اخبار ویژه » پیشخوان خبر » جامعه » جدیدترین عناوین » عناوین مهم خبری
کد خبر : 5146
چهارشنبه - 25 آبان 1401 - 15:49
در حضور رسانه‌ها و از ویلای شخصی؛

ترامپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شد/ اشتباه بزرگ یا جلوگیری از ویرانی آمریکا!

به گزارش پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا سه‌شنبه شب در ویلای شخصی خود در فلوریدا و در حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف، کاندیداتوری خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا اعلام کرد. «فاکس‌نیوز» در این رابطه نوشت که دونالد ترامپِ جمهوری‌خواه و رهبر جنبش «عظمت را به آمریکا برگردانیم» شامگاه […]

ترامپ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شد/ اشتباه بزرگ یا جلوگیری از ویرانی آمریکا!

به گزارش پایگاه خبری «بانگ سروش»؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا سه‌شنبه شب در ویلای شخصی خود در فلوریدا و در حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف، کاندیداتوری خود را برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا اعلام کرد.

«فاکس‌نیوز» در این رابطه نوشت که دونالد ترامپِ جمهوری‌خواه و رهبر جنبش «عظمت را به آمریکا برگردانیم» شامگاه سه‌شنبه (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) طی نطقی در اقامت‌گاهش در مارالاگو در فلوریدا، برای بار سوم نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام و در این باره گفت: «برای اینکه آمریکا را دوباره به عظمت و شکوه برسانیم، نامزدی خود برای ریاست جمهوری آمریکا را اعلام می‌کنم.»

ترامپ همچنین گفت: «ما پیروز خواهیم شد. اطمینان می‌دهم بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ موفق نمی‌شود. ما دموکرات‌ها را که سعی دارند کشور ما را از درون ویران کنند، شکست خواهیم داد.»

این درحالی است که «ران د‌ی‌سانتیس» فرماندار ۴۴ ساله فلوریدا، رقیب اصلی ترامپ در حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است و رسانه‌ها و کارشناسان این کشور، او و همسر جوانش را کابوس ترامپ خوانده‌اند. ران که آغاز به‌کار خود را مدیون ترامپ است، شاید برای حضور در انتخابات مهم سال ۲۰۲۴، رئیس جمهور پیشین آمریکا را شکست دهد.

ترامپ تا پیش از قدرت‌گیری دیسانتیس، او را مورد ستایش قرار داده و از او به عنوان «رهبر جوان درخشانی» یاد می‌کرد که مراحل ترقی را در ییل و هاروارد پیموده و تبدیل به «فرماندار بزرگ فلوریدا» شده است. ترامپ گفته بود: «او کشور ما را دوست دارد و یک جنگجوی واقعی است.»

د‌ی‌سانتیس هم پیش از این بارها اعلام کرده که حتی در صورت حضور ترامپ، کاندیداتوری‌اش در این انتخابات مهم غیرمحتمل نیست. طرفدارانش نیز پس از اعلام پیروزی مجددش در انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان، دائم شعار می‌دادند «دو سال دیگر».

از سوی دیگر، «مایک پنس»، معاون سابق ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای رقابت با رئیس سابق خود در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حزب جمهوری خواه است. پنس به‌صورت غیرمستقیم و در گفتگو با نیویوک تایمز رقابت آتی با ترامپ را تائید کرده است.

البته پنس برای تضمین نامزدی‌اش از سوی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ۲۰۲۴، نبرد سختی پیش‌رو دارد زیرا در حال حاضر و در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ و ران دیسانتیس، عقب‌تر است.

دونالد ترامپ - ران د‌ی‌سانتیس

پیروزی ارزشمند در انتخابات سنا

ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا، کاپیتان کشتی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای بود؛ جایی که او خود را به عنوان چهره‌ای قوی‌تر از ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا مطرح کرد.

دیسانتیس با کسب حمایت لاتین تبارهای فلوریدا و دور کردن آنان از دموکرات‌ها، جایزه‌ای حیاتی به جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی داد. دیسانتیس در شبی که عملکرد حزب جمهوری‌خواه بد بود، عملکرد بسیار بهتری داشت و رقیب دموکرات خود را با ۲۰ امتیاز شکست داد.

از سوی دیگر، شکست نامزدهای مورد حمایت ترامپ در این انتخابات نشان داد کنترل رئیس جمهور پیشین آمریکا بر حزب جمهوری‌خواه، بالاخره ممکن است از بین برود.

دو سال پیش از انتخاباتی که ممکن است جمهوری خواهان برابر «جو بایدن» سالخورده یا «کامالا هریس» ضعیف متحمل شکست شوند، تصویر احتمالی زوج نخست سیاسی بعدی آمریکا در حال تغییر است. اکنون دونالد و ملانیا جای خود را به ران و کیسی دیسانتیس می‌دهند.

این تنها سن دیسانتیس و ترامپ ۷۶ساله نیست که آن دو را از یکدیگر متمایز می‌سازد. ترامپ از خانواده‌ای متمول و صاحب امتیاز بود در حالی که دیسانتیس در خانواده‌ای معمولی یا به اصطلاح یقه آبی رشد کرد. پدرش مهندس تلویزیون و مادرش پرستار بود.

به نظر می‌رسد صعود او به دانشگاه ییل و هاروارد و سپس رفتن به ارتش و ارتقا در رده‌های حزب جمهوری خواه در قامت یک نماینده کنگره نشان دهنده آن است که شما با سخت کوشی می‌توانید در ایالات متحده به هر جایی برسید، ایده‌ای که در قلب رویای امریکایی نهفته است. حتی امروز دارایی خالص دیسانتیس به جای میلیاردها دلاری که ترامپ به آن می‌بالد، چند صد هزار دلار است.

با این وجود، پس از قدرت گیری دیسانتیس و افزایش محبوبیت او اختلاف میان وی و ترامپ آغاز شد. دیسانتیس تمام تلاش را برای خاموش کردن درخواست‌های میانه روها انجام داد از جمله در مورد عفو چهار مرد سیاه پوست در یک پرونده اشتباه تجاوز جنسی مربوط به ۷۰ سال پیش، افزایش حقوق معلمان و قانونی کردن ماری جوانا برای کاربرد پزشکی.

پس از آن نوبت به پاندمی کووید رسید. کووید تغییر دهنده بازی در فرمانداری دیسانتیس بود. او نیز مانند ترامپ آن را بار ظالمانه‌ای بر جامعه‌ای آزاد دانست؛ جایی‌که اقداماتی چون قرنطینه و اجباری کردن استفاده از ماسک در مدارس به اندازه خود بیماری بد قلمداد می‌شد.

ران د‌ی‌سانتیس

رای دادن به رقیب و ادعای تقلب در انتخابات

از نکات قابل توجه در این انتخابات این بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز سه‌شنبه در انتخابات ایالت فلوریدا به «ران دی‌سانتیس» رای داد. دی‌سانتیس یکی از اصلی‌ترین رقبای دونالد ترامپ در رقابتهای درون‌حزبی برای انتخاب نامزد حزب جمهوری‌خواه، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود.

ترامپ هنگام ترک محل رای‌دهی در «پام‌بیچ» در فلوریدا در پاسخ به این پرسش که آیا به دی‌سانتیس رای داده است؟ گفت: «بله.»

از سوی دیگر، با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنا و کسب اکثریت در این نهاد قانون‌گذاری در آمریکا، دونالد ترامپ اعلام کرد در این دور از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره هم تقلب صورت گرفته و نامزدهای جمهوری‌خواه با تقلب دموکرات‌ها در سنا شکست خورده‌اند.

وی با انتشار پیامی در فضای مجازی نوشت: «آنها دوباره در حال فعالیت هستند. دستگاه‌های رأی‌دهی در حوزه‌های اخذ رأی متعددی کار نمی‌کرد و مردم مجبور شدند ساعت‌ها در در صف منتظر باشند و خسته شوند… (به این ترتیب) هزاران نفر از صف‌های رأی‌گیری خارج شدند و رأی نداند.»

ترامپ با اشاره به اینکه دست‌اندرکاران انتخابات به دنبال پیروزی دموکرات‌ها در ایالت آریزونا بودند، افزود: «این یک کلاهبرداری و تقلب در رأی‌گیری است و هیچ تفاوتی با پرکردن صندوق‌های رأی ندارد.»

در آخرین ساعات این انتخابات، سناتور دموکرات «کاترین کورتز ماستو» در ایالت نوادا، «آدام لاکسالت» جمهوری‌خواه را شکست داد. با پیروزی کاترین کورتز، دموکرات‌ها ۵۰ صندلی در سنا در اختیار دارند و موفق شدند اکثریت خود در سنا را حفظ کنند.

لازم به‌ذکر است، برای کسب اکثریت سنا حزب پیروز باید ۵۱ صندلی کسب کند، اما دموکرات‌ها با ۵۰ صندلی می‌توانند اکثریت سنا را تشکیل دهند، زیرا «کاملا هریس»، معاون رئیس‌جمهور در سنا به نفع دموکرات‌ها رأی می‌دهد و عملاً دموکرات‌ها در سنا ۵۱ رأی خواهند داشت. تنها حوزه و صندلی باقی‌مانده مربوط به سنا در ایالت جورجیا است. انتخابات سنا در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده شده و انتخابات دور دوم ۶ دسامبر (۱۵ آذر) برگزار می‌شود. در این ایالت هیچکدام از نامزدها نتوانستند ۵۰ درصد آرا را کسب کنند و طبق قوانین ایالت جورجیا در شرایطی که نامزد نخست نتواند ۵۰ درصد آرا کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

با توجه به رأی کاملاً هریس در سنا، حتی اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده جورجیا هم پیروز شوند، با کسب ۵۰ صندلی باز هم اکثریت با دموکرات‌ها خواهد بود.

ران د‌ی‌سانتیس

نظرسنجی‌ها هم به سود ترامپ نیست!

اعلام نامزدی ترامپ در حالی است که براساس نتایج نظرسنجی‌های جدید و اولیه، میزان تمایل و علاقه مردم به «ران د‌ی‌سانتیس» فرماندار فلوریدا به عنوان نماینده جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، از دونالد ترامپ بیشتر شده است.

براساس این نظرسنجی که توسط انجمن نظرسنجی‌های گروث در ایالت آیوا انجام شده، ۴۸ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که از نامزدی ران د‌ی‌سانتیس فرماندار فعلی فلوریدا به‌عنوان نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حمایت می‌کنند. در حالی که تنها ۳۷ درصد افراد با نامزدی دونالد ترامپ به عنوان نماینده جمهوری خواهان موافق هستند. همچنین ۱۶ درصد شرکت کنندگان نیز گفته‌اند که هنوز در این مورد تصمیم نگرفته‌اند.

کاندیداتوری ترامپ؛ اشتباه بدی برای جمهوری‌خواهان

در همین حال، «مو بروکس»، نماینده آلاباما در کنگره آمریکا و حامی سابق ترامپ، موضع متفاوتی درباره رئیس جمهور محبوب سابق خود اتخاذ کرده و به تازگی گفته است: «اشتباه بدی برای جمهوری‌خواهان است که دونالد ترامپ را به عنوان نامزد خود در سال ۲۰۲۴ انتخاب کنند.»

بروکس درباره ترامپ گفت: «دونالد ترامپ ثابت کرده که ناصادق، بی‌وفا، بی‌کفایت، خام و خیلی چیزهای دیگر است و بسیاری از افراد مستقل‌ و جمهوری‌خواهان را از خود دور می‌کند.»

پیش از این نیز، نمایندگان جمهوری خواه دیگری مخالفت شان را با حضور ترامپ در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام کرده بودند.

براساس گزارش گاردین، این موضع گیری بروکس نشان دهنده تعمیق شکاف‌ها در میان جمهوری خواهان است. حزبی که در انتخابات میان دوره‌ای کنگره برخلاف ادعاها و تبلیغات ترامپ، نتوانستند نتایج چشم‌گیری بدست آرودند و کنترل مجلس سنا در دست دموکرات‌ها باقی ماند.