بیست و دومین دوره مسابقات جام جهانی درحالی از فردا یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه (۲۰ نوامبر) در ورزشگاه البیت شهر دوحه قطر آغاز می‌شود که می‌توان آن را پرحاشیه‌ترین جام در ادوار مختلف این رقابتها برشمرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ وقتی در عصر روز پنجشنبه ۱۱ آذرماه سال ۱۳۸۹ (۲ دسامبر ۲۰۱۰) سپ بلاتر رئیس وقت فیفا، پس از معرفی کشور روسیه به‌عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۱۸، کشور کوچک قطر را میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ معرفی کرد، انتقادها، اعتراض‌ها و اتهام‌ها به این اتفاق آغاز شد.

در آن مقطع زمانی ابتدا کشورهای استرالیا، ژاپن، آمریکا، کره‌جنوبی و قطر کاندیداتوری رسمی خود را برای جام جهانی ۲۰۲۲ اعلام کردند و در رقابت نهایی میان قطر و آمریکا، مسئولان وقت فیفا میزبانی جام بیست و دوم را به قطری‌ها هدیه کردند.

سپ بلاتر، رئیس وقت فیفا،‌ پس مراسم معرفی قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی اعلام کرد: «ما به سرزمین‌های جدید می‌رویم. جام جهانی تاکنون هرگز در خاورمیانه و جهان عرب از مدت‌ها پیش در انتظار (چنین لحظه‌ای) بوده، برگزار نشده است. باید به توسعه فوتبال فکر کنیم. من یک رئیس خوشبخت هستم.»

پس از این اتفاق، خیلی زود انتقادها به تصمیم فیفا آغاز شد و ابتدا بحث تبانی‌های مالی در انتخاب‌های میزبانان جام جهانی مطرح شد که دامنه‌دار شدن این بحث‌ها و پیدا شدن اسناد مرتبط به آن باعث شد، سپ بلاتر در ۲ ژوئن سال ۲۰۱۵ (۴ روز پس از این‌که برای پنجمین بار به‌عنوان رئیس فیفا انتخاب شد) از ریاست فیفا کناره‌گیری ‌کند. بعدها اتهامات مرتبط با نحوهٔ واگذاری میزبانی جام جهانی به کشورهای آفریقای‌جنوبی، قطر و روسیه باعث محرومیت مادام‌العمر بلاتر شد.

جام جهانی قطر - بلاتر

البته چند روز پیش بلاتر در گفتگویی به اشتباهات گذشته‌اش در خصوص قطری‌ها اینگونه اعتراف کرد: «برگزاری رقابتی بزرگ چون جام جهانی فراتر از قطر است. جام جهانی بزرگ‌تر از آن است که در کشور کوچکی چون قطر برگزار شود. دادن میزبانی به قطر اشتباه من بود چرا که من رئیس فیفا بودم.»

دومین بحث، گرمای شدید قطر در تابستان (زمان برگزاری مسابقات) بود که بعد از حواشی بسیار مبنی بر سلب میزبانی قطری‌ها، فیفا با یک سنت‌شکنی بزرگ تصمیم، گرفت این رقابتها برای نخستین مرتبه، در فصل پائیز که هوا در این کشور عربی خنک‌تر است، برگزار شود.

بحث دیگر، کشته شدن شمار زیادی از کارگران ساختمانی که اغلب آن از مهاجران بوده‌اند، در پروسه احداث استادیوم‌های جدید برای جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر بود که حرف و حدیث‌های فراوانی را به‌دنبال داشت. در این رابطه، نشریه گاردین انگلیس، از تعداد کارگران خارجی کشته‌شده در قطر از سال ۲۰۱۰ را ۶۵۰۰ نفر (هر هفته ۱۲ کارگر) اعلام کرد؛ درحالیکه مقامات فیفا در خبر جدید خود بر کشته شدن تنها ۳ کارگر در جریان این ساخت و سازها، تاکید کردند.

هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری قطر برای احداث پروژه‌های زیربنایی از جمله ساخت ورزشگاه، بزرگراه‌ها، هتل‌ها و غیره که این جام جهانی را به گران‌ترین میزبانی در تاریخ این مسابقات بدل کرد، کمترین ورزشگاه برای میزبان مسابقات (۸ ورزشگاه) که از سال ۱۹۷۸ این کمترین ورزشگاه ممکن برای برگزاری بزرگترین رویداد فوتبال دنیا محسوب می‌شود و تعداد اندک تماشاگران حاضر در قطر که شاید رکورد کمترین تعداد تماشاگر در ادوار جام‌جهانی را رقم بزند، دیگر مسائل منفی میزبانی این کشور عربی برای جام بیست و دوم بود.

البته در این بین دسترسی آسان و فاصله اندک میان ورزشگاه‌های میزبان جام، راه‌اندازی تهویه‌های فوق‌العاده در ورزشگاه‌ها برای کاهش گرمای هما و دومین میزبانی آسیایی‌ها از جام جهانی، از اتفاقات جالب این جام محسوب می‌شود.

با توجه به تمام حواشی، قطر از فردا یکشنبه میزبان بزرگ‌ترین و هیجان‌انگیزترین جشن فوتبالی دنیا خواهد بود؛ اتفاقی که بیش از یک میلیون هوادار را به قطر کشانده و هواداران میلیاردی را پای تلویزیون‌ها میخکوب خواهد کرد. حالا هواداران فوتبال در دنیا منتظر دیدار قطر و اکوادور در ساعت ۱۹:۳۰ فردا یکشنبه هستند تا به صبر چند ساله و چند ماه خود برای شروع این تورنمنت فوق‌العاده پایان ‌دهند.

لیونل مسی - کریستیانو رونالدو

ستاره‌هایی که در قطر تمام می‌شوند

۲۰۲۲ قطر، پایان روزهای جذاب فوتبال در تقابل ستارگان بزرگ فوتبال دنیاست؛ ابر بازیکنانی که به‌دلیل پابه‌سن گذاشتن، آخرین جام جهانی خود را تجربه خواهند کرد؛ ستاره بزرگ فوتبال دنیا یعنی «کریستیانو رونالدو» آقای گل پرتغالی فوتبال جهان، «لیونل مسی» ستاره پرافتخار فوتبال آرژانتین، «توماس مولر» همه‌کاره خط میانی و هجومی آلمان، «لوکا مودریچ» ستاره بی‌چون و چرای فوتبال کرواسی، «کریم بنزما» آخرین برنده توپ طلای فوتبال و چندین و چند ستاره دیگر که فوتبال بدون آنها معنای جدیدی پیدا خواهد کرد…

در این میان، فوق ستاره فوتبال آرژانتین یعنی «لیونل مسی» فاتح ۷ توپ طلای جهان که پنجمین حضور در جام جهانی را تجربه کرده و از این حیث هم رکورددار است، در کارنامه‌اش ورزشی‌اش افتخارات بزرگی همچون قهرمانی المپیک پکن، جام جهانی جوانان ۲۰۰۵، فتح کوپاآمریکا و … را دارد اما همچنان در حسرت فتح جام جهانی است. هرچند او در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تا یک قدمی فتح جام پیش رفت اما نتوانست مانند دیه‌گو مارادونا فوق ستاره فوتبال جهان و آرژانتین، این افتخار بزرگ را برای کشورش به ارمغان آورد و امیدوار است در آخرین جام جهانی‌اش به‌عنوان بازیکن، به این افتخار بزرگ دست یابد.

رونالدو ۳۷ ساله که مانند مسی سال پرحاشیه‌ای را در عرصه باشگاهی تجربه کرد، در پنجمین حضور در جام جهانی و برای اثبات توانمندی‌های خود، به قطر سفر کرده و امیدوار است بتوانند خاطرات قهرمانی با تیم پرتغال در یورو ۲۰۱۶، را در بیست و دوم دوره این رقابتها تکرار کرده و درآخرین حضورش در این جام، نخستین قهرمانی این تورنمنت مهم را به مردم کشورش تقدیم کند.

در کنار این دو اسطوره بزرگ فوتبال دنیا، نیمار دیگر ستاره جام جهانی قطر است که البته ۳۰ سال دارد و ممکن است بتواند باز هم فرصت حضور در جام جهانی را بدست آورد اما هم تیمی او یعنی دنی آلوز ۳۹ ساله و پرافتخارترین فوتبالیست دنیا (به دلیل کسب ۳۴ جام قهرمانی با تیم‌های مختلف) قطعا آخرین جام جهانی را تجربه می‌کند و دوست دارد با تیم پرقدرت برزیل، به دوران ۲۰ ساله ناکامی تیم کشورش در جام جهانی پایان داده و با فتج ششمین جام، به دوران فوتبالی خود پایان دهد.

کریم بنزما - لوکا مودریچ

کریم بنزما، ستاره فرانسوی فوتبال دنیا که چندی پیش به‌عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شد، دیگر بازیکنی است که با ۳۴ سال سن، شاید آخرین جام جهانی‌اش را تجربه کند. او که نتوانست در ترکیب تیم قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ فرانسه قرار بگیرد، حالا برای بدست آوردن یکی از بزرگترین افتخارات ورزشی‌اش، وارد قطر شده است تا ضمن جبران اشتباهات گذشته، افتخاری بزرگ را برای خود و کشورش به ارمغان آورد.

مانوئل نویر ۳۴ ساله و توماس مولر ۳۳ ساله که با درخشش در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، آلمان را قهرمان جهان کردند هم می‌توانند جزو بازیکنانی باشند که آخرین حضورشان به‌عنوان بازیکن را در جام جهانی تجربه می‌کنند و امیدوارند با این تیم دوباره فاتح این مسابقات شوند.

لوکا مودریچ هافبک برجسته و تاریخ‌ساز فوتبال کرواسی که سال ۲۰۱۸ و بالاتر از رونالدو، نخستین توپ طلا جهان را برای کشورش به ارمغان آورد و توانست در جام جهانی ۲۰۱۸، با رسیدن به فینال مسابقات، افتخار بزرگی را برای کرواسی به ارمغان آورد، هم ستاره‌ دیگری است که با پایان جام جهانی ۲۰۲۲، دوران حضورش در این رقابتها به پایان خواهد رسید زیرا او هم‌اکنون ۳۷ سال دارد…

گرت بیل ستاره فوتبال ولز که به مدت ۳ سال گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان بود (از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به دلیل انتقال از تاتنهام به رئال مادرید با مبلغ ۹۱ میلیون یورو) حالا با ۳۳ سال سن، جزو بازیکنانی است که شاید دیگر فرصت حضور در جام جهانی را بدست نیاورد. از یکسو درجام جهانی بعدی۳۷ ساله می‌شود و از سوی دیگر شاید ولز دیگر شانس صعود به جام جهانی را نداشته باشد.

همچنین روبرت لواندوفسکی ستاره ۳۴ فوتبال لهستان، جوردی آلبا مدافع چپ ۳۳ ساله تیم ملی اسپانیا، لوئیس سوارز و ادینسون کاوانی ستاره‌های ۳۵ ساله فوتبال اروگوئه، کاسپر اشمایکل دروازه‌بان ۳۶ ساله دانمارک که یادآور درخشش پدرش مایکل اشمایکل است، ویرجیل فن دایک مدافع محبوب و ۳۱ ساله هلند و ادن هازارد و کوین دی‌بروینه ستاره‌های ۳۱ ساله تیم ملی بلژیک هم جزو چهره‌های مطرح فوتبال دنیا هستند که شاید آخرین جام جهانی را به‌عنوان بازیکن تجربه کنند.

جام جهانی

برنامه کامل مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به شرح زیر است:

مرحله مقدماتی:

یکشنبه – ۲۹ آبان‌ماه
* قطر – اکوادور، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه البیت

دوشنبه – ۳۰ آبان‌ماه
* انگلیس – ایران، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه بین‌المللی الخلیفه
* سنگال – هلند، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه الثمامه
* آمریکا – ولز، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی

سه‌شنبه – اول آذرماه
* آرژانتین – عربستان، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه لوسیل
* دانمارک – تونس، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه اجوکیشن سیتی
* مکزیک – لهستان، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه ۹۷۴
* فرانسه – استرالیا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه الجنوب

چهارشنبه – ۲ آذرماه
* مراکش – کرواسی، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه البیت
* آلمان – ژاپن، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه بین‌المللی خلیفه
* اسپانیا – کاستاریکا، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه الثمامه
* بلژیک – کانادا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی

پنجشنبه – ۳ آذرماه
* سوئیس – کامرون، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه الجنوب
* اروگوئه – کره‌جنوبی، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه اجوکیشن سیتی
* پرتغال – غنا، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه ۹۷۴
* برزیل – صربستان، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه لوسیل

جمعه – ۴ آذرماه
* ولز – ایران، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
* قطر – سنگال، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه الثمامه
* هلند – اکوادور، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه خلیفه
* انگلیس – آمریکا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه البیت

شنبه – ۵ آذرماه
* تونس – استرالیا، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه الجنوب
* لهستان – عربستان، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه اجوکیشن سیتی
* فرانسه – دانمارک، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه ۹۷۴
* آرژانتین – مکزیک، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه لوسیل

یکشنبه – ۶ آذرماه
* ژاپن – کاستاریکا، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
* بلژیک – مراکش، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه الثمامه
* کرواسی – کانادا، ساعت ۱۹:۳۰،‌ ورزشگاه بین‌المللی خلیفه
* اسپانیا – آلمان، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه البیت

دوشنبه – ۷ آذرماه
* کامرون – صربستان، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه الجنوب
* کره‌جنوبی – غنا، ساعت ۱۶:۳۰، ورزشگاه اجوکیشن سیتی
* برزیل – سوئیس، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه ۹۷۴
* پرتغال – اروگوئه،‌ ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه لوسیل

سه‌شنبه – ۸ آذرماه
* هلند – قطر، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه البیت
* اکوادور – سنگال، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه بین‌المللی خلیفه
* ولز – انگلیس، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
* ایران – آمریکا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه الثمامه

چهارشنبه – ۹ آذرماه
* تونس – فرانسه، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه اجوکیشن سیتی
* استرالیا – دانمارک، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه الجنوب
* لهستان – آرژانتین، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه ۹۷۴
* عربستان – مکزیک، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه لوسیل

پنجشنبه – ۱۰ آذرماه
* کرواسی – بلژیک، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
* کانادا – مراکش، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه الثمامه
* ژاپن – اسپانیا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه بین‌المللی الخلیفه
* کاستاریکا – آلمان، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه البیت

جمعه – ۱۱ آذرماه
* کره‌جنوبی – پرتغال، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه اجوکیشن سیتی
* غنا – اروگوئه، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه الجنوب
* کامرون – برزیل، ساعت ۲۲:۳۰،‌ ورزشگاه لوسیل
* صربستان – سوئیس، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه ۹۷۴

مرحله یک‌هشتم نهایی

شنبه – ۱۲ آذرماه
* بازی چهل‌ونهم: صدرنشین گروه A – تیم دوم گروه B، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه خلیفه
* بازی پنجاهم: صدرنشین گروه C – تیم دوم گروه D، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی

یکشنبه – ۱۳ آذرماه
* بازی پنجاه‌ودوم: صدرنشین گروه D – تیم دوم گروه C، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه الثمامه
* بازی پنجاه‌ویکم: صدرنشین گروه B – تیم دوم گروه A، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه البیت

دوشنبه – ۱۴ آذرماه
بازی پنجاه‌وسوم: صدرنشین گروه E – تیم دوم گروه F، ساعت ۱۸:۳۰،‌ ورزشگاه الجنوب
بازی پنجاه‌وچهارم: صدرنشین گروه G – تیم دوم گروه H، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه ۹۷۴

سه‌شنبه – ۱۵ آذرماه
بازی پنجاه‌وپنجم: صدرنشین گروه F – تیم دوم گروه E، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه اجوکیشن سیتی
بازی پنجاه‌وششم: صدرنشین گروه H – تیم دوم گروه G، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه لوسیل

مرحله یک‌چهارم نهایی

جمعه – ۱۸ آذرماه
* بازی پنجاه‌وهشتم: برنده دیدارهای ۵۳ و ۵۴، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه اجوکیشن سیتی
* بازی پنجاه‌وهفتم: برنده دیدارهای ۴۹ و ۵۰، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه لوسیل

شنبه – ۱۹ آذرماه
* بازی شصتم: برنده دیدارهای ۵۵ و ۵۶، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه الثمامه
* بازی پنجاه‌ونهم: برنده دیدارهای ۵۱ و ۵۲، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه البیت

مرحله نیمه‌نهایی

سه‌شنبه – ۲۲ آذرماه
* بازی شصت‌ویکم: برنده دیدارهای ۵۷ و ۵۸، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه لوسیل

چهارشنبه – ۲۳ آذرماه
* بازی شصت‌ودوم: برنده دیدارهای ۵۹ و ۶۰، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه البیت

دیدار رده‌بندی:

شنبه – ۲۶ آذرماه
* بازنده بازی شصت‌ویکم – بازنده بازی شصت‌ودوم، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه بین‌المللی خلیفه

دیدار فینال:

یکشنبه – ۲۷ آذرماه
* برنده بازی شصت‌ویکم – برنده بازی شصت‌ودوم، ساعت ۱۸:۳۰، ورزشگاه لوسیل

گزارش: امیر محب‌ملکی