در پی هدیه کردن ۱۰۰ گیگا بایت ترافیک رایگان اینترنت تحت عنوان «در خانه بمانیم» توسط محمدجواد آذری جهرمی وزیر جوان ارتباطات، در روزهای گذشته بسیاری از کاربران اینترنت خانگی دچار مشکلات عدیده ای در استفاده از سرویس عادی خود شدند.

البته این مشکل در مورد کاربرانی که سرویس خود را از شرکت مخابرات ایران تهیه کرده بودند عمومیت یافته است و نارضایتی شدیدی را برای آنها ایجاد کرده است.

اکثر کاربران در تماس با مرکز تماس شرکت مخابرات ایران ۲۰۲۰ در صورت عدم استماع بوق اشغالی در صفی طولانی که بعضا تا ۹۰ نفر می رسند قرار می گیرند و پس از مدتها انتظار اپراتور مرکز تماس از آنها سوالهای نامانوسی همچون مدل مودم را پرسیده و سپس می گوید ده دقیقه یا دوتا ۵ دقیقه !!! مودم خود را خاموش و سپس روشن نمایید و در صورت اعتراض کاربر نهایتا می گویند شبکه دچار اختلال است و در حال رفع آن هستیم.

اما ماجرا چیست ؟ آیا ترافیک غیر منتظره باعث این مشکل شده است و آیا همانطور که اپراتورهای مرکز تماس می‌گویند شبکه دچار اختلال شده است ؟

چیزی که اتفاق می افتد اینست که ارتباط سخت افزاری و پروتکل ارتباطی هیچ مشکلی ندارد، به عبارت دیگر مودم با مرکز مخابرات جفت شده و ارتباط DSL برقرار می شود ولی متاسفانه سیستم تخصیص دسترسی و تشخیص هویت شرکت مخابرات ایران دچار اختلال شده است و اجازه نمی‌دهد کلمه عبور و کد کاربری کاربران مورد تایید قرار گرفته و سرویس دهی اینترنت به آنها انجام شود.

از آنجایی که عموما مودم های ADSL همواره روشن و به خط تلفن ثابت وصل هستند به نظر نمی رسد این مشکل ارتباطی به ترافیک ایجاد شده ۱۰۰ گیگابایتی ذکر شده داشته باشد، چرا که قبلا همواره این مودم ها وصل بوده و مشکلی با احراز هویت و ارتباط با اینترنت نداشته اند.

تنها موضوعی که در مورد مشکل ترافیک می تواند از طرف شرکت مخابرات ایران مطرح شود اینست که زمان پاسخگویی به بسته ها یا همان PING Time افزایش بیابد یا نهایتا LOST Packet در شبکه بدلیل ترافیک بالا و از حد گذشتن زمان انتظار بسته‌های درخواست بوجود بیاید که آن هم در صورت پینگ کردن یک آدرس مطمئن به سادگی قابل مشاهده است. مثال ping 4.2.2.4 -t

لذا می‌توان گفت مشکل ایجاد شده به احتمال زیاد ناشی از یکی موضوعات زیر است:
۱- سرویس و سرورهای اکانتینگ و ایجاد دسترسی شرکت مخابرات ایران دچار مشکل شده است و این موضوع می‌تواند به هر دلیلی غیر از بهانه ترافیک بالای ایجاد شده باشد.
۲- شرکت مخابرات ایران به مدیر عاملی سید مجید صدری تاکنون برای سرویس دهی به کاربران اینترنت از حداقل های استاندارد سخت افرازی و نرم افزاری پهنای باند اشتراکی فروخته شده به کاربران عدول کرده و اکنون با بروز اختلال های دوره ای در ارتباطات موجود قصد پنهان کاری در این کوتاهی را دارد.
۳- سرویسهای کنترل و ایجاد دسترسی از شبکه ای با طراحی معیوب و بدون سرویسهای کنترل کیفیت ارتباطات اولویت دار استفاده می‌کنند و در ترافیک دچار DOS یا انکار سرویس می‌شوند.

به نظر می رسد چنانچه مدیر عامل منصوب اخیر مخابرات و مدیر عامل قبلی رایتل در یکسال و اندی از تصدی خود به حقوق کاربران «بعضا اجباری» خود، بیشتر توجه می‌کرد و به جای فعالیت های جانبی در نهادهای مختلف به مدیریت مجموعه تحت اختیار خود می‌پرداخت. اکنون در چنین برهه ای که در واقع راستی آزمایی کارآیی شرکت مخابرات ایران در بروز بحران هاست دچار چنین اختلال شرم آوری نمی‌شد.

البته این سوال نیز از سازمان پدافند غیر عامل کشور جناب آقای دکتر جلالی نیز مطرح است که چگونه آزمونها و مانورهایی که گزارشات دوره ای آن به نهادهای مسئول و دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شوند چنین موردی را در خصوص شرکت مخابرات ایران با چنین حساسیتی، شناسایی نکرده بوده است.

در واقع می توان گفت گویا ارائه اطلاعات غلط و نادرست و سرگرم کردن کاربران و مردم تبدیل به یک اپیدمی در حد کرونا شده است و مسئولان عموما برای پنهان کردن کاستی و بی لیاقتی‌های خود با مکانیزم فرار و پنهان کاری سعی بر خریدن زمان و فرسایش نارضایتی ها دارند.