بانگ سروش؛ رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که مقدمه تحریم‌های آمریکا از سال ۹۶ آغاز شد و آثار آن از نظر روانی در تابستان سال گذشته به اوج رسید و همچنان فشار بر درآمدهای ارزی کشور، بالا بردن هزینه مبادلاتی کشور و تداوم جنگ روانی علیه مردم سر جای خود باقی است.

عبدالناصر همتی با بیان اینکه نباید غافل شویم که ثبات نسبی در اقتصاد کشور به معنای تمام شدن فشار آمریکا نیست، ادامه داد: وضع تحریم‌ها در سال ۹۶ با هدف ایجاد فضای عدم اطمینان،‌ تضعیف رشد اقتصادی، کاهش سرمایه گذاری، نابود کردن پول ملی، ساماندهی ناآرامی های صنفی،‌ جنگ روانی گسترده و ارائه تصوی تاریک از آینده اقتصاد و سیاست در افکار عمومی بود.

وی با اشاره به اتفاقات شهریور سال گذشته و شرایط اقتصاد ایران و برنامه های آمریکا و متحدانش در منطقه، ‌ادامه داد:‌ از دو طرف هم انتظارات تورمی را تشدید می کردند و هم شوک منفی عرضه که منجر به پایین آمدن تولید حقیقی و در انتها رکود و بیکاری می شد را دامن می زدند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود:‌ به نظر خیلی از تحلیلگران اگر این روند در تابستان سال گذشته ادامه پیدا می‌کرد، به معنای غیر قابل مهار شدن اقتصاد و ‌تورم بود و حتی صحبت‌هایی از ابر تورم و تورم های سه رقمی و چهار قمی و نرخ ارز بالا در بازار مطرح می‌شد.

وی صحبت‌های را اینگونه ادامه داد: در عین حال عده‌ای تلاش‌ها را بی‌ثمر می‌دانستند و معتقد بودند ارز به ۴۰ هزار تومان می رسد. در آن زمان سه دسته پیشنهاد روی میز بود و ارائه می‌شد و از ما گلایه می‌کردند که چرا به این پیشنهادها عمل نمی‌کنید. این در حالی است که اقتصاد در خلأ نیست و کنش و واکنش فعالان اقتصادی می‌تواند نتایج را تغییر دهد و ممکن است در شرایط سخت تصمیماتی بگیرید که هزینه داشته باشد.

همتی همچنین گفت: ما این باور را داشتیم که هر تصمیم اشتباه بانک مرکزی ممکن است جبران ناپذیر باشد زیرا کشور را تا آستانه نابودی می‌برد.