در آستانه دیدار حساس استقلال با پیکان در هفته چهاردهم لیگ برتر، ناگهان آندره استراماچونی سرمربی ایتالیایی استقلال با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد قراردادش را با این تیم فسخ کرده و تلاش‌های مدیران این باشگاه برای انصرافش از چنین تصمیمی بی‌ثمر ماند.

استقلالی‌ها که پس از انتشار این خبر، در شوک بزرگی فرو رفتند، پس از احضار مدیران این باشگاه از سوی وزیر ورزش و جوانان و دیدار بامدادی آنها با استراماچونی، به تغییر نظر این مربی امیدوار شدند اما این اتفاق نیفتاد…

جالب است بدانید اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال شب گذشته راهی منزل آندره آ استراماچونی شده تا با وی برای ادامه همکاری با استقلال صحبت کنند اما بعد از گذشت حدود ۳ ساعت، موفق به دیدار با این مربی ایتالیایی نشدند.

در نهایت پیگیری‌های «پس از مرگ سهراب» مدیران وزارت ورزش و باشگاه استقلال بی‌نتیجه ماند تا استراماچونی صبح امروز (دوشنبه) تهران را به مقصد ترکیه ترک کند؛ اتفاقی که ابها‌م‌ها برای ادامه همکاری این مربی با تیم فوتبال استقلال را بیشتر کرد.

البته جدایی این مربی ایتالیایی از استقلال، پشت پرده‌های زیادی دارد که از زوایای مختلف می‌توان آنها را مورد بررسی قرارداد:

داستان اول: پشت پرده‌های ایتالیایی

در دقایق ابتدایی اعلام خبر رسمی فسخ قرارداد آندره استراماچونی، «جیان لوکا دی‌مارتزیو» خبرنگار نزدیک به این مربی ایتالیایی هم گزارشی را در این ارتباط منتشر کرد. دی مارتزیو که در ماه‌های گذشته هم خبرهای اختصاصی از وضعیت استراماچونی منتشر کرده بود، درباره تصمیم این مربی نوشت: «استراماچونی به ماجراجویی در ایران پایان داد و قراردادش را با استقلال فسخ کرد».

در ادامه این گزارش آمده است: «ماجرای استراماچونی در ایران رسما به پایان رسید. بعد از ماه‌های پر تلاطمی که با تنش‌های زیادی با باشگاه وجود داشت، استراماچونی به خاطر نقض جدی قراردادش از سوی استقلال (در میان این موارد بی نظمی در پرداخت هم وجود دارد) آنرا فسخ کرد. این تصمیم با عصبانیت هواداران مواجه شد تا حدی که رئیس و هیات مدیره استقلال هم در آستانه استعفا قرار دارند.»

در ادامه این گزارش به موفقیت‌های استراماچونی در استقلال و پیروزی‌های این تیم و صدرنشینی در لیگ برتر اشاره شده و آمده است: «استراماچونی جایزه بهترین مربی آسیا در ماه نوامبر را کسب کرد و با استقلال به مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی صعود کرد. علاوه بر این حسرت بزرگی از عدم حضور استقلال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در ماه ژانویه وجود داشت.»

داستان دوم: نقش مدیر مستعفی

صبح روز یکشنبه، بخش ورزشی یکی از شبکه‌های رادیویی، خبری مبنی بر نقش یکی از مدیران پیشین باشگاه استقلال در جدایی استراماچونی از تیم فوتبال این باشگاه مطرح کرد؛ مدیری که استعفایش به‌شکلی کاملا غیرمنتظره توسط امیرحسین فتحی پذیرفته شد و حالا نقش مهمی در جدایی این مربی ایتالیایی دارد؛ موضوعی که هنوز صحت و سقم آن مشخص نشده است.

ضمن اینکه نمی‌توان فراموش کرد در روزهای پایانی مردادماه سال جاری، استراماچونی با بیان دو دلیل قصد جدایی از استقلال را داشت، اول رفتن علی خطیر از استقلال است که نقش زیادی در آوردن او به این تیم داشت و دلیل دوم مربوط به نقل و انتقالات بود که باشگاه نتوانست بازیکنان مدنظرش را جذب کند.

داستان سوم: پولشویی!

از سوی دیگر در مورد فسخ قرارداد استراماچونی با استقلال مطلبی در فضای مجازی منتشر شد که بسیار جالب توجه بود: «حساب استراماچونی در ایتالیا به اتهام پولشویی، در خطر بسته شدن قرار گرفته و ظاهرا پلیس ایتالیا به دلیل اینکه او با ایران مراوده مالی دارد و افراد متفرقه از ایران یا ایرانی‌های مقیم خارج کشور به حساب او پول واریز کرده‌اند از استراماچونی توضیح خواسته است.»

در ادامه این مطلب می‌خوانید: «تحریم‌های سیاسی آمریکا نباید در فوتبال و ورزش وارد شود اما در مورد ویلموتس و استراماچونی، فدراسیون فوتبال و استقلال نمی‌توانند به حساب‌های این مربی‌ها پول واریز کنند. در این راستا باشگاه استقلال می‌بایست از طریق سفارت ایران در ایتالیا و سفارت ایتالیا در تهران و وزارت امورخارجه پیش بینی این روزها را می‌کرد.»

در بخش پایانی این موضوع آمده است:‌ «مطمئنا اگر استرا به این شکل جدا شود تصویر بدی از فوتبال ایران در افکار عمومی جهان شکل می‌گیرد. وزارت امورخارجه و وزارت ورزش و استقلال تا فردا فرصت دارند استراماچونی را راضی به ماندن کنند؛ آنهم در شرایطی که استرا تا آخر سپتامبر حقوقش را گرفته است.»

داستان چهارم: نگاه رنگی

در سال‌های اخیر، هر اتفاقی که برای یکی از دو تیم سرخابی پایتخت رخ می‌داد، هواداران تیم رقیب، وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، کمیته داوران و نهادهای دیگر را متهم به علاقه به تیم حریف می‌کردند.

این واکنش‌ها خصوصا در چندسال اخیر که پرسپولیس در طول ۳ فصل، ۷ جام قهرمانی بدست آورد، بیشتر شد زیرا استقلالی‌ها، طرفداری وزیر ورزش و سایر مدیران تصمیم‌گیر در این وزارتخانه و فدراسیون فوتبال از پرسپولیس را دلیل اصلی این موفقیت‌ها برشمردند.

آنها با بیان دلایل مختلف خصوصا نقش مستقیم وزارتخانه در انتخاب مدیران کارنابلد برای باشگاه استقلال که باعث ضعف فنی این تیم شده، هر شکست و ناکامی تیم‌شان را با پست‌های تند و انتقادی در صفحات مجازی، به مدیران وزارتخانه و فدراسیون فوتبال ربط می‌دادند.

اما در این فصل که استقلال از نظر فنی و بازیکنان، بسیار خوب بسته شد، نوبت به پرسپولیسی‌ها رسید که چنین اتهاماتی را به مدیران وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بزنند و حالا که استراماچونی رفته، دوباره فریاد استقلالی‌ها بلند شد که مدیران «پرسپولیسی‌دوست» وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، چشم دیدن موفقیت‌های تیم‌شان را نداشته و باکارشکنی، باعث جدایی سرمربی موفق این تیم شده‌اند.

با توجه به تمام اتفاقات مطرح شده، باید منتظر ماند که تصمیم مدیران وزارت ورزش و باشگاه استقلال در خصوص وضعیت بوجود آمده برای این مربی بسیار موفق آبی‌پوشان تهرانی چه بوده است و آیا این مربی باز می‌گردد و یا با رفتنش، دوباره استقلال اوج گرفته، افت خواهد کرد.