اخبار ویژه » پیشخوان خبر » جامعه » جدیدترین عناوین » عناوین مهم خبری » مطالب ویژه
کد خبر : 3040
سه شنبه - 27 خرداد 1399 - 12:49
وقتی همه استعفای یکی از وزرای کابینه را تکذیب می‌کنند؛

استعفای وزیر بهداشت، از شایعه تا شوخی/ نمکی نه قهر کرده، نه اختلافی دارد!

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ غیبت سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در دو جلسه اخیر اعضای کابینه و ستاد ملی مبارزه با کرونا، شایعه استعفای مجدد این وزیر کابینه دولت تدبیر و امید را مطرح کرد. حتی این غیبت‌ها باعث شد در روز‌های گذشته خبرهای بسیاری از استعفای اجباری […]

استعفای وزیر بهداشت، از شایعه تا شوخی/ نمکی نه قهر کرده، نه اختلافی دارد!

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ غیبت سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در دو جلسه اخیر اعضای کابینه و ستاد ملی مبارزه با کرونا، شایعه استعفای مجدد این وزیر کابینه دولت تدبیر و امید را مطرح کرد. حتی این غیبت‌ها باعث شد در روز‌های گذشته خبرهای بسیاری از استعفای اجباری و یا اختلاف بین نمکی و روحانی منتشر شود.

هر چند وزرات بهداشت طی بیانیه‌ای اظهارات نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی را که بیان کرده بود، «رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سعید نمکی را تهدید کرده که در صورتی که با دولت هماهنگ نباشد، باید استعفا کند» را تکذیب کرد اما اتفاقات اخیر تایید کننده اظهارات ابوالفضل ابوترابی است.

در این رابطه، ۱۵ فروردین‌ماه بود که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به حسن روحانی تاکید کرد: «متأسفانه ناگهان اخیرا بدون اطلاع ستاد، نامه‌ای توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت (سرپرست کنونی و وزارت صمت) به کلیه استان‌ها ابلاغ شده که عملا دستورالعمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسئولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.»

نمکی در این نامه ضمن هشدار نسبت به عواقب این دستورالعمل نوشت: «قویا اعلام می‌کنیم هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیر دولتی، فرهنگی و مذهبی که مورد تایید نباشد، شعله هایش به سرعت دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت.»

در این روزها که شاهد روند صعودی فوتی‌های ویروس کرونا بوده و حسن روحانی هم در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا از بازگشایی قهوه‌خانه‌ها به‌عنوان یکی از بستر‌های محتمل انتقال این ویروس خبر داده است، بحث استعفای نمکی، بیش از پیش در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح شده است.

از شوخی تا تکذیب قهر بودن!

پس از شایعات بسیار در مورد بحث استعفای اجباری یا اختیاری سعید نمکی از وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عدم پاسخگویی نهادهای مرتبط به این موضوع، بحث جدایی وزیری جدید از کابینه حسن روحانی قوت گرفت.

در این رابطه اما علی ربیعی سخنگوی دولت، ساعت ۱۹:۰۸ دقیقه روز ۲۶ خردادماه، با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی، شایعه استعفای سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را تکذیب کرد.

در متن کامل یادداشت ربیعی آمده است: «امروز شایعات زیادی در مورد استعفای آقای دکتر نمکی مطرح شده بود. شایعه استعفا را تکذیب می‌کنم. همچنین چند دقیقه پیش با دکتر نمکی صحبت کردم و صبح فردا نیز جلسه‌ای با ایشان در دفترشان خواهم داشت.»

از سوی دیگر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره شایعه استعفای وزیر بهداشت، گفت: «استعفای دکتر نمکی شوخی تلخی بود، استعفا و کناره‌گیری در شأن وزیر بهداشت و تیم همراه نیست.»

همچنین محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنش به انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر استعفای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏در شرایطی که کشور نیاز به همدلی دارد حاشیه‌سازی خلاف مصالح ملی است. دکتر‌ نمکی نه استعفا داده، نه قهر کرده و نه اختلافی با هیچ یک از اعضای دولت دارد. نبرد همه‌جانبه با کرونا ادامه دارد و ایشان از ارکان این نبرد است؛ رابطه‌‌ی وی با رئیس‌جمهور هم همواره گرم‌ و صمیمانه‌ بوده است.»

با تکذیب سخنگوی دولت، رئیس دفتر رئیس جمهوری  و معاون کل وزارت بهداشت، بحث جدایی نمکی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا حدودی در فضای مجازی فروکش کرد اما بسیاری از افراد، منتظر واکنش خود وزیر به این موضوع بودند.

دلیل غیبت نمکی در ستاد مقابله با کرونا

در نهایت اما سعید نمکی درباره برخی اظهارات در خصوص استعفایش اینگونه واکنش نشان داد: «موضوع استعفای بنده صحت ندارد و من استعفایی تقدیم هیأت دولت نکرده‌ام.» تا مهر تائیدی بر اظهارات سخنگوی دولت باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل کمرنگ شدن حضورش در جلسات هیأت دولت گفت: طی روزهای گذشته بیشتر وقت بنده صرف رسیدگی به مشکلات استانی شده و بیشترین وقت خود را صرف برنامه‌ریزی برای کاهش موارد ابتلا و پیشگیری از شیوع مجدد کرونا در استان‌ها کرده‌ام.

وزیر بهداشت درحالی «رسیدگی به مشکلات استانی، دلیل کاهش حضور بنده در جلسات هیأت دولت بوده است» را دلیل این غیبت‌ها مطرح کرد که این تکذیبیه اما نمی‌تواند بیانگر واقعیت‌های موجود در کابینه دولت یازدهم باشد.