اخبار ویژه » پیشخوان خبر » جامعه » جدیدترین عناوین » مطالب ویژه
کد خبر : 539
سه شنبه - 12 شهریور 1398 - 20:57
صادقی قبلا گفته بود: اختیارات دادستان از اختیارات خداوند متعال به اندازه بند انگشت کم‌تر است

با انتصاب غلامعلی صادقی به سمت رییس کل دادگستری خراسان رضوی اختیاراتش کاهش و مسئولیتش افزایش یافت

انتصاب صادقی در ریاست دادگستری خراسان موجب خواهد شد اختیارات وی که به گفته خودش یک بند انگشت از خداوند متعال کمتر است، کاهش یافته و او با مسئولیت بیشتری نسبت به برقراری عدالت، انصاف مولای متقیان و مبارزه با مفاسد نسبت به حقوق مردم و تخلفاتی که اخیرا در سیستم قضایی مورد تاکید ریاست محترم قوه قضاییه قرار گرفته است، پاسخگو باشد. باید دید آیا وی در آینده خواهد توانست عملکردی داشته باشد که بتواند اقداماتی که در سیستم عدالت (قضات و دادگاه‌ها، کارشناسان و وکلا) موجبات وهن نظام را فراهم کرده است کنترل و سابقه درخشانی از خود به جای بگذارد؟

با انتصاب غلامعلی صادقی به سمت رییس کل دادگستری خراسان رضوی اختیاراتش کاهش و مسئولیتش افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری بانگ سروش از مشهد، امروز غلامحسین محسنی اژه‌ای با حضور مجدد پس از ۸ سال و ده روز برای معارفه غلامعلی صادقی ، این بار وی را به عنوان رئیس کل دادگستری خراسان رضوی معرفی کرد.

گفتنی است؛ غلامعلی‌ صادقی از شهریورماه ۹۱ به‌عنوان دادستان عمومی و انقلاب مشهد و مرکز استان خراسان رضوی مشغول به‌فعالیت بوده است و به عنوان حافظ حقوق مردم در جریان پرونده‌های فساد زیادی در استان ورود نمود که با حساسیت،حاشیه‌ و انتقادات زیادی همراه بودند.

وی در جریان پرونده پدیده شاندیز مشهد نقش فعالی داشت و به عنوان مدعی العموم و نماینده احقاق حقوق مردم هر چند برای صیانت از حقوق مردم نتوانست در زمان لازم وارد عمل شود، اما تلاشهای بسیاری برای به نتیجه رسیدن این پرونده به عمل آورد وی در یکی از جلسات دادگاه پدیده شاندیز عنوان کرد: هیچکسی با فعالیت‌های قانونی اقتصادی مخالف نیست و دستگاه قضایی همواره نشان داده که حامی فعالیت‌های مولد اقتصادی قانونی است؛ اما انحرافات قانونی مسئولان شرکت پدیده از جمله تغییر غیرقانونی گسترده کاربری اراضی و مانند آن در کنار تبلیغات گستره و اغواگرانه رسانه‌ای ادامه یافت و موجب وارد آمدن خسارات متعدد مادی و معنوی جمع زیادی از مردم شد. وی همچنین گفت: علیرغم تذکرات متعدد داده شده و برگزاری جلسات مختلف با مسئولان این شرکت برای توقف تبلیغات و اقدامات خلاف قانونی، متاسفانه این تخلفات ادامه یافت و عدم نظارت موثر نهادهای مالی بر روند فعالیت‌های این شرکت، مشکلات را تشدید کرد.

وی همچنین در جریان بازداشت شهروند نظامی آمریکایی مایکل وایت که در تابستان سال ۱۳۹۶ و پس از پنج-شش بار سفر به مشهد دستگیر و به ۱۰ سال زندان در ایران محکوم شد گفت: که در این پرونده شاکی خصوصی، شاکی عمومی و اتهام‌های امنیتی مطرح است.

صادقی در مهر ماه سال ۱۳۹۶ در همایش روز جهانی بهداشت محیط که در هتل ثامن مشهد برگزار شد، با اشاره به ورود دادستانی به موضوعات مختلف، تصریح کرد: یکی از دوستانم چندی پیش به من گفت چرا شما به تمام موضوعات ورود می‌کنید، در این‌جا باید تاکید کنم اختیارات دادستان از اختیارات خداوند متعال به اندازه بند انگشت کم‌تر است.

او در جریان فساد در یک پرونده که طی آن ملکی مورد ارزیابی غیرمتعارف یک کارشناس دادگستری قرار گرفته بود، ورود نمود و کارشناس متخلف به ۵۴ ماه زتدان محکوم شد.
دادستان سابق مشهد در مرداد سال ۱۳۹۵ در رابطه با گلایه‌هایی که از ناحیه مردم در رابطه با لغو کنسرت‌ها مطرح می‌شد گفت: برخی دستگاه‌ها به هر دلیلی که خودشان می‌دانند ممنوعیت در اجرای کنسرت‌ها را رعایت نمی‌کنند و با فروش بلیت و اخذ پول از مردم توقعی را برای آن‌ها ایجاد می‌کنند و خود این دستگاه‌ها باید پاسخگوی گلایه‌های مردم باشند. وی در ادامه گفت: هر تصمیمی که شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی گرفت، علی القاعده اجرا خواهد شد ولی تا قبل از آن به خاطر اجراهای توام با مشکلات اخلاقی بنابراین است که کنسرتی اجرا نشود.
به هر حال به نظر می‌رسد انتصاب صادقی در ریاست دادگستری خراسان موجب خواهد شد اختیارات وی که به گفته خودش یک بند انگشت از خداوند متعال کمتر است، کاهش یافته و او با مسئولیت بیشتری نسبت به برقراری عدالت، انصاف مولای متقیان و مبارزه با مفاسد نسبت به حقوق مردم و تخلفاتی که اخیرا در سیستم قضایی مورد تاکید ریاست محترم قوه قضاییه قرار گرفته است، پاسخگو باشد. باید دید آیا وی در آینده خواهد توانست عملکردی داشته باشد که بتواند اقداماتی که در سیستم عدالت (قضات و دادگاه‌ها، کارشناسان و وکلا) موجبات وهن نظام را فراهم کرده است کنترل و سابقه درخشانی از خود به جای بگذارد؟