به گزارش پایگاه خبری بانگ سروش بدون شک مسائل مالی صدرنشین دسته‌بندی مشکلات فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی است، اتفاقی که از یکسو آبروی فوتبال کشورمان در عرصه بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داده و از سوی دیگر دغدغه حذف از مسابقات مهم بین‌المللی، بسته شدن فصل نقل و انتقال، کسر امتیاز و … را برای  هواداران فوتبال ایران چه در رده ملی و چه باشگاهی ایجاد کرده است.

هرچند برخی تحریم‌های سیاسی در این معضل بی‌تاثیر نبوده اما سوء مدیریت‌ مدیران فدراسیون فوتبال و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، نقش مهمی در رقم خوردن این اتفاق داشته است.

شاید مهمترین اتفاقی که ذهن این روزهای هواداران سرخابی را به خود مشغول کرده، اخذ مجوز حرفه‌ای است. موضوعی که شرط اصلی حضور در لیگ قهرمانان آسیا هم هست و «مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال هم در مورد آن افشاگری جدید انجام داده است

رئیس فدراسیون فوتبال که در نشست خبری با اصحاب رسانه، در مورد شرایط حضور باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیا و کسب مجوز حرفه ای صحبت می‌کرد، از رفع تعلیق فوتبال ایران و اتصال مجدد مجموعه بین‌المللی فوتبال خبر داد.

وی در این خصوص اینگونه توضیح داد: «وقتی به فدراسیون آمدم با رایزنی‌هایی که صورت گرفت، رفع تلعیق شدیم و دوباره فرصت حضور در گردونه مسابقات بین‌الملی را بدست آوردیم اما در این میان اتفاقی تلخ رخ داد زیرا در سال ۲۰۲۰ فدراسیون فوتبال ایران را بخاطر تقلبی که شده بود،  ۱۲۰ هزار دلار جریمه کردند.»

تاج در حالی بحث جریمه را مطرح کرد که این فدراسیون و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مشکلات مالی زیادی دارند. از آن مهمتر اینکه در بدنه همین فوتبال تقلب‌هایی عامدانه صورت گرفته که حالا تاوانش باید از بیت‌المال پرداخت شود.

وی در این رابطه اظهار کرد: « برای سال ۲۰۲۲ که سندسازی شد با جریمه ۱۲۰ هزار دلاری روبرو شدیم، ۴۰ هزار دلار پرداخت شد و ۸۰ هزار دلار تعلیقی بود، متاسفانه دیروز (۲۴ فرودین‌ماه) نامه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال و در آن اعلام شد که سال ۲۰۲۱ هم سندسازی و تقلب کردید.»

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: «این اتفاق، کار بسیار عجیبی بود و ممکن است ۲۰۰-۳۰۰ هزار دلار جریمه شویم و اگر بار سوم این اتفاق رخ دهد که تبعات بسیار سنگینی برای‌مان به همراه خواهد داشت، هیچ امکانی برای لابی‌گری وجود ندارد، چرا که مربوط به تمام باشگاه‌های آسیایی است و تنها به فوتبال ایران ارتباطی ندارد.»

نکته جالب‌تر اینکه تقلب‌هایی که تاج از آنها صحبت کرده، دو سال متوالی رخ داده که یک سال در دوره سرپرستی بهاروند و یک سال هم در دوره ریاست عزیزی خادم بوده است و در این مدت هیچکس متوجه آنها نشده است. به همین دلیل شاید این سوالات مطرح شود که چرا نظارت کافی وجود نداشته و ندارد؟ آیا با خاطیان برخورد می شود؟ به نظر نمی‌رسد!

پرسپولیس هم از لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شود؟

روایت جدیدی درباره حذف پرسپولیس  بعد از حذف تلخ استقلال از فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا منتشر شده است. ماجرا از آنجا شروع شد که چند روز قبل رئیس فدراسیون فوتبال مدعی شد پرسپولیس به‌خاطر بدهی به رادوشوویچ، شاید امکان حضور در لیگ قهرمانان را از دست بدهد.

اظهارنظر مهدی تاج، واکنش شدید پرسپولیسی‌ها را به دنبال داشت و آنها روی این نکته تاکید ویژه‌ای داشتند که قطعا خطری از جانب رادوشوویچ، این باشگاه را تهدید نخواهد کرد.

اگرچه دیروز (۲۴ فروردین‌ماه) رئیس فدراسیون فوتبال، اعلام کرد که مشکل پرسپولیس حل شده و این تیم نباید نگران حذف باشد اما خبرهایی در این خصوص منتشر شده که پرسپولیس هم مثل استقلال، برای دومین فصل متوالی، جایی در لیگ قهرمانان آسیا ندارد.

بر اساس این گزارش، بعد از بررسی اولیه مدارک و تائید این موضوع که مالکیت دو باشگاه مشترک است، کار پرسپولیس در آسیا هم تمام شد. حدود یک سال قبل کمیته حرفه‌ای‌سازی و فدراسیون فوتبال آئین‌نامه‌ای را با توجه به قوانین کسب مجوز کنفدراسیون، تنظیم و به دولت ارائه دادند. دولت هم این آئین‌نامه را تائید و برای اجرا در اختیار دو باشگاه و البته سازمان خصوصی‌سازی قرارداد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «در یکسال گذشته قرار بود ۵۱ درصد از مالکیت دو باشگاه به مالکیت خصوصی واگذار شود ولی این اتفاق رخ نداد تا این روزها انتقاداتی از قربان‌زاده صورت بگیرد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی البته راه فرار زیاد دارد چرا که مورد استقلال و هدر رفتن پول‌های فرابورس، یک مورد موید و زنده برای جلوگیری از واگذاری بیشتر خوانده می‌شود.»

البته در دوره گذشته که عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال بود، وضعیت برعکس بود، استقلال پرونده بدهی قطعی نداشت و حکم استراماچونی قطعی نشده بود و این پرسپولیس بود که پرونده بدهی قطعی داشت اما هر دو حذف شدند.

فدراسیون فوتبال در اعلام به AFC توسط کمیته‌های بدوی و استیناف اشتباه کرد و اول استقلال و پرسپولیس را با هم در کمیته بدوی رد کرد اما بعد در یک حرکت عجیب در کمیته استیناف هر دو باشگاه پذیرفت که بتوانند به لیگ قهرمانان آسیا بروند اما چون ماجرای مالکیت مشترک هنوز حل نشده بود و دولت مالک هر دو باشگاه بود، AFC هر دو تیم را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد.

فدراسیون فوتبال در سه سال گذشته به ترتیب ۱۲۰ هزار دلار، ۲۰۰ هزار دلار و ۳۰۰ هزار دلار به دلیل تخلفات در بحث اعطای مجوز حرفه‌ای جریمه شده است!

تاج اما پاسخ به این پرسش که آیا پرسپولیس نیز همچون استقلال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا حذف شده؟، همچنان اصرار دارد که خطری این تیم را تهدید نمی‌کند. وی در این رابطه اینگونه توضیح داد: «ماجرای استقلال و پرسپولیس برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا دو مقوله متفاوت است، کنفدراسیون فوتبال آسیا نه تنها به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بلکه به تمام باشگاه‌های ایرانی نامه زده و از آن‌ها می‌خواهد، ایرادات را برطرف و تذکرات لازم را می‌دهند.»

وی اضافه کرد: در این رابطه با مدیر کمیته صدور مجوز حرفه‌ای جلسه‌ای را برگزار کردم و مشخص شد که پرسپولیس طلب بوژیدار رادوشویچ را پرداخت کرده است. پس شرایط این باشگاه خیلی خوب است و مشکل جدی ندارند.»

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد مالکیت مشترک دو باشگاه که می‌تواند زمینه حذف پرسپولیس از آسیا را فراهم کند، هم گفت: «یک مشکل به نام مالکیت دو باشگاه استقللال و پرسپولیس وجود دارد، وزارت ورزش و جوانان مالک دو باشگاه است که نامه آن را ارسال کردیم و به نظر من صد درصد برطرف خواهد شد چرا که بهره مالکانه صورت گرفته و در حال خصوصی سازی است.»

با این شرایط، باید تا پایان فروردین‌ماه منتظر ماند تا مشخص شود که آیا پرسپولیس هم مانند استقلال از آسیا حذف می‌شود و یا استقلال هم با پرداخت بدهی استراماچونی، فرصت حضور در مهمترین رقابت باشگاهی در قاره کهن را بدست خواهد آورد.

گزارش: امیر محب‌ملکی

انتهای پیام/