در نخستین ساعات روز پنجم آبان‌ماه سال ۹۸ و همزمان با اعلام آمادگی ترامپ برای ارائه یک «سخنرانی مهم» در صبح روز یکشنبه، یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که نیروهای عملیات ویژه این کشور علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده فراری گروه تروریستی داعش دست به عملیات زده اند.

این مقام امنیتی که خواست نامش فاش نشود، از موفقیت آمیز بودن این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در همین راستا، نشریه نیوزویک جزء نخستین رسانه‌های بین‌المللی بود که مدعی شد طبق اطلاعات دریافتی خود از یک مقام ارتش آمریکا، البغدادی در این عملیات به هلاکت رسیده است. این عملیات در استان ادلب در شمال غربی سوریه و متعاقب دریافت اطلاعات موثق انجام شده است.

این مقام امنیتی آمریکا جزئیات این عملیات را افشا نکرد و سایر مقامات آمریکا نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

در این بین برخی رسانه‌ها از جمله «ای‌بی‌سی» و «دفنس وان» گزارش دادند که البغدادی با انفجار کمربند انفجاری خود دست به خودکشی زده است.

شبکه «سی‌ان‌ان» هم به نقل از یک منبع نظامی نوشت که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در این عملیات نقش داشته و اطلاعات مربوط به محل اختفای البغدادی را در اختیار پنتاگون قرار داده است.

به دنبال انتشار اخبار انجام عملیات ویژه ارتش آمریکا در سوریه و کشته شدن البغدادی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «اتفاق بزرگی رخ داده است».

ترامپ: البغدادی مثل یک سگ، مُرد

ترامپ: البغدادی مثل یک سگ مُرد

دونالد ترامپ در سخنرانی خود با موضوع هلاکت ابوبکر البغدادی سرکرده تروریست‌های تکفیری داعش و بی آنکه به نقش مستقیم واشنگتن در خلق تروریست‌های تکفیری داعش در خاورمیانه اشاره‌ای داشته باشد، گفت: ابوبکر البغدادی در یک تونل در حالیکه مورد تعقیب بود، جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد. آزمایش دی‌ان‌ای، هویت او را تائید کرد. شناسه دی ان اِی او را با خود آوردند و پس از آزمایش این موضوع در محل عملیات و نیز در مرکز استقرار از هویت او اطمینان یافتند. بغدادی بزدلانه کشته شد. امروز روز بزرگی برای جهان است. از همه کشورها و گروه ها و نهادهایی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم. از سربازان ویژه آمریکا برای این عملیات تشکر می‌کنم.

وی در تلاش برای بهره برداری انتخاباتی از این عملیات اضافه کرد: ابوبکر البغدادی رهبر گروه مخوف داعش کشته شد. جهان امروز با کشتن ابوبکر البغدادی به یک مکان امن‌تر تبدیل شده است. البغدادی مثل یک بزدل مُرد؛ او مثل یک سگ در حالیکه فرار می کرد، مُرد. او می دانست که تونل بسته شده است و مرگش حتمی است. در چند هفته گذشته وی را زیر نظر داشتیم. نظامیان ما با ۸ فروند بالگرد در آنجا فرود آمده و در دیوار ساختمان سوراخی را ایجاد کردند؛ آن ها نمی توانستند از در وارد شوند؛ چون مین گذاری شده بود.

رئیس جمهوری آمریکا که به خودشیفتگی شهرت دارد، خودستائی اش را اینگونه ادامه داد: من ۳ سال قبل هم گفته بودم که بغدادی و حمزه بن لادن را می خواهم. من پیش از حملات سپتامبر ۲۰۰۱ کتابی نوشتم و گفتم که آدمی به نام اسامه بن لادن وجود دارد. من گفتم که باید این فرد را بکُشید؛ چون او درباره از بین بردن کشور ما حرف می زد. من البته ۱۲ کتاب نوشته ام. آن زمان احدی درباره اسامه بن لادن خبر نداشت؛ به حرف من هم در این خصوص گوش ندادند. الان به من می گویند که شما درست می گفتیم. اسم این کتاب «آمریکائی که شما مستحق آن هستید» بود.

آمریکا البغدادی را از بیم افشای اسرار داعش کشت

آمریکا البغدادی را از بیم افشای اسرار داعش کشت

رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که آمریکا از بیم آنکه ابوبکر البغدادی سرکرده داعش دستگیر شده و اسرار این گروه تروریستی را فاش کند عملیات کشتن وی را طراحی کرد.

به نقل از پایگاه النشره، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که نیروهای آمریکا از بیم آنکه ابوبکر البغدادی سرکرده داعش دستگیر شده و اسرار این گروه تروریستی را فاش کند عملیات کشتن وی را طراحی کردند.

«حاکم الزاملی» افزود که با کشته شدن البغدادی صفحه جدیدی از تروریسم داعشی پایان یافت و باید منتظر خلق صفحه جدیدی با سرکردگی جدید بود.

وی همچنین اظهار داشت: اینها روش ها و صفحه های شناخته شده ای هستند که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا با دنبال کردن آن ورق را سوزانده و با کشتن و تصفیه ریشه آن را می کَنند.

الزاملی ادامه داد: این وضعیت سال ۲۰۱۰ در مورد الزرقاوی (سرکرده سابق القاعده در عراق) که نیروهای عراقی نزدیک بود وی را دستگیر کنند تکرار شد و به این وسیله به صفحه یا نقش وی پایان داده شد.

محل اختفای ابوبکر بغدادی، را «باجناق»ش لو داد

چه کسی محل اختفای ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش را لو داد؟

برخی منابع اعلام کرده‌اند که باجناق ابوبکر بغدادی محل اختفای او را برای نخستین بار لو داده است.

به نقل از العربیه، برخی منابع محلی اعلام کرده‌اند که برای نخستین بار شخصی به نام «محمد علی ساجت»، محل اختفای ابوبکر بغدادی سرکرده به هلاکت رسیده داعش را لو داده است. گفته شده که ساجت باجناق ابوبکر البغدادی است.

در عین حال خبرها حاکی از آن است که ساجت از دو ماه پیش از سوی نهادهای امنیتی عراق دستگیر شده بود و در جریان بازجویی در سازمان اطلاعات عراق، نشانی محل‌هایی که باجناقش در آنها پنهان می‌شود را در اختیار نهادهای امنیتی گذاشته است.

همچنین این منابع گفته‌اند که ساجت از چهره‌های نزدیک به ابوبکر البغدادی به شمار می‌رفت.

هلاکت ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش ساعتی پیش از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تائید شد.

همچنین خبرنگار شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در پیامی توئیتری نوشت:  هویت البغدادی تایید شده است. آزمایش دی‌اِن‌اِی این موضوع را ثابت کرده است.

پس از البغدادی، سخنگوی داعش نیز به هلاکت رسید

پس از البغدادی، سخنگوی داعش نیز به هلاکت رسید

برخی منابع وابسته به شبه نظامیان کُردی در سوریه اعلام کردند که سخنگوی گروه تروریستی داعش موسوم به «ابوحسن المهاجر» در جریان عملیات نظامی مشترک به هلاکت رسید.

گفته شده کشته شدن سخنگوی داعش در عملیات مشترک شبه نظامیان کُرد و همزمان با حملات هوایی آمریکا صورت گرفته است.

محل هلاکت سخنگوی داعش نیز در ادلب سوریه عنوان شده است. از ابوحسن المهاجر به عنوان دست راست سرکرده داعش یاد می‌شد.

از سوی دیگر مقامات آمریکایی نیز کشته شدن سخنگوی داعش را در جریان یک عملیات مشترک تایید کرده، اما جزئیات بیشتری اعلام نکردند.

کشته شدن سخنگوی داعش ساعتی پس از آن اعلام شد که هلاکت ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه نیز از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تائید شد.

ابوبکر البغدادی

عبدالله قرداش جانشین بی‌رحم البغدادی کیست؟

خبرگزاری اعماق(منسوب به داعش) گزارش داد که ابوبکر البغدادی «عبدالله قرداش» را به عنوان جانشین خود تعیین کرده است.

اما عبدالله قرداش کیست؟ طبق گزارش سایتهای عربی، قرداش یکی از نزدیکان البغدادی است و زمانی که خلیفه خودخوانده داعش در موصل بود، او یکی از حکام شرع در این شهر بوده است. او همچنین از نزدیکان ابو علا العفری (رهبر داعش در زمان مجروح بودن البغدادی) بوده و در مدت ریاست کوتاه او توانسته به قدرت بیشتری برسد.

سایتهای عربی نزدیک به داعش گفته اند که پدر قرداش یکی از خطیبان مشهور سلفی بوده و او یکی از اولین افرادی است که بعد از سقوط موصل از البغدادی استقبال کرد.

طبق گزارش سایت تسریبات، قرداش یکی از تروریستهای بی رحم داعش است که حتی در بین خود اعضای این گروه تروریستی به قساوت شهره گردیده. با این وجود، چرا البغدادی او را به عندان جانشینش انتخاب کرده است؟

الشرق الاوسط مدتی پیش در گزارشی نوشت که داعش در حال قدم گذاشتن در مسیر القاعده است و البغدادی هم به زودی شبیه بن لادن می‌شود.

اما نکته جالب این است که این فرد که اصالت ترکمن دارد و به ابو ترکمانی هم مشهور است از بغدادی تند رو تر به حساب می اید!

باید منتظر اولین فیلم وحشیانه داعش از اعدام چند بخت برگشته بود که احتمالا ترکمانی برای نشان دادن بی رحمی اش اعدام ترسناکی را تدارک میبیند!
با این وجود دیگر بعید است چیزی از داعش باقی مانده باشد.