به گزارش پایگاه خبری بانگ سروش به نقل از ایسنا، عیسی زارعپور، در جمع مدیران و معاونان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حضور یافت و از بخشهای مختلف این سازمان دیدن کرد. در این دیدار، رئیس سازمان و معاونان گزارشی از اقدامات صورتگرفته در سازمان و چالشهای پیش رو در حوزه رگولاتوری را مطرح کردند.
دولت میبایست خود را بهروز کرده و ابزارهای حفاظت از حقوق مردم در این فضا را فراهم کند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، زندگی بشر را دگرگون کرده است، گفت: اکنون زندگیها بدون استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری ارتباطات و اطلاعات دشوار شده و این بخش همه عرصههای زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. در چنین شرایطی، دولت میبایست خود را بهروز کرده و ابزارهای حفاظت از حقوق مردم در این فضا را فراهم کند.
زارعپور در ادامه با تأکید بر اهمیت نقش رگولاتوری گفت: با افزایش کاربردهای ارتباطات و خدمات فناورانه پایه، نقش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و در کل نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر میشود؛ بنابراین باید تنظیمگری حوزه خدمات فضای مجازی و حوزه فناوری اطلاعات را تقویت کنیم.
اگر میخواهیم واقعاً حافظ حقوق مردم در فضای مجازی باشیم باید پرقدرتتر از گذشته و در عمل ظاهر شویم
وی با تأکید بر اینکه اعمال حاکمیت به معنای حفظ حقوق مردم است، گفت: اگر میخواهیم واقعاً حافظ حقوق مردم در فضای مجازی باشیم باید پرقدرتتر از گذشته و در عمل ظاهر شویم و به اعتقاد من مجموعه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مغز متفکر این حوزه است.
هر جا که احساس شد حقوق مردم در حال تضییع است سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با قوت و قدرت ورود کند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت تجهیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ابزارهای جدید برای استیفای حقوق مردم در فضای مجازی گفت: در اعمال حاکمیت سازمان تنظیم مقررات، بهروزرسانی در تنظیمگری ضروری است تا هر جا که احساس شد حقوق مردم در حال تضییع است با قوت و قدرت ورود کند.
ابزار اعمال حاکمیت ما در حوزه ارتباطات، رگولاتوری است
زارعپور با اشاره به بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در کمیسیون ویژه مجلس بر حضور فعال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای ارائه نظرات کارشناسی در جلسات این کمیسیون تاکید کرد و گفت: ابزار اعمال حاکمیت ما در حوزه ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و نباید این ابزار دچار خدشه شود. بنابراین ضروری است که در بررسی این طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور فعال داشته باشد و همه جوانب با تمرکز بر دیدگاههای کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.
باید در دوره جدید هم توسعه دسترسی همراه و هم ثابت مورد توجه جدی قرار گیرد
وی با انتقاد از توسعه نامتوازن اینترنت ثابت و همراه در کشور گفت: باید در دوره جدید هم توسعه دسترسی همراه و هم ثابت مورد توجه جدی قرار گیرد و در عین حال، نگاه و توجه ویژهای به توسعه دسترسی ثابت از طریق فیبر نوری به منازل و بنگاهها صورت گیرد به گونهای که مردم در دو سال آینده ثمرات آن را لمس کنند.
پیوست مناسب اطلاعرسانی برای معرفی سامانههای کاربردی طراحی نشده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سامانههایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور الکترونیکی کردن خدمات راهاندازی کرده یا در دست راهاندازی دارد، گفت: در این سازمان کارهای خوبی انجامگرفته اما پیوست مناسب اطلاعرسانی برای معرفی سامانههای کاربردی طراحی نشده است و هنوز بسیاری از این سامانهها برای مردم ناشناختهاند؛ بنابراین باید سامانههای خدماترسان را با طراحی پیوست رسانهای مناسب سریعتر تکمیل و در دسترس مردم قرار گیرد.
فلاح گفت: در چهار سال گذشته سعی کردهایم به خوبی فعالیت کنیم
در این جلسه حسین فلاح جوشقانی- رئیس رگولاتوری علاوه بر بیان تاریخچه شکلگیری این سازمان گفت: توسعه دسترسی به خدمات فاوا و نظارت بر عملکرد ارائهکنندگان خدمات، افزایش بهرهوری و اعمال حاکمیت بر منابع کمیاب بخش فاوا، افزایش سطح رضایتمندی ذینفعان، افزایش حجم بازار ارتباطات، ارتقای جایگاه رگولاتوری کشور و صیانت از حقوق فاوای کشور در منطقه و جهان از مهمترین اهداف راهبردی رگولاتوری است که در چهار سال گذشته سعی کردهایم در تمام این حوزهها فعالیت کنیم.
کنترل کیفی و تایید نمونه تجهیزات شبکههای مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور از وظایف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است
وی صدور پروانه برای خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات و تدوین و تنظیم مقررات، آئیننامهها و تعرفههای تمام خدمات در بخشهای مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات را از وظایف رگولاتوری دانست و افزود: کنترل کیفی و تایید نمونه تجهیزات شبکههای مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور، اداره دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن، نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه فعالان بازار و رسیدگی به تخلفات، تنظیم، مدیریت و کنترل فضای فرکانسی کشور و استفاده بهینه از فرکانس و نمایندگی، عضویت و حضور در مجامع و اتحادیههای منطقهای و بینالمللی نیز از دیگر وظایف این سازمان است.
با نظرخواهی عمومی از نظرات فعالان و صاحبنظران بهره بردهایم
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صدور پروانه و مجوز خدمات پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات، رادیویی، صدور گواهی تایید نمونه تجهیزات حوزه ICT، مدیریت منابع محدود و صیانت از حقوق ذینفعان را به عنوان برخی از فعالیتهای رگولاتوری عنوان کرد و گفت: برای مدیریت و عملکرد بهتر این بخش مصوبات مختلفی تدوین و در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده است که در این مسیر علاوه بر انجام مطالعات و پژوهشهای مختلف از ظرفیت سازمانهای تخصصی صنفی مانند سازمان نظام صنفی رایانهای، اپراتورها و سندیکاهای تخصصی استفاده کرده و انتشار با نظرخواهی عمومی از نظرات فعالان و صاحبنظران این بخش نیز بهره بردهایم.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه در نتیجه این اقدامات، مصوبات مهمی در حوزه ICT کشور تصویب شده است، مصوبه “بیت استریم (استفاده از ظرفیتهای شرکت مخابرات در توسعه اینترنت ثابت)”، ” واگذاری باند ۲۳۰۰ و تمدید پروانه شرکت ارتباطی ایرانسل”، “اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتور ماهوارهای مخابراتی”، “تعرفه عمدهفروشی خدمات پایه”و… را از جمله مصوبات مهم کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در چند سال گذشته دانست.
اپراتورها به جای پرداخت سهم به دولت، خودشان سه درصد را صرف توسعه روستایی کردند
وی افزود: پیش از این اپراتورها موظف بودند سه درصد حقالسهم خود را به خزانه دولت واریز کنند، اما براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورها به جای پرداخت سهم به دولت، خودشان سه درصد را صرف توسعه روستایی کردند. علاوه بر این در مصوبه ۳۱۰ کمیسیون تنظیم مقررات مبلغ حقالسهم و هزینه (USO) در پروانه شرکت مخابرات ایران، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و شرکت خدمات ارتباطی رایتل نیز از ۳ درصد به ۴ تغییر کرد که همین موضوع باعث افزایش توسعه خدمات ارتباطی در روستاها شد و خدمات ارتباطی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، از ۱۸ هزار و ۱۰۰ روستا در سال ۹۶ به ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا تا پایان خرداد ۱۴۰۰ رسید.
رئیس رگولاتوری سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) را یکی از سامانههای مهم این سازمان دانست و درباره آمار این سامانه گفت: تعداد شکایات ثبت شده در این سامانه از ۵۲ هزار و ۷۳۴ شکایت در سال ۹۶ به ۲۰۳ هزار ۱۷۷ شکایت در سال ۹۹، رسیده است، با این وجود میانگین زمان رسیدگی به شکایت از بیش از ۱۵ روز در سال ۹۶ به ۶ روز در سال ۹۹ کاهش پیدا کرده است.
پرکاربردترین سامانههای رگولاتوری
فلاح جوشقانی با اشاره به افزایش ۲۷۵ درصدی راهاندازی سامانههای نظارتی در چهار سال گذشته، عنوان کرد: سامانه نتسنج پلاس، ساماه متمرکز نظارت بر شبکه اپراتورهای سیار (سانا)، سامانه اندازهگیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیسی، سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردم (۱۹۵)، سامانه احراز اصالت تجهیزات دارای سیمکارت (رجیستری)، سامانه دسترسی پهنباند خانگی xDSL Plus، سامانه صدور پروانه دفاتر پیشخوان، سامانه صدور پروانه تولید و فروش تجهیزات رادیویی و… از پرکاربردترین سامانههای رگولاتوری هستند.
وی توسعه ۲.۵ برابری حجم بازار با وجود محدودیت افزایش هزینههای حوزه ICT، افزایش پوشش جادهای و ریلی با استفاده از خدمات رومینگ، زمینهسازی برای حضور بازیگران تازه در عرصههای جدید، قانونمندتر شدن بازار خدمات و تجهیزات، اجرای طرحهای رجیستری، مدیریت خدمات ارزش افزوده، کسب امتیاز لازم برای ورود به نسل چهارم رگولاتوری را از جمله مهمترین دستاوردهای رگولاتوری در چهار سال گذشته دانست.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عدم توسعه بخش ارتباطات ثابت را یکی از چالشهای اصلی حوزه ICT خواند و گفت: در این بخش انحصار امکانات پایه در شبکه دسترسی و انتقال و همچنین عدم تمایل به سرمایهگذاری مناسب در بخش باندپهن ثابت، منجر به عدم توسعه این بخش شده است.
عدم همکاری شهرداریها برای توسعه شبکههای ثابت و همراه و … را از مهمترین چالشهای بخش ICT است
فلاح جوشقانی تحریمها و افزایش هزینههای ارزی، عدم تناسب و توازن در تعرفهگذاری، ضعف ضمانت اجرایی مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، عدم تعامل با رگولاتوری بخشهای مختلف، نیاز به باندهای فرکانسی جدید، عدم همکاری مناسب سایر نهادها مانند شهرداریها برای توسعه شبکههای ثابت و همراه و … را از مهمترین چالشهای بخش ICT در کشور دانست.