به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ بیستمین دوره رقابتهای لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور درحالی با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید که این تیم برای فتح پنجمین جام متوالی این مسابقات، در نیم فصل دوم نبردی سخت و نزدیک با سپاهان اصفهان را به نمایش گذاشت.

در نهایت اما شاگردان سرخپوش یحیی گل‌محمدی در هفته پایانی لیگ بیستم با گل‌های مهدی عبدی (۹) و احمد نورالهی (۲۲) در زمین پیکان به پیروزی دست یافتند تا با کسب ۳ امتیاز این دیدار مهم و بدون حرف و حدیث، با ۶۷ امتیاز، جام قهرمانی را بالای سر بردند.

در هفته پایانی، سپاهان اصفهان در خانه استقلال تهران با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی دست یافت تا با ۲ امتیاز کمتر نسبت به پرسپولیس، در جایگاه دوم جدول قرار بگیرد و استقلال با همان ۵۶ امتیاز گذشته، در رده سوم قرار گرفت.

در لیگ فرسایشی و ۲۶۵ روزه بیستم که از تاریخ ۱۶ آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ شروع شد و بعد از حدود ۱۰ ماه، در آخرین ساعت‌های روز جمعه ۸ مردادماه سال ۱۴۰۰ به پایان رسید، سجاد شهباززاده مهاجم سپاهان اصفهان هم با ۲۰ گل زده، به‌عنوان آقای گل این مسابقات دست یافت.

جدول پایانی لیگ بیستم

شیرین‌ترین باخت اصفهانی‌ها

در پائین جدول، بعد از اینکه سقوط تیم ماشین‌سازی تبریز در هفته‌های گذشته به لیگ دسته اول قطعی شده بود، در هفته پایانی ۳ تیم نفت مسجدسلیمان، ذوب‌آهن اصفهان و سایپا تهران برای فرار از سقوط به مصاف رقبای خود رفتند.

نفت مسجدسلیمان در اراک با تک گل دقیقه ۴۵ ساسان حسینی مقابل آلومنیوم به پیروزی دست یافت تا بقای خود را قطعی کند اما دو تیم دیگر قعرنشین مقابل حریفان خود تن به شکست دادند.

در اصفهان، ذوب‌آهن با تک گل محمد قاضی که در دقیقه ۵۳ به ثمر رسید، برابر مهمانش مس رفسنجان تن به شکست داد اما با توجه به باخت ۵ بر یک سایپا در زمین تراکتورسازی تبریز، این تیم شیرین‌ترین باخت خود را تجربه کرد، زیرا در پایان ۹۰ دقیقه و به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به سایپا، اشک‌های شکست نفرات این تیم با خنده‌های بقا عوض شد.

ضمن اینکه با توجه به تساوی ۲ بر ۲ گل‌گهر برابر نساجی مازندران در سیرجان، تراکتورسازی با این برد و ۴۵ امتیاز (تفاضل گل بهتر نسبت به گلگهر) در رده چهارم لیگ برتر قرار گرفت تا درصورت قهرمانی استقلال در جام حذفی، این تیم نماینده چهارم ایران در لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده باشد. سایپا با این شکست، دومین تیم صنعتی لیگ بیستم بود که به دسته اول سقوط کرد.

در دیگر دیدارهای این هفته، صنعت نفت آبادان با نتیجه ۲ بر یک ماشین‌سازی سقوط کرده را شکست داد و دیدار پدیده با فولادخوزستان در مشهد بدون گل به اتمام رسید. این تساوی، مانع از قرار گرفتن فولاد در جایگاه چهارم جدول لیگ شد.

نتایج دیدارهای هفته پایانی لیگ بیستم به شرح زیر است:

* صنعت نفت آبادان ۲ – ماشین سازی تبریز یک
گل: عبدالله ناصری (۹)، طالب ریکانی (۵۲) برای صنعت نفت – محمدامین اسدی (۴۵) برای ماشین سازی

* آلومینیوم اراک صفر – نفت مسجدسلیمان یک
گل: ساسان حسینی (۴۵)

* گل گهر سیرجان ۲ – نساجی مازندران ۲
گل: گادوین منشأ (۷۱ – پنالتی و ۷۹) برای گل گهر – ایوب کلانتری (۴۵)، حسین زامهران (۵۶)

* پدیده مشهد صفر – فولاد خوزستان صفر

* استقلال تهران یک – سپاهان اصفهان ۲
گل: مهدی مهدی‌پور (۹۰) برای استقلال، رضا میرزایی (۵۵) و سجاد شهباززاده (۸۶) برای سپاهان

* تراکتور تبریز ۵ – سایپا تهران یک
گل‌ها: سعید واسعی (۱۳)، سامان نریمان جهان (۲۸)، میلاد فخرالدینی (۴۵)، علی فتحی (۶۹)، پیمان بابایی (۸۷) برای تراکتور، حسین ماهینی (۳۱ – پنالتی) برای سایپا

* ذوب آهن اصفهان صفر – مس رفسنجان یک
گل: محمد قاضی (۵۳)

* پیکان تهران صفر – پرسپولیس ۲
گل‌ها: مهدی عبدی (۹)، احمد نورالهی (۲۲)

پرسپولیس

آمارهای جذاب لیگ بیستم

در پایان بیستمین دوره لیگ برتر، سجادشهباززاده با ۲۰ گل زده، به‌عنوان آقای گل و سروش رفیعی با ۹ پاس گل، بهترین پاسور لیگ بیستم لقب گرفتند.

پرسپولیس با ۶۷ امتیاز، بیشترین امتیاز و با تفاضل ۳۳+، بهترین تفاضل گل را در این رقابتها به نام خود ثبت کرد. همچنین آنها در کنار سپاهان اصفهان با ۱۹ برد، بیشترین پیروزی را بدست آوردند. تیم فولاد خوزستان با ۱۵ تساوی، بیشترین مساوی و تیم‌های گل‌گهر سیرجان و نساجی مازندران با ۶ تساوی، کمترین مساوی را در لیگ بیستم به نام خود ثبت کردند.

سپاهان اصفهان با ۵۳ گل زده و پرسپولیس با ۱۴ گل خورده، از این حیث بهترین وضعیت را در بین تیم‌های لیگ برتر داشتند اما تیم‌های سایپا و ماشین‌سازی تبریز با ۱۹ گل زده و ماشین‌سازی تبریز با ۵۲ گل خورده، از این نظر بدترین عملکرد را لیگ بیستم رقم زدند.

پرسپولیس با یک باخت، بهترین و ماشین‌سازی تبریز با ۲۰ باخت، بدترین تیم این رقابتها، از این نظر بودند. همچنین ماشین‌سازی تبریز با تنها ۲ پیروزی، کسب ۱۴ امتیاز و تفاضل ۳۳-، بدترین تیم از این نظر بودند.

تمام قهرمانان لیگ

از سال ۸۰-۸۱، با حرفه‌ای شدن فوتبال، اسم مسابقات باشگاهی ایران از جام آزادگان به لیگ برتر تغییر کرد که نخستین قهرمان این رقابتها، پرسپولیس بود؛ یک قهرمانی دراماتیک که ماحصل شکست استقلال در هفته پایانی برابر ملوان در بندرانزلی و پیروزی پرسپولیس در خانه مقابل فجرسپاسی بود. در آن مسابقات، اگر استقلال در هفته پایانی یک تساوی هم بدست می‌آورد، پرسپولیس در صورت پیروزی پرگل قهرمان می‌شد اما شکست آبی‌پوشان پایتخت، جام قهرمانی را به سرخ‌پوشان پایتخت هدیه کرد.

در این ۲۰ سال، علاوه بر پرسپولیس که جمعه شب، در غیاب تماشاگران که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا مدتهاست روی سکوها دیده نمی‌شوند، هفتمین قهرمانی خود در لیگ برتر را جشن گرفت، تیم‌های سپاهان اصفهان ۵ قهرمانی، استقلال تهران ۳ قهرمانی، فولادخوزستان ۲ قهرمانی، استقلال خوزستان، پاس تهران و سایپا تهران یک قهرمانی را به نام خود ثبت کرده‌اند.

البته در بین تیم‌های قهرمان لیگ، پرسپولیس با ۵ قهرمانی متوالی رکورد جالبی را از خود به یادگار گذاشته و تیم سپاهان با ۳ قهرمانی متوالی، در رده بعدی قرار گرفته اما تیم‌های استقلال و فولاد، نتوانسته‌اند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند.

گزارش: امیر محب‌ملکی