چین ، صنعت، فناوری ، الکترونیک، تحریم، روسیه، ایران، تروریست، تروریسم، اوکراین، روسیه، جنگ، شورای امنیت، نظامی، لام ریسرچ، SMIC، KLA، AMI، ژاپن،

رسانه‌های آمریکایی روز پنج‌شنبه ۳۰ ژوئن/نهم تیرماه، اعلام کردند که وزارت بازرگانی ایالات متحده در مجموع ۲۳ شرکت چینی را به خاطر همکاری نظامی با کشورهای روسیه و ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. چین نیز در واکنش از آمریکا درخواست کرد به تحریم‌های خود علیه این کشور پایان دهد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد؛ شورای امنیت‌ملی آمریکا روز پنج‌شنبه دیداری برای بحث درباره تغییرات احتمالی برگزار می‌کند. دستگاه‌های دولتی که نمایندگان آنها در این دیدار حضور خواهند داشت، شامل وزارت بازرگانی، دفاع و انرژی هستند.

پیشنهادی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، تشدید مقررات مربوط به صادرات به شرکت SMIC است. اگر این پیشنهاد تصویب شود، شرکت‌هایی مانند AMI، KLA و «لام ریسرچ» با محدودیت امکان تامین قطعات برای این شرکت چینی روبه‌رو می‌شوند. در مقررات جاری تصریح شده است، صادرات ماشین‌آلاتی که برای تولید تراشه‌های پیشرفته ضروری هستند، ممنوع است. پیشنهادی که در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد، ممنوعیت صادرات را شامل دستگاه‌هایی خواهد کرد که برای تولید قطعات الکترونیکی نه‌چندان پیشرفته استفاده می‌شوند. سخنگوی وزارت بازرگانی آمریکا درباره این گزارش اظهارنظر نکرد اما خاطرنشان کرد این وزارتخانه به‌دنبال اعمال کنترل‌هایی است که امنیت ملی و منافع سیاست خارجی آمریکا را تحکیم کرده و برتری فناوری آمریکا را تضعیف نمی‌کنند. اقدامات بیشتر آمریکا علیه شرکت SMIC، وضعیت را برای شرکت‌هایی که در زنجیره تامین فعالیت می‌کنند، پیچیده‌تر می‌کند. چین بزرگ‌ترین بازار نیمه‌رساناها به‌شمار می‌رود، زیرا بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده قطعات و دستگاه‌های الکترونیکی در این کشور فعالیت می‌کنند و این در حالی است که این شرکت‌ها قطعات پایه و تکنولوژی‌های پیشرفته مورد نیاز خود را از کشورهای غربی و ژاپن تامین می‌کنند. شرکت‌های مختلف از تولیدکنندگان بازی ویدئویی تا اپل اعلام کرده‌اند به دلیل کمبود نیمه‌رساناها، نمی‌توانند محصولات کافی برای تامین تقاضا تولید کنند. صنعت خودروسازی به تنهایی بیش از ۲۰۰میلیون دلار در فروش ضرر می‌کند زیرا نتوانسته است تراشه‌های کافی برای ساخت انواع خودروها تامین کند. چین مدن‌هاست که به فناوری تراشه‌سازی به آمریکا متکی است اما اکنون در تلاش برای توسعه زیرساختی و کسب فناوری برای توسعه صنعت نیمه‌رسانای خود است تا این کشور را به بازار بزرگ‌تری برای تجهیزات تولید تراشه تبدیل ‌کند.

 

بازار قطعات الکترونیک چین

 

اگر آمریکا کنترل‌های صادراتی روی تکنولوژیهای پیشرفته تجهیزات نیمه‌رسانا به چین را اعمال کند اما شرکت‌های واسطه تحریم را رعایت نکنند، چین می‌تواند تجهیزات و تکنولوژی‌های مذکور را از واسطه‌های تجاری به‌دست بیاورد.

در ادامه تحریم‌های آمریکا علیه چین، روزنامه واشنگتن پست روز پنج‌شنبه ۳۰ ژوئن/نهم تیرماه، به نقل از وزارت بازرگانی ایالات متحده، از تحریم ۲۳ شرکت چینی دیگر خبر داد.

بنا بر این گزارش، وزارت بازرگانی آمریکا در مجموع ۲۳ شرکت چینی را به خاطر همکاری نظامی با کشورهای روسیه و ایران در فهرست سیاه خود قرار داد.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای گفته است این شرکت‌ها را در فهرست سیاه «Entity List» این وزارت‌خانه قرار داده است.

طبق گزارش اخیر واشنگتن پست، تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین نشان می‌دهد که سیاست دولت پکن مبنی بر بی‌طرف بودن در حمله نظامی روسیه به اوکراین، حقیقت ندارد.

افزون بر این، دولت پکن تاکنون از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده و تاکید دارد که ایالات متحده آمریکا و ناتو در بروز این جنگ مقصر هستند.

گزارش روز پنج‌شنبه واشنگتن پست در حالی منتشر می‌شود که وزارت بازرگانی آمریکا روز سه‌شنبه نیز در بیاینه‌ای رسمی از تحریم چندین شرکت چینی خبر داده بود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «۱۲ شرکت مستقر در چین به خاطر انجام فعالیت‌های فریبکارانه برای عرضه تجهیزات الکترونیکی به ایران و حمایت از بخش نظامی این کشور تحریم شده‌اند.»

وزارت بازرگانی امریکا تاکید کرده است که همه این شرکت‌های چینی در فهرست سیاه (Entity List) این وزارت خانه قرار گرفته‌اند.

صادرات محصولات آمریکایی به تمامی شرکت‌هایی که فهرست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار می‌گیرند ممنوع است.

خرید اقلام و محصولات از شرکت‌هایی که در این لیست قرار گرفته‌‌اند برای اشخاص و شرکت‌های آمریکایی ممنوع نیست ولی صادرات محصولات آمریکایی به این شرکت‌ها ممنوع است و برای خرید یا صادرات «کالاهای خاص»، نیاز به مجوز ویژه از سوی آمریکا دارند.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد؛ شورای امنیت‌ملی آمریکا روز پنج‌شنبه دیداری برای بحث درباره تغییرات احتمالی برگزار می‌کند. دستگاه‌های دولتی که نمایندگان آنها در این دیدار حضور خواهند داشت، شامل وزارت بازرگانی، دفاع و انرژی هستند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز در گزارشی در مورد تحریم‌های جدید آمریکا علیه چین اعلام کرد که پکن از واشنگتن می‌خواهد تحریم‌های شرکت‌های چینی به اتهام حمایت ازروسیه را متوقف کند.

علاوه بر اتخاذ تحریم‌های جدید علیه روسیه، وزارت بازرگانی آمریکا همچنین تعدادی از شرکت‌های مستقر در چین، لیتوانی، ازبکستان، ویتنام و بریتانیا را به دلیل نقض تحریم‌های روسیه در فهرست سیاه خود قرار داده است.

 

وابستگی چین در صنایع پیشرفته