به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ هفته بیست و پنجم از بیست و دومین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور درحالی با پیروزی دو تیم مدعی تهرانی استقلال و پرسپولیس و شکست سپاهان اصفهان در بازی بزرگ هفته مقابل تراکتورسازی تبریز به اتمام رسید که اختلاف تیم‌های مدعی قهرمانی در این فصل به حداقل رسید. دربی

در پایان دیدارهای این هفته، سپاهان اصفهان هرچند با یک گل مغلوب تراکتورسازی تبریز شد، همچنان با ۵۲ امتیاز و تفاضل گل ۲۲+ در صدر جدول باقیماند. استقلال هم با برتری یک بر صفر در اراک مقابل آلومینیوم، با ۵۲ امتیاز و تفاضل گل ۱۹+ جایگاه دوم را حفظ کرد و پرسپولیس با برتری ۳ بر صفر مقابل ملوان و کسب امتیاز ۵۱، فاصله یک امتیازی خود با دیگر تیم‌های مدعی قهرمانی را حفظ کرد.

با نتایج این هفته و اختلافی که بین تیم‌های سپاهان اصفهان، استقلال تهران و پرسپولیس تهران ایجاد شد، این تیم‌ها را می‌بایست به‌عنوان مدعیان قهرمانی در این فصل در نظر گرفت، تیم‌هایی که برای فتح جام شماره ۲۲، در ۵ بازی باقیمانده نیاز به کسب حداکثر امتیازها و ناکامی رقبای خود هستند.

با نگاه کلی به این بازی‌ها، می‌توان به این مساله اشاره کرد که نتیجه صدمین شهرآورد تهرانی از یکسو و تیم‌های کرمانی‌ از سوی دیگر، در مشخص کردن قهرمان فصل جاری لیگ برتر، تاثیر بسیاری دارد.

در زیر نگاهی به دیدارهای ۵ هفته پایانی این تیم‌ها (سپاهان، استقلال و پرسپولیس) خواهیم داشت:

سپاهان و دیدارهای حساس با ۴ قعرنشین

تیم فوتبال سپاهان اصفهان، پس از ۷ دوره ناکامی در فتح جام قهرمانی، در فصل جاری با «پاکو خمس» سرمربی اسپانیایی عملکرد بسیار خوبی را از خود ارائه کرد و امروز مدعی نخست قهرمانی در این فصل به شمار می‌رود.

زردپوشان دیار اصفهان، با ۵ قهرمانی در لیگ برتر، در این فصل دنبال کسب ششمین جام قهرمانی هستند و در ۵ هفته پایانی با ۴ تیم قعرنشین و تیمی جذاب از دیدار کرمان دیدار می‌کند که شرایط آن برای رسیدن به قهرمانی راحت‌تر از دو حریف تهرانی است.

در نخستین نبرد، سپاهان اصفهان روز ۲۶ فروردین‌ماه در خانه به مصاف مس رفسنجان رده ششمی می‌رود که هرچند جایگاه ثابتی در میانه جدول لیگ دارد اما علاقمند است که لیگ را با رسیدن به رتبه چهارمی به پایان برسد. مطمئنا مس بهترین و سخت‌ترین حریف سپاهان برای رسیدن به قهرمانی در لیگ است.

سپاهان که از ۵ بازی پایانی خود، ۳ مسابقه را در خانه برگزار می‌کند، در هفته بیست و هفتم و روز ۴ اردیبهشت‌ماه میزبان ملوان بندرانزلی است که هرچند از خطر سقوط فرار کرده اما برای بازنگشتن به جمع سقوط کنندگان لیگ، قصد دارد در تمام بازی‌های باقیمانده خود امتیاز کسب کند.

شاگردان «پاکو خمس» سرمربی اسپانیایی، در هفته بیست و هشتم و در مسجد سلیمان، میهمان نفت قعرنشین هستند که شاید تا آن هفته سقوطش به دسته پائین قطعی شود اما مطمئنا بازیکنان این تیم برای حفظ اعتبار خودشان، به فکر ارائه بازی جوانمردانه برابر سپاهان در روز جمعه ۱۵ اردیبهشت‌ماه خواهند بود. البته اگر این تیم فرصت بقا را بدست آورد، قطعا حریفی خطرناک‌تر برای زردپوشان اصفهانی هستند.

در دو بازی همزمان پایانی لیگ، سپاهان ابتدا روز جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه، میزبان پیکان است که هرچند در نیمه دوم جدول قرار دارد ولی می‌تواند برای هر حریفی خطرناک باشد. البته پیکانی‌ها اگر تا پیش از دیدار با سپاهان نتایج دلخواه را کسب نکنند، شاید برای بقا نیاز به کسب امتیاز و حتی پیروزی در اصفهان دارند که این مساله کار سپاهان را سخت‌تر خواهد کرد.

زردپوشان اصفهانی در هفته پایانی هم در کرمان، میهمان مس، یکی از دو تیم فعلی قعرنشین هستند. آنها هم مانند نفت مسجدسلمان، تا روز پایانی لیگ مشخص می‌شود که سقوط کرده یا شانس بقا دارند. آنها در صورت سقوط بازی جوانمردانه‌ای را برابر سپاهان برگزاری می‌کنند و در صورتی که شانس بقا داشته باشند، برای حفظ سهمیه خود در لیگ برتر، شاید قهرمانی را هم از زردپوشان اصفهانی بگیرند.

کار سخت استقلال؛ از دربی تا تبریز

تیم فوتبال استقلال تهران که با هدایت «ریکار دو ساپینتو»ی پرتغالی روزهای خوبی را از نظر فنی و با مدیریت «علی فتح‌الله‌زاده» روزهای پرحاشیه مدیریتی را سپری می‌کنند و حتی سایه تلخ از رقابتهای فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا را روی سر خود احساس می‌کنند، برای دفاع از عنوان قهرمانی خود در فصل گذشته و رسیدن به افتخار تکرار قهرمانی در لیگ برتر، روزهای سختی را در ۵ هفته پایانی لیگ پیش‌رو دارند.

آبی‌پوشان تهرانی که با ۴ پیروزی متوالی، با ۵۲ امتیاز و تنها به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به سپاهان، در رده دوم جدول رده‌بندی لیگ قرار گرفته‌اند، در نخستین نبرد ۵ گانه خود برای قهرمانی در فصل جاری لیگ برتر، به مصاف تیم هواداران می‌روند که شاید راحت‌ترین حریفشان در هفته‌های پایانی لیگ باشند.

هوادار تیم کم سابقه و میانه جدولی که در لیگ بیست و دوم پرنوسان ظاهر شده است، در این فصل نشان داده که حریف سرسختی برای تیم‌های مطرح و با سابقه لیگ است اما در ۳ بازی گذشته خود با استقلال، همیشه شکست خورده است. آبی‌پوشان تهرانی روز شنبه ۲۶ فروردین‌ماه، در خانه میزبان هوادار هستند و می‌توانند با پنجمین برد متوالی در لیگ، آماده ۴ دیدار سخت پایانی لیگ شوند.

مهمترین و حساس‌ترین بازی فوتبال باشگاهی در ایران، همیشه دربی سرخابی‌های پایتخت بوده اما صدمین نبرد تاریخی و حیثیتی دو تیم، حتی می‌تواند قهرمان لیگ را مشخص کند. در این بازی ۶ امتیازی که هیچوقت نمی‌توان برنده آن را از قبل پیش‌بینی کرد، تیم برنده می‌تواند در کنار سپاهان در کورس قهرمانی باقیمانده و حتی شانس قهرمانی در لیگ را بدست آورد اما نتیجه تساوی در این رقابت، تنها به سود زردپوشان اصفهانی خواهد بود.

این بازی که روز یکشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه و به میزبانی پرسپولیس برگزار می‌شود، استقلالی‌ها که در دقایق پایانی دربی رفت، پیروزی را با تساوی عوض کردند، در پی گرفتن انتقام از حریف دیرینه خود هستند تا با روحیه بالاتر، به سمت کسب جام بیست و دوم گام بردارند اما در صورت ناکامی، فرصت دفاع و تکرار قهرمانی را از دست می‌دهند.

پس از دربی، استقلالی‌ها روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه میزبان صنعت نفت آبادان، یکی از مدعیان سقوط از لیگ برتر هستند و شاید بازی با آبی‌پوشان در تهران آخرین فرصت بقای آبادانی‌‌ها در لیگ باشد که همین مساله اهمیت مسابقه را نشان می‌دهد؛ یعنی یک تیم برای قهرمانی می‌جنگد و دیگری برای بقا…

در هفته بیست و نهم، استقلال روز جمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه باید به رفسنجان سفر کند و در این بازی حساس و مقابل تیمی که در اندیشه رسیدن به جایگاه چهارم جدول است، در مسیر سخت قهرمانی گام برداشته و برای کسب ۳ امتیاز از دیار کریمان، تلاش ویژه‌ای کند.

در آخرین مسابقه لیگ، استقلال روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه در خانه میزبان تراکتورسازی تبریز است، تیمی که برای حفظ جایگاه چهارم جدول و اعتبار تیم و شهر خود، به فکر شکست دادن آبی‌پوشان تهرانی ؛ دیداری سخت برای شاگردان ساپینتو که شاید برتری در آن، طعم قهرمانی‌شان را شیرین‌تر کند یا پایانی شیرین برای یک فصل پرحاشیه برای آنها باشد.

پرسپولیس و نبردهای جذاب با تهرانی‌ها و کرمانی‌ها

شکست ثانیه‌های پایانی در خانه؛ آنهم در آخرین هفته لیگ برتر (در سال ۱۴۰۱) برابر سپاهان اصفهان، باعث شد شاگردان سرخپوش یحیی گل‌محمدی از صدرجدول به رده سوم سقوط کنند و فرصت قهرمانی در لیگ برتر را با سپاهان و استقلال شریک شوند.

سرخپوشان پایتخت که در این فصل روزهای پرنوسان فنی را سپری کردند و بارها از ترکیب‌ها و تعویض‌های سرمربی خود به‌خاطر از دست دادن نتایج مهم، انتقاد کردند، در نخستین بازی از ۵ گانه پایانی لیگ، میهمان مس کرمان هستند؛ تیمی که برای دور شدن از خطر سقوط و بقا در لیگ برتر، نیاز به پیروزی در این مسابقه دارد.

البته پرسپولیسی‌ها در آن بازی که روز جمعه ۲۵ فروردین‌ماه برگزار می‌شود، از یکسو باید به فکر برتری در آن مسابقه باشند و از سوی دیگر باید مواظب باشند تا نفرات اصلی خود را برای دیدار شهرآورد تهران از دست ندهند.

بعد از آن بازی حساس، سرخپوشان در صدمین دربی پایتخت میزبان استقلال هستند، دیداری که درصورت پیروزی در آن شانس خود را برای قهرمانی بازپس می‌‎گیرند اما باخت و حتی تساوی در آن بازی، آنها را از رسیدن به جام بیست و دوم دورتر می‌کند.

پیکان، دیگر تیم تهرانی در روز شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه میزبان پرسپولیس هستند، تیمی پائین جدولی که هرچند از جمع قعرنشینان فاصله گرفته اما برای عدم بازگشت دوباره به منطقه خطر، نیاز به کسب امتیاز در بازی خانگی برابر سرخپوشان تهرانی دارند.

در هفته بیست و نهم و روزجمعه ۲۲ اردیبهشت‌ماه در خانه میزبان تیم مدعی گل‌گهر است که هدفش رسیدن به جایگاه چهارم در پایان لیگ است. مطمئنا بعد از دربی، دیدار با گل‌گهر مهمترین و حساس‌‌ترین بازی سرخپوشان برای حفظ شانس قهرمانی خود در لیگ برتر هستند.

شهر قائمشهر، میزبان پرسپولیس در هفته پایانی لیگ برتر است و سرخپوشان پایتخت روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه بازی سخت و جذابی را برابر نساجی پیش‌رو دارند. اگر نساجی در ۴ بازی قبل از دیدار با پرسپولیس، نتایج خوبی نگرفته باشد و در خطر سقوط باشد، برای رسیدن به سه امتیاز و بقا در لیگ، شب سختی را برای شاگردان یحیی رقم خواهند زد اما در غیراینصورت، برای حفظ و اعتبار خود و شهرشان، بازی جوانمردانه‌ای را برابر پرسپولیس انجام خواهند داد.

استقلال در اندیشه جایگاه سپاهان، سپاهان به فکر نزدیک‌شدن به پرسپولیس

در ادوار مختلف لیگ برتر که از سال ۸۱-۱۳۸۰ به شکل رسمی آغاز شده است، تیم پرسپولیس با ۷ قهرمانی که ۵ قهرمانی آن به شکل متوالی و پشت سر هم بوده، بهترین تیم تاریخ این رقابتها محسوب می‌شود. سپاهان اصفهان با ۵ قهرمانی که ۳ قهرمانی آن به شکل متوالی بدست آمده و استقلال با ۴ قهرمانی در رتبه‌های دوم و سوم این رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

در پایان فصل جاری، در صورتی‌که سپاهان بتواند عنوان قهرمانی را بدست آورد، ششمین جام لیگ برتر را به خانه می‌برد و یک گام بلند به سمت افتخارات پرسپولیس برمی‌دارد اما استقلال با قهرمانی در این فصل، به جایگاه دوم این رده‌بندی قرار می‌گیرد. پرسپولیس هم با قهرمانی در جام بیست و دوم، با کسب هشتمین قهرمانی، صدرنشینی خود در ادوار لیگ برتر را بهبود می‌بخشند.

ر‌ده‌بندی تیم‌های برتر تاریخ لیگ برتر:

۱- پرسپولیس تهران با ۷ قهرمانی، ۳ نایب قهرمانی و ۲ عنوان سومی

۲- سپاهان اصفهان با ۵ قهرمانی، ۳ نایب قهرمانی ۲ عنوان سومی

۳- استقلال تهران با ۴ قهرمانی، ۵ عنوان نایب قهرمانی و ۷ عنوان سومی

۴- فولادخوزستان با ۲ قهرمانی و ۳ عنوان سومی

۵- پاس تهرانی با یک قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی

۶- سایپا تهران با یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی

۷- استقلال خوزستان با یک قهرمانی

۸- ذوب‌آهن اصفهان با ۴ نایب قهرمانی و ۱ عنوان سومی

۹- تراکتورسازی تبریز ۳ نایب قهرمانی و ۱ عنوان سومی

۱۰- استقلال اهواز یک نایب قهرمانی

۱۱- نفت تهران ۲ عنوان سومی

۱۲- صبای قم و مس کرمان ۱ عنوان سومی

گزارش: امیر محب‌ملکی

انتهای پیام/