به گزارش پایگاه خبری « بانگ سروش » به نقل از برنا ، «سیدمصطفی میرسلیم»، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «دلیل انصراف خود از ریاست کمیسیون اصل نود» گفت: طی نامه‌ای رسمی از کاندیدا شدن ریاست کمیسیون اصل نود انصراف دادم، کسانی که داوطلب شدند را هیات رئیسه به یک باره معرفی کرد در حالی که باید امتیاز دهی از سوی هیات رئیسه برای ریاست کمیسیون اصل نود شکل می‌گرفت و برای فردی که مناسب ریاست کمیسیون است، رای‌گیری می‌شد.

منزوی نیستم؛ با طرز کار هیات رئیسه مشکل دارم، عجله‌ای ندارم

او گفت: کاندیداهای ریاست کمیسیون اصل نود همگی واجد شرایط بودند و هیچ مشکلی با آنها ندارم. من با طرز کار هیات رئیسه مشکل دارم که به آنها تذکر دادم. به‌خاطر گله‌مندی از هیات رئیسه از نامزدی ریاست کمیسیون اصل نود انصراف دادم، این برخورد هیات رئیسه بی‌دلیل بود.

میرسلیم در پاسخ به انتقادهایی که او را فردی منزوی در مجلس یازدهم معرفی می‌کنند، گفت: من منزوی نیستم؛ مجلس تازه شروع به‌کار کرده است. انزوا در مجلس مفهومی ندارد، باید دید نمایندگان در کمیسیون‌ها چه فعالیت‌ها و اقداماتی انجام می‌دهند و حاصل و تبعات آن در صحن و جامعه چگونه می‌شود. تازه کارمان در مجلس را شروع کرده‌ایم برخی از کمیسیون‌ها هنوز تشکیل نشده‌اند؛ عجله‌ای نداریم.

اگر هیات رییسه نتواند توقعات نمایندگان را برآورده کند، بحث دیگری است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم موفقیتش در هیات رئیسه بیان کرد: در انتخاب هیات رئیسه فعالیت هایی که از قبل مجلس انجام گرفت منجر به انتخاب چنین هیات رئیسه‌ای شد. طبق قواعد هیات رئیسه را محترم می‌شمارم، قواعد مردم سالاری را نمی‌توان نادیده گرفت و اعتراض کرد. نمایندگان، هیات رئیسه فعلی را انتخاب کردند و در این یک سال هم امیدوارم هیات رئیسه موفق باشد اگر هم توقعات نمایندگان را برآورده نکردند، بحث دیگری است.

همه مدارک رشوه ۶۵ میلیاردی و تفحصی که معلق شدرا به دستگاه قضایی ارجاع داده‌ام

میرسلیم در رابطه با رشوه ۶۵ میلیاردی و تفحصی که معلق شد و اظهارات خود در این باره، گفت: همه مدارک را به دستگاه قضایی ارجاع داده‌ام و پیگیری‌ها از جانب آنها انجام می‌شود. اصل موضوع به تحقیق و تفحص زمان حضور قالیباف در شهرداری بر می‌گردد، وقتی تحقیق و تفحص در مجلس دهم رای نمی‌آورد شهردار وقت از اینکه چنین موضوعی رای نیاورده، تشکر می‌کند. موضوع تحقیق و تفحص مسئله‌ای نیست که از انجام شدنش ناراحت و یا از انجام نشدنش خوشحالی صورت گیرد. باید طبق بررسی مشخص شود که چه خدمات شایسته‌ای صورت گرفته است، طبق اسنادی که دارم نشان می‌دهد رایزنی‌هایی پشت پرده صورت گرفته که این تحقیق و تفحص، انجام نشود و رد شود.

او ادامه داد: حدود ۴۰۰ تحقیق و تفحص در مجلس قبل انجام گرفته که تعداد کمی از آنها به نتیجه رسیده است. این تحقیق و تفحص‌ها را بررسی خواهیم کرد و طبق اولویت و اهمیت به آن می‌پردازیم.

۸۰۰ پرونده تخلفات شهرداری در دوره مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران درباره‌ی آقای قالیباف نیست.

این در حالی است که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸ در مورد قالیباف و پرونده تخلفات گسترده در زمان شهرداری وی گفت: ما نسبت به موضوعات شهرداری تهران و پرونده‌هایی که در آن حوزه و شخص قائم‌مقام شهردار بود رسیدگی کرده و توضیح دادیم. وی ادامه داد: در مورد این کاندیدا باید بگویم که ایشان جزو متهمان نیست و کیفرخواستی ندارد و اینکه گفته شده ۸۰۰ پرونده در حوزه شهری است، به آنها رسیدگی شده و پرونده قضایی برای برخی صادر و پرونده آنهایی که جرمی نداشتند نیز مختومه شده است. اسماعیلی گفت: باید بدانیم این ۸۰۰ پرونده که در برخی رسانه‌ها مطرح شده در حوزه مسائل شهری است، نه درباره آقای قالیباف.

قالیباف : به خدا فساد و رشوه کاهش پیدا کرده است.

پیش از این قالیباف در ۳ آبان ۱۳۹۲ در جمع مردم نازی آباد گفته بود: آیا شهرداری مجموعه‌اش در تراز یک نظام اسلامی است هرگز آیا در شهرداری تخلفی دیدید؟ حتما هست،  آیا مردم را اذیت نمی‌کنند؟ می‌کنند،  ‌آیا هنوز رشوه نمی‌گیرند؟ می‌گیرند، این اشکالات است ولی من به شما در این تریبیون می‌گویم به خدا فساد و رشوه کاهش پیدا کرده است ولی آیا یکی از آ‌ن‌ها هم قابل قبول است، خیر.

وی در خصوص نامه‌های دریافتی از مردم نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مطمئن باشید اگر نامه‌هایی که به من می‌دهید موضوع آن‌ها مربوط به شهرداری باشد بین ۷ تا ۱۰ روز آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

اگر شهرداری تهران به جای شفافیت، طفره نمی رفت و پنهان کاری نمی‌کرد، کار به تحقیق و تفحص نمی‌کشید.

این در حالی است که رحیمی نماینده مردم تهران در خانه ملت  در مرداد ۱۳۹۶ در مورد پرونده املاک نجومی و مطالبات عمومی گسترده ای که در این خصوص شکل گرفت گفت : واگذاری املاک در شهرداری مورد سوال مردم و نمایندگان قرار گرفت و در صورتی که شهرداری گزارشی شفافی اعلام می‌کرد و با شفافیت بیشتری با مردم و رسانه‌ها و نمایندگان مجلس برخورد می‌کرد، کار به تحقیق و تفحص نمی‌کشید.

برای مردم مهم است، امانتی که دست شهردار می‌سپارند چه شده.

رحیمی با بیان اینکه واگذاری املاک در شهرداری یکی از محورهای طرح تحقیق ‌و تفحص از شهرداری تهران بود که به دلیل لابی‌گری‌های شهردار به سرانجام نرسید، گفت: ابهام همچنان برای مردم و نمایندگان باقی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حقیقت برای مردم مهم است، امانتی که دست شهردار می‌سپارند چه شده، بنابراین در صورتی که شورای شهر پنجم به وظایف نظارتی خود عمل کنند و محورهای مورد سوال را در اولویت قرار دهد نیازی به تحقیق و تفحص از شهرداری نخواهد بود.

قوه قضاییه پرونده قائم مقام قالیباف را  “محرمانه بودن” خارج کند.

در همین راستا محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران در دی ماه ۱۳۹۶ در گزارشی مفصل، وضعیت نابسامان مالی و بی‌انضباطی و تخلف در دوره محمدباقر قالیباف را افشا کرد. در همین نشست نیز نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در تذکری که صحن علنی روز یکشنبه شورا را تکان داد، پرسید: چرا پرونده نفر دوم شهرداری دوره قالیباف، ‌محرمانه است؟

حسن رسولی با ذکر اینکه هر یک از اعضای شورای شهر دست کم یک میلیون رای گرفته اند از مسئولان قضایی خواست پرونده قائم مقام قالیباف را که ماههاست در بازداشت به سر می برد از “محرمانه بودن” خارج کنند تا همه بفهمند قوه قضاییه در این باره چه کرده.

در این بین نیز سخنگوی قوه قضاییه، غلامحسین محسنی اژه‌ای هم به گزارش نجفی درباره تخلفات مالی شهردار سابق واکنش نشان داد و گفت: در صورت رسیدن گزارش تخلف یا جرم، ما پیگیری می کنیم.

به جز رسولی، اعضای دیگر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از جمله رئیس این کمیسیون هم خواستند بدانند علاوه بر پولهایی که در انتخابات بذل و بخشش شد، کارمندانی که بدون یک روز سابقه کاری استخدام شدند و ورشکستگی سازمان بازنشستگی شهرداری، سرنوشت ۲۰ هزار میلیارد تومان در شهرداری تهران که طی ۱۲ سال گذشته از سرجمع مداخل شهر کسر شده، به کجا رسیده است.