به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ درحالیکه سایت فدراسیون فوتبال ساعت ۴۶ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه ۸ شهریورماه در اطلاعیه‌ای خبر از لغو مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال داده بود، ساعت ۳:۵۱ بامداد یعنی ۲ ساعت و ۵ دقیقه بعد از این، خبر کوتاه با عنوان «انتخابات فدراسیون فوتبال طبق برنامه برگزار مى‌شود» روی همین سایت قرار گرفت تا به بحران بامدادی فوتبال پایان بخشد.

در اطلاعیه نخست از «عدم رعایت قوانین و مقررات انتخاباتی فدراسیون توسط کمیته بدوی انتخابات» به‌عنوان یکی از دلایل لغو مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال نام برده شده بود و در خبر دوم، «تصمیم اعضاى هیات رئیسه» دلیل برگزاری مجمع عنوان شد.

این اتفاقات درحالی رقم خورد که یک روز قبل از برگزاری مجمع انتخاباتی فوتبال، دو نماینده AFC برای نظارت بر این انتخابات وارد ایران شده بودند و لغو این مجمع، به یک آبروریزی جدید برای فوتبال کشورمان همراه می‌شد.

لغو بامدادی با چند دلیل خاص!

سایت فدراسیون فوتبال ساعت ۴۶ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه ۸ شهریورماه، اطلاعیه عجیبی با عنوان «لغو مجمع عمومی انتخاباتی ۸ شهریور ۱۴۰۱» را روی خروجی خود منتشر کرد که در متن آن آمده بود:

با توجه به اتفاقات اخیر رخ داده در فرایند برگزاری انتخابات فدراسیون و عدم رعایت قوانین و مقررات انتخاباتی فدراسیون توسط کمیته بدوی انتخابات به شرح ذیل:

۱- نقض مفاد بند ۱ ماده ۱ اساسنامه فدراسیون عدم توجه به قوانین و مقررات کشور

۲- نقض بند ۵ ماده ۲ اساسنامه فدراسیون و عدم توجه به کدهای اخلاقی فیفا

۳- عدم رعایت ماده ۷ اساسنامه فدراسیون در مورد رفتار ارکان و مقامات

۴- فعالیت غیرقانونی برخی از اعضا کمیته انتخابات بر اساس بند ب ماده ۳ آئین نامه انتخاباتی فدراسیون و بند ۲ ازبخش ج ماده ۳ در خصوص تعارض منافع و عدم رعایت بی طرفی در انتخابات

۵- عدم توجه کمیته انتخابات به اسناد و مدارک و مستندات ارسالی از مرجع قضایی

۶- نقض بند «و» از بخش ۴ ماده ۶۷ و عدم رعایت ماده ۲۷ آئین نامه انتخاباتی فدراسیون

و با در نظر گرفتن این موضوع که بر اساس ماده ۲۷ آئین‌نامه انتخابات تمامی مکاتبات مرتبط با انتخابات با امضا دبیرکل رسمیت می‌یابد و مسئولیت قانونی آن بر عهده دبیرکل می‌باشد لذا در احترام به اصول و قوانین و مقررات اساسنامه فدراسیون و اسناد بالادستی مرتبط شامل قوانین و مقررات AFC و فیفا و به منظور صیانت از ارزش‌های اخلاقی و رفتار حرفه‌ای و احترام به حقوق حقه فوتبال و در نهایت در جهت حفظ منافع و مصالح عمومی فوتبال کشور، بدین‌وسیله مراتب لغو مجمع عمومی انتخاباتی مورخ ۸ شهریور ماه ۱۴۰۱ را اعلام می‌نماید.

بدیهی است مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون بلافاصله پس از رسیدگی به موارد فوق و اصلاح فرآیندهای مرتبط در زمان مقتضی و بر اساس قوانین و مقررات و الزامات مندرج در اساسنامه برگزار خواهد شد.»

این اطلاعیه عجیب درحالی روی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت که مشخص نبود چنین اقدام مهمی با تصمیم هیات رئیسه اتفاق افتاده یا حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون شخصا چنین تصمیم مهمی را اتخاذ کرده است.

واکنش دبیرکل در مورد شوک شبانه و اشاره به فساد

حسن کامرانی‌فر درباره شوک بزرگی که با لغو شبانه و ناگهانی انتخابات فدراسیون فوتبال اعلام کرد، گفت: نامه‌های زیادی به فدراسیون فوتبال آمده بود که دقیقاً به کدهای اخلاقی فیفا اشاره کرده بود و این نامه‌ها به هیچ عنوان تحت توجه قرار نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: آخرین نامه‌ای که ساعت یک بعد از ظهر روز دوشنبه در اختیارمان قرار گرفت را به کمیته بدوی انتخابات دادیم و تا ساعت ۱۰ شب در فدراسیون فوتبال منظر بودیم که جواب نامه را ارسال کنند و به ما دهند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه آنها بدون پاسخ این نامه را تا ۱۰ شب بی پاسخ گذاشتند و فدراسیون را ترک کردند، افزود: بند یک اساسنامه هم صراحتاً اعلام کرده است مقررات جمهوری اسلامی ایران باید رعایت شود و تجربه تلخی در موارد قبلی داشتیم.

کامرانی‌فر تصریح کرد: کدهای اخلاقی فیفا هم رعایت نشده است. به این نتیجه رسیدیم و بر این باور هستیم انتخابات با توجه به اینکه کمیته بدوی انتخابات می‌بایست طبق اساسنامه رفتار می‌کرد. نامه‌های زیادی به آنها رسیده بود و اساسنامه هم صراحتاً اعلام کرده بود باید این موضوعات را رعایت می‌کردند ولی عدم قبول مسئولیت در این باره باعث شد برگزاری انتخابات را لغو کردیم. در اولین فرصت جلسه مجمع را برگزار می‌کنیم.

وی تاکید کرد: بزرگترین مهم‌ترین مساله مربوط به کدهای اخلاقی فیفا و قوانین و مقررات کشور بود. نامه‌های زیادی به فدراسیون رسیده بود که برای صیانت از فوتبال به این نتیجه رسیدیم مجمع انتخاباتی را لغو کردیم. من به عنوان دبیرکل فدراسیون باید این تصمیم را پی‌گرفتیم. مطمئن هستیم این تصمیم به نفع فدراسیون فوتبال خواهد بود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره خطر تعلیق فدراسیون فوتبال هم گفت: مطمئن باشید هیچ اتفاقی برای فوتبال ایران نخواهد افتاد. در اولین فرصت با ارائه مدارک و مستندات درباره تصمیم امشب صحبت می‌کنیم.

شوک دیگر با تصمیم به برگزاری انتخابات!

۲ ساعت و ۵ دقیقه بعد از اطلاعیه فدراسیون فوتبال مبنی بر لغو مجمع انتخاباتی این فدراسیون، خبر کوتاه دیگری با عنوان «انتخابات فدراسیون فوتبال طبق برنامه برگزار مى‌شود» روی خروجی این سایت قرار گرفت تا با نقض اطلاعیه قبلی، به برگزاری مجمع در زمان و مکان مقرر شده قبلی تاکید شود.

در متن این خبر که شوک جدید به فوتبال پرحاشیه ایران وارد کرد، آمده است: «پیرو برگزارى نشست اضطرارى اعضاى هیات رئیس فدراسیون انتخابات طبق موعد مقرر برگزار مى‌شود.

پس از اعلام خبر لغو انتخابات هشتم شهریور با تصمیم دبیرکل فدراسیون، اعضاى هیات رئیسه مقرر کردند بر اساس موعد مقرر و طبق برنامه اعلام شده مجمع انتخاباتى ساعت ٩ صبح روز سه‌شنبه هشتم شهریور برگزار مى‌شود.»

موضوع عجیب در این خبر، تاکید بر موضوع لغو انتخابات «با تصمیم دبیرکل فدراسیون» و رد این تصمیم توسط «اعضاى هیات رئیسه» است؛ این یعنی دبیرکل خودش تصمیم گرفته و اعضاى هیات رئیسه که نامشان هیچ کجا عنوان نشده و معلوم نیست چه کسانی در نشست اضطراری حضور داشتنند و آیا نشست به خاطر حضور اعضا رسمیت داشته است یا نه؟، تصمیم دبیرکل را وتو کردند.

احسان اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال هم در یک گفتگوی تلویزیونی درباره اتفاقات پر حاشیه مجمع انتخاباتی این فدراسیون گفت: پس از اینکه دبیرکل فدراسیون دلایل خود را مبنی بر لغو اعلام کرد، جلسه فوری برگزار کردیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که هیچکدام از عدله و مستندات دبیرکل مورد پذیرش نیست.» اما او نیز هیچ اشاره به نفرات حاضر در نشست هیات رئیسه و اینکه آیا این نشست به حداکثر رسیده و یا نه؟ نکرده است.

همه علیه دبیرکل و سردرگمی اعضا!

خداداد افشاریان در حاشیه برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال در مورد حواشی ایجاد شده پیرامون این انتخابات و اینکه یک بار تصمیم به لغو آن گرفته شد اما به فاصله دو سه ساعت این تصمیم تغییر کرد، گفت: آنچه مهم است اینکه الان همه اینجا هستیم تا انتخابات را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه شب گذشته فرآیندهایی اتفاق افتاد اما بالاخره تصمیم به برگزاری مجمع گرفته شد، خاطرنشان کرد: آقای دبیرکل محترم فدراسیون (حسن کامرانی‌فر) طبق تحلیل‌های خودشان تصمیم به لغو برگزاری انتخابات گرفتند اما اعضای هیات رئیسه خیلی سریع تشکیل جلسه دادند، موضوعات را بررسی کرده و تصمیم به برگزاری انتخابات گرفتند.

این عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در واکنش به پرسش‌های دیگری که در رابطه با اتفاقات چند ساعت قبل مطرح شد و از جمله اینکه «به نظر می رسد اطلاعیه صادر شده در مورد لغو انتخابات نتیجه یک نشست و بررسی چند ساعته و لحظه آخری نبوده است» و اینکه «آیا حسن کامرانی‌فر استعفا داده است؟»، پاسخ دقیقی نداد و تنها تاکید کرد که مهم این است الان در آستانه برگزاری انتخابات هستیم.

از سوی دیگر، تصمیمات شبانه‌ای که در رابطه با مجمع امروز انتخابات فدراسیون فوتبال گرفته شد، باعث سردرگمی برخی از اعضای مجمع شد. حتی این شایعه ایجاد شده که برخی از اعضای مجمع که برای حضور در انتخابات به تهران سفر کرده بودند با استناد به تصمیمی که در رابطه با لغو آن گرفته شد، اقدام به بازگشت کرده‌اند اما بعد از اطلاع از تغییر تصمیم دوباره، پیگیر اوضاع شده‌اند.

وزیر ورزش: خودم هم دنبال آقایان هستم؛

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در خصوص برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال گفت: ظاهراً دو نفر از اعضای هیات رئیسه با لغو آن مخالفت کردند و سپس اعلام شد باید برگزار شود. من خودم هم هرچقدر تلاش کردم نتوانستم با آقایان صحبت کنم!!!

وی افزود: در دو دهه اخیر اختلافاتی پیش آمد که باعث تعلیق شد. پس از آن، اختلافاتی پیش آمد که حالا نمی‌خواهم بگویم اساسنامه‌ای تحمیل شد اما متن آن با بقیه اساسنامه فرق داشت. طوری بود که بابت همه چیز حاکمیت داشتند اما بودجه را از ما می‌خواستند.

وزیر وزش و جوانان همچنین تاکید کرد: ما رفاقتی به نهادهای بین‌المللی جواب می‌دهیم و به هیچکس جواب نمی‌دهیم. باید استانداردهای فیفا را نیز برخی مواقع باید رعایت کنیم، ولی ما فقط باید به مجمع فدراسیون‌ها پاسخ دهیم. بعداً دیدیم که دوستان به مجمع هم پاسخگو نیستند.

کامرانی‌فر: شرمنده مردم شدم

حسن کامرانی‌فر دبیرکل فدراسیون فوتبال که تلاش زیادی کرد تا انتخابات به درستی برگزار شود، در شرایطی که وضعیت روحی مطلوبی نداشت و بسیار آشفته بود گفت: بعد از مجمع خیلی چیزها را می‌گویم. شرمنده مردم شدم. در آینده خیلی چیزها مشخص می‌شود.

وی در مورد صحبت‌های اصولی مبنی بر اینکه دبیرکل فدراسیون شخصا اقدام به لغو انتخابات گرفته، گفت: اینطور نیست. حتما صحبت کرده و همه چیز را شفاف‌سازی می‌‌کنم.

البته با تمامی این اتفاقات که از بخشی از پشت پرده عجیب و ناسالم فوتبال را به نمایش گذاشت، مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال از ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه ۸ شهریورماه و با حضور عزیزالله محمدی، مهدی تاج و میرشاد ماجدی، ۳ کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال برگزار شد و در نهایت مهدی تاج با کسب ۵۷ رای، مجددا بر کرسی ریاست فدراسیون فوتبال نشست.

حمایت از اقدام شجاعانه دبیرکل و بی‌اطلاعی سخنگو!

امیررضا واعظ آشتیانی درباره اعلام لغو برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال و سپس خبر برگزاری آن گفت: کدام بخش اساسنامه فدراسیون و آیین‌نامه انتخابات، چنین حقی به هیات رئیسه داده که بگوید انتخابات برگزار شود یا خیر؟ مگر هیات رئیسه به حد نصاب قانونی رسیده که اعضای آن اظهار نظر می‌کنند؟ مگر هیات رئیسه چند عضو دارد که یک نفر به‌عنوان سخنگوی آن انتخاب شده است؟ این سخنگو اطلاعات خود را از کجا می‌آورد؟

وی با اشاره به اظهارات احسان اصولی تصریح کرد: کاش سخنگوی هیات رئیسه، یک بار اساسنامه را مطالعه می‌کرد تا ببیند هیات رئیسه می‌تواند نظر دبیرکل را وتو کند یا خیر. دبیرکل فدراسیون به بندهای درستی استناد کرده است. ما از فدراسیون فوتبال انتقاد می‌کنیم، اما نباید کارهای منطقی را نادیده بگیریم. تصمیم دبیرکل فدراسیون کاملاً شجاعانه و منطقی بود؛ نه به‌خاطر لغو انتخابات، بلکه به این دلیل که تحت تأثیر و ارعاب کسی قرار نگرفت.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال با تمجید از دبیرکل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: حسن کامرانی‌فر در این حوزه فردی تازه‌کار است، اما عمل او بسیار پخته و شجاعانه بود. دبیرکل فدراسیون در بندهایی که برای لغو انتخابات برشمرد، به شکایت ما درخصوص رئیس و دو عضو کمیته بدوی انتخابات اشاره کرد که حضور آنها باعث ایجاد تعارض منافع شده است. آنها اصلاً وجاهت تصمیم‌گیری و امضا نداشتند.

واعظ آشتیانی، کمیته اخلاق را مسبب اتفاقات اخیر دانست و گفت: اگر این کمیته در زمان مناسب و شجاعانه وارد ماجرا می‌شد، هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. نهایتاً چند نفر از سمت‌های خود برکنار می‌شدند که جایگزین آنها هم وجود داشت. چرا کمیته اخلاق در این باره سکوت کرده است؟ شکایت از کمیته اخلاق را باید به کجا ببریم؟ اگه بناست مجمعی برگزار شود، یا به حد نصاب نمی‌رسد یا انتخاباتی برگزار نمی‌کند.

با فیفاهراسی انتخابات فرمایشی برگزار شد

از سوی دیگر، علیرضا اسدی دبیرکل پیشین فدراسیون فوتبال، درباره اعلام خبر لغو و سپس برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال اظهار کرد: دبیرکل فدراسیون اعلام کرد که انتخابات برگزار نمی‌شود. اگر هیات رئیسه می‌خواهد تصمیم دیگری بگیرد، باید اکثریت داشته باشد. اعضای هیات رئیسه چگونه درحالیکه حدنصاب لازم برای برگزاری جلسه را ندارند چنین رأیی را صادر می‌کنند؟ این اتفاقات اسفبار است و نمی‌دانم چه‌کسی به این موضوعات رسیدگی می‌کند، بیشتر مهندسی در کار است.

«مشخص است که جنگ قدرت در کار است.»، وی ضمن بیان این جمله تصریح کرد: منافع ملی این وسط چه جایگاهی دارد؟ تخلفات کمیته بدوی انتخابات قطعی است و دیدیم رئیس این کمیته خیلی راحت می‌گفت نامزدها تا ۲۲ تیر اجازه ثبت‌نام دارند، اما چنین کاری نمی‌کنند، واعظ آشتیانی به کمیته اخلاق شکایت کرد، اما به آن رسیدگی نکردند، این وضعیت قابل تحمل نیست و اگر می‌خواهند انتخاباتی فرمایشی با فیفاهراسی و AFC هراسی برگزار کنند، این کار را انجام دهند.

گزارش: امیر محب‌ملکی