نمایشگاه دریچه توسعه تجارت خارجی/ صنعت نمایشگاهی باید در برنامه هفتم به رسمیت شناخته شود
به گزارش پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ رئیس هیات مدیره نمایشگاه بینالمللی معتقد است ورود به عرصههای جهانی نیازمند حضور افرادی است که با فرهنگ، زبان و ذائقهی کشورهای هدف آشنایی داشته باشند. وی همچنین نمایشگاه¬های بین¬المللی را «ویترین توسعه کشور» برشمرد. به گزارش و به نقل از شاتا، «مهدی احمدیاصل» رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی […]
به گزارش پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ رئیس هیات مدیره نمایشگاه بینالمللی معتقد است ورود به عرصههای جهانی نیازمند حضور افرادی است که با فرهنگ، زبان و ذائقهی کشورهای هدف آشنایی داشته باشند. وی همچنین نمایشگاه¬های بین¬المللی را «ویترین توسعه کشور» برشمرد.
به گزارش و به نقل از شاتا، «مهدی احمدیاصل» رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی زنده در برنامه «مشاور» شبکه جهانی جام جم پیشنهاد کرد که برای جلب توجه دنیا نسبت به توانمندیهای کشور، از هیأتهای خارجی برای حضور در ایران دعوت کنیم.
متولی صنعت نمایشگاهی ایران در تشریح فشرده تاریخچه این صنعت گفت: صنعت نمایشگاهی، صنعتی پدیدآمده در سدههای اخیر است؛ اما برگزاری نمایشگاه پیشینهای ۶ هزار ساله دارد و به زمانی باز میگردد که «فنیقیها» نخستین مرتبه با راهاندازی «بازارهای مکاره» توجه همگان را به نقش و اهمیت این پدیده جلب کردند.
وی با بیان اینکه در ایران، نمایشگاه بینالمللی بهشکل امروزی نخستین مرتبه در سال ۱۳۴۷ شکل گرفت و برگزاری آن بهصورت دورهای بیش از سه دهه ادامه یافت، افزود: سال ۱۳۷۹ با توجه به موفقیتهای «صنعت نمایشگاهی» در کشورهای جهان، مسیر حرکت به سمت «نمایشگاههای تخصصی» اصلاح شد و در حال حاضر برگزاری نمایشگاههای تخصصصی در ۹۰ عنوان در دستور کار قرار دارد.
مهدی احمدیاصل از نمایشگاههای بینالمللی با عنوان «ویترین توسعه کشور» یاد کرد و شکلگیری «صنعت نمایشگاهی» را چشمانداز آیندهای دانست که میتواند با توسعه تجارت خارجی، سهم صادرات غیرنفتی، در توسعهی پایدار کشور را تا حد چشمگیری افزایش دهد.
وی همچنین تاکید کرد: واردشدن به عرصه جهانی نیازمند حضور افرادی است که با فرهنگ، زبان و ذائقهی کشورهای هدف آشنایی داشته باشند؛ کسانی مانند ایرانیان مقیم خارج کشور که در ارتباط با «رایزنان بازرگانی» ایران در سفارتخانهها و «سازمان توسعه تجارت» در داخل کشور میتوانند به تحقق این اهداف یاری برسانند.
رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی اضافه کرد: این پروسه با نیازسنجی در خصوص طیفی از محصولات ایرانی و درخواست برگزاری نمایشگاه شروع میشود و با صدور مجوز توسط سازمان توسعه تجارت، به مرحلهی اجرا میرسد.
این مطالب با توضیح «محسن رحیمی» (وابستهی بازرگانی سفارت ایران در روسیه) تکمیل شد. وی که از طریق تلفن با برنامه تماس داشت؛ حضور پاویونهای ایرانی در نمایشگاههای تخصصی روسیه را تجربه موفقی در توسعه تجارت با این کشور دانست و حضور ایران در پاویون¬های صنعت خودرو، تجهیزات پزشکی و مصالح ساختمانی را سودمند؛ اما نیازمند توسعه و افزایش سهم اعلام کرد.
این مقام مسئول ادامه داد: سهم ایران در واردات ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلاری روسیه بسیار ناچیز و چیزی در حدود نیم میلیارد (بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار) است. روسها شناخت درستی از توان تولیدی و ظرفیتهای کشور ما ندارند و ما با شناخت بازار روسیه، اعزام هیأتهای ایرانی، جدیت بیشتر در بازاریابی و مشاوره حقوقی، میتوانیم حداکثر استفاده را از این بازار ببریم و این تجربه موفق را در کشورهای دیگر تکرار کنیم.
«دعوت از هیأتهای خارجی برای جلب توجه دنیا نسبت به توانمندیهای ایران»، پیشنهاد دیگری بود که مهمان برنامه پس از پاسخگویی به پرسش مخاطبان بر آن تأکید کرد.
مهدی احمدیاصل در این خصوص اظهار کرد: شاهد بودهایم که هیأتهای دعوت شده از کشورهای دیگر با مشاهده صنایع بزرگ ما اظهار تعجب کردهاند. از جمله هیأت روسی را داشتیم که با مشاهدهی توربینهای عظیم تولیدی «مپنا» شگفت زده شدند و توان صنعتی ما را ستودند.
رئیس هیأت مدیره شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی همچنین گفت: واقعیت این است که ما در حوزههای بازاریابی، برندینگ و بستهبندی ضعف داریم و لازم است که علاوه بر رفع این کمبودها، همه ارکان کشور لزوم شکلگیری «صنعت نمایشگاهی» را به رسمیت بشناسند و در مسیر شکلگیری آن برنامهریزی و سرمایهگذاری کنند.