‌شوند.

تیم ملی ایران که در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ عنوان قهرمانی این مسابقات را بدست آورده، با هدایت امیر قلعه‌نویی امیدوار است پس از سال‌ها ناکامی، بار دیگر جام قهرمانی مهمترین تورنمنت فوتبال ملی در قاره کهن را بالای سر ببرد.

گزارش: امیر محب‌ملکی

انتهای پیام/