ورزش و سلامت » پیشخوان خبر » جدیدترین عناوین » مطالب ویژه
کد خبر : 5396
یکشنبه - 27 آذر 1401 - 18:40

پایان طلسم ۳۶ ساله در یک ماراتن نفس‌گیر/ آرژانتین قهرمان جام ‌جهانی ۲۰۲۲ شد

تیم ملی فوتبال آرژانتین با پیروزی مقابل فرانسه، بعد از ۳۶ سال قهرمان جام جهانی شد.

پایان طلسم ۳۶ ساله در یک ماراتن نفس‌گیر/ آرژانتین قهرمان جام ‌جهانی ۲۰۲۲ شد

تیم ملی فوتبال آرژانتین با پیروزی مقابل فرانسه در یک ماراتن نفس‌گیر، توانست بعد از ۳۶ سال قهرمان جام جهانی شود؛ آنهم درجامی که دیه‌گو ماردونای معروف دیگر روی سکوهای ورزشگاه نشسته بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ آلبی سلسته در فینال قطر ۲۰۲۲ مقابل فرانسه، مدافع عنوان قهرمانی قرار گرفت و در یک بازی جذاب که در جریان ۱۲۰ دقیقه با نتیجه ۳ – ۳ پایان رسید، در ضربات پنالتی به برتری ۴ بر ۲ رسید تا بعد از جام ۱۹۸۶ که آخرین بار به همراه دیه‌گو مارادونا جام قهرمانی را بالای سر برده بود، یک‌بار دیگر فاتح جام جهانی شود.

لحظات حساس مسابقه

لیونل مسی، کاپیتان تیم آرژانتین، در دقیقه ۲۳ اولین گل این تیم را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه فرانسه کرد و آنخل دی‌ماریا در دقیقه ۳۶ اختلاف را به دو گل رساند. کیلیاین امباپه در دقیقه ۷۹ از روی نقطه پنالتی یکی از گل‌ها را جبران کرد و اختلاف دو تیم به یک گل رسید. دو دقیقه بعد مجددا امباپه برای فرانسه گلزنی کرد و بازی را به تساوی کشاند تا بازی در وقت‌های اضافه دنبال شود.

نیمه اول وقت‌های اضافه با تساوی بدون گل به پایان رسید. در نیمه دوم وقت‌های اضافه (دقیقه ۱۰۸) لیونل مسی باز هم برای آرژانتین گلزنی کرد اما یک‌بار دیگر امباپه برای فرانسه از روی نقطه پنالتی گلزنی کرد تا ضمن کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی، امباپه تبدیل به اولین بازیکنی شود که در تاریخ فینال‌های جام جهانی هت‌تریک می‌کند.

فینال جذاب قطر ۲۰۲۲ در نهایت به ضربات پنالتی رسید و آرژانتین در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ به برتری رسید و قهرمان جهان شد. در این ضربات، کیلیان امباپه پنالتی اول فرانسه را گل کرد اما کینگزلی کومن و اورلین شوامنی ضربات خود را هدر دادند اما در نقطه مقابل لیونل مسی، دیبالا، گلئاندرو پاردس ۳ پنالتی نخست آرژانتین را گل کردند تا تکلیف برنده مسابقه به پنالتی چهارم کشیده شود. ابتدا رندال کولو موآنی پنالتی خود را به گل تبدیل کرد اما ضربه گونزالو مونتیل، پیروزی آرژانتین را قطعی کرد و شادی را به سرزمین آلبی سلسته هدیه کرد.

لئو مسی که پیشتر اعلام کرده بود آخرین جام جهانی دوران فوتبالش را پشت‌سر می‌گذارد، سرانجام به طلسم ۳۶ ساله عدم قهرمانی آرژانتین در جام جهانی پایان داد و به عنوان کاپیتان جام قهرمانی جهان را بالای سر برد.

این بازی به نوعی تکرار تراژدی فینال جام‌جهانی ۱۹۸۶ بود که در آن مسابقه آرژانتین در فینال ابتدا با دو گل از آلمان غربی پیش افتاد اما آلمانی‌ها کار را به تساوی کشیدند ولی سرانجام آرژانتین قهرمان شد.

تیم فوتبال آرژانتین

مسی تمام رکوردها را شکست

تیم ملی فوتبال آرژانتین که اولین بازی‌اش را ناباورانه به عربستان سعودی واگذار کرد، با موفقیت در سایر دیدارها روی سکوی قهرمانی ایستاد. لیونل مسی که به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی معرفی شد، مجموعه‌ای از رکوردها را فروریخت. او اینک تنها بازیکن تاریخ جام جهانی است که در تمام مراحل جام گل زده است. گروهی، یک هشتم، یک چهارم، نیمه نهایی، فینال و ضربات پنالتی.

او که در این جام و در رقابت داخلی، حدنصاب‌ گلزنی مارادونا و باتیستوتا را پاک کرده بود، در مجموع گل و پاس گل تاریخ جام جهانی هم بالاتر از میروسلاو کلوزه آلمانی قرار گرفت. مسی رکورد تعداد بازی در جام جهانی که در اختیار لوتار ماتیوس آلمانی بود را هم شکست و در نهایت رکورد تعداد دقایق بازی هم که به پائولو مالدینی تعلق داشت، را به خود اختصاص داد.

نابغه فوتبال آرژانتین به دانیل پاسارلا و دیه‌گو مارادونا کاپیتان‌های سابق کشورش پیوست. با این تفاوت که آن‌ها در فینال گل نزدند و در کوپا آمریکا هم قهرمان نشدند. آرژانتین قهرمان جام جهانی ۲۰۲۲ شد و حالا لیونل مسی ۲۰۲۲ در کنار دیگو مارادونا ۱۹۸۶ و ماریو کمپس ۱۹۷۸ ترکیب‌های خاطره‌انگیز مردم آرژانتین خواهد بود.

رکوردهای جذاب مارتینز و امبامپه

 امیلیانو مارتینز دروازه‌بان تیم ملی آرژانتین توانست در این بازی پنالتی‌های حساس فرانسه را مهار کند. او در کوپا و جام جهانی، برتر از همه دروازه‌بانان خاطره‌ساز آرژانتین یعنی اوبالدو فیلول، نری پمپیدو و سرجیو گوی‌گوچه‌آ ظاهر شد. دروازه‌بان آرژانتین در نهایت دستکش طلایی جام جهانی را به دست آورد.  فیفا عنوان برترین بازیکن جوان جام را به انزو فرناندز ستاره بیست و یک ساله آرژانتین اهدا کرد.

مسی و هوگو لوریس تبدیل به چهارمین و پنجمین بازیکن‌های ادوار جام‌جهانی شدند که توانستند در دو فینال با بازوبند کاپیتانی تیم‌هایشان به میدان بروند. پیش‌تر رومنیگه، مارادونا و دونگا به این رکورد رسیده بودند.

همچنین کیلیان امباپه ستاره تیم ملی فوتبال فرانسه با هشت گل عنوان آقای گلی قطر ۲۰۲۲ را از آن خود کرد و لئو مسی، نابغه آرژانتینی دنیای فوتبال با هفت گل پشت‌سر امباپه قرار گرفت.

امباپه در ۲۳ سالگی در کنار جف هرست انگلیسی قرار گرفت و بدل به دومین بازیکنی شد که در فینال جام جهانی هتریک می‌کند. حالا این نابغه فرانسوی تعداد گل‌های خود در فقط فینال جام جهانی را در این سن به عدد ۴ رساند و همچنین با گلزنی در دو فینال جام جهانی، نام خود را در کنار اساطیری چون زیدان فرانسوی و پله برزیلی قرار داد.

موفق‌ترین کشورها در جام جهانی

هیچ کشوری به اندازه برزیل در جام جهانی موفق نبوده است. آن‌ها رکورد ۵ قهرمانی جهان را در دست دارند و آخرین قهرمانی را در سال ۲۰۰۲ با تیم پرستاره متشکل از رونالدو، ریوالدو و رونالدینیو و شکست آلمان در فینال، جشن گرفتند.

ژرمن‌ها دومین تیم موفق جهان را در اختیار دارند و ۴ دفعه جام قهرمانی جهان را بالای سر بردند؛ سه بار با عنوان آلمان غربی، و یک بار به عنوان کشوری متحد در سال ۲۰۱۴. ایتالیا در تعداد قهرمانی با آلمان برابر است و آرژانتین هم تعداد قهرمانی‌های خود در این مسابقات را ۳ به رساند.

اولین قهرمان جام جهانی هم، اروگوئه قهرمان افتتاحیه این مسابقات است؛ اولین کشوری که جام «ژول ریمه» را در سال ۱۹۳۰ به‌دست آورد.

گزارش: امیر محب‌ملکی