به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ پس از لغو عجیب نشست خبری ساعت ۱۳ روز یکشنبه ۲۲ آبان‌ماه کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برای اعلام فهرست نهایی نفرات اعزامی این تیم به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که با سردرگمی یک ساعته خبرنگاران در هتل کمپ‌ تیم‌های ملی همراه شد، حواشی بسیاری در خصوص دلایل لغو این نشست و نگرانی بابت تاخیر در ارسال اسامی تیم ملی به مسئولان برگزاری جام جهانی بوجود آمد.

برخی معتقد بودند که حذف نام سردار آزمون و یا مهدی ترابی از فهرست نهایی تیم ملی باعث لغو این نشست و تاخیر در اعلام اسامی نهایی ملی‌پوشان شده است ولی مسئولان فدراسیون فوتبال، مشکلات فنی! را دلیل لغو این نشست و حواشی بعد از آن اعلام کردند.

در نهایت و درحالیکه این حواشی از فضای مجازی ابعاد بیشتری پیدا کرده بود، ساعت ۲۲:۴۹ دقیقه روز یکشنبه (۲۲ آبان) اسامی تیم ملی فوتبال ایران روی خروجی سایت فدراسیون قرار گرفت؛ فهرستی که با عجایب زیادی همراه بود.

درحالیکه کارلوس کی‌روش می‌توانست نام ۲۶ بازیکن را برای حضور در این تورنمنت معتبر اعلام کند، تصمیم گرفت نام ۲۵ بازیکن را در فهرست نهایی تیم ملی قرار دهد که در میان آنها نام ۴ دروازه‌بان دیده می‌شود. همچنین قرار گرفتن نام سردار آزمون و مهدی ترابی در این فهرست، حواشی بسیاری که در اطراف تیم ملی ایجاد شده بود را از بین برد. ضمن اینکه پس از بدشانس بزرگ امید ابراهیمی که به دلیل مصدومیت جام جهانی را از دست داد، امید نورافکن، محمدرضا اخباری، سامان فلاح و میلاد سرلک هم در لجظه آخر خط خوردند؛ آنهم در شرایطی که حداقل یکی از این نفرات می‌توانست جزو مسافران قطر باشد.

انتخاب نفرات نهایی تیم ملی، درحالی اتفاق افتاد که پیش از این و طی دو ماه گذشته، سرمربی پرتغالی تیم ملی ۱۸ بازیکن از لیگ برتر را مورد آزمایش خود قرار داد و در نهایت به ۹ بازیکن ثابت داخلی رسید. در کنار این نفرات هم ۱۶ لژیونر برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انتخاب شدند.

اسامی نهایی بازیکنان تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به شرح زیر است:

دروازه‌بان‌ها: ۱- علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، ۲- سیدحسین حسینی (استقلال)، ۳- امیر عابدزاده (پونفرادینا اسپانیا) و ۴- پیام نیازمند (سپاهان)
دفاع راست:۵- صادق محرمی (دینامو زاگرب کرواسی) و ۶- رامین رضاییان (سپاهان)
دفاع وسط: ۷- شجاع خلیل‌زاده (الاهلی قطر)، ۸- محمدحسین کنعانی‌زاده (الاهلی قطر)، ۹- سیدمجید حسینی (کایسری ترکیه) و ۱۰- مرتضی پورعلی‌گنجی (پرسپولیس)
دفاع چپ: ۱۱- احسان حاج صفی (آ اک آتن)، ۱۲- میلاد محمدی (آ اک آتن) و ۱۳- ابوالفضل جلالی (استقلال)
هافبک دفاعی: ۱۴- روزبه چشمی (استقلال)، ۱۵- سعید عزت‌اللهی (وایله دانمارک)، ۱۶- احمد نوراللهی (شباب الاهلی امارات) و ۱۷- علی کریمی (کایسری ترکیه)
وینگرها: ۱۸- وحید امیری (پرسپولیس)، ۱۹- مهدی ترابی (پرسپولیس)، ۲۰- علیرضا جهانبخش (فاینورد هلند)، ۲۱- علی‌قلی‌زاده (شارلوا بلژیک) و ۲۲- سامان قدوس (برنتفورد انگلیس)
مهاجمان: ۲۳- سردار آزمون (بایرلورکوزن)، ۲۴- مهدی طارمی (پورتو پرتغال) و ۲۵- کریم انصاری‌فرد (اومونیا قبرس)

 

کی روش

ایرانِ بی‌سورپرایز، شبیه فرانسه شد!

درحالیکه فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای تیم‌ها این امتیاز ویژه را قائل شد که بتوانند ۲۶ بازیکن را برای حضور در جام جهانی اعلام کنند، تیم ملی ایران تنها تیمی نام گرفت که اسم ۲۵ بازیکن را برای حضور در این رویداد معرفی کرده است.

در این فهرست به غیر از ابوالفضل جلالی، مدافع ۲۵ ساله و چپ پای استفلال، کارلوس کی‌روش نام بازیکنان باتجربه و نفراتی که پیشینه همکاری با آنها را در اردوهای مختلف داشته، را در فهرست منتخبان نهایی تیم ملی قرار داده است، همان نفراتی که سابقه دعوت به اردوهای هشت سال حضور این مربی پرتغالی-موزامبیکی در تیم ملی را داشته باشد.

البته با نگاهی گذرا به فهرست تیم ملی مشخص می‌شود که ترکیب یازده نفره این تیم، تفاوت چندانی با تیمی که در دوره دراگان اسکوچیچ وارد زمین می‌شدند، نخواهد داشت و تنها تغییر اصلی و عمده می‌تواند تفکرات کی‌روش باشد که تاثیری بسیاری در نمایش و نتایج تیم ملی در قطر خواهد داشت.

با نگاهی به گذشته و فهرست اعزامی تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که با حذف سیدجلال حسینی، کاوه رضایی و وریا غفوری همراه شد و انتقادات بسیاری را در فضای رسانه‌ای و هواداری فوتبال ایجاد کرد، فهرست نهایی کی‌روش، سورپرایز و نکته خاص عجیب و غریبی ندارد.

چرا ۲۵ بازیکن آقای کی‌روش؟

حذف نام امید نورافکن، که یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی در دوره دراگان اسکوچیچ بود و در صعود ایران به جام جهانی نقش مهمی را ایفا کرد، یکی از ابهامات بزرگ فهرست کی‌روش است. این اتفاق درحالی رقم خورد که سرمربی تیم ملی می‌توانست اسامی ۲۶ بازیکن را به مسئولان برگزاری جام معرفی کند.

همچنین قرار گرفتن نام ۴ دروازه‌بان در بین ۲۵ بازیکن نهایی، نکته جالب و تامل برانگیز فهرست تیم ملی است زیرا ایران تنها تیمی است که چهار گلر را با خود به قطر می‌برد و در کنار فرانسه جزو ۲ تیمی است که ۲۵ بازیکن را در فهرست نهایی قرار داده است.

سرمربی پرتغالی-موزامبیکی تیم ملی درحالی چنین تصمیماتی را اتخاد کرد که با حذف نام یک دروازه‌بان و قراردادن نام امید نورافکن و میلاد سرلک در فهرست نهایی، آینده ورزشی بهتری را برای این دو بازیکن ترسیم کند. البته برخی معتقد هستند، نفر ۲۶ تیم ملی امید ابراهیمی است که در بازی با نیکاراگوئه مصدوم شد و جام جهانی را از دست داد.

البته کارلوس کی روش در دفاع از اعلام این فهرست ۲۵ نفره، پس از برگزاری آخرین تمرین در تهران گفت: ۴ دروازه‌بان در لیست داریم. نه تنها به خاطر اینکه آنها استحقاقش را دارند بلکه می‌توانند از تمرینات ما حمایت کنند. اعتقاد شخصی من این است که این بازیکنان تعادل بهتری در تیم از بعد گروهی به ما خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه هواداران فوتبال ایران در قلب‌مان هستند و بیشترین تلاش را برای آنها می‌کنیم، افزود: وقتی می‌خواهیم بهترین تصمیم را بگیریم، باید تصمیمی باشد که تعادل خوب و راهکار عمیقی به تیم بدهد.

سرمربی تیم ملی ایران در مورد شایعاتی که پیرامون لغو نشست خبری تیم ملی و فشارها روی او برای اعلام فهرست نهایی بود، تاکید کرد: همیشه شایعات اطراف‌مان هست. سردار همراه یکی از مربیان بدنساز ما از دیروز وارد قطر شده است

وی با بیان اینکه مبنای تصمیماتش این است که منافع تیم بالاتر از منافع بازیکن و مربی باشد، یادآور شد: تمام تلاشمان این است که به بهترین‌ها متعهد باشیم، با روحیه جنگجویانه و برد بازی کنیم. سعی می‌کنیم موفقیت را برای فوتبال ایران کسب کنیم زیرا وظیفه‌مان این است که درون زمین یک الگو و یک تیم متحد باشیم. به عنوان سازندگان غرور و افتخار بیشترین تلاش را برای هواداران فوتبال ایران می‌کنیم.

کی‌روش

ایران، پیرترین تیم جام جهانی

سردار آزمون و احمد نوراللهی جزو نفراتی هستند که با آسیب‌دیدگی به جمع ملی‌پوشان ملحق می‌شوند و علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، وحید امیری و علی کریمی نیز، پس از پشت سرگذاشتن مصدومیت، فرصت حضور در جام جهانی را بدست آوردند. در این بین علی کریمی بعد از مدت‌ها فرصت حضور در تیم ملی با بدست آورده است.

در فهرست نهایی تیم ملی، پرسپولیس با ۴ بازیکن (علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، وحید امیری و مهدی ترابی) بیشترین سهم را دارد و تیم‌های استقلال با ۳ بازیکن (سیدحسین حسینی، روزبه چشمی و ابوالفضل جلالی) و سپاهان با ۲ بازیکن (پیام نیازمند و رامین رضائیان) دیگر باشگاه‌های ایرانی هستند که در تیم ملی بازیکن دارند. دیگر تیم‌های لیگ برتری، هیچ سهمیه در فهرست نهایی تیم ملی ندارند. همچنین سایر ملی‌پوشان (لژیونرها) هم در لیگ‌های آلمان، انگلیس، اسپانیا، هلند، دانمارک، پرتغال، کرواسی، ترکیه، یونان، بلژیک، قبرس، قطر و امارات بازی می‌کنند.

احسان حاج‌صفی باسابقه‌ترین بازیکن تیم ملی است که از زمان سرمربیگری علی دایی در تیم ملی حضور دارد. او در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به تیم ملی دعوت شده بود. بعد از او، کریم انصاری‌فرد نیز اولین تورنمنت بزرگ خود را در سال ۲۰۱۱ تجربه کرده و با حضور در این رقابتها، عمر دوران ملی‌اش به ۱۲ سال خواهد رسید.

از جمع ۲۵ بازیکن دعوت‌شده، ۱۶ بازیکن در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ حضور داشته‌اند که عدد قابل توجهی برای تیم باتجربه و نه چندان جوان ایران محسوب می‌شود. ضمن اینکه احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد، بازماندگان جام جهانی ۲۰۱۴ در اردوی ایران هستند و سومین حضور در جام جهانی را تجربه می‌کنند؛ مسابقاتی که سردار آزمون را هم به عنوان یکی از آخرین نفرات خط‌خورده، در اردوی خود داشت.

همچنین ایران با میانگین سنی ۲۸.۹ سال، مسن‌ترین لیست جام جهانی قطر را به خود اختصاص داده است. میانگین سنی مکزیک ۲۸.۵ و آرژانتین ۲۷.۹ است تا پس از ایران در رتبه دوم و سوم مسن‌ترین تیم‌های جام جهانی قرار بگیرند. غنا با میانگین سنی ۲۴.۷ دارای جوان‌ترین ترکیب در جام جهانی قطر خواهد بود. جوان‌ترین بازیکن تیم کی‌روش، ابوالفضل جلالی است که ۲۴ ساله است؛ تیمی که ۹ بازیکن بالای ۳۰ سال در ترکیب خود دارد.

آمارهای جذاب جام‌جهانی

مسن‌ترین بازیکن جام‌جهانی قطر «آلفردو تالاورا» یکی از دروازه‌بان‌های تیم ملی مکزیک است که با ۴۰ سال سن پای به این مسابقات می‌گذارد و از آن سو «بوسوف موکوکو» مهاجم تیم ملی آلمان در روزهای آینده شمع ۱۸ سالگی را فوت خواهد کرد.

از سوی دیگر، «الیاس امیلیان شاعر» هافبک تیم ملی فوتبال مراکش با ۱۶۴ سانتی‌متر کوتاه‌قدترین بازیکن جام جهانی قطر نام گرفت. بلندقامت‌ترین بازیکن جام نیز «آندریس نوپرس» دروازه‌بان تیم ملی هلند با ۲۰۳ سانتی‌متر (۲ متر و ۳ سانتی‌متر) است.

در صورت صعود آرژانتین به فینال جام جهانی قطر، «لیونل مسی» فرصت شکستن رکورد ۲۵ بازی «لوتار ماتئوس» ستاره شهیر فوتبال آلمان به‌عنوان بیشترین تعداد بازی در جام جهانی را خواهد داشت. همچنین ممکن است «کریستیانو رونالدو» در این جام، آمار گل‌های زده خود را به ۱۲۰ برساند و به ۲۰۰ بازی ملی نزدیک شود.

در رده‌بندی کلی گران‌ترین و ارزشمندترین تیم‌‌های جام جهانی نیز انگلیس با ۱.۴ میلیارد دلار در جایگاه نخست را در اختیار دارد و پس از آن تیم ملی برزیل با ارزشی معادل ۱.۰۹ میلیارد دلار دوم است. تیم ملی پرتغال هم که مجموع ارزش بازیکنانش ۹۰۴ میلیون دلار تخمین زده شده است، در جایگاه سوم قرار دارد. همچنین تیم ملی ایران با ارزشی معادل ۶۷.۳۸ میلیون دلار (۶۴.۹۶ میلیون یورو) در رده بیست‌و‌ششم و بالاتر از تیم‌های ملی کاستاریکا، قطر، عربستان سعودی، استرالیا، کانادا و تونس قرار دارد.

برنامه کامل دیدارهای گروه B جام جهانی قطر به شرح زیر است:

دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه سال ۱۴۰۱
* انگلیس – ایران، ساعت ۱۶:۳۰ ، ورزشگاه بین‌المللی الخلیفه
* آمریکا – ولز، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی

جمعه ۴ آذرماه سال ۱۴۰۱
* ولز – ایران، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
* انگلیس – آمریکا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه البیت

سه‌شنبه ۸آذرماه سال ۱۴۰۱
* ولز – انگلیس، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه احمد بن علی
* ایران – آمریکا، ساعت ۲۲:۳۰، ورزشگاه الثمام

گزارش: امیر محب‌ملکی