به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ کشتی‌گیران فرنگی‌کار ایران پس از درخشش در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ – نروژ و المپیک ۲۰۲۲ توکیو، با امیدواری بسیاری برای کسب مدال‌های رنگارنگ پای روی تشک‌های کشتی رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ –  صربستان گذاشتند ولی نتیجه نهایی خارج از انتظارات و توقعات جامعه کشتی‌دوست ایرانی و کادرفنی این تیم بود.

درحالیکه در غیاب روسیه و چهره‌های برتر کشتی فرنگی دنیا، همه از شاگردان «محمد بنا» انتظار کسب عنوان قهرمانی جهان برای دومین مرتبه در تاریخ این رقابتها را داشتند، فرنگی‌کاران کشورمان یک به یک ناکام شدند تا دستاورد این تیم ۱۰ نفره کسب تنها ۲ مدال نقره و ۱ مدال باشد و در نهایت با ۲ پله سقوط، در جایگاه چهارم جهان قرار بگیرد.

متاسفانه پرونده رقابتهای جهانی درحالی برای تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان بسته شد که بسیاری از اهالی این رشته شانس قهرمانی ملی‌پوشان را زیاد می‌دانستند اما کسی تصور نمی‌کرد این تیم حتی روی سکو هم نرود.

این اتفاقات تلخ درحالی رقم خورد که «محمد بنا» مدتها به‌عنوان سرمربی در اندیشه ثبت قهرمانی جهان بود تا تنها عنوان قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در سال ۲۰۱۴ با سرمربیگری احد پازاج را به دو قهرمانی تبدیل کند، اما با ناکامی در صربستان دوباره همان سرمربی شد که هیچگاه جام قهرمانی جهان را بالای سر نبرده و فرصت طلایی ثبت این موفقیت را مفت از دست داده است.

«دبیر» نخستین ناکام قهرمانی جهان

انتخابات هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی درحالی پیش از آغاز رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در بلگراد صربستان برگزار شد که پس از کناره‌گیری سوریان از حضور در انتخابات، علیرضا دبیر از خردادماه کاندیداتوری خود را برای حضور در این انتخابات اعلام کرده بود.

این انتخابات اما شکستی دیپلماتیک بزرگ برای ورزش و کشتی ایران قبل از آغاز مسابقات کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در بلگراد صربستان بود زیرا علیرضا دبیر در پایان را‌ی‌گیری با کسب ۲۵ رای، نتوانست در بین ۷ عضو منتخب هیات رئیسه اتحادیه جهانی قرار بگیرد و در جایگاه یازدهم از میان ۱۶ کاندیدا را بدست آورد.

دانیل ایگالی (نیجریه) ۸۳ رای، تئودروس هاماکوس (یونان) ۸۲ رای، مارتین دیتمان (آلمان) ۸۱ رای، رضوان پیرکالابو (رومانی) ۷۹ رای،  رودیکا یاکشی (ترکیه) ۷۹ رای، نامیگ علی ایف (آذربایجان) ۷۳ رای و یه ژانگ (چین) ۶۲ رای نفراتی هستند که موفق به حضور در هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی شدند.

در کنار ناکامی در عرصه دیپلماسی، شکست‌ها و سقوط فرنگی‌کاران ایران در صربستان، بیانگر ناکامی محض تیم مدیریتی، تیم فنی و ورزشکاران کشورمان در آوردگاه جهانی بود تا کشتی فرنگی ایران در دیار فرنگ، خاک شود.

پایانی تلخ بر شروعی مقتدرانه

در وزن ۵۵ کیلوگرم «پویا دادمرز» پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با برابر «اکرم اوزترک» از ترکیه قرار گرفت. وی در تایم نخست با نتیجه ۵ بر صفر عقب افتاد اما در تایم دوم خصوصا در ۱۵ ثانیه پایانی توانست با جبران امتیازهای عقب افتاده، با نتیجه ۶ بر ۵ برنده این کشتی سخت و نفس‌گیر قرار بگیرد.

دادمرز با این پیروزی خود را به‌عنوان یکی از مدعیان این وزن برای رفتن روی سکو معرفی کرد اما در کشتی دوم، برابر «امانگالی بکبولاتوف» دارنده مدال نقره آسیا از قزاقستان درحالی با نتیجه ۳ بر ۱ مغلوب شد که در تایم دوم فرصت جبران امتیازهای عقب افتاده را داشت اما حریف به راحتی از دستش فرار کرد. در نهایت کشتی‌گیر قزاقستانی در مرحله نیمه‌نهایی باخت تا دادمرز از دور رقابت‌ها کنار رفت.

ضربه شدن در اوج اقتدار

در وزن ۶۰ کیلوگرم «مهدی محسن‌نژاد» در دور اول با نتیجه ۸ بر صفر (ضربه فنی) «هان جائه چانگ» از کره‌جنوبی را شکست داد تا خود را به‌عنوان یکی از مدعیان این وزن معرفی کند.

وی در دور بعد برابر «کرم کمال» از ترکیه روی تشک رفت و در حالیکه با یک بارانداز، حتی حریف را لحظاتی روی پل نگهداشت، روی یک فعل و انفعال، روی پل گیر کرد و درحالی ضربه فنی شد که از یکسو روی تابلو با نتیجه ۹ بر ۴ از حریف پیش بود و از سوی دیگر معتقد بود که شانه‌هایش به تشک نچسبیده است اما داوران نظر دیگری داشتند.

محسن‌نژاد که روی یک اشتباه یا غافلگیری مغلوب حریف ترک خود شد، با توجه به شکست این کشتی‌گیر در مرحله بعدی برابر کشتی‌گیری از ژاپنی، وداع تلخی با مدال در این رقابتها داشت.

شکست در پای مدال

«علیرضا نجاتی» نماینده وزن ۶۳ کیلوگرم ایران در رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان بود که با ۳ پیروزی مقتدرانه خصوصا شکست دادن قهرمان جهان به دیدار نیمه‌نهایی رسید تا یکی از شانس‌های کسب مدال در این مسابقات لقب بگیرد.

وی در دور نخست با نتیجه ۵ بر صفر «احمت اویار» از ترکیه را مغلوب کرد، در دور دوم با نتیجه ۷ بر ۴ «عبدالمحمد پاپی» از آلمان را از پیش رو برداشت و در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۵ بر ۳ از سد «سیوبانوف» دارنده مدال طلای جهان از مولداوی گذشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

نجاتی در این مرحله و در یک کشتی عجیب که دو مرتبه نتوانست از «لری ابولادزه» نایب قهرمان جهان از گرجستان در خاک امتیازی بگیرد و حتی معتقد بود حریف از پا استفاده کرده، با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد و از رسیدن به فینال باز ماند. وی در دیدار ردهبندی هم مقابل «ارباتو تیو» از چین با نتیجه ۴ بر ۱ شکست خورد و نتوانست با مدال این مسابقات را به پایان برساند.

اشتباهی با تاوان ناکامی قهرمان المپیک

قهرمان جهان (۲۰۲۱ نروژ) و المپیک (۲۰۲۲ توکیو)، پس از استراحت در دور نخست وزن ۶۷ کیلوگرم، با ۳ پیروزی متوالی و مقتدرانه به فینال رسید تا بازهم مدعی کسب مدال طلای جهان باشد.

«محمدرضا گرایی» در دور دوم به با نتیجه ۹ بر صفر «امانتور اسماعیل‌اف» از قرقیزستان را مغلوب کرد، در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۵ بر صفر «هان سو ریو» دارنده مدال طلای جهان از کره‌جنوبی را از پیش رو برداشت و در نیمه نهایی با نتیجه ۸ بر صفر «جانی ختسوریانی» از گرجستان را از شکست داد و به دیدار فینال راه یافت.

در دیدار فینال و درحالیکه در تایم نخست با برتری ۴ بر صفر گرایی به پایان رسید، در تایم دوم روی اشتباهاتی که در اجرای فن کمر، اداره کشتی و مقاومت در خاک داشت، در نهایت با نتیجه ۵ بر ۴ مغلوب کشتی‌گیر میزبان شد که تاحدودی از حمایت داوران برخوردار بود و مدال طلا را به‌راحتی از دست داد.

حذف زودهنگام قهرمان آسیا

نماینده کشتی ‌فرنگی ایران در وزن ۷۲ کیلوگرم «محمدرضا مختاری» بود که با کسب قهرمانی و ۲ مدال طلای ارزشمند در مسابقات بین‌المللی جام تختی و کشتی قهرمانی آسیا، در چرخه انتخابی تیم ملی گزینش شد و توانست دوبنده تیم ملی در صربستان را بدست آورد.

مختاری پس از استراحت در دور اول، در دور دوم برابر «ابراهیم غانم» از فرانسه قرار گرفت اما با دو اشتباه بزرگ، پیروزی ۳ بر یک خود را برابر این حریف اروپایی با شکست ۷ بر ۳ عوض کرد.

وی که با اخطار به حریف فرانسوی، در خاک او را بارانداز کرد، در ه هنگام بارانداز دوم، اسیر بدل‌کاری شد و یک امتیاز از دست داد. سپس در ۱۴ ثانیه پایانی مسابقه خاک شد و با انجام تخلف استفاده از پا، نتوانست برد ۳ بر ۲ خود را حفظ کند و در نهایت با نتیجه ۷ بر ۳ مغلوب حریف نه‌چندان قدرتمند خود شد. با توجه به شکست حریف فرانسوی در کشتی سوم، مختاری نخستین کشتی‌گیر حذف شده ایران در صربستان لقب گرفت.

شکست برادر، در نبرد آسیایی‌ها

در وزن ۷۷ کیلوگرم «محمدعلی گرایی» برادر بزرگتر قهرمان المپیک، پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۵ بر ۴ «آنتونیو کامنیاسیویچ» از کرواسی را از پیش رو برداشت.

 وی دور سوم با یک کشتی ضعیف، با نتیجه ۶ بر ۱ مغلوب «کیم هیون‌وو» قهرمان جهان و المپیک از کره‌جنوبی شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در مرحله نیمه نهایی، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

دست خالی برنزیِ جهان

در وزن ۸۲ کیلوگرم «پژمان پشتام» که با هدف حفظ یا ارتقای مدال برنز خود در دوره قبلی رقابتها به صربستان سفر کرده بود، بعد از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه ۲ بر ۱ «کارپت چالیان» از ارمنستان را مغلوب کرد.

 وی در دور بعد و در مرحله یک‌چهارم نهایی نتوانست برابر «یاروسلاو فیلچاکوف» کشتی‌گیر اوکراینی کار خاصی انجام دهد و در نهایت با نتیجه ۵ بر ۲ در این کشتی شکست خورد. با توجه به شکست این کشتی‌گیر اوکراینی در مرحله نیمه‌نهایی، وی با دست خالی مسابقات جهانی را به پایان رساند.

مدالی اسیر جوانی

«ناصر علیزاده» جوان ۲۳ ساله و قهرمان سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ آسیا، در وزن ۸۷ کیلوگرم عملکرد پرنوسانی را ارائه کرد. وی در دور اول با نتیجه ۶ بر ۵ «میرکو مینگوزی» از ایتالیا را مغلوب کرد و در دور بعد با نتیجه ۵ بر ۳ «آتابک عزیزبیکوف» از قرقیزستان را شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد.

وی یک‌چهارم نهایی، با نتیجه ۲ بر ۱ مغلوب «تورپال بیسلطانوف» قهرمان اروپا از دانمارک شد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار فینال، وی نیز به گروه بازنده‌ها رفت. در نخستین مسابقه شانس مجدد، علیزاده با نتیجه ۹ بر صفر «بارتلمی تشوشا» از کنگو را شکست داد  و در کشتی رده‌بندی، با یک اشتباه ساده، اسیر فیتوی ۴ امتیازی «علی چنگیز» از ترکیه و در نهایت با شکست ۷ بر یک در این کشتی، از رسیدن به مدال برنز محروم شد.

غول ارمنستانی مانع رسیدن به فینال

قهرمان جهان در نروژ و دارنده برنز المپیک توکیو در وزن ۹۷ کیلوگرم، «محمدهادی ساروی» جوان آملی کشتی فرنگی بود که عملکرد بسیار خوبی در مسابقات جهانی داشت اما در پای فینال، با بدشانسی مغلوب غول ارمنستانی شد.

وی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر «فلیکس بالدوف» از نروژ را از پیش رو برداشت، در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه ۷ بر صفر «رستم آساکولوف» از ازبکستان را مغلوب کرد تا مقتدرانه به دیدار نیمه‌نهایی برسد.

ساروی در پای فینال مقابل «آرتور الکسانیان» غول ارمنستانی که قهرمان المپیک و جهان است، با نتیجه ۳ بر ۱ مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۶ بر ۱ «متهان باشار» از ترکیه را از پیش رو برداشت و به مدال برنز دست یافت؛ آنهم درحالیکه شایسته رسیدن به فینال و کسب جایگاه بهتری بود.

مدالی که ارزش طلا داشت

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم «امین میرزازاده» مسابقات را با قدرت شروع کرد تا نشان دهد برای رسیدن به مدال به جام جهانی آمده است. وی در دور نخست با نتیجه ۵ بر صفر «علیمخان سیزدیکوف» از قزاقستان را مغلوب کرد و در دور دوم با نتیجه ۹ بر صفر «صباح شریعتی» از آذربایجان را از پیش رو برداشت.

در دور بعد «یاکوبی کاجایا» دارنده مدال نقره المپیک و برنز جهان از گرجستان را با نتیجه ۱ بر ۱ شکست داد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت و با برتری ۲ بر ۱ مقابل «کانتاس کنیستاتاس» از لیتوانی، به دیدار فینال راه یافت.

میرزازاده در کشتی انتقامی با «رضا کایالپ» دارنده مدال طلای جهان و نقره و برنز المپیک از ترکیه، با نتیجه ۱ بر ۱ و با توجه به اینکه داوران اخطار اول را به کشتی گیر ترک و اخطاردوم را به وی دادند مغلوب شد و با شایستگی به مدال نقره رسید.

سقوط به رده چهارم، بدون مدال طلا!

در پایان رقابت‌های کشتی ‎‌فرنگی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ –  صربستان، تیم ملی کشتی‌فرنگی ایران با کسب ۲ نقره، یک برنز و ۸۱ امتیاز به جایگاه چهارم جهان سقوط کرد.

در رده‌بندی تیمی این مسابقات و درحالیکه صربستان میزبان موفق به کسب ۴ مدال طلا شد، در نهایت تیم ترکیه با ۱۲۵ امتیاز قهرمان جهان شد و تیم‌های آذربایجان با ۱۱۸ امتیاز و صربستان با ۱۱۰ امتیاز، رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

رده‌بندی انفرادی:

۵۵ کیلوگرم: ۱- الدانیز عزیزلی (آذربایجان) ۲- نوگزاری تسورتسومیا (گرجستان) ۳- جسوربک اورتیبکوف (ازبکستان) و یو شیوتانی (ژاپن) … ۸- پویا دادمرز (ایران)

۶۰ کیلوگرم: ۱- ژولومان شارشنبکوف (قرقیزستان) ۲- ادموند نازاریان (بلغارستان) ۳- آیدوس سلطانگالی (قزاقستان) کنیچیرو فومیتا (ژاپن) … ۱۱- مهدی محسن نژاد (ایران)

۶۳ کیلوگرم: ۱- سباستین ناد (صربستان) ۲- لری ابولادزه (گرجستان) ۳- طالح ممدوف (آذربایجان) و ارباتو تیو (چین) ۵- علیرضا نجاتی (ایران)

۶۷ کیلوگرم: ۱ – ماته نمس (صربستان) ۲- محمدرضا گرایی (ایران) ۳- امانتور اسماعیل‌اف (قرقیزستان) و حسرت جعفراف (آذربایجان)

۷۲ کیلوگرم: ۱- علی ارسلان (صربستان) ۲- یولوی گنی‌زاده (آذربایجان) ۳- سلجوک کان (ترکیه) و آندری کولیک (اوکراین) … ۱۹- محمدرضا مختاری (ایران)

۷۷ کیلوگرم: ۱- آکژول محموداف (قرقیزستان) ۲- زولتان لوای (مجارستان) ۳- مالخاز آمویان (ارمنستان) و یونس امره باشار (ترکیه) … ۱۶- محمدعلی گرایی (ایران)

۸۲ کیلوگرم: ۱- برهان آکبوداک (ترکیه) ۲- جالگاسبای بردیموراتوف (ازبکستان) ۳- تاماس لوای (مجارستان) و یاروسلاو فیلچاکوف (اوکراین) … ۱۲- پژمان پشتام (ایران)

۸۷ کیلوگرم: ۱- زورابی داتوناشویل (صربستان) ۲- تورپان بیسلطانوف (دانمارک) ۳- علی جنگیز (ترکیه) و داوید لوسونزی (مجارستان) ۵- ناصر علیزاده (ایران)

۹۷ کیلوگرم: ۱- آرتور الکسانیان (ارمنستان) ۲- کیریل میلوف (بلغارستان) ۳- محمدهادی ساروی (ایران) و عاریف نیفتولایف (آذربایجان)

۱۳۰ کیلوگرم: ۱- رضا کایالپ (ترکیه) ۲- امین میرزازاده (ایران) ۳- مانتاس کنیستاتاس (لیتوانی) و آلین الکسیوس سیوراریو (رومانی)

رده‌بندی تیمی:

 ۱- ترکیه ۱۲۵ امتیاز ۲- آذربایجان ۱۱۸ امتیاز ۳- صربستان ۱۱۰ امتیاز ۴- ایران ۸۱ امتیاز ۵- قرقیزستان ۷۷ امتیاز ۶- گرجستان ۷۶ امتیاز ۷- مجارستان ۷۰ امتیاز ۸- ازبکستان ۶۱ امتیاز

خداحافظی «بنا»ی کشتی؛ یک خبر با دو ابهام

آخرین اتفاق تلخ مسابقات جهانی کشتی فرنگی، انتشار اخباری در خصوص استعفای «محمد بنا» از سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی بود اما مسئولان فدراسیون و حتی کادر فنی این موضوع را تکذیب کردند.

در خبرهای منتشر شده در فضای مجازی و حتی رسانه‌های رسمی آمده بود که «پس از کسب نتایج ضعیف تیم کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی صربستان، محمد بنا از سمت سرمربیگری تیم کشتی فرنگی ایران استعفا کرده است» خبری که هنوز تائید یا تکذیب آن جز اتفاقات مبهم فدراسیون کشتی است.

در این رابطه گفته می‌شود سرمربی تیم کشتی فرنگی ایران استعفای خود را به‌صورت شفاهی به مدیران فدراسیون کشتی اعلام و به آنها گفته است دیگر قصد ندارد در رده ملی فعالیتی داشته باشد. هرچند «ابراهیم مهربان» دبیر فدراسیون کشتی در حاشیه بازگشت کاروان کشتی فرنگی به ایران، این خبر را تکذیب کرد اما قرار است در جلسه‌ای که در تهران برگزار می‌شود، درباره این استعفا تصمیم‌گیری شود.

بنا که بعد از نتایج المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز از هدایت تیم ملی کنار کشید و حالا بعد از مسابقات جهانی و نتایج نه چندان خوب کشتی فرنگی دوباره موضوع استعفای بنا مطرح شده است. آقای خاص کشتی فرنگی، در همین مسابقات صربستان به علیرضا دبیر گفته بود مربیگری کشتی دیگر کافیست و عدم بازگشتش به همراه کاروان کشتی فرنکی به ایران به این شایعه دامن زد.

حالا اینکه محمد بنا بخواهد در ادامه برای مسابقات کسب سهمیه المپیک و بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس با فدراسیون کشتی همکاری داشته باشد، هنوز مشخص نیست اما آنچه مشخص است اینکه دبیر تمایلی به قطع همکاری با بنا ندارد.

این اتفاقات درحالی رخ داد که تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات امسال و در غیاب روسیه، فرصت قهرمانی را داشت؛ تیمی که در دوره گذشته رقابتها (۲۰۲۱ – نروژ) با کسب ۴ مدال طلا، ۲ برنز و ۱۴۶ امتیاز و با اختلاف ۶ امتیاز نسبت به روسیه، به‌عنوان نایب قهرمانی دست یافته و رکوردی تاریخی در بدست آوردن مدال از خود به جای گذاشته بود.

گزارش: امیر محب‌ملکی