به گزارش پایگاه خبری بانگ سروش؛ آیت الله سید جواد علوی بروجردی در گفتگو با اکو ایران تاکید می کند: ماتحت تاثیر کمونیسم بودیم …، فقه علم اقتصاد نمی آورد و فقها باید اقتصاد را به متخصصان بسپارند.

آیت الله سید جواد علوی بروجردی نوه آیت الله العظمی بروجردی اعتقاد دارد: بزرگان در ابتدای انقلاب تصور می کردند گرفتاری های مردم در زمان شاه نتیجه اجرای اقتصاد آزاد است و اگر اندیشه های سوسیالیستی اجرا شود وضع مردم بهتر می شود.

▫️به گفته آیت الله بروجردی این رویکرد یکی ار مصیبت های اقتصادی پس از انقلاب است. این فقیه شیعه با تاکید بر اینکه اندیشه اسلامی با آزادی سازگارتر است تاکید می کند: فقه علم اقتصاد نمی آورد و فقها باید اقتصاد را به متخصصان بسپارند. تولیت آیت الله العظمی بروجردی ورود فقها به بحث اسلامی کردن بانک ها را به جا نمی داند و خواستار توقف آزمون و خطا در سیاست گذاری است

 

سید جواد علوی بروجردی

ما تحت تاثیر کمونیسم بودیم آن زمان خیال می کردند که شاه و حکومتش این اقتصاد آزاد است

اشتباه از اول وارد شدیم ما تحت تاثیر کمونیسم بودیم آن زمان خیال می کردند که شاه و حکومتش این اقتصاد آزاد است و الان این فقر و بساط حالا هرچه که بود به خاطر اقتصاد آزاد بوجود آمده اگر سوسیالیزم بیاد همه مشکلات از بین می رود

چقدر باید بگردیم یکی مثل خیامی پیدا کنیم که خودروسازی مان رو اداره کنیم، ما صاف مصادره کردیم

آیه داریم؟ حدیث داریم؟ که تورم رو چگونه کنترل کنیم؟ رشد اقتصادی رو چگونه تامین کنیم؟

ما ۴۳ سال کار دستمون بوده ، همه اش آزمون و خطا ؟

دانسته، دانسته و دانسته تورم تولید می کنیم و این تورم فقر و نداری تولید می کند؛ حضرت آقا چرا حوزه متعرض این بحثهای کلان نیست؟

کار حوزه ، کار فقیه این بوده است که امر را دست متخصص بدهد، متخصص لازم نیست متدین باشد؛ فقه علم اقتصاد برای شما نمی آورد فقه احکام می آورد احکام حلال حرام جایز فقه این است احکام است موضوع نیست
اصلا بانکها غیر اسلامی نبود که بیایم اسلامی اش کنیم. بانک مشکل نداشته از اول، اصلا ورود ما به عنوان اسلامی کردن اشتباه بوده است.

 

 

سید محمدجواد علوی طباطبایی بروجردی (زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۳۰ در قم) مشهور به سیدجواد علوی بروجردی فقیه و مرجع تقلید شیعه اهل ایران ‌است. او نوهٔ دختری سید حسین بروجردی می‌باشد. تولیت و موقوفات مراکز وابسته به سید حسین بروجردی بر عهده اوست.

پدر وی، سید محمدحسین علوی، شاگرد و داماد سید حسین بروجردی، مرجع عام شیعیان، بود، که پس از مرگ وی، به تهران مهاجرت کرد. مادرش، آغا سکینه دختر حسین بروجردی است. سیدجواد علوی بروجردی تحصیلات ابتدایی خود را در شهر قم آغاز کرد و با پایان تحصیلات ابتدایی، دورهٔ متوسطه را در تهران گذراند و هم‌زمان با تحصیل در دبیرستان، در مدرسهٔ علمیهٔ عبدالحسین بازار نیز، به تحصیل علوم دینی پرداخت. او در سال ۱۳۴۸ برای ادامهٔ تحصیلات علوم دینی به قم بازگشت و هم‌زمان با تحصیل، به تدریس دروس سطح و عالی پرداخت. بروجردی از شاگردان حسین وحید خراسانی و سید محمد روحانی است.

در مهر ماه ۱۳۹۹ با انتقاد از وضعیت اقتصادی و عملکرد مسئولان گفت: آمدیم ترامپ دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شد یا نفر دیگه که آمد بدتر کرد ما که نمی‌توانیم سرنوشت هشتاد میلیون نفر را به آنها گره بزنیم باید خودمان برای مردم چاره‌ای کنیم مردم همه این کمبودها را از عمامه می‌بینند مشکلات کاری کرده که مردم به مذهب هم بدبین شدند و ناسزا می‌گویند.

بروجردی از روحانیون سنتی شیعه به حساب می‌آید، او همچنین به اظهارات انتقادی در موضوعاتی چون: افتخار به کوروش و نقد به تصمیم‌گیری‌های فرهنگی در حاکمیت و حوزه‌های علمیه، شهرت دارد، همچنین وی طرفدار استقلال حوزه علمیه و مخالف هزینه بودجه‌های دولتی در آن است.