به گزارش پایگاه خبری بانگ سروش، اخبار از بروز سانحه برای بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور حکایت دارد. رئیسی، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، خلبان، کمک خلبان، کروچیف(دستیار خدمه پرواز، سر تیم حفاظت و یکی از محافظین و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بودند.

شرایط سخت آب و هوایی و مه سنگین تلاش گروه‌های امدادی را با سختی روبرو کرده است.

طبق اطلاعاتی که خبرنگار ایرنا کسب کرده حدود یک ساعت بعد از زمان اعلام وقوع سانحه به امدادگران، تیم های امدادی به محل اعلام شده رسیدند و جست و جوها آغاز شده است.

۱۶ تیم امدادی به منطقه اعزام شده اند اما به دلیل صعب العبور بودن منطقه و شرایط آب و هوایی نامناسب بویژه مه شدید، عملیات جست و جو و نجات زمانبر خواهد بود.

رئیسی صبح امروز برای افتتاح سد مشترک قیزقلعه‌سی بر روی رودخانه مرزی ارس به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است.

آخرین عکس رییسی آذربایجان شرقی

توضیحات وزیر کشور درباره حادثه فرود سخت بالگرد حامل رییس جمهور

احمد وحیدی وزیر کشور در ارتباط تلفنی با پخش زنده شبکه خبر در توضیحاتی پیرامون حادثه فرود سخت بالگرد رییس جمهور، گفت: رییس محترم جمهور به همراه همراهان در مسیر بازگشت با چند بالگرد باز می گشتند که یکی از بالگرد ها مجبور به فرود سخت می شود به دلیل وضعیت آب و هوا وشرایط سختی که در منطقه بوده یکی از بالگردها مجبور به فرود اضطراری شده است.

وی ادامه داد: الان گروه های امدادی به سمت منطقه در حال حرکت هستند، اما به دلیل وضعیت آب و هوایی تلاش ها و اقدامات با سختی مواجه است.

وحیدی درخصوص برقراری ارتباط با سرنشینان هلی کوپتر عنوان کرد: ارتباط و تماس بوده اما با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه برقراری ارتباط سخت است.

تیم امدادی به محل حادثه وقوع سانحه برای بالگرد تیم ریاست جمهوری رسیدند

به گزارش ایرنا، حدود یک ساعت بعد از زمان اعلام وقوع سانحه به امدادگران، تیم های امدادی به منطقه عمومی ورزقان که حادثه در آنجا روی داده، رسیدند و جست و جوها آغاز شده است.

۲۰ تیم امدادی و پهپادی از استان‌های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان به منطقه اعزام شده اند اما به دلیل صعب العبور بودن منطقه، شرایط کوهستانی و جنگلی آن و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب بویژه مه شدید، عملیات جست و جو و نجات زمانبر خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، هم اکنون، جلسه تجسس و نجات بالگرد سانحه دیده حامل رئیس‌جمهور، با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و متخصصان ذی‌ربط در فرودگاه تبریز درحال برگزاری است.

به نقل از ریپُرت «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه به اخبار منتشره پیرامون حادثه سقوط بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران واکنش نشان داد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این خصوص با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) در این خصوص نوشت: امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیأت عالی رتبه در ایران به شدت نگران شدیم.

«الهام علی اف» در این خصوص ادامه داد: دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت‌ها می‌باشد.

رهبر ایران درباره سلامت ابراهیم رئیسی ابراز امیدواری کرد

آقای خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور ایران و همراهانش از حادثه سقوط چرخبال حامل شان جان سالم بدر ببرند.

وی گفت: «همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید.»

طالبان: وضعیت رئیس‌جمهور ایران را با «بیم و امید» دنبال می‌کنیم

وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفت که «گزارش‌های پیرامون سرنوشت هلیکوپتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آقای حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه و تعدادی همراهان شان را با بیم و امید دنبال می‌نماید.»

این وزارت نوشت:«امیدواریم اتفاقی ناخوشایندی صورت نگرفته باشد.»

ماریا زاخاروا

روسیه: امیدواریم رئیسی و همراهانش زنده باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت مسکو آماده است در عملیات جست‌وجوی بالگرد مفقود شده رئیسی و همچنین مشخص شدن علل این حادثه، با تهران همکاری کند.

زاخارووا افزود: «ما صمیمانه امیدواریم که سرنشینان بالگرد زنده باشند و جان و سلامتی آن‌ها در خطر نباشد.»

اطلاعیه شماره ۴ ستاد ملی مدیریت شرایط اضطراری هلال‌احمر

این اطلاعیه به شرح زیر است:
۱. با توجه به استمرار عملیات جست‌وجو و نجات بالگرد حادثه‌دیده حامل رئیس جمهوری و همراهانش، اخبار رسمی در این خصوص از طریق اطلاعیه‌های رسمی هلال‌احمر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود، انتشار اخبار از منابع و رسانه‌های غیر رسمی، صرفا گمانه زنی است.

۲. جمعیت هلال‌احمر بر اساس تکالیف ذاتی و انسانی خود و انتظارات آحاد مردم ایران از هیچ کوششی برای جست‌وجوی خادمان مردم فروگذار نخواهد کرد و تیم‌های تخصصی این جمعیت با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود، در حال جست‌وجوی منطقه احتمالی وقوع حادثه هستند.

۳. در حال حاضر تعداد ۶۵ تیم امدادی، در شرق معدن مس سونگون و روستای اوزی در جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده هستند و به دلیل حساسیت شرایط، تعداد تیم‌های اعزامی آنست هلال‌احمر (سگ‌های زنده‌یاب) به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی از تهران و استان‌های مجاور به منطقه وقوع حادثه به ۲۱ تیم افزایش یافته است.

۴.شرایط جوی منطقه، مه‌گرفته و بارانی بوده و عملیات جست‌وجو با وجود شرایط سخت و کاهش دید در منطقه و همچنین مخاطرات محیطی با کندی مواجه است.

۵. اخبار تکمیلی در اطلاعیه‌های بعدی اعلام می‌شود.

پیش‌بینی بارش برف در منطقه سانحه بالگرد

خبرنگار تسنیم از منطقه سانحه برای بالگرد رئیس گزارش داد که باران در ارتفاعات آذربایجان شرقی به ویژه منطقه قره‌داغ در حال تبدیل شدن به برف است.

طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی توده سنگینی از ابرها در حال حرکت به سمت ایران هستند و پیش‌بینی می‌شود که گذر این ابرها در ارتفاعات آذربایجان همراه با بارش برف باشد.

ارتش: درحال کاوش وجب به وجب ورزقان هستیم

قرارگاه شمال غرب ارتش:

به محض وقوع حادثه هوایی سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه، تیم‌های واکنش سریع تیپ ۲۵ نیروی مخصوص ارتش به منطقه اعزام شدند.

تیپ ۲۵ نیروی مخصوص واکنش سریع ارتش، پس از اعلام آمادگی به استانداری، حسب دستور امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی، به عنوان یکی از نخستین یگان‌ها وارد عمل شد.

هم اکنون نیز در حال کاوش وجب به وجب منطقه عمومی حادثه در ورزقان هستیم و در صورت نیاز، با آمار بالاتری حضور خواهم یافت.

منطقه وضعیت جوی بسیار سرد، بارانی ومه‌آلودی دارد و باران، رفته رفته دارد به برف تبدیل می‌شود با اینهمه چیزی مانع تلاش بی‌وقفه ما نخواهد شد تا ان‌شاالله خبر خوشی به مردم مملکت شریفمان ایران بدهیم.

نشست ستاد بحران با حضور جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه

فرمانده کل سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، به منطقه رفتند تا ضمن بررسی مورد، دستورات را برای تسریع در جستجو صادر کند.

نشست ستاد بحران با حضور جمعی از وزرا، فرمانده کل سپاه، معاون رئیس جمهور و جمعی از مسئولان در ستاد مس سونگون در حال برگزاری است.‌

درخواست بالگرد دید در شب ایران از ترکیه

سازمان مدیریت بحران ترکیه:

ایران از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جستجو و نجات دید در شب از کشورمان داشت که اعزام شد.

۳۲ پرسنل جستجو و نجات کوهنورد و ۶ وسیله نقلیه از مدیریت استانی وان و ارزروم AFAD ما برای رسیدن به منطقه حرکت کردند.

علاوه بر این، پرسنل جستجو و نجات کوهنوردان ما متشکل از ۱۵ نفر از آنکارا، دیاربکر و قونیه در حالت آماده باش هستند. تحولات را دنبال می‌کنیم.

همکاری اتحادیه اروپا برای پیدا کردن محل بالگرد ابراهیم رییسی

خبرگزاری ایرنا از قول یانز لنارچیچ، کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا نوشت: بنا به درخواست ایران برای کمک، در حال فعال کردن سرویس نقشه‌برداری واکنش سریع کوپرنیک اتحادیه اروپا با توجه به حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران هستیم. برنامه کوپرنیک بزرگ‌ترین برنامه دیدبانی زمین در دنیاست که توسط کمیسیون اروپا و با همکاری آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود.

محل وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور شناسایی و بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی و تیم همراهش کشف شد.

به گزارش ایسنا، حوالی ساعت ۵:۳۰ بامداد امروز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه، تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر موفق به کشف محل وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم همراه شدند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان نیز در گفت وگو با ایسنا با تایید این خبر گفت: بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شده و تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر درحال حرکت به سمت موقعیت شناسایی شده هستند.

به گفته وی ۷۳ تیم امدادی در منطقه جست‌وجوی بالگرد حادثه‌دیده در روستای طویل به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی حضور دارند و از عصر روز گذشته با وجود شرایط نامساعد جوی و صعب العبور بودن منطقه لحظه‌ای از تلاش نایستادند.

وی همچنین اعلام کرد که اخبار تکمیلی درمورد این حادثه به زودی اعلام خواهد شد.

کولیوند همچنین حوالی ساعت ۶:۳۰ صبح امروز به ایسنا گفت که امدادگران به محل سقوط بالگرد رسیده و در موقعیت حضور دارند.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.

محل سقوط بالگرد رییسی رئیسی

پایان عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور/ شهادت آیت‌الله رئیسی و تیم همراه

عملیات جستجوی امدادگران برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر امورخارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و … سرانجام پس ازگذشت حدود ۱۵ ساعت با کشف بالگرد مذکور به پایان رسید و متاسفانه مشخص شد که در جریان این سانحه تمامی سرنشینان به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، عصر روز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه و پس از آنکه رئیس جمهور و تیم همراه در حال بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان بودند، خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در رسانه‌ها منتشر شد، خبری که پس از اظهارات ضد و نقیض مختلف از سوی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به تایید رسید و بابک محمودی به ایسنا گفت:‌ «به دنبال اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل کاروان همراه رئیس جمهوری، تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.»

درپی این حادثه و در حالی که شرایط جوی محدوده وقوع حادثه بسیار نامساعد، همراه با بارش باران و مه شدید بود، صدها امدادگر از سوی جمعیت هلال احمر و همچنین نیروهای نظامی به محل اعزام شده و عملیات جستجو برای یافتن بالگرد آغاز شد و به سرعت امکانات و تجهیزات امدادی نیز به محل اعزام شده و مورد استفاده قرار گرفت. حتی برخی از کشورها همچون ترکیه، روسیه و … نیز به شکل داوطلبانه آمادگی خود برای مشارکت در عملیات جستجو را اعلام کرده و در آن مشارکت داشتند.

سرانجام بعد از گذشت حدود ۱۵ ساعت جستجو در این محل و علیرغم وجود مه شدید، بارش باران و تاریکی هوا امدادگران جمعیت هلال احمر موفق به شناسایی محل سقوط این بالگرد در منطقه‌ای به نام «طویل» شدند. پس از آن نیز تیم‌های امدادی و نظامی در محل حاضر شده و اقدامات خود را آغاز کردند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان نیز در گفت وگو با ایسنا با تایید این خبر گفت: صبح امروز بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد و تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر درحال حرکت به سمت موقعیت شناسایی شده هستند.

وی همچنین حوالی ساعت ۶:۳۰ صبح امروز به ایسنا گفت که امدادگران به محل سقوط بالگرد رسیده و در موقعیت حضور دارند. اما با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.

متاسفانه دقایقی بعد نیز مشخص شد که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امورخارجه، آیت‌الله آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب تبریز، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و دیگر خدمه پرواز و تیم حفاظت به شهادت رسیده‌اند.

اولتیماتوم پلیس فتا به شایعه‌سازان در مورد شهادت رئیس جمهور
۸:۳۰ – پلیس فتای فراجا در خصوص بروز حادثه غیره منتظره سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه اطلاعیه‌ای صادر کرد و از برخورد با شایعه‌سازان خبرداد. در این اطلاعیه آمده است:‌ «در راستای انجام وظایف ذاتی و ماموریت‌های محوله با دقت تمام در حال رصد فضای مجازی هستیم.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است:‌ «در شرایط کنونی و حساس، ضمن عدم توجه به شایعات و اخبار غیر واقعی، از انتشار هر گونه محتوایی که به هر نحوی باعث تحریک و تشویش احساسات عمومی می‌شود. خودداری کنید.»