اخبار ویژه » جدیدترین عناوین » مطالب ویژه » ورزش و سلامت
کد خبر : 4496
سه شنبه - 18 آبان 1400 - 16:37
اختلاف اسکوچیچ و طارمی باعث خوشحالی رقیبان شد؛

حرکت عجیب ستاره پورتو باعث خط خوردنش شد/ خودزنی به سبک ستاره‌ها

داستان مصاحبه دراگان اسکوچیچ با رسانه‌ای در کشور کرواسی و واکنش مهدی طارمی به این مصاحبه با یک توئیت عجیب، باعث شد اختلاف بین سرمربی و شماره ۹، به حذف ستاره تیم پورتو از بازی‌های حساس تیم ملی در دیدار‌های حساس مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر منجر شود. این اختلاف حتی با پادرمیانی بزرگان فوتبال […]

حرکت عجیب ستاره پورتو باعث خط خوردنش شد/ خودزنی به سبک ستاره‌ها

داستان مصاحبه دراگان اسکوچیچ با رسانه‌ای در کشور کرواسی و واکنش مهدی طارمی به این مصاحبه با یک توئیت عجیب، باعث شد اختلاف بین سرمربی و شماره ۹، به حذف ستاره تیم پورتو از بازی‌های حساس تیم ملی در دیدار‌های حساس مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر منجر شود. این اختلاف حتی با پادرمیانی بزرگان فوتبال ایران هم برطرف نشد تا این خودزنی بزرگ باعث خوشحالی رقیبان تیم ملی کشورمان شود.

اسکوچیچ که پس از تساوی خانگی تیم ملی برابر کره‌جنوبی در هفته چهارم از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با نشریه «وچرینجی لیست» چاپ زاگرب کرواسی گفتگوی می‌کرد، در بخشی از گفتگویش اعلام کرد: «چیزی که فوتبال ایران در آن کمبود دارد و جای پیشرفت زیادی در آن می‌بینم، توانایی تاکتیکی است.»

وی در ادامه این گفتگو اضافه کرد: «آنها (بازیکنان تیم ملی ایران) در کارهای تاکتیکی به‌اندازه کافی خوب نیستند اما وقتی بلندمدت به این قضیه نگاه می‌کنم، می‌توانند بیاموزند و سطح فوتبال‌شان بالاتر از این برود. اروپایی‌ها همیشه از نظر تاکتیکی منظم و مرتب بوده‌اند و از آنجا که ایران حالا بازیکنان بیشتری در تیم‌های اروپایی دارد، این امر به‌‌آرامی در حال تغییر است.»

مهدی طارمی پس از این مصاحبه در توئیتر، متن «باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی و …، از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند ولی متاسفانه مشکلات جای دیگری است. زنده باد ایران» را روی عکس دراگان اسکوچیچ نوشت تا بدین شکل از صحبت‌های مطرح شده توسط سرمربی تیم ملی انتقاد کند.

پس از این اتفاقات، تلاش‌های صورت گرفته از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال و تیم ملی برای برطرف کردن این اختلاف و بازگرداندن آرامش به تیم ملی نتیجه بخش نبود تا لیست جدید تیم ملی برای برگزاری دو دیدار حساس با لبنان و سوریه در هفته پنجم و ششم مقدماتی جام جهانی به شرح زیر اعلام شود، فهرستی که نامی از مهدی طارمی در آن دیده نمی‌شود:

*دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (بوآویشتا –پرتغال)، امیر عابدزاده (پونفردینا – اسپانیا) و پیام نیازمند (پورتیموننزه – پرتغال)
*مدافعان: شجاع خلیل‌زاده (الریان قطر)، حسین کنعانی‌زادگان (الاهلی قطر)، سیدمجید حسینی (کایسری اسپور ترکیه)، سیاوش یزدانی (استقلال تهران)، میلاد محمدی (المپیاکوس یونان)، امید نورافکن (سپاهان)، صادق محرمی (دیناموزاگرب کرواسی)، صالح حردانی (فولاد) و احسان حاج صفی (المپیاکوس یونان)
*هافبک‌ها: سعید عزت‌الهی (وایله دانمارک)، احمد نورالهی (شباب الاهلی امارات)، وحید امیری (پرسپولیس)، میلاد سرلک‌ (پرسپولیس)، سامان قدوس (برنتفورد)، سروش رفیعی (سپاهان)، یاسین سلمانی (سپاهان)، علی قلی‌زاده (شالروآ بلژیک)، علیرضا جهانبخش (فاینورد هلند)، مهدی ترابی (پرسپولیس)و مهدی قایدی (شباب الاهلی امارات)
* مهاجم‌ها: سردار آزمون (زنیت روسیه)، کریم انصاریفرد (المپیاکوس یونان)، کاوه رضایی (ادهورلی بلژیک) و الهیار صیادمنش (زوریا لوهانسک اوکراین)

اینکه سامان قدوس پس از بازی نکردن برابر کره‌جنوبی ناراحتی خود را از نیمکت‌نشینی ابراز کرد و خبرنگاران حاضر در محل برگزاری آن مسابقه شاهد حرکت غیرورزشی این بازیکن بودند، به اردوی تیم ملی دعوت می‌شود اما مهدی طارمی خط می‌خورد؟ نشان دهنده عمق اختلاف بین اسکوچیچ و طارمی است.

در خصوص این موضوع، سردار آزمون زوج طلایی مهدی طارمی می‌گوید اختلافی که بین دراگان اسکوچیچ و مهدی طارمی به‌وجود آمده سوءتفاهم است و نباید به خاطر آن، آرامش تیم ملی به هم بخورد.»

وی همچنین اضافه کرد: «ببینید این اتفاقات همه به ضرر تیم ملی است و ما نباید خودزنی کنیم. ما یک تیم هستیم و اکنون نیز همه باید برای صعود به جام جهانی تلاش کنیم و به هر شکل اکنون نیز در گروه‌مان صدرنشین شدیم ‌که نباید این فرصت را از دست بدهیم.»

مهدی مهدوی‌کیا کاپیتان و ستاره پیشین تیم ملی هم اعلام کرد در شرایط فعلی تیم ملی نیاز به آرامش دارد تا تیم ملی که مسیر خود را به خوبی سپری می‌کند، بتواند به جام جهانی صعود کند.

وی با تاکید بر اینکه اختلاف بین اسکوچیچ و طارمی باید توسط باید فدراسیون فوتبال به خوبی مدیریت کند، افزود: «تیم ملی تا به امروز نتایج خوبی گرفته و مربی کارش را به بهترین شکل انجام داده است. همه جای دنیا چنین تنش‌هایی وجود دارد اما باید به بهترین شکل این موضوع مدیریت شود تا تیم ملی با خیال راحت به جام جهانی صعود کند.»

مصاحبه اسکوچیچ با آن نشریه کروات و ترجمه‌ها و برداشت‌های مختلف از آن بالاخره باعث شد طارمی به‌صورت علنی به اسکوچیچ اعلان جنگ کند و سرمربی تیم ملی هم با عدم دعوت از او پاسخ ستاره ایرانی پورتو را داد. حالا جنگ آغاز شده و احتمالا هیچ یک از طرفین قصد عقب‌نشینی نداشته باشد، جنگی که بازتاب‌های بین‌المللی بسیاری به همراه خواهد داشت.

در این رابطه وب سایت کروات rijekadanas در این خصوص با تیتر «دراگان اسکوچیچ بزرگترین ستاره تیم ملی ایران را به دلیل یک توییت بیرون انداخت!» نوشت: «دراگان اسکوچیچ، بهترین بازیکن خود مهدی طارمی ۲۹ ساله را برای اردوی تیم ملی دعوت نکرد. طارمی بازیکن پورتو است و ۵۴ بازی برای تیم ملی ایران انجام داد و ۲۶ گل به ثمر رسانده است. با این حال اسکوچیچ او را از لیست خارج کرد. طارمی اخیرا در توییتر از اسکوچیچ انتقاد کرده بود.»

وب‌سایت عربستانی کوووره نیز این خبر را اینگونه پوشش داد: «مهدی طارمی مهاجم پورتو در آستانه دو بازی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ مقابل لبنان و سوریه در لیست ایران حضور ندارد. اسکوچیچ توضیحی نداد که چرا طارمی که در این فصل ۱۰ گل برای صدرنشین لیگ پرتغال به ثمر رسانده را دعوت نکرده است. همکاری طارمی با سردار آزمون در صعود تیم ایران به صدر جدول رده بندی گروه A در مرحله مقدماتی جام جهانی بسیار تاثیرگذار بود.»

مهدی طارمی - دراگان اسکوچیچ

از سوی دیگر سایت‌های لبنانی با خوشحالی این خبر را پیگیری کرده و آن را یک شگفتی اعلام کردند. وب سایت لبنانی lebanonfg در این خصوص نوشت: «فدراسیون فوتبال ایران اسامی بازیکنان خود را برای دیدار برابر لبنان و سوریه اعلام کرد که در این لیست ۳ بازیکن به نام‌های پورعلی گنجی، غلامی و کریمی به دلیل مصدومیت حذف شدند اما شگفتی اصلی حذف مهدی طارمی ستاره و بهترین گلزن تیم ملی ایران بود.»

مطمئنا حذف نام مهدی طارمی از تیم ملی، می‌تواند یک گل به خودی بزرگ علیه شاگردان دراگان اسکوچیچ در آستانه دیدارهای مهم برابر لبنان و سوریه باشد اما خبرهای عجیب دیگری در اطراف تیم ملی به گوش می‌رسد.

طبق اخبار واصله به‌نظر می‌رسد اقدام عجیب مهدی طارمی در بی‌توجهی به پیام‌های و تماس‌های سرمربی و مربیان تیم ملی دلیل اصلی خط خوردن مهاجم آماده تیم پورتو پرتغال باشد.

روزنامه خبر ورزشی در این خصوص یک گزارش ویژه منتشر کرد که در آن می‌خوانید: «یک منبع موثق و نزدیک به تیم ملی کشورمان خبر داد که پس از توئیت چندی پیش مهدی طارمی و به توصیه فدراسیون فوتبال، دراگان اسکوچیچ تلاش کرد رابطه خود با ستاره پورتو را بهبود ببخشد.

برهمین اساس سرمربی کروات تیم ملی ایران شخصا با مهدی طارمی در پرتغال تماس گرفت تا ضمن توضیح در خصوص مصاحبه خودش با یک سایت در کرواسی با او صحبت کرده و سوء تفاهم به وجود آمده را مرتفع کند اما ظاهرا هر چه قدر دراگان اسکوچیچ با مهدی طارمی تماس می‌گیرد، ستاره پورتو جواب تلفن سرمربی تیم ملی را نمی‌دهد و پیام‌های مرد کروات هم افاقه نمی‌کند!

در ادامه دراگان اسکوچیچ از وحید هاشمیان درخواست می‌کند که با مهدی طارمی تماس بگیرد و ضمن گلایه بابت بی‌پاسخ گذاشتن تماس تلفنی سرمربی تیم ملی کمک کند، سوء تفاهم به وجود آمده به پایان برسد. گویا در کمال تعجب ستاره ملی پوش و ایرانی پورتو جواب تماس تلفنی و پیغام وحید هاشمیان را هم نمی‌دهد تا این دو مربی تیم ملی به فکر وسط انداختن کریم باقری بیفتند.

دراگان اسکوچیچ تصور می‌کند با توجه به سابقه آقا کریم در تیم ملی و پرسپولیس امکان ندارد مهدی طارمی جواب تلفن مربی سابق خودش را ندهد ولی باز هم تماس‌ها یک طرفه و بی فایده است، برهمین اساس سرمربی کروات تیم ملی تصمیم نهایی را می‌گیرد که قید مهدی طارمی را بزند چرا که آن توئیت و این رفتار توجیهی نداشته و باعث به وجود آمدن حواشی بیشتر در تیم ایران خواهد شد.»

اگر این موضوع صحیح باشد و منبع موثق واقعیت را بیان کرده باشد، باید به سرمربی تیم ملی ایران که این روزها مورد هجوم هواداران طارمی در فضای مجازی قرار گرفته است، حق داد که روی نام این مهاجم آماده تیم ملی قلم قرمز کشیده است.

هرچند در اردوی قبلی تمرینات آماده‌سازی تیم ملی مشخص بود که اختلافاتی بین بازیکنان و کادرفنی وجود دارد و حتی بحث درگیری لفظی آنها وجود داشت اما کمتر کسی فکر می‌کرد که این مشکلات تا این اندازه بزرگ باشد.

البته موارد و ابهامات دیگری هم در این پرونده وجود دارد. از یکسو این ابهام بزرگ مطرح است که اگر خط خوردن طارمی را منطقی بدانیم، آنگاه باید سرمربی تیم ملی پاسخ این پرسش را بدهد، چرا بازیکنانی که در رختکن به اسکوچیچ ناسزا گفتند و سرش داد زدند، به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند؟

از سوی دیگر خبرنگارمان با حضور در تمرینات تیم ملی ایران به این موضوع پی‌برده است که بین بسیاری از ستاره‌های تیم ملی با ماریو تات (دستیار اول اسکوچیچ) درگیری علنی وجود دارد و ضعف سرپرست تیم ملی هم مزید بر علت شده تا این مشکلات روزبه‌روز بیشتر و بزرگ‌تر شود.

همچنین بحث وجود جادوگر (آقای ا.ا) در اطراف تیم ملی و بازی با اعداد ۲ و ۳ و ۷ و ۱۱ برای فدراسیونی که مدیران خرافاتی دارد، هم باعث شده که مشکلات درون اردویی و درون تیمی، به رقیبی بزرگ برای تیم ملی در آستانه دیدارهای حساس با لبنان و سوریه تبدیل شود.

با توجه به تمامی این موارد، حضور مهدی طارمی در این اردوی آماده‌سازی برای دیدار با لبنان و سوریه می‌توانست ضریب اطمینان تیم ملی در خط حمله را بالاتر ببرد اما اینطور به نظر می‌رسد که رعایت اصول انضباطی برای سرمربی تیم ملی اهمیت بیشتری داشته باشد.

البته شانس سرمربی تیم ملی در اختیار داشتن مهاجمانی پرشمار و با کیفیت است که حالا به یکی دیگر از آنها بازی خواهد رسید. از کریم انصاری‌فرد تا مهدی قایدی و از کاوه رضایی تا اللهیار صیادمنش که همه آنها مهاجمانی درجه اول برای فوتبال ایران به شمار می‌آیند، در وضعیت خوبی قرار دارند، موضوعی که از تماشای تمرینات و عملکردشان در بازی‌های تیم‌های باشگاهی، کاملا مشخص است.

جنگ علنی دراگان اسکوچیچ – مهدی طارمی، در ایران برنده‌ای ندارد اما تا دلتان بخواهد بازنده دارد زیرا تیم ملی و اسکوچیچ از داشتن یک مهاجم کلاس جهانی محروم می‌شوند، طارمی پیراهن تیم ملی کشورش را از دست می‌دهد، حریفان از غیبت طارمی احساس آرامیش بیشتری خواهند کرد و مردم هم نمی‌توانند از تماشای درخشش ستاره خود لذت ببرند.

هواداران فوتبال اما امیدوارند در روزهای آینده، با ریش سفیدی بزرگان فوتبال، اختلاف یا جنگ علنی اسکوچیچ-طارمی، به پایان برسد و با بازگشت دوباره ستاره ایرانی پورتو به اردوی تیم ملی، روحیه بازیکنان برای پیروزی در دو بازی حساس آینده مقابل لبنان و سوریه افزایش یابد.

مطمئنا برتری در این دو مسابقه حساس، شانس ایران را برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بیشتر خواهد کرد و باعث می‌شود تیم ملی چهارمین صعود پیاپی به مهمترین تورنمنت فوتبالی دنیا را تجربه کند.

گزارش: امیر محب‌ملکی