پیشخوان خبر » اقتصاد و بازار » جامعه » مطالب ویژه
کد خبر : 3692
شنبه - 15 خرداد 1400 - 10:14
در پی عدم تمکین دفاتر اسناد رسمی از رای دیوان عدالت اداری.

دادستان اصفهان دفاتر اسناد رسمی را تهدید به تعقیب کیفری کرد

به گزارش پایگاه خبری بانگ سروش؛ برگ سبز و سند رسمی مالکیت  مدتی است به مسئلهی بغرنجی در بین خریداران و فروشندگان خودرو شده است. برخی برگ سبز را برای احراز مالکیت کافی و دریافت سند رسمی را سبب تحمیل هزینه‌های بیشتر می‌دانند که از سوی دفاتر اسناد رسمی و برخی نهادها و بانکها به […]

دادستان اصفهان دفاتر اسناد رسمی را تهدید به تعقیب کیفری کرد

به گزارش پایگاه خبری بانگ سروش؛ برگ سبز و سند رسمی مالکیت  مدتی است به مسئلهی بغرنجی در بین خریداران و فروشندگان خودرو شده است. برخی برگ سبز را برای احراز مالکیت کافی و دریافت سند رسمی را سبب تحمیل هزینه‌های بیشتر می‌دانند که از سوی دفاتر اسناد رسمی و برخی نهادها و بانکها به آن اصرار می‌شود.

در این بین پلیس راهنمایی و رانندگی،تأکید دارد ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی اختیاری است و برگ سبز خودرو به عنوان سند رسمی مالکیت محسوب می‌شود.

اما رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر کافی‌بودن برگ سبز خودرو را عنوان سند رسمی صحه می‌گذارد؟ معاون نظارت دیوان عدالت اداری درباره این رأی گفته است: رأی جدید دیوان بر اساس خواسته‌ی ابطال یک بخشنامه بوده است و وکالت‌هایی را که در فروش خودرو داده می‌شود، محدود کرده بود. یعنی به دفتر‌های اسناد رسمی پیش‌تر ابلاغ شده بود که شما وکالت در توکیل به دیگران ندهید و دیوان عدالت اداری این بخشنامه را ابطال کرده است.

برداشت‌ها در جریانات اخیر به گونه ای بوده که نهایتا دادستان اصفهان ضمن تنظیم نامه ای به اداره کل ثبت اسناد و املاک اصفهان با تاکید بر نص صریح و مضامین قانونی و ادله‌ی منطقی خواستار تمکین نهادهای متمرد به اجرای قانون شده و حدود عملکرد ممکن را به آنها تذکر می دهد.

این نامه که در پی استنکاف دفاتر اسناد رسمی از تنظیم وکالتنامه مربوط به تعویض پلاک در مواردی که اسناد مالکیت از ناحیه پلیس راهنمایی و رانندگی صادر شده است و به معنای کافی بودن برگ سبز صادره از سوی نیروی انتظامی برای اثبات مالکیت خودروست و دیگر به حضور در دفاتر اسناد برای تنظیم سند رسمی خودرو نیازی نیست.

این نامه در حال حاضر و با دستور منصور نادری، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان در ادارات اسناد و بازرسی این اداره کل و واحدهای ثبتی تابعه لازم‌الاجرا است.

در متن نامه علی اصفهانی، دادستان اصفهان به اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان آمده است:

// با توجه به گزارشات واصله در خصوص استنکاف دفاتر اسناد رسمی از تنظیم وکالتنامه مربوط به تعویض پلاک در مواردی که اسناد مالکیت از ناحیه پلیس راهنمایی و رانندگی صادر شده است، موارد ذیل متذکر می‌گردد.

– بر اساس اطلاق صدر ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی است.

– ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی اسناد رسمی را علاوه بر موارد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی شامل اسناد تنظیمی نزد مأمورین رسمی در حدود وظایف و صلاحیت دانسته است.

– مطابق با ماده ۲۲ اصلاحی قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران از جمله صلاحیت‌ها و وظایف نیروی انتظامی مسئولیت صدور اسناد مالکیت و پلاک خودرو عنوان گردیده است و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نیز به صورت صریح یا ضمنی دلالتی بر نسخ این اختیار ندارد.

– با توجه به موارد معنونه قسمت ذیل ماده ۲۹ فوق‌الاشاره صرفاً ناظر بر تشریفات نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی و منصرف از ایجاد محدودیت با تعیین تکلیف راجع به سایر اعمال حقوقی و وضعیت‌های مربوط به اقدامات قانونی پلیس راهنمایی و رانندگی است.

– با توجه به رأی وحدت رویه شماره ۱۸۶۳ مورخ ۲/۱۲/۱۳۹۹ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بندهای ۲ و ۳ بخشنامه شماره ۱۴۷۲۰۴/۹۴ مورخ ۲۷/۸/۱۳۹۴ معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مقید کردن تنظیم وکالتنامه تعویض مجدد پلاک به انجام انتقال در دفاتر اسناد رسمی خلاف قوانین موضوعه از جمله ماده ۹۰ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران می‌باشد.

بنا بر مراتب پیش گفت و در راستای ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری و بند الف ماده ۳ دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن و بند ۳ ماده ۲ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه مقرر است مراتب به کلیه دفاتر اسناد رسمی ابلاغ و با موارد عدم ترتیب اثر دادن به درخواست تنظیم وکالتنامه برخورد و در خصوص نحوه اعلام شکایت راجع به عملکرد دفاتر متخلف نیز به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی شود. بدیهی است راجع به سردفتران دفاتری که با تحمیل شرایط غیرقانونی موجب محرومیت حق مراجعین شده و از قبل فریب یا قلب واقعیت حقوقی و اجبار به تنظیم اسناد انتقال خودرو تحصیل وجه و منفعت نمایند، تعقیب کیفری و اقدام حقوقی نیز امکانپذیر خواهد بود.//

 

نامه کفایت برگ سبز خودرو