به گزارش پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی آزمایشگاهی از ظهر دیروز تا امروز ۱۷ تیر، ۲ هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.

وی همچنین ادامه داد: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت ۳۲۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند، اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون ۲۰۷ هزار نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین تاکنون یک میلیون و ۸۴۶ هزار و ۷۹۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، لزوم استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی مکرر دست‌های یادآور شد: استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

وضعیت تهران، نگران کننده است

علیرضا زالی

علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به آمار نگران کننده تعداد مبتلایان در کلانشهر تهران، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد افرادی که در مراکز درمانی استان به عنوان مبتلایان جدید بستری شده‌اند، به ۵۳۴ بیمار می‌رسد که نسبت به روزهای گذشته یکی از بالاترین آمارهای اعلامی است.

وی در ادامه تاکید کرد: در این مدت ۸۴ بیمار نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری شده‌اند و از کسانی که به بخش‌های بهداشتی و درمانی به شکل سرپایی مراجعه کرده‌اند، ۸.۵ درصد نیاز به بستری داشته‌اند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تعداد بیماران ترخیص شده را ۴۲۰ نفر عنوان کرد و افزود: این آمار در تهران نشانگر افزایش تعداد مبتلایان است و شرایط در استان تهران کماکان نگران کننده، بی ثبات و ناپایدار است.

وی درباره وضعیت بیمارستان‌های استان توضیح داد: طبیعتا بیمارستان‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند اما اگر تعداد بیمارانی که نیاز به بستری دارند به شدت زیاد شود، مسلما ظرفیت بیمارستان‌ها با محدودیت رو به رو می‌شود.

زالی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط جدیدی را تجربه می‌کنیم زیرا هم تعداد مبتلایان افزایش یافته و هم گروه های سنی متفاوتی دچار این بیماری شده‌اند، گفت: تاکنون با تلاش همکاران بخش‌های بهداشتی و درمانی تلاش شده تا یک توازن منطقی بین میزان ابتلا و ظرفیت بیمارستان‌ها برقرار شود اما با افزایش آمار ممکن است شرایط متفاوت شود.

وی با اشاره به اینکه طبیعتاً این موضوع به همراهی شهروندان مرتبط است و نکته مهم استمرار و ادامه فاصله گذاری اجتماعی است، تصریح کرد: در بحث فاصله گذاری اجتماعی اگرچه در روزهای آغازین میزان رعایت به ۶۹ درصد رسیده بود تدریجاً به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها این میزان به ۱۱ درصد تقلیل یافت.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهرانبا اشاره به نتایج یک مقاله علمی بین‌المللی گفت: یکی از مهم‌ترین محل‌های انتقال کرونا مکان‌های مسقف است و با توجه به فصل گرما یکی از توصیه‌های جدی ما به افراد حضور بیشتر در فضاهای باز نسبت به مکان‌های مسقف است.

دفن ۷۰ نفر در یک روز در بهشت‌زهرا

دفن قربانیان کرونا ویروس

از سوی دیگر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه صحن امروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در مورد آمار قربانیان کرونا در پایتخت گفت:‌ متأسفانه متوفیان ناشی از ابتلا به کرونا در پایتخت افزایش یافته و فقط در روز گذشته ۷۰ نفر به دلیل این بیماری در بهشت‌زهرا (س) دفن شده‌اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ مدتی قبل آمار متوفیان در پایتخت به روزانه کمتر از ۱۹ نفر رسیده بود ولی اکنون این آمار با رشد همراه بوده است.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که طرح ترافیک در پایتخت به دلیل افزایش آمار مبتلایان لغو می‌شود یا خیر،‌ گفت: از آنجایی که نظرات‌مان در شورا وتو می‌شود، شأن‌مان را حفظ می‌کنیم و نظری در این زمینه ارائه نمی‌کنیم چرا که ستاد کرونا باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.