September 19,2024 | ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
اخبار ویژه
تبلیغات

اتفاقاتی که جریان اصلاح طلبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛

از استعفای لاری و عارف تا انتقاد شدید از خاتمی

از استعفای لاری و عارف تا انتقاد شدید از خاتمی

به گزارش پایگاه خبری “بانگ سروش“، این روزها جبهه اصلاح طلبان دستخوش حاشیه‌های فراوانی است؛ مسائلی که بعد از انتشار خبر استعفای موسوی لاری، شایعه استعفای عارف و واکنش تند کرباسچی به عملکرد سیدمحمد خاتمی، بیش از پیش نمود پیدا کرد. رمزگشایی از استعفای موسوی لاری بر پایه این گزارش، «سیدعبدالواحد موسوی لاری» عضو سابق […]

به گزارش پایگاه خبری “بانگ سروش“، این روزها جبهه اصلاح طلبان دستخوش حاشیه‌های فراوانی است؛ مسائلی که بعد از انتشار خبر استعفای موسوی لاری، شایعه استعفای عارف و واکنش تند کرباسچی به عملکرد سیدمحمد خاتمی، بیش از پیش نمود پیدا کرد.

رمزگشایی از استعفای موسوی لاری

بر پایه این گزارش، «سیدعبدالواحد موسوی لاری» عضو سابق شورای عالی سیاستگذاری یا به بیان دیگر یکی از موثرترین اعضای این نهاد اصلاح‌طلب روز جمعه پنجم اردیبهشت از عضویت در این شورا استعفا داد. استعفایی که در محافل خبری و سیاسی بازتاب بسیار یافت و مورد تحلیل قرار گرفت.

وزیر کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه احزاب اصلاح طلب برای اثرگذاری در سیاست باید کارآمدتر و مصمم‌تر فعالیت کنند، در خصوص دلایل استعفایش گفت: مدتی پیش از انتخابات مجلس یازدهم، اواخر دی ماه مقدار قند خون من افزایش یافت و پزشک معالج معتقد بود که بعضی از این جلسات و فعالیت‌ها بر بیماری دیابت تاثیر مستقیم دارد. در این‌باره با آقای عارف و بعضی از دوستان دیگر صحبت کرده بودم که حضورم در شورا به عنوان نایب رییس منتفی شود. ایشان در آن دوران اصرار داشتند که تا پایان انتخابات صبر کنم من هم به این دلیل که نمی خواستم تلقی منفی از این اقدام در دوران انتخابات صورت گیرد قبول و صبر کردم.

وی در ادامه به بخش دیگری از دلایل کناره گیری خود از شورای عالی پرداخت و گفت: اینکه شرایط جسمی من یکی از دلایل استعفا بود، واقعیت است اما فارغ از بحث استعفا که کاملا جنبه شخصی دارد من می‌خواستم و می‌خواهم که اصلاح طلبان شرایط جدید و ‌موقعیت حساس کشور را با دقت بیشتری مدنظر قرار دهند، هرچند که در قوای سه گانه حضور کم رنگی داشته باشند.

رد استعفای عارف و لزوم تغیرات در استراتژی و راهبرد اصلاح طلبان

اما از سوی دیگر، احمد شریف عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان ابتدا در خصوص استعفای موسوی لاری، اینچنین واکنش نشان داد: بعد از انتخابات مجلس هیچ جلسه‌ای در شورای عالی تشکیل نشده و از همین رو به طور رسمی استعفای ایشان مطرح نشده است؛ علاوه بر این هنوز سازوکار ادامه فعالیت شورای عالی مشخص نیست که آیا طبق روند قبلی قرار هست ادامه دار شود یا خیر؛ زیرا طبق آیین نامه‌ای که تنظیم شده بود یک زمان دوساله برای ساختار کنونی شورای عالی اصلاح طلبان پیش بینی شده که البته آن دوسال هنوز تمام نشده است.

وی همچنین ببه صحبت‌های عبدالله ناصری مبنی بر تغییر استراتژی اصلاح طلبان اشاره و اظهار کرد: مدیریت در جبهه‌های سیاسی در هر زمانی اقتضائات خاص خودش را دارد و من هم با صحبت ایشان موافقم که اصلاح طلبان باید تغییر استراتژی و راهبرد دهند؛ قبلا شاید این تغییرات محدود می‌شد به یک سری تاکتیک ها، ولی الان باتوجه به یکسری اتفاقاتی که در جریان انتخابات مجلس افتاده و تا حدودی تضعیف شدن ارتباط بین راس و بدنه آن، تغییر استراتژی برای انتخابات ۱۴۰۰ و اقدامات مربوط به آن ممکن است نتیجه بخش باشد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در تشریح این تغییر بیان کرد:  هم در مورد انتخابات ریاست جمهوری و هم شورای شهر حتما باید در استراتژی خودمان تغییراتی ایجاد شود؛ البته استراتژی وقتی تغییر کند ساختار خاص خود را می‌طلبد که از آن استراتژی که تهیه شده و همین امر هم ممکن است تغییرات بسیاری در ساختارهای کلی ایجاد کند. البته این تغییرات باید به بحث گذاشته شود، اما در کل روش‌های سابق طبعا جواب‌گو نبوده که ما در انتخابات نتوانستیم نتیجه لازم را بگیریم.

شریف همچنین گفت: این شایعه‌ای هم که درباره استعفای محمدرضا عارف مطرح شده کذب است و چنین مطلبی نه جایی عنوان شده و نه حقیقت دارد.

محمدرضا عارف استعفا داده است؟

ایستادن عاقلانه و عادلانه پای ناتوانی‌هایی دولت

از سوی دیگر، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزارن در خصوص وضعیت این روزهای جبهه اصلاح طلبان گفت: بازگرداندن امید و اعتماد خیلی کار سختی است. وقتی یک جامعه امیدوار با آن شور وحرارت می‌آید و با استقبال خود در انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ پای کار اصلاح‌طلبان می‌ایستند و بعد مجموعه دولت، مجلس، شورای شهر و همه مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب و معتدل کاری می‌کنند که آنها ناامید شوند؛ بازیابی سرمایه اجتماعی کار ساده‌ای نیست که گمان کنیم با دوتا شعار و چهارتا مصاحبه و… می‌توان امید را به مردم برگرداند.

وی ادامه داد: به نظر من نیروهای سیاسی و اصلاح‌طلب اکنون باید بیشتر به ارزیابی خود، ارزیابی گذشته خود و نیروهای فعال خود بپردازند و بعد از آن می‌توانند به جامعه برگردند. فکر نمی‌کنم که با یک استعفا و بیانیه یا یک مصاحبه بتوان کاری کرد. این قضایا خیلی ساده نیست.

دبیرکل حزب کارگزارن افزود: شورای عالی اصلاح‌طلبان و همه نیروهای سیاسی باید ماهیت، هدف و برنامه خود را تعریف کنند. صرف اینکه یک نفر برود و یک نفر بیاید چندان تأثیرگذار نیست. قبلاً هم بارها گفته‌ام که اصلاح‌طلبان باید اول بگویند که تعریف اصلاح‌طلبی چیست؟ بالاخره یک پوست‌اندازی انجام می‌شود و همه نیروهای گذشته حذف می‌شوند.

وی اضافه کرد: حالا یا حذف فیزیکی یا اینکه حذف سیاسی. یک نسل جدید و آدم‌های جدید در کار هستند. این یعنی اصلاح‌طلبان نیاز دارند که در فضای جدید یک بازنگری در اصل مساله انجام دهند.

کرباسچی درباره عملکرد دولت روحانی و عدم مسئولیت پذیری اصلاح طلبان در قبال او خاطرنشان کرد: ما باید خیلی عاقلانه و عادلانه پای این ناتوانی‌هایی بایستیم و بگوییم که ما دولتی را آوردیم و افراد متخصصی هم در آن بودند اما ناتوانی‌هایی داشته است. این ناتوانی‌ها نیز بیشتر به اشخاص برمی‌گردد، افراد سالخورده که بالاخره بعد از ۶۰، ۶۵ سالگی اراده فعالیت جدی ندارند یا آن جوانگرایی که باید در سطوح عالی می‌شد، نشد.

با خاتمی هم نباید تعارف کنیم

وی در ادامه تاکید کرد: به‌نظرم باید اینها را کنار بگذاریم و با شخصیت‌های محترم سیاسی هم رودربایستی نداشته باشیم. مثلاً اینکه آقای دکتر عارف یک وقتی نامزد ریاست‌جمهوری شدند و اصلاح‌طلبان به هر دلیلی دنبال آقای روحانی رفتند، نباید باعث این شود که بخواهیم جبران کنیم و بگوییم که او حتماً رئیس شورای‌عالی باشد.

دبیرکل حزب کارگزارن همچنین گفت: درباره بقیه بزرگان هم همین‌طور است، حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا. اگر به خاطر شخصیت‌های بزرگوار و خصلت‌های قابل تحسینی که دارند، به خاطر اینکه نمی‌توانند به هیچ‌کسی نه بگویند و… نباید تعارف داشته باشیم.