سرمربی پیشین تیم فوتبال پرسپولیس، پس از کسب نتایج ضعیف به همراه تیم الاهلی در فصل جاری لیگ عربستان، اخراج شد. این خبری بود که پس از باخت ۲ بر یک الاهلی در ورزشگاه خانگی خود و برابر تیم انتهای جدولی الوحده از سوی رسانه‌های عربستانی مطرح شد ولی حواشی بسیاری را به همراه داشته است.

در این زمینه سایت الکوره نخستین رسانه‌ای بود که از اخراج برانکو خبر داد و اعلام کرد: «تیم فوتبال الاهلی عربستان شب گذشته پس از شکست خانگی مقابل الوحده، برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات خود را اخراج کرد. مدیر تیم الاهلی شاهزاده منصور بن مشعل شخصا دستور اخراج برانکو را صادر کرد زیرا سرمربی کروات نتوانست انتظارات وی را برآورده کند.»

همچنین در توئیتر منتسب به ولید سعید، خبری رسمی به نقل از منصور بن مشعل مبنی بر برکناری برانکو ایوانکوویچ منتشر شده است. این در شرایطی است که این توییتر پیش از این حضور برانکو در تیم الاهلی را به عنوان یکی از اولین منابع خبری اعلام کرده بود. البته توییتر اخبار الاهلی با انتشار تصویری از برانکو خبر از اخراج وی داده است.

اولین واکنش رسمی باشگاه الاهلی بعد از اخراج برانکو

البته برانکو بعد متوجه شدن برکناری‌ اش از الاهلی از طریق رسانه‌های عربستان، در مصاحبه تلفنی با برنامه فوتبالی «الدوری مع ولید» عربستان گفت: «من از این سوال شما و هدفتان متوجه نمی‌شوم؟ تا الان خبری از برکناری‌ام نشنیدم. الان از شما شنیدم. باید ببینم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. نه نه من الان چیزی نمی‌گویم.»

پس از اتفاقات شنبه شب، امروز یکشنبه، یکی از کارمندان باشگاه الاهلی در مصاحبه با نشریه «الریاضیه» عربستان گفت: «منصور بن مشعل، مدیر باشگاه به من خبر داد که برانکو را از سمتش برکنار کرده است.بزودی کمیته فنی باشگاه جلسه ای برگزار می کند تا سرمربی جدید انتخاب کند، هنوز فرد خاصی مدنظر نیست و در حال بررسی گزینه ها هستیم.»

پس از انتشار این خبر، نشریه «الریاضیه» عربستان در بازتاب این تصمیم تیتر خود را این طور زد: «برانکو اولین قربانی لیگ عربستان شد.» این مربی کُروات بعد از ۸۸ روز کار در باشگاه الاهلی و کسب یک برد، یک تساوی و یک باخت در لیگ این کشور بوده، از این تیم اخراج شد.

در این راستا نشریه «الیوم» عربستان پای را فراتر قرار داد و اعلام کرد کریستیان گروس، سرمربی سابق الاهلی که با این تیم موفق شد ۴ جام را فتح کند گزینه اصلی جانشینی برانکو است. الاهلی بعد از تساوی مقابل العداله در هفته دوم لیگ عربستان مذاکرات را با او آغاز کردند.

مخالف دولت عربستان با اخراج برانکو

یک خبرنگار عربستانی اعلام کرد که دولت عربستان ممکن است تصمیم مدیران باشگاه الاهلی مبنی بر اخراج برانکو ایوانکوویچ را وتو کند، چون باشگاه الاهلی باشگاهی دولتی است و دستمزد این سرمربی کروات مستقیماً توسط دولت پرداخت می‌شود.

مسئولان دولتی به اطلاع مدیران باشگاه الاهلی رسانده‌اند در صورتی که قادر به پرداخت غرامت اخراج این سرمربی الاهلی نیستند، نمی‌توانند برانکو را اخراج کنند. دولت مسئول پرداخت دستمزد این سرمربی کروات است، اما مسئولیتی در قبال پرداخت رقم غرامت اخراج او ندارد.

سفر به چین از عربستان

یک خبرنگار عربستانی مدعی شد برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم فوتبال الاهلی پیش از اخراج از این تیم با یک باشگاه چینی به توافق رسیده است.

بعد از پایان این بازی و باوجود واکنش های مختلف نسبت به تصمیم باشگاه الاهلی، سایت «so۳ody» به نقل از محمد النمری خبرنگار عربستانی اعلام کرد که برانکو قبل از برکناری، با یک باشگاه چینی به توافق رسیده است اما هنوز نام این تیم مطرح نشده است.

برانکو پیش از این هم سابقه کار در فوتبال چین را دارد و باید دید ادعای خبرنگار عربستانی چقدر به واقعیت نزدیک است. در صورت صحت این خبر می‌توان گفت برانکو قبل از اخراجش پیش دستی کرده و به مدیران الاهلی رودستی زده است!

موج انتقادات علیه برانکو

کارشناسان فوتبال سعودی از عملکرد ضعیف برانکو در الاهلی انتقاد کردند.

در این راستا، موسی المحیانی، کارشناس فوتبال سعودی در شبکه تلویزیونی این کشور در تحلیل بازی الاهلی با الوحده به برانکو حمله کرد و گفت: ملاک انتخاب مربی نباید کارنامه اش باشد. به نظرم برکناری برانکو کار درستی بود چون او تاکتیک لازم را نداشت و تیمش آشفته و با ترس بازی می کرد..

محمد الشیخ، دیگر کارشناس فوتبال سعودی نحو بازی الاهلی با هدایت برانکو را این طور توصیف کرد: بحران در الاهلی به اوج رسیده بود و این تیم مثل کوهی بود که فرو ریخت. الاهلی با هدایت برانکو اصلا خوب بازی نمی کرد و انتخاب او از اول اشتباه بود.

اخراج ۵ مربی در ۳ سال

تیم فوتبال الاهلی عربستان در سه سال گذشته با پنج مربی خارجی کار کرده است که تمام این مربیان در کارشان ناموفق بوده‌اند. این تیم آخرین بار در فصل ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ و با هدایت کریستیان گروس مربی سوییسی به عنوان قهرمانی در لیگ عربستان رسید. پس از آن، این تیم دیگر رنگ قهرمانی به خودش ندید و در سه سال گذشته و تا همین دیشب ۵ بار مربیان خارجی اش را تغییر داده است.

بعد از گروس، سرگئی ربروف هدایت الاهلی را بر عهده گرفت ولی وی بعد از باخت به پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و حذف از این رقابت ها، در میانه فصل از هدایت الاهلی برکنار شد. فتحی الجبال تونسی، پابلو گوئیدی، خورخه فوساتی و برانکو ایوانکوویچ دیگر مربیان خارجی بودند که هر کدام به دلیل ناکامی از کار خود برکنار شدند. به این ترتیب به نظر می رسد الاهلی بعد از گروس به نوعی طلسم شده است و حالا مدیران الاهلی در صدد بازگرداندن این مربی سوئیسی هستند.

نکته دیگری که در اخراج برانکو از تیم الاهلی مورد توجه فوتبالدوستان عربستانی قرار گرفته، برکناری این مربی در سالگرد اخراج سرمربی الاتحاد است. ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۸ رامون دیاز سرمربی آرژانتینی الاتحاد از سمتش برکنار شد و این تیم با عنوان دهمی لیگ عربستان را به پایان رساند. ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ هم برانکو بعد از سه هفته از هدایت تیم الاهلی اخراج شد و حالا هواداران این تیم منتظرند تا ببینند تیمشان با چه عنوانی لیگ را به اتمام می رساند.