به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ انتخابات فوق‌العاده و پرحاشیه فدراسیون فوتبال در حالی روز پنجشنبه هشتم شهریورماه برای تعیین رئیس، نواب رئیس و یکی از اعضای هیات رئیسه برگزار می‌شود که تنش بین نامزدها به اوج خود رسیده است.

امضای قرارداد با مارک ویلموتس و عدم حسابرسی دقیق مالی در دوران ریاست مهدی تاج باعث فشار حداکثری روی او شده است تا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون احسان قاضی‌زاده هاشمی و نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به تخلفات وی شوند.

این درحالی است که بند ۴ ماده ۳۹ اساسنامه فدراسیون فوتبال هم به صراحت به «عدم وجود سابقه محکومیت کیفری بر اساس گواهی مراجع صالح قانونی و قضایی» برای نامزدهای پست ریاست فدراسیون فوتبال اشاره کرده است؛ این یعنی احتمال رد صلاحیت تاج بر اساس این ماده و پرونده ویلموتس وجود دارد.

هرچند که تاج تاکید کرده در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس تبرئه شده اما در این بند از اساسنامه به‌صورت مشخص بر «مراجع صالح قانونی و قضایی» و نه «مراجع قضایی فدراسیون» تاکید می‌کند.

از سوی دیگر حضور میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فعلی در انتخابات نیز محل بحث موافقان و مخالفان او قرار گرفته است تا اهالی فوتبال منتظر اعلام رسمی نامزدها از سایت فدراسیون فوتبال باشند.

اعلام اسامی نهایی با حضور تاج و دو مدیرعامل پرسپولیسی

سرانجام بعد از پایان مهلت اعلام اسامی نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال و مخالفت نمایندگان و کارشناسان با کاندیداتوری مهدی تاج، چهارشنبه ۱۹ مردادماه، سایت این فدراسیون اسامی افراد تایید صلاحیت شده را منتشر کرد.

براین اساس، برای پست ریاست نام مهدی تاج، میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی دیده می‌شود. سه گزینه دیگر یعنی محمد آخوندی، امیررضا واعظ آشتیانی و علیرضا اسدی حتی باوجود اعتراض و درخواست استیناف، در نهایت برای انتخابات تایید صلاحیت نشدند. همچنین نام رضا درویش مدیرعامل فعلی و حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس، در بین نفرات تائید صلاحیت شده برای هیات رئیسه، دیده می‌شود.

اسامی نامزدهای پست‌های هیات رئیسه مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون فوتبال، به شرح زیر است:

۱- مهدی تاج (ریاست)، مهدی محمدنبی (نائب رئیس اول) و منصور قنبرزاده (نایب رئیس دوم)

۲- میرشاد ماجدی (ریاست)، عباس صوفی (نائب رئیس اول) و محمدصادق درودگر (نایب رئیس دوم)

۳- عزیزالله محمدی (ریاست)، علی فتح‌الله‌زاده خویی (نائب رئیس اول) و محمدرضا کافی (نایب رئیس دوم)

همچنین الهام بصیری‌نیا (شهرداری سیرجان)، حسین پرویزی (خوشه طلایی ساوه)، اسماعیل حیدرپور (شهر خودرو)، رضا درویش (پرسپولیس)، محمد رجاییان (آلومینیوم اراک)، محمدرضا ساکت (مدیرعامل سپاهان) و حمیدرضا گرشاسبی (فولادخوزستان) برای پست نماینده مدیران عامل باشگاه‌های در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، ثبت‌نام کردند.

سایت فدراسیون فوتبال همچنین بیانیه‌ای را در این خصوص به شرح زیر منتشر کرد:

«با عنایت به الطاف خداوند بزرگ، فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی طبق جدول زمانبندی در نقشه راه، مقررات انتخاباتی و اساسنامه فدراسیون فوتبال ج. ا. ا طی جلسات متعدد کمیته بدوی انتخابات همه مستندات مرتبط با صلاحیت نامزدها، مورد بررسی دقیق قرار گرفت و پس از طی فرآیند اعتراض نامزدها و بررسی مجدد در کمیته استیناف، نهایتاً نامزدهای ذیل جهت احراز پست‌های هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به شرح جدول این اطلاعیه مورد تایید واقع گردید.

یادآوری می‌شود طبق تعهد نامه کتبی نامزدها هنگام ثبت نام، که به پیوست این اطلاعیه درج شده است، چنانچه نامزدی تا زمان برگزاری انتخابات از آن تعهد تخطی کنأ، به جهت مخالفت با نظم عمومی و اخلاق حسنه عدم احراز صلاحیت آن نامزد به اطلاع فیفا، مجمع عمومی و عموم ملت شریف ایران خواهد رسید.»

مخالفت مجلس با حضور تاج در انتخابات

حجت الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: از قوه قضاییه درخواست می‌کنم که به پرونده مارک ویلموتس، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان ورود کند.

وی با بیان اینکه برای استفاده از افراد باید به موضوع احراز صلاحیت توجه شود، یادآور شد: تا حکمی از سوی دستگاه صادر نشده، عدم صلاحیت برای کسی ثابت نمی‌شود اما این بدان معنا نیست که فرد صلاحیت دارد؛ پس در موضوع انتخاب برای یک مسئولیت مهم، می‌بایست احراز صلاحیت شود. یعنی باید مشخص شود که از نظر حقوقی، فرد صلاحیت احراز یک سمت را دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد حضور مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: افرادی که در مذان عدم صلاحیت هسستند، از نظر بنده حق شرکت در انتخابات ندارند و این انتخابات باید با حضور کسانی انجام شود که صلاحیت‌شان احراز شود.

همچنین علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مورد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و موضع مجلس در مورد صلاحیت ۳ نامزد حاضر در این انتخابات گفت: موضع این کمیسیون همان موضعی است که ریاست کمیسیون جناب پژمانفر در رسانه‌ها اعلام کردند و ابراز نگرانی کمیسیون در مورد کسانی است که دارای محکومیت قضایی یا پرونده باز در مراجع قضایی باشند یا اینکه پرونده آنها در حال جمع‌بندی و رو به محکومیت است.

وی اضافه کرد: در صورتی که شرایط این افراد احراز شود کمیسیون اصل ۹۰ به این مساله ورود خواهد کرد و وزیر محترم ورزش و جوانان باید در کمیسیون اصل ۹۰ پاسخگوی این مساله باشند. هم وزیر و هم تمامی مسوولانی که این گوشزدها را نادیده بگیرند، در آینده مورد توجه قرار خواهند گرفت و اگر در این تعلل‌ها تعمدی باشد دستگاه قضایی محل رسیدگی به این مسائل خواهد بود.

از سوی دیگر، وزیر ورزش و جوانان هم در خصوص حضور مهدی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: از من می‌پرسند چرا چرا وزارت ورزش در جایگاه نظارت مانع ثبت‌نام افرادی که مسبب قرارداد ویلموتس بودند، در انتخابات فدراسیون فوتبال نمی‌شود؟ مگر من از نظر قانونی می‌توانم جلوی ثبت نام افراد را بگیرم؟ هر کسی از من می‌پرسد ثبت نام کنم به خودم اجازه نمی‌دهم نه بگویم. می‌گویم موفق باشید. بروید تنور انتخابات را گرم کنید. بله ویلموتس را هم سوال کردند. ما هم از این قضیه راضی نیستیم.

تیم ملی فوتبال ایران

بیانیه حمایتی از یک کاندیدا با تقابل دوباره طارمی و آزمون!

تعدادی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران روز ۱۳ مرداد، بیانیه‌ای را در ارتباط با عدم دخالت نمایندگان مجلس در امور مربوط به فدراسیون فوتبال منتشر کردند.

در این بیانیه آمده بود: ««ما سربازان تیم ملی فوتبال ایران، امیدواریم آقایان احسان قاضی‌زاده هاشمی و نصرالله پژمان‌فر، وقت خود را صرف معیشت و مشکلات اقتصادی مردم کنند و اجازه بدهند فوتبالی‌ها در مورد فوتبال تصمیم بگیرند. خواهش ما این است که اعضای محترم مجمع فدراسیون، تصمیمی بگیرند که اسم ایران و آبروی فوتبال‌مان در جام جهانی حفظ شود و بتوانیم شادی را به مردم عزیزمان هدیه دهیم. در جام جهانی قبلی تیم ملی در کمال آرامش توانست بهترین نتایج تاریخ را کسب کند. امیدواریم عزت و آرامشی که از بین رفته است، دوباره به فدراسیون فوتبال بازگردد.»

این پیام در اینستاگرام بازیکنانی چون مهدی طارمی، کریم انصاریفرد، علیرضا جهانبخش، احسان حاج صفی، سعید عزت‌اللهی و…. منتشر شد. سردار آزمون مهاجم تیم ملی هم ابتدا این پیام را در صفحه شخصی خود قرار داد اما بعد از ساعاتی آن را حذف کرد تا نشان بدهد همسو با دیگر ملی پوشان نیست.

نخستین موضوعی که در بیانیه بازیکنان تیم ملی به چشم می‌آید، تکرار اختلاف و دو دستگی در این تیم است. برای اولین بار، پرده این اختلاف در بیانیه چند هفته پیش بازیکنان تیم ملی در حمایت از اسکوچیچ برافتاد. در آن ماجرا ابتدا بازیکنانی چون سردار آزمون، شجاع خلیل زاده، محمدحسین کنعانی زادگان و… بیانیه‌ای در حمایت از اسکوچیچ منتشر کردند و سایر ملی پوشان از این کار سر باز زدند.

اصلی ترین مخالفان اسکوچیچ یعنی طارمی، جهانبخش، انصاریفرد و حاج صفی سپس با انتشار بیانیه‌ای، این اقدام آزمون و رفقا را زیر سئوال بردند و نشان دادند که مخالف ادامه کار اسکوچیچ در تیم ملی هستند. هرچند آزمون بعد از آن سعی کرد از طارمی دلجویی کند اما تکرار این ماجرا در بیانیه دوم و دیروز نشان می‌دهد اختلافات تمام نشده است.

ناگفته پیداست بیانیه چند ملی پوش و درخواست از نمایندگان مجلس برای عدم دخالت در فوتبال، در حمایت از مهدی تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال و یکی از گزینه‌های ریاست انتخابات پیش رو است. تاج در ماجرای پرونده سنگین مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی از سوی نمایندگان مجلس، ارگان‌های نظارتی و رسانه‌ها تحت فشار زیادی قرار دارد تا پای به عرصه انتخابات نگذارد.

پژمانفر و قاضی زاده هاشمی هم بارها در مصاحبه‌های خود در روزهای اخیر بر تخلفات تاج در پرونده ویلموتس تاکید کرده و نسبت به حضورش در انتخابات هشدار داده‌اند. به این ترتیب می‌توان گفت طارمی، جهانبخش، حاج صفی، عزت اللهی و دیگر نفرات تیم ملی با انتشار بیانیه دیروز سعی کردند فضا را برای حضور مهدی تاج در انتخابات فراهم کنند.

تاج بیاید، اسکوچیچ می‌رود؟

یکی از فرضیاتی که می‌تواند در انتشار بیانیه بعضی از ملی پوشان در حمایت از تاج به واقعیت نزدیک باشد، ارتباط بازگشت تاج به فدراسیون و برکناری اسکوچیچ باشد. در واقع حامیان بازگشت تاج به فدراسیون همان نفراتی هستند که در بیانیه اول، خواهان برکناری سرمربی تیم ملی بوده‌اند.

می‌توان این‌طور برداشت کرد تاج که برای رسیدن دوباره به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال دست به هر کاری زده است، وعده‌ای برای تغییر سرمربی تیم ملی به مخالفان اسکوچیچ داده و آنها هم بر اساس همین وعده، برای نمایندگان مجلس و مخالفان تاج پیامی را منتشر کرده‌اند. حذف بیانیه توسط سردار آزمون به عنوان موافق اسکوچیچ هم این گمانه زنی را تقویت می‌کند.

نکته دیگر بیانیه را می‌توان در تناقض بین حرف و عمل بازیکنان تیم ملی به ویژه حامیان تاج جستجو کرد. در بیانیه دیروز از نمایندگان مجلس و سیاسی‌ها خواسته شده است به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم رسیدگی کنند و فوتبال را به دست فوتبالی‌ها بسپارند در حالی که بعضی از همین بازیکنان چندی پیش برای پیش بردن امور شخصی خود دست به دامن سیاسی‌ها شده بودند.

مهدی طارمی یکی از این نفرات است که در آخرین مصاحبه خود اعتراف کرده بود جلسه‌ای را با پسر معاون رئیس جمهور برای دریافت مجوز ورود خودروهای لوکس برگزار کرده است تا از این طریق بدون پرداخت مالیات و گمرک، در میان این همه مشکل اقتصادی و معیشتی مردم، کار خود را پیش ببرند.

دخالت ممنوع!

انتشار بیانیه‌ای بازیکنان تیم ملی فوتبال، با واکنش حسن کامرانی‌فر دبیر کل این فدراسیون همراه شد و وی در گفتگویی اعلام کرد که اولاً ذکر این نکته لازم و ضروری است که فدراسیون فوتبال منطبق با قواعد بین‌المللی و اساسنامه خودش به صورت کاملاً مستقل اداره می‌شود و در هیچ حوزه‌ای توصیه پذیر نبوده و در امور فدراسیون هیچ دخالتی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: یک نمونه این موضوع شایعاتی بود که در مورد مداخله در تغییر کادر فنی تیم ملی مطرح می‌شد اما در نهایت دیدیم تنها فدراسیون در این خصوص به صورت مستقل تصمیم گیری کرد. در مورد انتخابات هم هرچند تمایلی به صحبت ندارم اما به این نکته اشاره می‌کنم که فدراسیون بر مبنای اساسنامه خودش و به صورت مستقل اقدام می‌کند و هیچ مداخله‌ای در این مسایل وجود ندارد.

اما این بیانیه که به نظر می‌رسد اهداف انتخاباتی مهدی تاج یکی از گزینه‌های ریاست فدراسیون فوتبال را هم دنبال می‌کند، از طرف کامرانی فر بی‌پاسخ نماند؛ بحثی که اختلاف و دودستگی بین ملی پوشان ایران را بار دیگر عیان کرد. دبیر کل فدراسیون فوتبال گفت: خواسته صریح فدراسیون از اعضای تیم ملی رعایت اخلاق حرفه‌ای و عدم ورود به بخش‌های دیگر و موضع‌گیری در خصوص مسائلی است که در حوزه مسئولیت بازیکن قرار نمی‌گیرد. تفرقه و دو دستگی در تیم ملی خط قرمز ماست و آن را تحمل نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: بازیکنان تیم ملی ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشند که بخشی از آنها به حق باشد اما این موضوعات باید در جای خودش و بین اعضای خانواده مطرح شود. بعضی اقدامات و رفتارها قابل قبول نیست.

کامرانی‌فر همچنین گفت: خواسته صریح هیات رییسه فدراسیون برقراری انضباط و آرامش کامل در تیم ملی و ایستادن در برابر هرگونه خط تفرقه، دودستگی و حاشیه سازی است. فدراسیون از تیم ملی با تمام قوا مراقبت می‌کند و البته نسبت به شناسایی عوامل تفرقه افکن بیرونی که از آنها شناخت کامل داریم و سعی می‌کنند با این اقدامات به تیم ملی نزدیک شوند اقدام خواهیم کرد.

تاج ریاست بر سر کدام گزینه می‌رود!

البته بررسی اتفاقات اخیر نشان می‌دهد یک جریان خاص با نفوذ در میان برخی بازیکنان فوتبال تلاش دارد آنها را ناخواسته وارد بازی انتخاباتی کند تا در نهایت گزینه مطلوب شان روی صندلی ریاست فدراسیون فوتبال بنشیند غافل از اینکه مقررات انتخاباتی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با صراحت تاکید دارد، افراد که دارای پرونده‌های قضایی در جریان با طرح اتهام قضایی هستند، نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

فدراسیون جهانی فوتبال در دستورالعمل بررسی صلاحیت افراد جهت شرکت در انتخابات و در موضوع تعیین صلاحیت نامزدهای ریاست به صراحت تاکید دارد، افرادی که دارای پرونده‌های قضایی در جریان هستند و به طور رسمی متهم شده‌اند یا اقدامات قضایی موقت علیه آنها آغاز شده، دارای شرایط لازم برای تایید صلاحیت و حضور در انتخابات نیستند.

در بند ۲ ردیف صلاحیت‌های این دستورالعمل آمده «هنگامی که یک نامزد به طور رسمی متهم شود و یا اقداماتی قضایی موقت در ارتباط با او انجام شد، کمیته انتخابات تصمیم می‌گیرد، حتی اگر رای نهایی هم صادر نشده باشد، صلاحیت نامزد مذکور را رد نماید…» این دستورالعمل در انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال لازم‌الاجرا بوده و متن کامل آن نیز در سایت فیفا موجود است.درباره برگزاری انتخابات فدراسیون‌های عضو فیفا نیز این دستورالعمل توصیه به اجرا شده است.

فیفا تاکید می‌کند که این رد صلاحیت دلالت بر داوری در مورد نامزد یا پرونده مربوط به او در برابر دستگاه‌های قضایی یا انضباطی ندارد. این اقدام فیفا به دلیل لزوم حفظ اعتبار و اقتدار این سازمان است، چرا که سران فوتبال علاقه‌ای به فعالیت افرادی که ممکن است در آینده متهم شوند یا به هر دلیلی سابقه خوبی نداشته باشند، ندارد.

یکی از نامزدهای صندلی ریاست مهدی تاج، رئیس‌مستعفی فدراسیون فوتبال است که سال ۹۸ به علت بیماری قلبی از سمت خود کناره‌گیری کرد اما بعد از این ماجرا، تاج و اعضای هیات رئیسه وقت به علت عقد قرارداد با مارک ویلموتس که علاوه‌بر غرامت سنگینی که روی دوش فوتبال ایران گذاشته، با شبهات بسیاری هم همراه بود، دارای پرونده قضایی مفتوح فراوان در دستگاه قضایی هستند.

سازمان بازرسی کل کشور از دو سال قبل، این پرونده را مفتوح نگه داشته و در انتظار صدور رای نهایی دادگاه CAS بوده است. پرونده‌ای که همچنان باز است و علاوه‌بر آن در پرونده‌های دیگری نیز محکومیت‌هایی صورت گرفته و موضوع اتهامی در مرحله رسیدگی در تجدیدنظر است. با توجه به اینکه فیفا به عنوان نهاد بالادستی فدراسیون فوتبال ایران است و رعایت مقررات آن بر همه کشورهای عضو لازم است، به نظر می‌رسد حضور مهدی تاج در انتخابات پیش رو با تضادهای قانونی در فیفا نیز همراه است.

با توجه به تمام اتفاقات رخ داده در فضای سیاسی و ورزشی ایران در خصوص انتخابات فدراسیون فوتبال، باید دید آیا نخست مهدی تاج فرصت حضور در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال را بدست می‌آورد و سپس در پایان روز هشتم شهریورماه از میان مهدی تاج، میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی، چه کسی تاج ریاست بر فدراسیون پرحاشیه فوتبال را روی سر خود قرار می‌دهد.

گزارش: امیر محب‌ملکی