به گزارش سرویس خبری بانگ سروش؛  روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تفاهم آژانس با ایران» نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد: تفاهم ایران و آژانس به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای کمک می‌کند.

گروسی روز گذشته رایزنی‌های فشرده‌ای را با مقام‌های کشور از جمله رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی از سر گذراند و نسبت به رویکرد مبتنی بر تعهد و صداقت تهران در همکاری دوسویه با آژانس ابراز رضایت کرد.

آنچه را در چارچوب پادمان است، برای اطمینان‌بخشی به آژانس انرژی اتمی دقیقا اجرا می‌کنیم

محمد اسلامی در نشست خبری مشترک با رافائل گروسی گفت: آنچه برای ما حائز اهمیت است اینکه بتوانیم به صورت اطمینان‌بخش با پرهیز از ورود دادن و نفوذ دادن عناصر و عواملی که نیت و هدف آنها بر هم زدن یک روابط عادی و حرفه‌ای است، مسائل را حل و فصل کنیم، به گونه‌ای که این شیوه تعامل پایدار بماند و همواره آژانس بتواند وظایفش را در ارتباط با برنامه‌ هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط پادمان پابرجا و اطمینان‌بخش نگه دارد. اسلامی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عکس‌العمل ایران هم گفت: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف توسعه خود که واضح و روشن است، مصمم بوده و منافع ملی و امنیت خودش را با هیچ چیز جابه‌جا نمی‌کند. اگر قرار باشد قطعنامه‌ای صادر شود، حتما مراجع ذی‌ربط تصمیم‌گیری می‌کنند و ما طبق تصمیمات عمل خواهیم کرد. وی ادامه داد: نکته‌ای که بین من و آقای گروسی در این مقطع وجود دارد، این است که آنچه را در چارچوب پادمان است، برای اطمینان‌بخشی به آژانس دقیقا اجرا کنیم و به آن پایبند بودیم و خواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم عناصر و عواملی یا نوعا اقداماتی، این انطباق با ضوابط را زیر سوال ببرد. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین به فشار ۳ کشور اروپایی عضو برجام به ایران در شورای حکام اشاره کرد و افزود: ۳ کشور اروپایی به طور ویژه و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند، بر تعهدات برجامی تمرکز می‌کنند اما این تعهدات صفحه مقابل دارد که تعهدات طرف مقابل است. نمی‌توانند وقتی به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند، به ما و آژانس فشار بیاورند ما به تعهدات‌مان عمل کنیم. به همین دلیل برای گام‌های اطمینان‌بخش با آقای گروسی تفاهم کردیم که در چارچوب پادمان روابط خودمان را تنظیم کنیم. این باعث می‌شود مادامی که آنها به تعهدات‌شان بازنگشته‌اند، آژانس به این شکل از عملکرد ما اطمینان داشته باشد. این نکته حائز اهمیتی است که مورد توافق ما قرار گرفت.

بازرسی‌ها از سایت فرودو ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت

گروسی بعد از پایان سفر به تهران، یک نشست خبری در وین برگزار کرد که به گفته بسیاری از تحلیلگران نشان از یک توافق ضمنی و مثبت بین ایران و آژانس بود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین گفت: با ایران توافق کردیم اجازه دسترسی به اطلاعات و مکان‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شود. وی افزود: نشست‌های فنی با طرف ایرانی بزودی برگزار خواهد شد و برخی تجهیزات نظارتی در ایران بزودی راه‌اندازی می‌شود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: سایت فردو به بازرسی بیشتر نیاز دارد و ما شدت بازرسی در آنجا را افزایش خواهیم داد. بازرسی‌ها از سایت فردو ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت که پیشرفت بسیار مهمی از نظر شفافیت به شمار می‌آید و تجهیزات نظارتی فعالیت‌های هسته‌ای در تعدادی از اماکن دوباره نصب می‌شود. گروسی گفت: تلاش خواهیم کرد در سریع‌ترین زمان ممکن تحقیقات درباره ذرات هسته‌ای پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده انجام شود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: چیزی که مهم بوده این است که ما روی بازرسی‌ها، دسترسی به افراد و دسترسی به مواد بخصوص توافق کردیم که این یک تغییر است.گروسی درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده هم گفت: توجه به این نکته مهم است که هیچ تولید یا انباشتن اورانیوم غنی‌شده در این سطح وجود نداشته است. این بسیار مهم است و مردم نباید گمراه شوند. وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روندی با ایران خواهد داشت و این زمانبر خواهد بود. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: من معتقدم یک پیشرفت قابل توجه، حداقل از نظر گفت‌وگوی من با دولت ایران ثبت شده است. فکر می‌کنم شنیده شدم و امیدوارم بزودی نتایج را ببینیم. خواهیم دید.

دیدار او با سیدابراهیم رئیسی را که برای نخستین بار صورت می‌گرفت، می‌توان تلاش همزمان تهران و آژانس برای بازگرداندن روابط به عالی‌ترین سطوح ارزیابی کرد.

رئیس جمهور در این دیدار رایزنی‌ها و رفت‌وآمدهای فشرده مقام‌های ایران و آژانس را نشان‌دهنده حسن نیت جمهوری اسلامی برای همکاری سازنده با آژانس دانست و خواستار رعایت اصل بی‌طرفی این نهاد بین‌المللی و پرهیز از تحت تأثیر قرار گرفتن از رویکرد قدرت‌های سیاسی شد که به دنبال اهداف خاص خود هستند.

مدیرکل هم متقابلاً از ملاقات‌های بسیار سازنده خود با مقامات کشورمان خبر داد و ابراز اطمینان کرد که این دیدارها زمینه‌ساز خوبی برای تعاملات آینده بوده و در نتیجه این سفر، همکاری‌ها تقویت خواهد شد.

در جریان دیدارهای روز گذشته گروسی در تهران سه موضوع مهم در دستور کار قرار داشت که بنا به گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی تفاهم‌هایی پیرامون آنها صورت گرفت.

محمد اسلامی، امیرعبدالهیان و رییسی با گروسی ملاقات داشتند

حل و فصل موضوع ادعایی یافته شدن ذرات غنی‌سازی ۸۴ درصد، تفاهم برای ازسرگیری اجرای توافقی که چند ماه پیش پیرامون سه مکان ادعایی در ایران صورت گرفته بود و همچنین دستیابی به تفاهم جدید برای تنظیم روابط با آژانس در چهارچوب تعهدات پادمانی، ۳ محور مهم مورد توافق ایران و آژانس در جریان سفر مدیرکل آژانس به تهران بود.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته پس از انجام دو دور مذاکره با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین دیدار با حسین امیر عبداللهیان با رئیس جمهور نیز ملاقات کرد.

ابراهیم رئیسی بعد از ظهر شنبه در دیدار رافائل گروسی؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با اشاره به سوابق همکاری‌های گسترده ایران با آژانس، بر لزوم عملکرد حرفه‌ای، بی‌طرفانه و استقلال رأی آژانس تأکید کرد.

وی با بیان اینکه ایران بر اساس حسن نیت و وفای به عهد بالاترین سطح همکاری‌ها را با آژانس داشته است، تأکید کرد: نگاه کاملاً حرفه‌ای و پرهیز از تأثیرپذیری از قدرت‌های سلطه‌گر، انتظار جمهوری اسلامی ایران از نوع فعالیت‌های آژانس در ایران است.

وی با بیان اینکه مخالفت جمهوری اسلامی با تسلیحات کشتار جمعی از جمله سلاح اتمی پیش از هر قانون بین‌المللی، ریشه در پایبندی به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت سلاح اتمی دارد، اظهار کرد: برخی کشورها و در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی مسئله هسته‌ای را بهانه‌ای برای فشار بیشتر بر مردم ایران قرار داده‌اند، در حالی که این رژیم به هیچ تعهد بین‌المللی درباره عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند نیست.

رئیسی با تأکید مجدد بر اینکه آمریکا با خروج از برجام اولین نقض کننده توافق هسته‌ای بود، افزود: اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود در این توافق عمل نکردند، اگر چه ایران به تعهدات خود پایبند بود و این پایبندی بیش از ۱۵ بار در گزارش‌های آژانس مورد تأیید قرار گرفته است.

کاهش قیمت دلار ناشی از تسهیل تجدید نظر بانک مرکزی در سیاستهای اشتباه ارزی بود

پس از برگزاری این نشست عبدالناصر همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: تفاهم با آژانس، شوک لازم را به قیمت دلار وارد کرد، اما آنچه کاهش قیمت دلار را تسهیل کرد، تجدیدنظر بانک مرکزی در برخی از سیاست‌های اشتباه ارزی بود.

وی افزود: تفاهم بین‌المللی در کنار تجدیدمظر در برخی دیگر از سیاست‌های ارزی می‌تواند ثبات بیشتری در بازار ارز ایجاد کند.

همتی خاطرنشان کرد: قیمت دلار در ایام تعطیل و شبانه صرفا بالا نمی‌رود، پایین هم می‌آید!

/بانگ سروش