به گزارش پایگاه خبری “بانگ سروش“، طی روزهای گذشته یکی از موضوعات مهم و پرحاشیه فوتبال ایران، بحث پاداش ۲۰۰ هزار دلاری کی‌روش بابت کسب عنوانی سومی جام  ملت‌های آسیا است که پرونده این موضوه با شکایت ایران در دادگاه عالی ورزش (CAS) در حال پیگیری است. کی‌روش در مصاحبه‌ای از ساکت و اسلامیان به عنوان دو فردی یاد کرد که زیر قرارداد او و فدراسیون فوتبال را امضا و تاکید کرد آنها حرف های او را تایید می‌کنند.

محمود اسلامیان که یکی از اعضای تاثیرگذار و باتجربه فدراسیون فوتبال است، اینطور حرف‌هایش را در مورد قرارداد کی‌روش آغاز کرد: «ببینید بعد از مسابقات جام جهانی قرارداد کی‌روش تمام شد و مخالفت‌های سنگینی از جاهای مختلف برای خاتمه همکاری او وجود داشت. فشار اصلی از سوی وزارتخانه بود، به همین دلیل نمی‌توانستیم قرارداد بلند مدت ببیندیم و مجبور بودیم قراردادی ۶ ماهه تا بعد از جام ملت‌ها امضا کنیم تا ببینیم بعد از بازی‌ها شرایط چطور می‌شود.

ماموریتی به نام حفظ کی‌روش، بدون اطلاع از قوانین!

وی در مورد بند جنجالی قرارداد کی‌روش و اینکه آیا او به عنوان فردی که زیر آن را امضا کرده، اطلاع نداشته که در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ دیگر دیدار رده‌بندی وجود ندارد؟ اظهار کرد: «به عنوان کسی که قرارداد را امضا کرده، در مورد کلیات اطلاع داشتم و وارد جزئیات نمی‌شدم. ماموریت ما این بود که برای ۶ ماه ایشان را راضی کنیم و روی عدد و رقم توافق کنیم و با کمی بیشتر از مبلغ قرارداد قبلی‌اش ایشان را راضی کردیم. ضمن اینکه پیدا کردن یک مربی در سطح او در آن برهه کار ساده‌ای نبود. واقعا اینها چیز خاصی نیست. الان هم که فوتبال نیست؛ قبلا ۵۰ درصد فوتبال بود، ۵۰ درصد حاشیه ولی الان فوتبال نیست و فوتبال صفر است و حاشیه ۱۰۰ درصد.»

یکی از مربیان خارجی از ایران حمایت نکرد حتی برانکو 

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در ادامه با تاکید بر اینکه اگر دست او بود کی‌روش را حفظ می‌کرد، افزود: «اگر واقعا دست من یا فدراسیون بود، حتما کی‌روش را حفظ می‌کردیم؛ قیمت هم پایین‌تر بود. شما ببینید یکی از این مربیان خارجی از کالدرون گرفته تا استراماچونی و ویلموتس و حتی برانکو در ماجراهای تحریم‌های خارجی از ما حمایت نکردند، کی‌روش ولی چندین مرتبه از ما دفاع کرد و شما می‌دانید که این موضوع برای یک مربی در سطح او هزینه دارد.»

۴ نفری از کی‌روش خوش‌شان نمی‌آمد

وی سپس در رابطه با بعد فنی و مدیریتی کی روش حرف زد و گفت:« از نظر فنی هم که من در چند سفر همراه تیم ملی بودم. مدیری که اقتدار و مهربانی را به صورت توامان با خودش بیاورد، عالی است. از کی‌روش حساب می‌بردند. کی‌روش بازیکن سالاری را در فوتبال ما تمام کرد و همه بازیکنان هم دوستش داشتند. واقعا فداکاری می‌کردند، این را من در تمرینات و بازی‌هایی که کنار تیم ملی بودم، دیدم. همه قلبا برای او احترام قائل بودند. ما برای اینکه ۴ نفر از کی‌روش خوششان نمی‌آمد، او را از دست دادیم و حالا هی باید بکشیم.»

واکنش به لغو قرارداد اسکوچیچ

سوال بعدی از اسلامیان در رابطه با شایعاتی بود که از رفتن اسکوچیچ مربی فعلی تیم ملی می‌گویند. اسلامیان که دل پری از حاشیه سازان داشت، به این سوال اینطور واکنش نشان داد: «بله. متاسفانه در فوتبال ما یک سری چهره‌ها مثل اینکه یک دفعه از کره مریخ وارده شده‌اند، به فوتبال می‌آیند. خود من از سال ۷۱ که معاون استانداری اصفهان بودم، شروع کردیم به جمع کردن اسپانسر. سیمان سپاهان را گرفتیم. بعد هم که خودم وارد کارخانه شدم و کارخانه را آوردیم. بعد هم در ذوب‌آهن بودم و دو سه سالی هم در مس کرمان بودم که آسیایی هم شدیم. به هر حال خودم هم فوتبالیست معمولی بوده‌ام. الان ولی چهره‌هایی می‌بینیم که تا دیروز اسم این آقا را نشنیده بودم. این آقا بعد به فدراسیون می‌آید. بعد می‌رود و یک باشگاه را به هم می‌ریزد. این آقا دست به شکایتش هم خوب است. این خبرها کذب محض است.»

تکذیب تماس فدراسیون با استراماچونی

اسلامیان سپس با تکذیب خبرهایی که پیرامون حضور استراماچونی روی نیمکت تیم ملی وجود دارد، اضافه کرد: «این خبرها کذب محض است. اصلا فدراسیون به آقای استراماچونی یک تلفن هم نزده است. حالا ما این همه مصیبت با وجود کرونا داریم و فوتبال خوابیده و اقتصادمان خوابیده، بعد یک عده با یک سری اخبار دروغ جامعه را به هم می ریزند. این بهتر است توسط دستگاه‌های نظارتی بررسی شود تا مشخص شود افرادی که یک روز در ورزش این کشور نبوده اند و از کره مریخ آمده اند، چطور این کارها را می کنند و آیند شاخ می‌شوند و هر جا می‌روند، دعوا راه می‌اندازند. در استقلال هم آشوب‌ها کار همین آقا است. من اسمش را نمی‌آورم، چون حوصله دادگاه رفتن ندارم و این آقا دست به شکایتش هم خوب است. چند وکیل هم دارد که هر کسی می‌گوید بالای چشمت ابرو است، شکایت می‌کند. البته من ترسی ندارم ولی حوصله این ماجراها را ندارم.»

وزارتخانه نمی‌خواهد فدراسیون مستقل باشد

حرف‌های بعدی این مدیر فوتبال در رابطه با اساسنامه فدراسیون و ایرادی بود که به آن گرفته شده و در این زمینه گفت: «تمام دعوای اساسنامه فدراسیون هم سر این موضوع است که فیفا می‌گوید فدراسیون باید غیردولتی باشد ولی در وزارت ورزش می‌گویند نه و می‌گویند باید وابسته به دولت باشد. برای چه چیزی؟ تا هر ۶ ماه یکبار یک مدیر بگذارند. فیفا ۲۰۹ عضو دارد و همه اساسنامه‌های‌شان درست است. ببینید ما از اول انقلاب تا قبل از دوران آقای کفاشیان ۱۳ رئیس فدراسیون در ۲۷ سال داشتیم. هر ۲ سال یک مدیر. به هر حال شما مدیرید و می‌خواهید کار کنید؛ مگر می‌شود با این شرایط کار کرد؟ هر ۲ سال یک مدیر؟ کجای دنیا این شرایط وجود دارد؟ اصلا کدامیک از کشورهای اطراف ما چنین شرایطی دارند؟ مگر مدیر می تواند در این شرایط کار کند؟ ولی شما ببینید در ۱۴ سال گذشته و از زمانی که فدراسیون کمی استقلال پیدا کرد، ما دو مدیر داشته‌ایم و نتیجه هم مشخص است. ثبات مدیریت یعنی مدیر فدراسیون شب نمی خوابد و صبح که بیدار می‌شود با یک کاغذ ۵ زاری عوضش کنند! شما وقتی ثبات داشته باشید، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید؛ اقتدار داشته باشید؛ کار کنید ولی وقتی نباشد .. الان سر کشتی ببینید چه کاری کرده‌اند. عقل می‌گوید هر کاری را به اهلش بدهید. اهل فدراسیون هیات‌ها، باشگاه‌ها و .. هستند. اصلا این چه کاری است می‌کنند.»