به گزارش پایگاه خبری “بانگ سروش“، در روز ۱۹ فروردین‌ماه رسانه‌ها از استعفای محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر دادند؛ هرچند این خبر از سوی نهاد‌های مربوط در بازار سرمایه و وزارت اقتصاد، هیچ واکنشی را در پی نداشت، لیکن یک منبع موثق این خبر را تایید کرد.

بر پایه این گزارش، پس از ۴ روز این خبر اما به شکل رسمی اعلام شد و شورای‌عالی بورس، با استعفای دکتر شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت کرد. در این جلسه با توجه به استعفای دکتر شاپور محمدی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ـ که مدتی پیش مطرح شده بود ـ نهایتا با جانشینی دکترحسن قالیباف اصل با اکثریت آرا به عنوان سکاندار جدید این سازمان موافقت شد.

حسن قالیباف اصل از ریاست دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا (س) خداحافظی کرد تا بعد از حدود هجده ماه با برگشت به بازار سرمایه، سکانداری سازمان بورس و اوراق بهادار را سی ماه عهده دار شود.

همچنین شورای بورس، موضوع قوانین محدود کننده در بورس از جمله مقررات اصلاح ریزساختار‌های بازار سرمایه و اعتراضات گسترده نسبت به آن از سوی یکی از اعضای شورای عالی بورس مطرح شد.

دژپسند با تاکید بر اهمیت بازار سرمایه برای دولت و ضرورت تلاش همه ارکان بازار برای موفقیت دولت در فروش گسترده سهام به مردم و همچنین استفاده از فرصت مناسب تامین مالی و عرضه بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق و اسناد خزانه، خواستار تسهیل مقررات بورس و در عین حال نظارت درست و دقیق سازمان بورس و اوراق بهادار بر سلامت و اصل شفافیت بازار شد.

البته پس از چند بار تکذیب، سرانجام وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه شورای‌عالی بورس با محوریت بررسی استعفای شاپور محمدی پس از ۴۵ ماه حضور در این پست، این استعفا را پذیرفت.

در این نشست، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس ضمن قدردانی از تلاش‌های شاپور محمدی در مدت حضور ۴۵ ماهه خود در پست ریاست این سازمان و پذیرش استعفای او، حسن قالیباف اصل را ـ با توجه به حدود سی سال تجربه در بازار‌های مالی به ویژه دوازده سال مدیریت شرکت بورس اوراق بهادار تهران ـ به سمت رئیس این سازمان پیشنهاد کرد.

این پیشنهاد با اکثریت آرا پذیرفته شد و حسن قالیباف اصل برای یک دوره سی ماهه به ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شد.

قالیباف راهی ساختمان شیشه‌ای بورس شد/ سکاندار جدید سازمان بورس کیست؟

در مورد قالیباف اصل در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

حسن قالیباف اصل ۵۱ ساله بوده و دوازده سال اداره شرکت بورس اوراق بهادار را ظرف سال‌های ۸۷ تا ۹۷ بر عهده داشت. وی از ریاست دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا (س) خداحافظی کرد تا بعد از حدود هجده ماه با برگشت به بازار سرمایه، سکاندار سازمان بورس و اوراق بهادار شود.

حسن قالیباف اصل در سال ۱۳۴۸ در شهر مراغه از شهر‌های استان آذربایجان شرقی متولد شد. وی تحصیلات خود را در سه مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی در دانشگاه تهران ۱۳۷۱، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران ۱۳۷۳و دکترای مدیریت مالی، دانشگاه تهران، ۱۳۸۱ گذراند.

از جمله سوابق حسن قالیباف اصل در گذشته، می‌توان به مدیرعاملی و عضو هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید، مدیرعاملی و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان، مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی، کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، کارشناس اعتبارات خارجی بانک توسعه صادرات ایران، کارشناس صادرات شرکت سیمان فارس و خوزستان و عضو هیات مدیره شرکت‌های تامین سرمایه امین، تراکتورسازی ایران و سرمایه‌گذاری سپه اشاره کرد.