بانگ سروش، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در آیین بهره‌برداری از ۲۵۴ فضای آموزشی در قالب ۸۶۰ کلاس درس که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور وزیر آموزش و پرورش در استانداری خوزستان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حافظی به عنوان بنیانگذار جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، گفت: نهالی که آقای حافظی در کشور کاشت  هم اکنون به درخت تنومندی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تعهدات خیرین طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ رشد چشمگیری داشته است، ادامه داد: این تعهدات در سال ۱۳۹۶ به رقم ۸۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۷ به رقم یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۸ به رقم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

رخشانی‌مهر خاطرنشان کرد: البته در کنار خیرین، دولت هم تلاش کرده است که سهم خود را در امر مدرسه‌سازی و پروژه‌های مشارکتی خیرین به درستی به انجام برساند. در حال حاضر ۱۰۰ درصد پروژه های مشارکتی در سال ۱۳۹۶ و ۱۱۰ درصد این پروژه‌ها در سال ۱۳۹۷ و ۱۰۰ درصد آن طی سال ۱۳۹۸ تاکنون تخصیص یافته که جا دارد از سازمان برنامه و بودجه تشکر کنم.

وی بیان کرد: هیأت مدیره جدید خیرین مدرسه ساز با عزمی راسخ در صدد هستند مشکلات مدارس تخریبی کشور را حل کنند و علی‌رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته امروز ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی هستند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: بیشتر کلاس‌های تخریبی به ترتیب در استان‌های تهران، خراسان رضوی، گیلان، خوزستان و سیستان و بلوچستان قرار دارند و بیشترین کلاس‌های نیازمند مقاوم‌سازی نیز در استان های تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس و خوزستان واقع شده‌اند.

رخشانی مهر افزود: میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور ۵.۲ مترمربع است در حالی که قبل از انقلاب این عدد فقط ۱.۵ مترمربع بود ولی باید اعلام کنم که استان‌های البرز، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران و قم  از این نظر زیر خط میانگین قرار دارند و استان خوزستان با سرانه ۴.۸۳ مترمربع پایین‌تر از میانگین کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش این سرانه در خوزستان تلاش‌های زیادی صورت گرفته است، گفت: در سال ۱۳۹۵ از محل اعتبارات ملی فقط ۸ میلیارد تومان در سه طرح اصلی به استان خوزستان اختصاص پیدا کرد و این عدد در سال ۹۶ به ۱۸ میلیارد تومان و در سال ۹۷ به ۱۰۷ میلیارد تومان و در ۹۸ به ۱۰۵ میلیارد تومان رسید.

رخشانی مهر تصریح کرد: تعهدات خیرین در استان خوزستان در سال ۹۵ ، ۸۷ میلیارد تومان، در سال ۹۶،  ۹۸ میلیارد تومان، در سال ۹۷ ، ۱۳۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ ، ۱۵۵ میلیارد تومان بوده است.

وی این کشور را  جزو کشورهای حادثه‌خیز دنیا دانست و گفت: در اثر وقوع زلزله مدارس این کشور با آسیب های زیادی رو‌به‌رو شد. البته ساختمان مدارس از نظر شرایط اولیه دارای ایمنی مطلوبی هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در عین حال به بروز پدیده سیل در استان خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: در اثر پدیده سیل ۱۱۳ مدرسه در استان خوزستان آسیب دید که ۷۶ مدرسه نیازمند تعمیر اساسی و ۳۵ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی پیدا کردند.