«حجه الاسلام سیدحسن خمینی » باید برای خبرگان تائید می‌شد

«سیدحسن» باید برای خبرگان تائید می‌شد؛نه ریاست‌جمهوری/ صرف «خمینی بودن» مجوزیی برای ریاست‌جمهوری نیست!پس از آنکه در روزهای گذشته شاهد کنشگری جدی حجت الاسلام «سید حسن خمینی» در عرصه سیاسی کشور بودیم و شایعات و حرف و حدیث های زیادی در خصوص احتمال کاندیداتوری او برای انتخابات ریاست جمهوری که ۲۸ خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد، به گوش می رسید؛ در نهایت شب گذشته و در فاصله یک ماه تا آغاز ثبت نام، تکلیف مشخص و اعلام شد که «بنا به توصیه رهبر انقلاب وی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نخواهد بود.»

مردم نگاه منفی به سید حسن خمینی ندارند 

گروه های سیاسی اصلاح طلب نیاز جدی داشتند تا برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و بالابردن شانس پیروزی شان یا به سراغ گزینه های تندروی این جریان بروند و یا چهره شناخته شده ای نظیر سید حسن خمینی که مردم هم، نگاه منفی به او ندارند را وارد صحنه کنند؛ که در مورد اول تکلیف مشخص بود و قطعا فیلتر شورای نگهبان اجازه تائید صلاحیت چهره های تندروی این جریان را نمی داد، اما در مورد دوم هم با فرض عدم تائید صلاحیت باز این اصلاح طلبان بودند که می توانستند از فرصت به وجود آمده بهره مند شوند.

زدن قید کاندیداتوری به توصیه رهبر انجام شد

اصلاح طلبان طی هفته های اخیر تلاش های بسیاری را برای قانع کردن چهره برجسته خانواده خمینی بکار بستند و تا حدودی هم موفقیت‌هایی به دست آورده بودند؛ چراکه کنش‌گری ها و سخنرانی های سید حسن در هفته های اخیر به شدت بوی انتخابات می‌داد و او را در قواره یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح می‌کرد، اما اتفاق اخیر تکلیف را یکسره کرد و باعث شد که تولیت آستان امام خمینی(ره) قید کاندیداتوری را بزند. اتفاقی که بنا به توصیه رهبر رقم خورد.

در همین خصوص،«سید یاسر خمینی» در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کاندیداتوری یادگار امام در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که توسط سایت «جماران» منعکس شد، اظهار کرد: در هفته‌ها و بلکه ماه‌های اخیر، اقبال زیادی به اخوی گرامی جناب حاج حسن آقا شد و بزرگان زیادی از عاشقان امام، ایثارگران، مذهبیّون، خانواده‌های شهداء، سیاسیون و دانشگاهیان کشور ایشان را تنها کسی دانستند که می‌تواند کشور را با شعار «همه با هم» امام خمینی(ره) متحد کند.

وی با بیان اینکه حاج حسن آقا هنوز این درخواست‌ها را نپذیرفته بودند، افزود: ایشان با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه امروز مطابق دیدار‌های نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.

سید حسن هر کجا باشد خدمتگزار و دلسوز مردم خواهد بود

سید یاسر خمینی تصریح کرد: با توجه به این توصیه، طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند.
وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری پرشور انتخابات پیش رو، گفت: لازم است، به نیابت از اخوی از همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که از ایشان دعوت کردند تشکر کنم. ایشان خود را خدمتگزار مردم می‌داند و براى صلاحدید مردم و انقلاب حاضر به هرگونه ازخودگذشتگى است و در هر جایى باشد خدمتگزار و دلسوز مردم است.

در این مجال ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که طبیعتا حضور سید حسن خمینی در عرصه انتخابات می‌توانست در صورت تائید صلاحیت او، به افزایش مشارکت در انتخابات بیانجامد، اما طبیعتا ردصلاحیت وی که با توجه به شرایط و روند معمول بسیار محتمل‌تر به نظر می‌رسید، حتما شرایط مشارکت در انتخابات را حتی نسبت به وضعیت فعلی بسیار سخت‌تر می‌کرد و شرایط پیچیده ای را بر روند انتخابات حاکم می‌ساخت.

اتصال به بیت امام یا رهبری برای افراد صلاحیت نمی‌آورد

اما اینکه می گوییم رد صلاحیت سید حسن خمینی بسیار محتمل تر به نظر می‌رسید نه از روی بغض و نه به دلیل اختلاف نظر سیاسی است، بلکه طبیعتا اتصال به بیت امام یا رهبری برای افراد صلاحیت نمی‌آورد و نمی‌توان به این دلیل چهره‌ای نظیر حاج سید حسن آقای خمینی را «رجل سیاسی» خواند. طبیعی است که به اندازه همین مساله که اعتقاد به عدم ثبوت مصداق رجل سیاسی درباره‌ی وی داریم، معتقدیم که حتما با توجه به جایگاه نوه امام خمینی در حوزه می‌توانست شرایط برای او در انتخابات خبرگان ۹۶ مهیاتر باشد.

رد صلاحیت سید حسن خمینی هزینه زیادی برای شورای نگهبان داشت

طبیعی است که اصلاح طلبان در این خصوص بدنبال منویات سیاسی مطلوب خود بوده‌اند. چون در صورت کاندیداتوری وی، آنها به هر شکل کنش‌گری سیاسی خودشان را به بهترین شکل ممکن دنبال می‌کردند. اگر سید حسن خمینی تائید صلاحیت می‌شد که آنها قدرت رقابتی کردن فضای انتخابات و حتی شاید پیروزی را داشتند، اما اگر او رد صلاحیت می‌شد، علاوه بر آنکه هزینه‌ی بالایی در افکار عمومی برای نهاد بررسی صلاحیت‌ها ایجاد می‌کرد، اصلاح‌طلبان نیز می‌توانستند از این واقعه بهره ببرند و با تاکید بر رد صلاحیت کاندیدای مورد نظرشان با عنوان اینکه نظام فرصت حضور آنها در انتخابات را گرفته است، جمعیت قهر کرده با جریانات سیاسی، خاصه اصلاح طلبان را دوباره احیا کنند.

بازی حضور سید حسن در انتخابات ریاست جمهوری آتی، سخت بود. اما طبیعتا پیش از شروع برای آن چاره اندیشی شد؛ چرا که می توانست در انتخاباتی که همین الان هم ظاهرا تنور آن داغ نیست، میزان مشارکت را به شکل چشم‌گیری کاهش دهد. چون طبیعتا ردصلاحیت یک نفر از خانواده امام خمینی که البته هیچگونه سابقه اجرایی و سیاسی ندارد، می توانست مشکلات زیادی را در ادامه راه برای کشور و حاکمیت ایجاد کند.

حتی با فرض حضور سید حسن آقا در انتخابات، عدم رد صلاحیت و پیروزی او در انتخابات هم همین مشکلات قابل پیش بینی بود؛ چون کشور در شرایط ویژه از جهات مختلف قرار گرفته است و حتما باید فردی که گرم و سرد کار اجرایی و سیاسی را چشیده است بر سرکار بیاید تا بتواند مشکلات مردم را برطرف کند. اگر این بی تجربگی بر دامنه مشکلات می افزود، چه اتفاقات و مشکلاتی را از ناحیه ناتوانی یک فرد برخواسته از خانواده امام می‌توانستیم برای کشور متصور باشیم؟/

/یادداشت سردبیر/