به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ مدت زیادى از راه‌اندازى وزنه‌بردارى بانوان در ایران نمى‌گذرد و در همین ۴ سال فعالیت رسمی اما پدیده‌هاى فوق‌العاده‌اى، توانمندی خودشان را در میادین بین‌المللى به نمایش گذاشتند. بانوان وزنه‌بردار ایران که سال ۲۰۱۸ مجوز فعالیت رسمی‌شان را بدست آوردند، برای نخستین مرتبه در بخش زنان توانستند عنوان قهرمانی آسیا را به‌دست آورند.

شاید زمانی که نخستین گروه از دختران وزنه‌بردار ایران به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شدند، بسیاری از کارشناسان این اقدام را یک شوی تبلیغاتی یا اجرای فرامین فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری می‌دانستند اما برنامه‌ فدراسیون به ثمر نشست و حالا بانوان وزنه‌بردار هم در نبرد با فولاد سرد، به افتخار آفرینی برای کشور عزیزمان ایران می‌پردازند تا نشان دهند می‌توانند در سالیان نه چندان دور، در کنار آقایان وزنه‌بردار، مدال‌های رنگارنگی را در آوردگاه‌های آسیایی، جهانی و حتی المپیکی کسب کنند.

در این میان، پس از «یکتا جمالی» نخستین مدال‌آور جهانی تاریخ وزنه‌برداری بانوان و «پریسا جهانفکریان» نخستین بانوی ایرانی که سهمیه حضور در المپیک (توکیو ۲۰۲۲) را بدست آورد (که هر دو مهاجرت کردند)، در پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در شهر قونیه ترکیه، وزنه‌برداران بانوی کشورمان با افتخارآفرینی‌های خود، خط بطلانی بر تمام پیش‌فرض‌ها کشیده و نشان دادند دختران ایرانی از مرحله تجربه‌ورزی عبور کرده و به رقابت برای رسیدن به سکو، رسیده‌اند.

در قونیه ترکیه، دختران ایرانی ۶ مدال طلا و برنز توسط الهام حسینی (یک مدال طلا و ۲ برنز) و پوپک بسامی (۳ مدال برنز) کسب کردند؛ مدال‌هایی که در رقابت با قهرمانان بزرگ ازبک، قزاق و ترکیه‌ای بدست آمد. هرچند وزنه‌برداران بانوی دیگر ایران تا آخرین حرکت نیز در جمع مدعیان بودند که با عنوان چهارم به کار خود پایان دادند.

این افتخارآفرینی‌ها باعث شد که نگاه‌ها به بانوان وزنه‌بردار ایران در رقابتهای وزنه‌برداری قهرمانی آسیا – ۲۰۲۲ بحرین تغییر کند و همه از تیم اعزامی بهه این رقابتها، انتظار کسب مدال داشته باشند.

اما  در پنج روز نخست این رقابتها، در وزن ۵۹ کیلوگرم «پوپک بسامی» هشتم شد، در وزن ۶۴ کیلوگرم «فاطمه کشاورز» به‌عنوان پنجمی رسید، در وزن ۷۱ کیلوگرم «فروغ یونسی» به مقام ششم و «الهه زراقی» به مقام هشتم رسیدند و در وزن ۷۶ کیلوگرم «ابریشم ارجمندخواه» جایگاه ششم را به خود اختصاص داد؛ نتایجی که هرچند از نظر مدالی چندان جذاب نبود ولی کسب همین عناوین در رقابت با حریفان برتر آسیایی که برخی از آنها در مسابقات جهانی و المپیک هم عنوان‌دار بوده‌اند، بدست آمد که بیانگر روند رو‌به‌رشد و آینده خوبی برای بانوان وزنه‌بردار ایرانی است.

در روز ششم رقابتهای وزنه‌برداری قهرمانی آسیا – ۲۰۲۲ بحرین (جمعه ۲۲ مهرماه) نوبت به «الهام حسینی» رسید که خیلی‌ها او را شانس نخست کسب مدال تیم وزنه‌برداری بانوان ایران در این مسابقات می‌دانستند.

این بانوی لرستانیِ متولد شهر ازنا، با درخششی فوق‌العاده و کسب ۳ مدال طلا در وزن ٨١ کیلوگرم، نام خود را به‌عنوان یکی از بانوان تاریخ‌ساز ورزش ایران در تاریخ این رشته و ورزش کشور ثبت کرد. (کسب نخستین افتخار در تاریخ ورزش بانوان ایران در یک رشته ورزشی، آنهم در وزنه‌برداری)

حسینی که دانش آموخته کارشناسی رشته فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه‌ تربیت معلم تهران، کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه شهید رجایی و مدرس دانشگاه است، پس از افتخار آفرینی در پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی، با رکورد ۲۳۰ کیلوگرم به‌همراه نماینده قزاقستان، به‌عنوان صدرنشین لیست وزن ٨١ کیلوگرم، به جنگ فولاد سرد و حریفان آسیایی رفت.

وی در همان حرکت یکضرب قدرت خود را به رخ رقبا کشید زیرا ابتدا وزنه ٩٧ کیلویى را بالای سر برد، در گام دوم وزنه ١٠٠ کیلوگرم را با تسلط کامل مهار کرد و در حرکت سوم هم وزنه ١٠٢ کیلویى را به ثبت رساند تا او نه تنها اولین طلاى کاروان ایران در دو بخش مردان و زنان را در بحرین کسب کند؛ بلکه یک مدال با ارزش براى ثبت در تاریخ وزنه‌بردارى زنان به ارمغان بیاورد. پس از وی، «موتوکا ناکاجیما» از ژاپن با ۱۰۰ کیلوگرم و «آداشبایوا» از ازبکستان با ۹۷ کیلوگرم به مدال نقره و برنز دست یافتند.

اما این پایان کار نبود؛ سیده‌الهام حسینى با انگیزه و پشتکار فوق‌العاده براى کسب طلاى دوضرب و مجموع روى تخته آمد و وزنه‌هاى ١٢١ کیلو و ١٢۵ کیلویى با دستان قدرتمند شیردختر لرستان مهار شد؛ هرچند در حرکت سوم دوضرب، نخستین خطاى خود را ثبت کرد و نتوانست وزنه ١٢٨ کیلوگرمى را با موفقیت مهار کند ولی در نهایت، در رقابتی نزدیک با «آیشا عمرووا» از قزاقستان که وزنه ١٢۴ کیلوگرمی را مهار کرده بود، به مدال طلای حرکت دو ضرب دست یافت.

همین رکوردها براى ثبت اتفاقی تاریخى کافى بود و بانوی وزنه‌بردار لرستانی، با ثبت رکوردهاى ١٠٢ کیلوگرم در یکضرب، ١٢۵ کیلوگرم در دوضرب و ٢٢٧ کیلوگرم در مجموع ۳ طلاى آسیا را در بحرین به نام ایران ضرب کرد.

جالب است بدانید، از یکسو حسینی در دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسیا، عناوین پنجم و ششم را کسب کرده بود و از سوی دیگر، ایران تا به امروز هرگز مدال قاره‌ای بزرگسالان را در بخش بانوان به‌دست نیاورده بود و این مدال ارزشمند، یکی از مهم‌ترین دستاورد ۲۱ زنی است که تاکنون برای ایران در سطح بین‌المللی افتخار کسب کرده‌اند.

هت‌تریک طلایى حسینى که در رقابتی نزدیک با حریفان ژاپنی، قزاقستانی و ازبکستانی رقم خورد، رخدادی بى‌نظیر در تاریخ وزنه‌بردارى زنان ایران و قاره آسیا بود و باعث شد وی به ستاره بى چون و چراى تیم ملى وزنه‌بردارى ایران در مسابقات آسیایى تبدیل شود.

مدال‌آوران دسته ۸۱ کیلوگرم بانوان:

۱- الهام حسینی از ایران، یک‌ضرب: ۱۰۲ کیلوگرم، دوضرب: ۱۲۵ کیلوگرم و مجموع ۲۲۷ کیلوگرم (۳ مدال طلا)

۲- موتوکا ناکاجیما از ژاپن، یک‌ضرب: ۱۰۰ کیلوگرم، دوضرب: ۱۲۳ کیلوگرم و مجموع ۲۲۳ کیلوگرم (۲ مدال نقره یک‌ضرب و مجموع و برنز دو ضرب)

۳- آیشا عمرووا از قزاقستان: یک‌ضرب: ۹۳ کیلوگرم، دوضرب: ۱۲۴ کیلوگرم و مجموع ۲۱۷ کیلوگرم (نقره دوضرب و برنز مجموع)

۵- رجینا آداشبایوا از ازبکستان: یک‌ضرب: ۹۷ کیلوگرم، دوضرب: ۱۱۵ کیلوگرم و مجموع ۲۱۲ کیلوگرم (برنز یک‌ضرب)

حسینی پس از تاریخ‌سازی: رقابت آسانی نداشتم

دختر تاریخ‌ساز وزنه‌برداری زنان ایران گفت: رقابت آسانی در قهرمانی آسیا نداشتم و از این پس هم کارم سخت‌تر شده است.

الهام حسینی در مورد موفقیت بزرگ خود و کسب ۳ مدال طلا در  مسابقات قهرمانی آسیا اظهار کرد: از روز اول وزنه‌برداری را با عشق و علاقه شروع کردم. هدفم این بود خودم را روز به روز به سکوها نزدیک‌تر کنم. مسیر آسانی نبود و نخواهد بود.

وی افزود: در این مسیر دردها و آسیب دیدگی‌ها هستند که ممکن است، ورزشکار را متوقف کنند یا سرعتش را کم کنند. گاهی اوقات با وجود علاقه‌ای که داری مجبوری متوقف شوی اما باید روحیه بالایی داشته باشی و همیشه انگیزه داشته باشی و نا امید نشوی. البته باید از همه عزیزانی که در این چند سال به من کمک کردند، تشکر کنم. درس‌هایی که در این مسیر گرفتم و تجربه‌هایی  که در مسابقات به‌دست آوردم، خیلی به من کمک کرد.

بانوی وزنه‌بردار قهرمان آسیا در مورد عملکرد خود در قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ تصریح کرد: رقابت آسانی نداشتم و در شروع یک‌ضرب، شرایطم پایدار نبود اما در حرکت سوم جبران شد.

وی در ادامه یادآور شد: من از پنج ماه پیش آسیب دیدگی از ناحیه کمر داشتم که همچنان همراه من است و زمانی هم برای ریکاروی نداشتم. از بازی‌های کشورهای اسلامی نیز که برگشتم، کرونا گرفتم و مقداری من را عقب انداخت و باعث شد آنطور که باید، نتوانم تمرین کنم. اما تجربه‌های قبلی و دعای خیر پدرو مادرم همه به کمک من آمدند تا عملکرد خوبی داشته باشم.

حسینی همچنین گفت: البته کارم سخت‌تر شده است و برای رسیدن به مسابقات جهانی و المپیک باید تلاش بیش‌تری کنم و توقع از من بالا رفته است.

انوشیروانی: هدف‌مان کسب مدال توسط بانوان در المپیک پاریس است

سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری ایران ضمن تمجید از سیده‌الهام حسینی، عنوان کرد حالا چشم به مدال المپیک او در پاریس دارد.

به نقل از سایت inside the games، سجاد انوشیروانی پس از تبریک به حسینی بابت کسب این موفقیت گفت: الان به پاریس برای مدال المپیک می‌رویم. امروز رقابت سختی بود و سیده خیلی خوب کار کرد. ما برنامه خوبی برای وزنه‌برداری بانوان داریم و برای اولین‌بار حضور در المپیک و کسب مدال برای ما بسیار مهم است. ما ۲۰ بانو در کمپ تمرینی داریم و فدراسیون جهانی به تمرینات مستمر اعتقاد دارد.

وی که امیدوار است تا سه ماه دیگر رئیس دائم فدراسیون وزنه‌برداری شود، برنده مدال نقره بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن در وزن فوق‌سنگین بود و پشت سر هم تیمی خود بهداد سلیمی قرار گرفت.

پیام تبریک سخنگوی دولت

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت، کسب سه مدال طلای الهام حسینی در مسابقات وزنه‌برداری زنان آسیا را تبریک گفت و در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏شاهکار خانم الهام حسینی را با کسب ۳ مدال طلا در مسابقات وزنه‌برداری زنان آسیا تبریک می‌گویم. دست‌مریزاد به این زنان ایرانی که با تاریخ‌سازی برای ‎ایران عزیز افتخارآفرینی می‌کنند.»

گزارش: امیر محب‌ملکی