گزارشی نامانوس و غیر قابل اتکا از یک نشست امنیتی بیانگر چه چیزی است؟

در چند روز گذشته فضای رسانه‌ای شاهد انتشار گزارشی از یک نشست امنیتی خاص در ۱۷ دیماه سال گذشته بود که بیانگر مضامین و محتوای طرح شده از هم اندیشی مسئولان عالی‌رتبه امنیتی وزارت اطلاعات، حفاظت اطلاعات سپاه و نهادی خاص و مافوق دو مجموعه ذکر شده و دفتر عمومی با ریاست حجه الاسلام علی اصغر میرحجازی که پیش از این وی را به عنوان رییس دفتر رهبری می‌دانستیم؛ با میزبانی آیت الله خامنه‌ای، در خصوص اعتراضات و اغتشاشات اخیر بود.

البته باید به این موضوع توجه کرد که چگونه محتوای چنین جلسه‌ی مهمی به بیرون درز کرده و آیا متن منتشر شده مستند سازی شده در دفتر رهبری بوده است که مورد تعرض قرار گرفته یا از روی صداهای ضبط شده پیاده سازی شده است و در این صورت آیا این محتوای صوتی از آرشیو دفتر عمومی مورد دستبرد قرار گرفته است یا به صورتی غیر محسوس ضبط و منتقل شده است و باز هم در حالت دوم چگونه چنین امری در چنین جلسه سطح بالایی و جمع سران امنیتی امکان پذیر شده و چه فردی می‌توانسته است ادوات مربوطه را برای ضبط بیش از ۷ ساعت جلسه را به صورت مخفیانه به داخل انتقال دهد.

این پایگاه خبری-تحلیلی صرف نظر از صحت و سقم و چرایی و چگونگی انتشار این محتوا از سوی گروهی تلگرامی موسوم به (وقت آزادی @Vaghte_Azadi) که در حال حاضر اندکی بیش از ۹۶۰۰ عضو دارد و اینکه چرا به نوعی تصمیم به سکوت داخلی و خارجی در مورد اجزای این گزارش توسط اصحاب رسانه اتخاذ شده است؛ در این نوشتار به نکات و اسامی افرادی اشاره شده است که پیش از آن برای عموم، در ساختار امنیتی و سیاسی و تصمیم سازی کشور یا چهره ناشناخته ای بوده اند یا فضای مبهم و غبارآلودی در خصوص آنها وجود داشته یا شخصیت متفاوتی با این گزارش از ایشان در اذهان عمومی توسط رسانه‌ها برایش ترسیم شده است.
هر چند محتوای این گزارش ۷۶ صفحه‌ای که در یک دستگاه رایانه‌ی اپل بازپردازی و قفل شده است، نحوه انتشار و عکس‌العمل‌هایی که نسبت به آن شده است به نوعی هدف افشاگری گروه موسوم را زیر سوال می‌برد در این مجال قصد داریم با نگاهی منجز نکات کلیدی آن را مورد توجه قرار دهیم تا خواننده بتواند در یک فضای بی‌طرفانه نسبت به جنبه‌های تاریک و مبهم آن توجه و تعمیق نموده و با جریانات اخیر آن را مقایسه کند.

اولین فردی که در این جلسه به صحبت می پردازد وزیر اطلاعات اسماعیل خطیب است

در گفته‌های وی نکته‌ی خاصی عنوان نمی شود و فرمایشات ایشان حول مواردی است که به صورت روزمره در جامعه دیده و شنیده است. این مسایل حول و حوش نارضایتی مردم از مشکلات اقتصادی، التهاب بازار و تاثیر آن بر نیروهای نظامی و انتظامی، گله گذاری ایشان در خصوص سرکوب‌های خیابانی و القای این امر که انتظار بروز اعتراضات را داشته اند بوده است.

دومین فردی که به صحبت می‌پردازد حسین حسینی طلب به نمایندگی از معاونت سیاسی وزارت اطلاعات است.

وی اشاره می کند که برای آگاهی از مسایل روز بولتن هایی حجیم را به صورت مستقیم برای رهبری ارسال می‌کنند که نمی دانند ایشان آنها را شخصا مطالعه می کنند یا خیر.
حسینی طلب می گوید ما بنابر فرمایش امام وزیر را که نقش مهمان در مسند وزارت را دارد در جریان محتوای خاص قرار نمی‌دهیم و در قالب بولتن های ذکر شده برای شما می فرستیم و تکلیف ما گزارش به رهبری است. حال اینکه مسئولان دفتر آنها را چکیده می کنند و به عرض می رسانند یا حضرت آقا شخصا می خوانند با توجه به وجود سازمانهای رقیب در این جلسه همه مسایل قابل طرح نیست.

وی بیان می‌کند که وضع کشور از سال ۹۸ اسفبار است و حوادث آن سال و رویه‌های غلط شرایط کشور را بحرانی و مفتضح کرده است. بغض آن روز ریشه‌ی حوادث امروز کشور است و تک تک کسانی که امروز اینجا نشسته‌اند تقصیر دارند.

وی به گفته فردی به نام ارجمندی که در جلسه حاضر است اشاره می کند که بعد از آبان ۹۸ هیچ اتفاقی نمی تواند نظام را با مردم آشتی دهد و مردم این بغض را با نظام گریه نخواهند کرد.

وی می گوید: حضرت آقا اطلاعات نشان می دهد که ما میادین سیاسی داخل و خارج را از دست خواهیم داد و اعتراضات ادامه دار خواهد بود، این اعتراضات شبیه هیچ اعتراض دیگری در کشور نبوده است نه سیاسی است نه مسلحانه و نه از سوی گروه مشخص و محدودی است.

حامیان دین و نظام در دانشگاههای کشور حداکثر ۱۸% کل دانشجویان آزاد و سراسری است. تعداد میانگین نمازگراران دانشگاههای بزرگ کشور به بیش از ۵۰ نفر نمی رسد و در دانشگاههای کوچک ۳ تا ۴ نفر ودانشجویان معترض با اساتید حزب الههی انتخاب واحد نمی کنند.

در حوزه سیاسی هم معاونت سیاسی بیش از ۲ هزار گروهک یا شبه گروهک را شناسایی کرده است که وابستگی خاصی در آنها دیده نمی شود.

رسانه های ضد انقلاب هر حرفی که شخصیت های نظام در پی منافع شخصی می‌زنند را تیتر اول کرده و مردم را گمراه می‌کنند.

نهادهای امنیتی امروز فقط توان لحظه ای دفع بحران را داشته و فکری در خصوص رفع کامل آن ندارند. ما هم پیمانان بهتری در منطقه می خواهیم تا هر زمان که لازم باشد از هم پیمانی آنها برای خروج از شرایط بحران بهره ببریم.

هیچ چارچوبی برای گروهها، نهادها و احزاب سیاسی در کشور نیست و با حضور سرمایه های رانتی آنها را قدرت برتر می‌کند. به صورتی که می‌توانند به صورت گسترده در نهادهای اطلاعاتی نفوذ کنند و قدرتشان را چند برابر نمایند. این سرمایه های رانتی از همپیمانی بخش های اقتصادی با مراکز اطلاعاتی بدست می آید و با استفاده از اخبار بازار فردا سود قابل توجهی کسب می کنند.

سخنران سوم این جلسه مهدی آذری به نمایندگی از اطلاعات سپاه قدس و سردار قاآنی است.

وی به بروز اشکالات بسیاری بعد از شهادت سلیمانی اشاره نموده و فوق سری بودن اقدامات وی را عدم امکان بهره‌گیری از عوامل اطلاعاتی خاص در ارتباط با ایشان ذکر می‌نماید.

آذری خاطرنشان می کند که سردار سلیمانی به عملکرد گروه گروه و در سکوت مطلق همانند وزارت اطلاعات معتقد بود و فرماندهی جدید به کار شبکه ای و پیوسته توجه دارد.

وی گفت عدم توفیقات اخیر در سوریه و عراق، عدم توان کمک های تامینی همچون سال ۹۸ به این دلایل است و بخشی از نیروهای برون مرزی نیروی قدس در تردید به حقانیت نظام به سر می برند و تعدادی از آنها با گزارش حزب الله در جنوب لبنان در محدوده مرزهای لبنان تا سوریه اقدام به اطلاعات فروشی مواضع حساس آتی ما کرده اند که در زیر رصد و شناسایی هستند. نیروهای مستقر در آمریکای جنوبی سعی در پناهنگی به آمریکا داشته و نیروهایی که تحت پوشش تجارت در کنیا فعالیت می کنند، اطلاعات غلط مخابره و باعث دستگیری های اشتباه شده اند. حضور در کردستان عراق از طرف نیروهای خودی و در تضاد با عقاید نظام به خطر افتاد. حضور نیروی برون مرزی اطلاعات سپاه که بدون آموزش و دارای تضاد عملکرد است و حوادث اعتراضی داخل کشور اعتقادات نیروهای سیار یا برون مرزی را با تردید مواجه کرده است.

وی همچنین اشاره کرد کشور سوریه بعد از سالها تامین امنیت خود از طریق ایران باید بتواند خودش امنیتش را تامین کند و این کشور از نیروهای مستشاری و جنگجوی ایرانی تخلیه شود و ایران هزینه های جاری آن را در ایران مورد استفاده قرار دهد.

نفر چهارمی که در این نشست به صحبت می پردازد فرامرز عباسی به نمایندگی بخش اجتماعی اطلاعات سپاه است.

وی اشاره می کند که متانت و شهامت نیروهای سپاه در اغتشاشات اخیر نشان می دهد که توان مقابله با اغتشاش در سطح کشور تنها در انحصار و تخصص سازمان اطلاعات سپاه است.

عباسی گفته است که اعتراضات و اغتشاشات اخیر در هیچ دوره اینگونه نبوده است و با افرادی مواجه بودیم که سواد سیاسی چندانی نداشته و در عین حال سوادمندان سیاسی را هم قبول ندارند. ما انتظار داشتیم این مسایل همانند ادوار گذشته در دو هفته جمع شود اما هنوز هم ادامه دارد و آموزشهای ما کارآیی برای این فضا را نداشته است .

وی گفت در جریانات اخیر رده های سنی پایینی که رای اولی حساب می‌شوند حضور بیشتری داشته و همچنین همکاری مردمی با ستاد خبری بسیار کمرنگ بود تا قبل از سال ۹۸ بیش از ۷۰% گزارشات از سوی مردم دریافت می‌شد که در این دوره به ۸% هم نمی رسد.

او گفته است که قشر جوان و نوجوان ما از همین امروز تمایلی در تامین امنیت نظام نداشته و خود سعی در براندازی دارند و آقایان هم با من هم نظرند که امروز براندازی نظام در دستور کار مردم است نه سرویس جاسوسی، نه ضد انقلاب داخلی و خارجی.

در جریانات اخیر بیش از ۱۸۰۰ نفر از بچه های تامین اطلاعات محلی مساجد توسط مردمی که بیش از ۹۳% آنان جوان و نوجوان بوده اند؛ شناسایی شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به بیمارستان رفته اند. حال چگونه با بیش از یک ششم جمعیت کشور که وابسته به هیچ شبکه رهبری ضد انقلاب نیستند، وارد گفتگو شویم؟

وی گفت وضعیت اغتشاشات بسیار گسترده و دارای الگوی مشخصی نیست که توان بر هم زدن الگوهای اطلاعاتی را دارد. در این وضع دستگیری های گسترده که همه را به یک چشم می‌بیند آن بود که در مدت کوتاهی بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کشور دستگیر بشوند. این موضوع باعث تعجب آقای طائب هم شد که در جواب عرض می کنم که الگوهای رفتاری و آموزه های غلط ایشان به مجموعه اطلاعات سپاه باعث این وضعیت است. وقتی یک نهاد اطلاعاتی هر طور که بخواهد عمل کند یک شبه مساله به بحران نظام تبدیل می شود و خدا را شکر می کنم که شما با سیاست های غلط تان در امر برخورد با مردم از سپاه رفتید. الان هم جایگزینی افراد تندرو در سپاه الگوهای رفتاری شما را تداعی می کند. رفتار های شما بیشتر و بیشتر مردم را مقابل نظام قرار داده است.

عباسی اضافه کرد: حضرت آقا فلسفه تشکیل اطلاعات سپاه مگر سازماندهی امنیت کشور نبود؟ پس ما در برون مرزها چه می کنیم؟ مردم پذیرای نیروهای امنیتی نیستند و در محلات آسیب به ماموران زیاد است و حتی بچه ها به مردمی که درگیر شده اند کمک می کنند؛ بهتر است که با مردم مدارا شود وگرنه در صورت سرکوب شدید سال بعد با همین مشکلات بسیار سخت تر روبرو خواهیم بود.

محمد جواد منصوری فر به نمایندگی اطلاعات سپاه مشهد پنجمین نفری بود که به صحبت پرداخت؛ اهم مطالب وی به شرح زیر است.

نیروهای امنیتی در مشهد تمام توان خود را گذاشته اند در ساعات طولانی کف صحنه اند و فرصت استراحت ندارند؛ هر محله برای خودش خلاقیت و ابتکار عمل در نوع مبارزه داشته است. در اعتراضات و اغتشاشات اخیر هم طبقات متمول، هم متوسط و هم پایین شهری ها به صورت گسترده حضور داشتند؛ این مسئله جدیدی بود و ما نه به نیروهایمان آموزش داده بودیم و نه فکر می کردیم که سه طبقه جامعه در براندازی نظام به اتفاق نظر برسند.
ما در مشهد دو توطئه ترور را به کمک سربازان گمنام وزارت اطلاعات خنثی کردیم یکی ترور حجه الاسلام علم الهدی و دوم ترور جناب رییس جمهور در فرودگاه.
در صحبت با آقای محمدی مطلع شدم که در سال گذشته در پروازهای هواپیمایی کشور بیش از سی مورد تغییر مسیر (هواپیما ربایی) داشتیم مردم از شرایط کشور بیزارند.
دوست عزیزی از اشتباهات آقای طائب گفتند ولی حتما نقاط قوتی هم بوده که همچنان صندلی امنیتی دارند و مشاور رهبری هستند اما آیا تامین و پشتیبانی از دفتر اطلاعاتی حاج آقا مجتبی(خامنه‌ای) یک عمل موازی نیست؟ قرار گرفتن شما در تشکیل یک ساختار جدید با بودجه سرسام آور، آیا نمی تواند موجی از نگرانی در نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور ایجاد کند. من از آقای میرحجازی می‌پرسم پس دفتر عمومی کارش چیست؟ این افراد جدید چه می کنند؟

سخنگوی ششم ادیب احمد پور از اطلاعات سپاه اصفهان

وی گفت اقبال به حجاب و مسایل مذهبی در شهر اصفهان در قالب مقابله با نظام کمرنگ شده است و هرچیزی مقابله با نظام را تداعی کند، مردم با آن همراهی می‌کنند.
وی اشاره کرد زمینه ساز امروز اقدامات سال ۹۸ بود و امروز بین نیروهای نظامی اصفهان تمایلات ضد انقلابی بسیاری دیده می شود به طوری که ما نمی توانیم از بیش از نیمی از پرسنل نظامی شهر و استان اصفهان در مواقع مورد نیاز بهره ببریم. افسر ارتشی و سپاهی و حتی فرماندهان ارشد می آیند و با ما صحبت می کنند بدون آنکه ذره‌ای نگرانی بابت از دست رفتن نظام در چهره آنها باشد.
بر اساس گزارشات دریافتی، بخش اعظمی از خانواده این افراد و حتی چهره های نظامی در زمان اعتراضات در خیابان ها هستند و تعدادی هم تخریب و کارشکنی در محل خدمتشان را هم در دستور کار قرار داده اند و ترس از بازداشت و زندان یا تعلیق و اخراج در بین آنها حتی در موارد صدور احکام سنگین فرو ریخته است. دلیل آن می تواند وضع بد اقتصادی و همچنین زندگی بهتر در شرایط پسا نظام جمهوری اسلامی است.
ما سالهاست سیستم یکپارچه اطلاعاتی در سپاه نداریم و اطلاعات سپاه دارد محفلی و تیمی اداره می شود و. هر تیمی که نظر به آن بیشتر باشد قدرت بیشتری دارد. در جریانات اخیر نیز ۱۶ پرسنل مومن و انقلابی سپاه اصفهان به اتهام همکاری با ضد انقلاب بازداشت شده اند.

هفتمین نفر ناصر عدالت خواه به نمایندگی بخش اجتماعی وزارت اطلاعات است که نکات مهم سخنان وی در زیر آمده

از نظر ما بر خلاف نظر عده ای از همکاران اعتراض نام بهتری از اغتشاشات برای جریانات فعلی است. چرا که این مردم برای حقوق طبیعی خود معترض اند و البته گاهی صدای آنها بلندتر شده و با خشونت نیز همراه است. ما هم اگر آزار ببینیم داد و فریاد می کنیم و آقایانی را می شناسیم که برای دیر شدن وعده چای عصرانه یا نان تازه سرباز را کتک زده اند پس آنها هم اغتشاش گرند.

بعد از آبان ۹۸ مردم از نظام فاصله گرفته اند، وقتی آتش از اسلحه ای که قرار بود مدافع مردم و نظام باشد سینه مردم را نشانه برود هیچ انتظاری بیش از نمی توان داشت. هیچ راهی نیست که بگوییم دستپاچگی و تصمیم غلط در شورای امنیت ملی و حرکت شتابزده سردار سلیمانی باعث شد که امروز بیش از ۷۰% مردمک راهی به جز نبودن نظام را انتخاب نکنند. امروز مردم به هر دلیل آمادگی حضور در خیابان را دارند.

در مسئله هدف قراردادن پرواز اوکراین هیچ نظرخواهی از وزارت اطلاعات انجام نشد و آقای حاجی زاده با مشاوره غلط با ژنرال دورنیکوف هواپیما را هدف قرار داد.

همین ژنرال نزدیک بود در سوریه بسیاری از جوانان ما را به کشتار جمعی بدهد. ۵ بار دعوت از آقای حاجی زاده برای ارائه توضیح در این خصوص هیچ جوابی نداشت و سیستم قضایی هم به ما اجازه احضار وی را نمی دهد.

حمله به عین‌الاسد که مشخص بود صرفا حمله به ساختمان های خارج از سرویس بوده است و این اقدامات بیهوده چه دستاوردی داشته جز تخریب چهره کشور در جهان و خون هموطنانمان.

تعداد پرونده در وزارت اطلاعات تنها ۴۰ هزار است که در مجموع ۱۲۰ هزار نفر در آن درگیر هستند که بیش از ۷۵% آنها در هیچ نهاد اطلاعاتی پرونده نداشته اند.

در این اعتراضات بالای یک میلیون پرونده داریم، برخی حتی نمی دانند چرا در کف خیابان هستند، این اعتراضات سیاسی نیست مربوط به کسی است که نظام را نمی خواهد. این اولین باری که نیروی امنیتی در کف خیابان شناسایی و مضروب می شود و حتی نیروی اطلاعاتی و نظامی با سلاح سرد و گرم مورد اصابت و کشته شدن جمعی قرار می گیرد.

حضرت آقا ما در کشور نیرویی که بخواهد برای نظام جان بدهد نداریم یا اگر باشد بسیار محدود است. همانهایی را که در جنگ ایران و عراق بدون پوتین حاضر شدند را دیگر نداریم.

گزارشات حاکی از آن هستند که مردمی که قبل از ۹۸ حامی نظام بودند امروز حتی به مساجد محل هم نمی روند، حجم بالایی از معتمدین محلی تمایلی به همراهی در باب آرامش محلات نداریم، جلسات قرآن بسیار محدود شده و حتی به سمت اعتراضات آمده‌اند.

در صحبت با حاج آقا رضایی که در یمن فعال هستند ایشان فرمودند هزینه هایی که برای امنیت سایر کشورها می دهیم اگر در ایران انجام دهیم، ثبات به کشور باز می‌گردد. فقط هزینه کسب اطلاعات و اخبار در یمن برای وزارت اطلاعات سالانه به ۸ و نیم میلیون دلار می رسد.

نفر هشتم به نمایندگی اطلاعات بسیج مستضعفین، آقای مهدی رضایی

وی به نقش گسترده بسیج در اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت بخش اعظم این نیروها افرادی بوده اند که از آنها به عنوان نیروهای برون مرزی مدافع حرمین استفاده می کردیم. حقوق این نیروها که مبلغ بالایی است چه در زمان رزم و چه در زمان استراحت که توسط نیروی قدس از ۷۰۰ تا ۲۷۰۰ دلار پرداخت می شده است.اما نیروهای داخلی را نیروهایی ارزان می‌دانیم و حاضریم برای نیروهای خارجی چندین برابر هزینه کنیم.

در مورد بخش زیادی از هزینه برای این نیروها که تحت عنوان سرمایه گذار و تاجر به خارج از ایران بردند و بخشی از آنان پناهنده شدند حتی نتوانستیم عملی انجام دهیم. این بودجه های کلان باید برای امور ملی هزینه و وسیله تامین خانواده ها می شد.

خلل امنیتی و بی فکری در کشور بیداد می کند. تعدد دستگاههای بی حد و حصر اطلاعاتی، با دسترسی‌های بالا مرگ نظام هستند.

به نظر من حذف آقای هاشمی به آن شکل که آبروی ایشان و نظام را در یک اندازه برد، حاصل همین تحلیل های بی مورد جریانات اطلاعاتی از هم گسیخته است. چه شد که فکر کردید هاشمی می تواند برای جریانهای جدید با ساختار امنیتی جدید خطر باشد؟ هاشمی مگر خود انقلاب نبود؟ با حذف هاشمی می خواستید اساس و بنیان وزارت اطلاعات را بخشکانید و به سمت دستگاههای جدید خارج از ساختار بروید؟ چرا افرادی که در جریان پرونده حذف آقای هاشمی بودند از کشور خارج شدند؟ چرا منصوری که مدتها مورد بحث رسانه های بیگانه بود؛ سیستم اطلاعاتی از مرگ او استقبال کرد؟ چرا در چتر حفاظتی قرار نداشت؟ من جواب اینها را خوب می دانم … دستگاه اطلاعاتی جدید بسیار قدرتمند تر از چیزی است که بتوان با آن مقابله کرد. اما تمرین دوباره خطاها اشتباه محض است.

بخش عمده ای از مردم در اعتراضات شرکت داشته اند که سابقا اکثر آنها حامی نظام بوده اند. اعتراضات رهبری ندارد و پراکنده است و ضد انقلاب و گروهک در اعتراضات دیده نمی شوند.

من فکر می کنم باید تغییر رویه دهیم، این اعتراضات سرکوب نمی شود و از شکلی به شکل دیگر تغییر می کند. بهتر است با جریانی منطقی و تعریف شده افرادی که در زندان های کشور هستند آزاد شوند حتی موقتا تا بتوان با دست باز به پرونده های اطلاعاتی آنان رجوع و در صورت نیاز احضار کرد.

ما ناخواسته خانواده های بازداشت شدگان را هم به خیابان کشیده ایم و زندان ها را هم به وضع نامطلوب درآورده‌ایم. نوجوانی که برای یک اعتراض کوچک زندانی می شود ترسی از برگشتن به زندان و تکرار اعتراض یا اغتشاش نخواهد داشت.