به گزارش بانگ، این مصوبه با توجه به مصوبه بهمن ماه سال ۱۳۹۳ شورای عالی فضای مجازی در مورد الزامات ارائه خدمات ارزش افزوده و براساس پیشنهادهای جدید رگولاتوری به منظور حمایت از حقوق مشترکان در این زمینه به تصویب رسیده است. قرار است این مصوبه برخی از چالشها در ارائه خدمات ارزش افزوده از قبیل ناآگاهی برخی از مشترکان از شرایط و هزینههای عضویت، روشهای استعلام وضعیت عضویت و لغو آن، عضویت ناخواسته و همچنین شفافسازی در خصوص ارائه و استفاده از خدمات ارزش افزوده را حل کند.
این مصوبه در دو ماده و هفده بند به تصویب کمیسیون رگولاتوری رسیده است. در اولین بند ماده دوم که شامل مقررات و الزامات است، تاکید شده که هرگونه جمعآوری مبالغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشترکان تلفنثابت و همراه پس از پرداخت (دایمی) و پیش پرداخت ( اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده انجام شود.
در این ماده الزاماتی مشخصی برای دارندگان پروانه (دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از رگولاتوری) در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه دارنده پروانه موظف است پس از دریافت خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آن را به مشترک اطلاع داده و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، نسبت به فعالسازی خدمت ارزش افزوده درخواستی اقدام کند. از سوی دیگر تاکید شده که دارنده پروانه درصورت عدم وجود اعتبار خدمات ارزش افزوده، نمیتواند هیچ خدمت ارزش افزودهای را به صورت غیر رایگان برای مشترک فعال کند. همچنین این مصوبه دارنده پروانه را موظف کرده که در صورت اتمام اعتبار خدمات ارزش افزوده، پیامکی مبنی بر پایان اعتبار خدمات ارزش افزوده به مشترک ارسال کند. البته در این مورد اعلام شده که دارنده پروانه در توقف یا ادامه خدمات ارزش افزوده به صورت رایگان و در چارچوب قرارداد خود با ارائهدهنده خدمات ارزش افزوده به مشترک مختار است.
این مصوبه هرگونه تمدید یا فعالسازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده را منوط به ارائه درخواست جدید از سوی مشترک کرده و روی این نکته پافشاری کرده که دارنده پروانه موظف است که مکانیزمی ساده و شفاف برای مشاهده و اطلاع مشترک از جزییات میزان کارکرد خدمات ارزش افزوده به وی فراهم کند.
صدور صورتحساب جداگانه برای مشترک در مورد خدمات ارزش افزوده از دیگر قوانین جدید در این زمینه است. بر این اساس دارنده پروانه موظف است به منظور اطلاعرسانی و انجام محاسبات خدمات ارزشافزوده ارائه شده به مشترکان تلفنثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) صورتحساب جداگانه صادر کند. البته در این مورد تاکید شده که بدهی و ضمانت اجرای این خدمات قابل تسری و اعمال به سایر خدمات مشترک نیست.
در این مصوبه مسئولیت پاسخگویی به هزینههای کسر شده از مشترک بابت خدمات ارزش افزوده بر عهده دارنده پروانه گذاشته شده و از دارنده پروانه خواسته شده که باید تمهیدات لازم برای نگهداری جزئیات مرتبط با مفاد این مصوبه را به مدت شش ماه فراهم کند. همچنین دارنده پروانه باید سامانهها و دسترسیهای لازم را با تایید سازمان به منظور انجام نظارت بر حسن اجرای این مصوبه فراهم کند.
همچنین این مصوبه دارندگان پروانه را به پایبند بودن اجرای مصوبه سال ۱۳۹۳ شورای عالی فضای مجازی برای ارائه خدمات ارزش افزوده الزامی دانسته و تاکید کرده که دارندگان پروانه موظف به انطباق خدمات فعلی خود با مفاد این مصوبه اقدام کنند.
اواخر تابستان سال گذشته، طرح کنترل و استاندارسازی ارائه خدمات ارزش افزوده توسط شرکتهای فعال و اپراتورها، با انتشار اخبار مختلف در مورد کلاهبرداری برخی از این سرویسها از کاربران توسط وزارت ارتباطات کلید خورد. در اولین گام از این طرح نیز وزیر ارتباطات با اعلام به ارایه جزییات کلاهبرداری ۲۲ میلیاردی برخی شرکتهای خدماتارزش افزوده از کاربران پرداخته و اعلام کرده بود که به زودی لیست این شرکتها به صورت شفاف اعلام خواهد شد. همچنین او در گفتوگوهای مختلف خود در این زمینه از روند بررسی پرونده کلاهبرداری از طریق خدمات ارزش افزوده گفته بود که تمامی مبالغ کلاهبرداری شده از کاربران به آنها بازگردانده خواهد شد.
همچنین او قبل تر در یک اقدام هیجانی در توییتر خود حتی از تعطیل شدن همیشگی سرویسهای خدمات ارزش افزده خبر داد؛ اما مدتی بعد با عقب نشینی از مواضع نسنجیدهی خود، مجددا در توییتر خود اعلام کرد که پولهایی که شرکتهای ارزش افزوده در این چند سال از کاربران اخذ کردهاند با شمارهگیری *۸۰۰*۶#(ستاره ۸۰۰ ستاره ۶مربع) قابل مشاهده است. هنوز گزارش نهایی از وضعیت ثبت شکایت کاربران در این زمینه و نتیجه پیگیری این شکایتها منتشر نشده؛ اما آنطور که وزیر ارتباطات اواخر بهمن ماه و در پخش زنده اینستاگرامی خود اعلام کرد پیگیری پرونده شکایت کاربران از سرویسهای خدمات ارزش افزوده قرار است در جلسات آتی شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی و تصمیمگیری قرار گیرد و هنوز با توجه با باقی ماندن چند روز از پایان سال ۱۳۹۸ شورای عالی فضای مجازی نتیجه این بررسیها را اعلام نکرده است.
همچنین سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی نیز ابتدای بهمن ماه سال جاری اعلام کرده بود که در راستای نظارت بر ارائه خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه ملزم شدهاند که «اطلاعات کارکرد سرویسهای ارزشافزوده مشترکان» را به صورت دورهای به آنها اعلام کنند.