به گزارش گروه ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ در روزهایی اخیر، ورزش ایران خصوصا رشته فوتبال، با حواشی بسیاری مواجه شد که مهمترین آنها، اولتیماتیوم فیفا به فدراسیون فوتبال ایران برای اصلاح اساسنامه بوده است.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در روز ۹ خرداد سال جاری، با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، به این فدراسیون فرصت یک هفته‌ای داد تا به رفع ایرادات موجود در پیش نویس اساسنامه‌اش بپردازد. فیفا در این نامه‌ همچنین خواستار ایجاد تغییرات در بخش‌هایی از پیش نویس اساسنامه شده بود که حضور وزیر ورزش و معاونش در مجمع و داشتن حق رأی از مهمترین ایرادهای وارد شده بود.

هر چند فیفا ایرادهای زیادی را به پیش نویس اساسنامه فدراسیون وارد کرده بود اما مسئولان ایران تاکید دارند که این ایرادها به تعداد انگشتان دو دست هم نیست. با این حال هیات رئیسه فدراسیون در فرصت کوتاه یک هفته‌ای که فیفا داده بود، چند ایراد مهم را برطرف کرد و با ارسال این موارد به فیفا، زمان جدیدی را برای تکمیل اساسنامه در اختیار گرفت.

حذف نام وزیر ورزش و معاونانش از مجمع فدراسیون فوتبال

در این رابطه، مسئولان ورزش کشور به همراه اعضای رئیسه و مسئولان فدراسیون فوتبال جلسات بسیاری را برگزار کردند و به این جمع بندی رسیدند که حضور وزیر ورزش و معاونش در مجمع را حذف کنند تا یکی از بزرگترین ایرادهایی که فیفا به اساسنامه گرفته، برطرف شود.

یکی از دیگر از مواردی که از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اصلاح شده مربوط به آئین‌نامه ثبت نام برای ریاست و هیات رئیسه فدراسیون است که در اساسنامه ارائه شده سابقه مدیریتی ۱۰ ساله را برای ریاست فدراسیون در نظر گرفته بودند که در اصلاح جدید ۱۰ سال هم حذف شده است.

بر این اساس بازیکنانی که سابقه ملی بالایی دارند اما سابقه مدیریت ندارند، هم می‌توانند برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام کنند. البته تعداد بازی ملی این بازیکنان باید حدود ۱۰۰ بازی برای تیم ملی کشورشان باشد. همچنین پیش از این داوران اجازه ثبت نام برای ریاست فدراسیون فوتبال را نداشتند که در اصلاحات جدید این حق هم برای داوران در نظر گرفته شده؛ آنهم برای داورانی که تجربه بین‌المللی بالایی داشته باشند.

از سوی دیگر، در اساسنامه فدراسیون فوتبال تاکید شده بود که افرادی که قصد ثبت نام برای انتخابات ریاست فدراسیون را دارند باید ۱۰ امضا اعضای مجمع را داشته باشند که در اصلاحات جدید این میزان امضا به ۶ تا ۸ امضا رسیده است.

یکی از بزرگترین ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته بود، انتصابی بودن ارکان قضائی فدراسیون توسط رئیس بود که در اصلاح جدید این ارکان شامل اعضای کمیته انضباطی، کمیته استیناف و کمیته اخلاق توسط مجمع انتخاب خواهند شد.

مطمئنا انجام تمام این اصلاحات در اساسنامه فدراسیون فوتبال و رفع ابهامات دیگر این اساسنامه، به هرچه بهتر شدن وضعیت مدیریت در فوتبال کمک می‌کند؛ البته اگر لابی‌های پشت پرده، باردیگر باعث ورود افراد کارنابلد و وابسته به جریان خاص به راس مدیریت در فدراسیون فوتبال نشود.

افشای بندهای جدید از قرارداد میلیاردی ویلموتس

مارک ویلموتس

درحالیکه پرونده حقوقی شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران (و برعکس) در فیفا جریان دارد، زوایای جدیدی از قرارداد این سرمربی بلژیکی با فوتبال ایران منتشر شده که نشان می‌دهد مسئولان فدراسیون قراردادی به مراتب بدتر از قرارداد کارلوس کی‌روش با این مربی بلژیکی منعقد کرده و در صورت بازنده شدن در این پرونده، باید میلیاردها تومان ضرر پرداخت کنند.

در قرارداد مارک ویلموتس آمده که فدراسیون فوتبال ایران موظف است برای هر سال مبلغ ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار یورو (حدود ۴۰ میلیارد تومان) خالص را به وی پرداخت کند. براساس این قرارداد مبلغ کل دریافتی ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو (حدود ۱۴۲ میلیارد تومان) خالص است که باید به‌صورت سالانه و هر سه ماه یک قسط به این مربی بلژیکی پرداخت شود. این قرارداد در حالی منعقد شده که کارلوس کی‌روش در چهار ساله دوم فعالیتش در تیم ملی ایران برای هر سال مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو دریافت می‌کرد.

نکته دیگر در قرارداد سرمربی تیم ملی این است که مالیات آن برعهده فدراسیون فوتبال است و این فدراسیون باید اسناد و مدارک کامل پرداخت مالیات را به مارک ویلموتس ارائه دهد!

در این قرارداد فدراسیون فوتبال متعهد شده که علاوه بر حقوق، مبالغی را به عنوان پاداش به سرمربی تیم ملی پرداخت کند. در تبصره یک این قرارداد آمده که مبلغ ۶ هزار یورو بابت هر برد و مبلغ ۳ هزار یورو بابت هر تساوی در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ به سرمربی تیم ملی پرداخت می‌شود. جالب اینکه قید شده است که مبلغ فوق می‌بایست قبل از مسابقه رسمی بعدی پرداخت گردد.

همچنین در تبصره دو این بخش هم آمده که فدراسیون فوتبال می‌بایست ۱۰ درصد از مبالغ دریافتی از فیفا را به سرمربی تیم ملی ایران پرداخت کند. در تبصره سه نیز آمده که در ایام جام جهانی، فدراسیون می‌بایست ۱۰ درصد پاداش‌های پرداختی فیفا را در همان ایام به سرمربی تیم ملی پرداخت نماید!

ضمن اینکه دستیاران سرمربی تیم ملی هم به طور جداگانه با فدراسیون فوتبال قرارداد امضا خواهند کرد و هر کدام مبلغ قراردادشان را به صورت جدا دریافت خواهند کرد. در این قرارداد قید شده است که اگر فدراسیون بخواهد قرارداد خود را یکطرفه و براساس قوانین مورد پذیرش فیفا و دادگاه بین المللی ورزش فسخ کند، سرمربی تیم ملی می‌تواند حقوق ثابت سه ماه خود را به عنوان خسارت دریافت کند.

به گزارش بانگ سروش، درصورت بازنده شدن فدراسیون فوتبال در این پرونده، فوتبال ایران باید غرامت بیش از ۱۵۰ میلیاردتومانی به این مربی که عملکرد بسیار ضعیفی در تیم ملی داشت و فوتبال ایران را در خطر حذف زودهنگام از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قرارداده، پرداخت کند؛ شاهکاری که ادامه مدیریت مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال است…

تیم ملی، مهرماه به دیدار هنگ‌کنگ و کامبوج می‌رود

تیم ملی فوتبال ایران

به گزارش بانگ سروش؛ بعد از آنکه کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید داشت زمان برگزاری مسابقات مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و انتخابی جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا را باید با فیفا هماهنگ کند، در نهایت این اتفاق افتاد و کنفدراسیون آسیا تاریخ این رقابت‌ها را اعلام کرد.

 

طبق اعلام روزنامه الوطن قطر، این مسابقات در روزهای ۸ و ۱۳ اکتبر (۱۷ و ۲۲ مهر) و همچنین ۱۲ و ۱۷ نوامبر (۲۲ و ۲۷ آبان) برگزار می‌شود؛ مسابقاتی قرار بود فروردین و خرداد انجام شود که به خاطر شیوع ویروس کرونا، تمام رقابت‌ها تعطیل شد.

تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های برگشت مرحله دوم انتخابی جام جهانی به ترتیب با هنگ کنگ، کامبوج، بحرین و عراق بازی خواهد کرد. قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در ژانویه ۲۰۲۱ انجام شده و آغاز این مسابقات از ماه مارچ ۲۰۲۱ خواهد بود.