به گزارش بخش ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ فوتبال ایران سراسر حاشیه و اخبار تلخ و بد است. هر روز حواشی عجیب‌تری نسبت به روزهای قبل به گوش می‌رسد و پرونده‌های تخلف و ناکارآمدی مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف فدراسیون و باشگاه‌های لیگ‌برتری و دسته‌اولی، نمایان‌تر می‌شود.

در این بین اما این مدیران به‌جای محرومیت از حضور در سمت‌های مدیریتی و مهم فوتبالی، از این صندلی به صندلی دیگر و از این پست به پست دیگر، نقل مکان می‌کنند، بدون آنکه به‌خاطر مشکلات قبلی که برای زیر مجموعه‌های خود بوحود آورده‌اند، به کسی پاسخگو باشند.

در روزهای اخیر بحث مشکلات اساسنامه فدراسیون فوتبال و احتمال تعلیق فوتبال کشور از سوی فیفا به یکی از دغدغه‌های فوتبال‌دوستان کشور مبدل شده زیرا فدراسیون جهانی در نامه‌ای که خطاب به مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون زده، اعلام کرده که این فدراسیون از مفاد بند ۱ ماده ۱۴ و بند ۱ ماده ۱۹ اساسنامه فیفا تخطی کرده است. این نهاد بین‌المللی در نهایت تا ۵ ژوئن ۲۰۲۰ یعنی روز جمعه هفته جاری، به فدراسیون فرصت داده تا با اصلاح موارد اشتباه، اساسنامه را برای آنها ارسال کند و درصورت عدم توجه به مفاد این دستورالعمل، موضوع جهت اقدامات بعدی به مبادی ذی‌ربط فیفا ارجاع می‌شود.

همچنین معظلات مدیریتی در دوباشگاه استقلال و پرسپولیس بیش از پیش به گوش می‌رسد؛ تاجائیکه این اتفاقات، ناتوانی و ناکارآمدی مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر که از اتخاذ یک تصمیم مدیریتی و اجرایی برای برگزاری یا عدم برگزاری رقابتهای لیگ امسال عاجز مانده‌اند، را تحت شعاع قرار داده‌ است.

اساسنامه‌ای که با دلالی تهیه شده است

این مشکلات حتی صدای محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال (که عملکرد خودش هم در زمان ریاست این فدراسیون با انتقادهای بسیاری همراه است)، را درآورده است. او با بیان اینکه در جلسات تنظیم اساسنامه این فدراسیون حضور داشته و ایرادات فیفا به آن واقعیت دارد، گفت: این اساسنامه دست نویس تفکرات وزارت ورزش است نه فدراسیون فوتبال! بحث ایرادات فیفا به اساسنامه فدراسیون واقعیت دارد اما ما تکذیب را خوب یاد گرفته‌ایم!

وی در ادامه با انتقاد از سیاست وزارت ورزش یادآور شد: خیلی راحت یکسری از پرسنل وزارت ورزش با دلالی‌‌گری این اساسنامه را تهیه کرده‌اند. خیلی راحت می‌گویم. کل دولت فعلی ۶ ماه دیگر سر کار است و سپس جو جامعه می‌رود به سمت انتخابات. دوستان وزارت ورزش ماندگار نیستند و می‌روند مثل قبلی‌ها که نماندند و رفتند. خواهشا کاری برای پیشرفت فوتبال انجام بدهند. تغییر اساسنامه به وزارت ورزش ارتباطی ندارد. وزارت، آدم‌های خودش را برای این کار می‌گذارد؛ از آن بالا گرفته تا کارشناس و دلال‌ها.

رئیس پیشین فدراسیون فوتبال با بیان اینکه در گذشته فقط دو مدیر عامل باشگاه در انتخاب رئیس فدراسیون نقش داشتند، گفت: یک روز برای انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال در دوره خودمان دو مدیر باشگاه رأی می‌داد. امروز ۳۲ مدیر باشگاه رأی می‌دهند. این کار را فدراسیون فوتبال کرده است؟ خیر؛ این کار را وزارت ورزش می‌کند. شما باید اول به خاطر خدا و بعد به خاطر وجدان بیدار مردم کار کنید. ۳۲ مدیر باشگاه را برای انتخابات فدراسیون گذاشته‌اند که اگر مسئولان فدراسیون با ۳۲ هیأت لابی کردند، وزارت هم بتواند با باشگاه‌ها لابی کند.

افشاگری مدیرعامل استقلال علیه آنهایی که نمی‌گذارند!

احمد سعادتمند مدیرعامل باشگاه استقلال ضمن انتقاد از مشکلات حاکم بر این باشگاه و اسپانسر قبلی آبی‌پوشان، گفت: ارزش ریالی برند استقلال بیش از یک هزار میلیارد تومان است. در بدترین حالت استقلال باید در سال ۲۰ درصد نسبت به برندش یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد. حتی با کمترین تفکر اقتصادی می‌توانیم در استقلال به درآمدزایی برسیم زیرا با این برند و تماشاگر استقلال باید درآمدزا و بنگاه اقتصادی باشد اما چرا باید باشگاه استقلال این همه مشکلات ارزی و ریالی داشته باشد؟

وی با بیان اینکه قرارداد قبلی استقلال با یک اسپانسر به‌نحوی است که اگر مشکلی در این قرارداد پیش بیاید، باشگاه باید روزانه ۴۰ میلیون تومان خسارت پرداخت کند، افزود: باید بدانیم استقلال باشگاه بزرگی است و نمی‌توانیم با این باشگاه معامله کنیم و عایدی برای خودمان داشته باشیم زیرا اگر رانت و درآمدی هست باید در قالب قوانین و در چارچوب کشور برای باشگاه استقلال باشد. امروز اما چند سوال اساسی مطرح است. چرا نمی‌گذارید برای استقلال درآمدزایی کنیم؟ چرا سرعت ما را می‌گیرید؟ چرا نمی‌گذارید پرداختی بعدی را به بازیکنان داشته باشیم؟ چرا سعی کردید شیخ دیاباته را نیاوریم؟ هر کاری خواستید کردید. ما هم تا یک جایی سکوت می کنیم.

سعادتمند همچنین گفت: شجاعانه از منافع باشگاه دفاع می‌کنیم. شک نکنید دستگاه‌های نظارتی رصد می‌کنند. ما هم تمام موارد را گزارش می‌دهیم. از دوستان خواهش می‌کنم اجازه بدهند باشگاه استقلال نفس بکشد و باشگاه به روزهای خوبش برگردد و بزرگی کند. استقلال می‌تواند به یک منبع درآمدی فوق‌العاده برسد. از بابت این موارد که اعلام کردم باکی نیست. حقیقت را باید گفت.

وضعیت مبهم مدیریت در پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس طی یک سال گذشته با فراز و فرودهای زیادی در بخش مدیریت خود روبرو شد. حمیدرضا گرشاسبی با قانون منع حضور بازنشستگان کشوری از مدیرعاملی سرخپوشان کنار گذاشته شد تا ایرج عرب پس از چند ماه سرپرستی، مدیرعامل باشگاه شود. جدایی برانکو ایوانکوویچ در زمان مدیرعاملی عرب باعث فشار حداکثری هواداران نسبت به عملکرد وی شد تا او نیز پس از چند ماه حضور در این تیم، صندلی مدیرعاملی پرسپولیس را رها کند. پس از کناره‌گیری عرب، محمدحسن انصاریفرد جای او را در حالی گرفت که عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس نبود. اتفاقی که تنش‌های فراوانی را برای چارت مدیریتی باشگاه پرسپولیس ایجاد کرد و در نهایت انصاریفرد نیز حاضر به ماندن به عنوان مدیرعامل نشد تا مهدی رسول پناه که ریاست هیات مدیره را بر عهده داشت امور باشگاه را برعهده بگیرد.

چند ماه پیش از رفتن انصاریفرد، ایرج عرب که همچنان عضو هیات مدیره بود به دلیل اختلاف نظر با وی تصمیم به استعفا گرفت اما این پایان جدایی مردان هیات مدیره نبود. مهدی محمدنبی نیز برای رفتن به فدراسیون فوتبال و نشستن روی صندلی دبیرکلی، تصمیم به جدایی از مجموعه باشگاه پرسپولیس گرفت تا رسول پناه تنها در کنار مهرداد هاشمی و علی رغبتی جلسات را برگزار کنند.

البته پس از این اتفاقات، وزارت ورزش و جوانان قصد دارد اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس را در راستای خصوصی‌سازی برای ورود به بازار بورس معرفی کند. با این حال قرارداد جاری پرسپولیس با یک کارگزاری که وظیفه درآمدزایی از برند این باشگاه را دارد، سبب شده تا مسعود سلطانی‌فر ترجیح به ماندن مهدی رسول‌پناه رئیس فعلی هیات مدیره بدهد تا بتواند امور مربوط به این قرارداد پر از شرط و بند را اداره کرده و مانع از بروز بحران جدید شود. علی رغبتی مدیر همیشه معتمد وزیر ورزش، نیز در مجموعه سرخ‌ها خواهد ماند اما احتمالاً دیگر خبری از ادامه حضور مهرداد هاشمی نخواهد بود. وزارت ورزش تصمیم به اضافه کردن سه عضو جدید به هیات مدیره پرسپولیس دارد تا بتواند آرامش را پس از مدتها به مجموعه مدیریتی این باشگاه بازگرداند.

سلطانی‌فر همچون گذشته قصدی برای ورود مدیران جوان به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ندارد، به همین دلیل سراغ محمد علیپور رئیس اسبق تربیت بدنی شرکت نفت که سابقه حضور در هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در دوران مدیریتی عابدینی و محلوجی را نیز داشته، رفته است. اهمیت حضور علیپور در پرسپولیس آنجایی مهم‌تر می‌شود که یحیی گل‌محمدی سرمربی فعلی پرسپولیس در دوران مدیریت او در باشگاه نفت تهران، مربیگری آن تیم را بر عهده داشت. از سوی دیگر محمدحسین نژادفلاح نیز بار دیگر به هیات مدیره پرسپولیس نزدیک شده است تا شاید بتواند کاری برای حل محکومیت سرخ ها در پرونده شکایت برانکو ایوانکوویچ کند. وزیر ورزش همچنین قصد دارد عضو اقتصادی جدیدی را وارد چرخه مدیران فوتبال باشگاهی کند. او برای اینکه روند خصوصی‌سازی پرسپولیس را سرعت ببخشد، قصد استفاده از یک کارشناس ویژه اقتصادی را دارد تا بتواند امور مالی و حقوقی باشگاه را در راستای ورود به بورس سرو سامان ببخشد.

در این بین اما به‌نظر  می‌رسد رسول‌پناه سرپرست فعلی پرسپولیس به دلیل تسلط بر قراردادهای باشگاه، بیشترین شانس را برای نشستن روی صندلی مدیرعاملی سرخ‌ها دارد تا با کمترین اختلاف نظر با اعضای هیات مدیره، کار خود را زیر نظر وزیر ورزش پیش ببرد اما این اتفاق چه زمانی رخ می‌دهد و پرسپولیس را از بحران بدون مدیرعاملی نجات می‌دهد، مشخص نیست….

گزارش: امیر محب‌ملکی