به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره آسیا درحالی روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه در شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد که تیم ملی فوتبال ایران در گروه اول (A) به مصاف تیم‌های کره‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان خواهد رفت.

در گروه دوم (B) اما تیم‌های ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان و ویتنام قرار گرفتند که با توجه به حضور ۳ تیم مدعی ژاپن، استرالیا و عربستان در این گروه، کارشناسان فوتبال، این گروه را گروه مرگ این مرحله از مسابقات نامیده‌اند.

البته گروه ایران هم گروه آسانی نیست زیرا رویارویی با کره‌جنوبی مدعی صدرنشینی و صعود، رقابت با تیم‌های عراق و امارات که در دور مقدماتی ثابت کردند که برای صعود به جام جهانی برنامه دارند و تیم‌های لبنان و سوریه که می‌خواهند شگفتی‌ساز این رقابتها لقب بگیرند، کار صعود را برای ایران و حتی کره‌جنوبی بسیار سخت کرده است و به‌راحتی نمی‌توان گفت که ایران در گروه زندگی قرار گرفته است.

مطمئنا کوچکترین اشتباه در بازی با تمام تیم‌های این گروه، وضعیت دور رفت از مرحله مقدماتی این جام را برای ایران رقم می‌زند؛ جائیکه ۲ شکست در کارنامه تیم ملی قرار گرفت و کار را برای صعود مستقیم به مرحله نهایی، بسیار سخت کرد.

این قرعه‌کشی درحالی به‌دلیل شیوع جهانی ویروس کرونا، بدون حضور مسئولان فدراسیون‌ها برگزار شد که ویندزور جان دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا قرعه‌های هر گروه را از ۶ گلدان انتخاب می‌کرد و سرمربیان ۱۲ تیم حاضر در این مرحله هم به‌صورت اینترنتی در آن مراسم حضور داشتند.

طبق اعلام فیفا، از هر گروه دو تیم مستقیماً به جام جهانی صعود می‌کند و تیم‌های سوم در مسابقه پلی‌آف شرکت خواهند کرد که برنده آنها راهی پلی‌آف بین‌المللی خواهد شد که چهار تیم از کنفدراسیون‌های آسیا، اقیانوسیه، کانمبول و کونکاکاف حضور دارند که در نهایت دو تیم برنده به جمع ۳۲ تیم برتر جام جهانی راه پیدا می‌کنند.

۱۱ شهریور؛ آغاز رسمی رقابتها

مطابق اعلام فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) دیدارهای مرحله پایانی انتخابی جام جهانی قطر ۲۰۲۲، از ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ به‌صورت رسمی آغاز شده و تا ۹ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

طبق قرعه‌کشی انجام شده، برنامه دیدارهای تیم ملی ایران و تیم‌های حاضر در گروه اول این رقابتها به شرح زیر است:

دور رفت:
پنجشنبه – ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ (۲ سپتامبر ۲۰۲۱)
* ایران ـ سوریه
* کره‌جنوبی – عراق
* امارات – لبنان

سه‌شنبه – ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ (۷ سپتامبر ۲۰۲۱)
* عراق ـ ایران
* لبنان – کره‌جنوبی
* سوریه – امارات

پنجشنبه – ۱۵ مهر ۱۴۰۰ (۷ اکتبر ۲۰۲۱)
* امارات ـ ایران
* کره‌‎جنوبی – سوریه
* عراق – لبنان

سه‌شنبه – ۲۰ مهر ۱۴۰۰ (۱۲ اکتبر ۲۰۲۱)
* ایران ـ کره‌جنوبی
* امارات – عراق
* سوریه لبنان

پنجشنبه – ۲۰ آبان ۱۴۰۰ (۱۱ نوامبر ۲۰۲۱)
* لبنان ـ ایران
* کره‌جنوبی – امارات
* عراق – سوریه

سه‌شنبه – ۲۵ آبان ۱۴۰۰ (۱۶ نوامبر ۲۰۲۱)
* سوریه ـ ایران
* عراق – کره‌جنوبی
* لبنان – امارات

دور برگشت:
پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰ (۲۷ ژانویه ۲۰۲۲)
* ایران ـ عراق
* کره‌جنوبی – لبنان
* امارات – سوریه

سه‌شنبه – ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ (اول فوریه ۲۰۲۲)
* ایران ـ امارات
* سوریه – کره‌جنوبی
* لبنان – عراق

پنجشنبه – ۴ فروردین ۱۴۰۱ (۲۴ مارس ۲۰۲۲)
* کره‌جنوبی ـ ایران
* لبنان – سوریه
* عراق – امارات

سه‌شنبه – ۹ فروردین ۱۴۰۱ (۲۹ مارس ۲۰۲۲)
* ایران ـ لبنان
* امارات – کره‌جنوبی
* سوریه – عراق

قرعه کشی جام جهانی

ابهامی به نام میزبانی ایران

با مشخص شدن قرعه تیم‌های آسیایی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، از ۶ تیم حاضر در گروه A، فقط دو تیم کره‌جنوبی و امارات تمام آیتم‌های لازم از دید AFC برای میزبانی دیدارهای این مرحله را دارند و نکته عجیب این است که تکلیف چهار تیم دیگر یعنی ایران، عراق، سوریه و لبنان مشخص نیست.

البته اگر مسابقات همانند دور برگشت از مرحله مقدماتی، به‌صورت متمرکز در یک یا دو کشور برگزار نشود (تاکنون تصمیم جدی در این خصوص اتخاذ نشده)، این پرسش مطرح است که با توجه به وضعیت نامشخص میزبانی ۴ تیم از گروه A، بازی‌های تیم‌های حاضر در این گروه با کدام روش برگزار خواهد شد؟

متاسفانه بر اساس اظهارنظرهای مدیران AFC در هفته‌های گذشته، تیم‌های ایران، سوریه و عراق سه تیمی هستند که شانسی برای میزبانی ندارند. سوریه و عراق به خاطر شرایط و جنگ‌های داخلی کشورشان نمی‌توانند از حریفانشان میزبانی کنند و ضمنا هم کمک داور ویدیویی ندارند.

فوتبال ایران هم جدا از بحث VAR، به‌خاطر مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی و گمرکی، عدم همکاری شرکای AFC با صدا و سیما و ماجرای کرونا، از دید کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌تواند در ورزشگاه آزادی از حریفانش پذیرایی کند.

نکته قابل توجه اینکه، لبنان هم به خاطر شرایط کشورش و جنگ و بمب‌گذاری و درگیری‌های داخلی شاید نتواند در بیروت از حریفانش میزبانی کند و حالا باید دید کنفدراسیون فوتبال آسیا چه تصمیمی برای لبنان خواهد گرفت. البته رئیس فدراسیون فوتبال لبنان که عضو AFC و فیفا است، اعلام کرده که لبنان در خاک خودش از حریفان میزبانی می‌کند؛ موضوعی که هنوز از سوی AFC تائید نشده است.

از قطر تا کجا؟

 با توجه به احتمال برگزار نشدن بازی‌ها به‌صورت متمرکز، احتمالا کنفدراسیون فوتبال آسیا از فدراسیون‌های فوتبال ایران، سوریه، عراق و احتمالا لبنان درخواست خواهد کرد که یک کشور را به عنوان میزبان بازی‌های‌شان معرفی کنند.

با توجه به حضور امارات در گروه اول، گزینه برگزاری هر دو بازی رفت و برگشت در این کشور عربی حوزه خلیج فارس منتفی است و به جز قطر، احتمالا کشورهایی نظیر عمان و اردن و حتی کویت می‌توانند میزبان برخی بازی‌های گروه A باشند.

در این بین کشور عمان هم درگیر رقابتهای مقدماتی جام جهانی بوده و بعید است که رضایت بدهد تیم دیگری به این کشور آن هم در شرایط کرونا برود. البته می‌توان روی برگزاری دیدارهای تیم ملی در کشور ازبکستان هم نگاه ویژه‌ای داشت.

به نظر می‌رسد معمای میزبانی کشورهای حاضر در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، همچنان لاینحل است؛ آنهم درشرایطی که طبق اعلام نشریه «الاتحاد» امارات، کنفدراسیون فوتبال آسیا از ۱۲ فدراسیون فوتبال راه یافته به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲، درخواست کرده تا تاریخ ۱۶ جولای (۲۵ تیر) ورزشگاه‌های میزبان دیدارهای خود یا ورزشگاه‌های بی‌طرف برای میزبانی از بازی‌های تیم‌شان به دلیل شرایط اضطراری کرونا را معرفی کنند.

اسکوچیچ: باید در تمام بازی‌ها به پیروزی برسیم

دراگان اسکوچیچ پس از پایان قرعه کشی دور نهایی انتخابی جام جهانی قطر گفت: به خوبی می‌دانیم بازی‌های سختی در مرحله نهایی داریم و باید در تمام بازی‌ها به پیروزی برسیم. قطعاً برای این رویارویی انگیزه‌های زیادی داریم.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران که با شبکه تلویزیونی AFC گفتگوی اینترنتی داشت در پاسخ به سوال مجری درباره چگونگی کسب هفت پیروزی متوالی با بازیکنان ایرانی تاکید کرد: بله ما در ۷ بازی برنده شدیم و این نشان می‌دهد تیم در فرم قابل قبول هست. از لحاظ روحی و روانی در سطح بالایی قرار داریم و آماده هستیم تا در ادامه رقابت‌ها از بازی‌ها لذت ببریم.

سرمربی تیم ملی ایران درباره دیدگاه خود برای بازی در گروه A با تیم‌های ملی کره جنوبی، امارات، عراق، لبنان و سوریه خاطرنشان کرد: ما به تیم خودمان و شرایطی که داریم نگاه می‌کنیم و به بقیه تیم‌ها کاری نداریم. تجربه بازی مقابل عراق و سوریه داشتیم و برای ما فرقی نمی‌کرد با چه تیمی همگروه شویم و بازی خودمان را انجام می‌دهیم.

دراگان اسکوچیچ

الوطن: ایران و کره، شانس‌های اصلی صعود

روزنامه الوطن قطر در گزارشی به بررسی دو گروه مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخت.

این روزنامه درباره گروه A که ایران در آن حضور دارد، اعلام کرد تیم ملی ایران که سابقه پنج بار حضور در جام جهانی را دارد، در کنار کره‌جنوبی دو گزینه اصلی صعود به این رقابت‌ها هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: امارات و عراق هر کدام یک بار سابقه حضور در جام جهانی را دارند و سوریه در دوره گذشته این مسابقات تا مرحله پلی‌آف رسید و با استرالیا بازی کرد.

خوشحالی عراق و سوریه از همگروهی با ایران

«احمد کوجر» عضو هیئت عادی سازی فدراسیون فوتبال عراق، از نتایج قرعه کشی مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ابراز خرسندی کرد.

کوجر گفت: این یک فرصت طلایی برای تیم ملی عراق است. نسبت به گروه دوم، در گروه نسبتاً آسانی هستیم. کار برای آماده سازی بهینه تیم ملی عراق باید زودتر آغاز شود. باید تمام توانایی و امکانات موجود را در اختیار تیم ملی عراق قرار بدهیم.

همچنین «ایهم الباشا» عضو فدراسیون فوتبال سوریه در این خصوص به سایت «کوره» گفت: گروه ما متعادل است و به سختی گروه دوم نیست. از این قرعه راضی هستیم. شانس ما برای صعود مستقیم به جام جهانی و در بدترین حالت صعود از مرحله پلی آف بسیار زیاد است.

وی افزود: عملکرد تیم ملی سوریه در آخرین دیدارها ملاک نیست. این تیم تعدادی از ستاره‌های خود را از دست داد و هر تیمی در جهان تحت تاثیر غیبت بازیکنان مهم قرار می‌گیرد. سوریه در بهترین حالت است و هوادارانش را ناامید نخواهد کرد.

عضو فدراسیون فوتبال سوریه تصریح کرد: فدراسیون از هیچ تلاش و حمایتی دریغ نمی‌کند و در دور بعد، اوضاع بهتر خواهد شد. همه مصمم هستند تا به آرزوی خود -صعود به جام جهانی- برسند.

گزارش: امیر محب‌ملکی