به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ در روزهایی که جودوکاران ایران در برزخ تعلیق و حضور نیافتن در مسابقات بین‌المللی قرار دارند، «حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان ایران به همراه «سیدرضا صالحی‌امیری» رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان با «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک و برخی از معاونانش دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست که اهمیت بسیاری برای ورزش ایران داشت، طرفین روی ۳ محور اساسی خصوصا رفع تعلیق جودو ایران به بحث و تبادل پرداختند.

نخستین محوری که طرفین در خصوص آن صحبت کردند، به عملکرد کمیته ملی المپیک ایران باز می‌گشت که در چارچوب منشور المپیک فعالیت‌های گسترده‌ای در سال‌های اخیر بویژه در ایام سخت کرونا و تحریم‌های ظالمانه داشته است.

همچنین در چنین وضعیتی توانسته با کسب بیشترین سهمیه در ادوار المپیک در توکیو ۲۰۲۰ به نوعی جایگاه خود را برای المپیک پاریس ۲۰۲۴ ارتقای اساسی بخشید که در همین راستا گزارشی از روند فعالیت‌های ۲ سال اخیر ورزش کشور و کمیته ملی المپیک ارائه شد که مورد توجه رئیس کمیته ملی المپیک قرار گرفت.

پس از این گزارش، توماس باخ و مدیران ارشد IOC از روند تحولات و توسعه ورزش قهرمانی در ورزش ایران و وفاق ۲ دستگاه ورزش ایران (وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک) در چند سال اخیر ابراز رضایت داشتند و اعلام کردند فعالیت‌های ورزش ایران نشان‌دهنده روند رو به رشد آن است و امیدوارند همکاری مطلوبی که طی چند سال اخیر با IOC به وجود آمده است، تداوم داشته باشد.

نکته دوم که در این نشست مطرح و بسیار حائز اهمیت بود، به درخواست مسئولان ورزش ایران بازمی‌گشت که آنها همچنان خواستار حمایت‌هایIOC  از ورزش ایران برابر برخی فشارهای غیرمنصفانه بود.

نکته سوم هم به انتظار ورزش ایران از رئیس کمیته ملی المپیک مربوط می‌شد که خواستار مداخله موثر برای رفع تعلیق ظالمانه جودو بود تا این رشته المپیکی بتواند در بازی‌های آسیایی هانگژو و المپیک پاریس حضور داشته باشد، چرا که مسؤولان فدراسیون جودوی کشورمان به رغم تعلیق، زحمات بسیاری کشیدند تا این رشته را در کشور زنده نگه دارند.

در این نشست، توماس باخ درباره اتفاقات اخیر جودو ایران اعلام کرد که به‌طور کامل در جریان این اتفاق قرار دارد و معتقد است این مساله نیاز به بررسی همه جانبه دارد ولی چیزی که روی آن تاکید دارد این است که این موضوع به هیچ‌وجه نباید سیاسی شود.

البته مشخص نیست که آیا «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک تا چه میزان می‌تواند به رفع تعلیق جودوی ایران کمک کند اما مدیران ورزش ایران از برگزاری این نشست، ابراز رضایت داشتند.

گزارش: امیر محب‌ملکی