عبور فدراسیون از مربیان داخلی برای رسیدن به یک مربی بیمار؛

خوشبینی اسکوچیچ به موفقیت با ایران و خسارت میلیاردی به فوتبال!

به گزارش خبرنگار ورزشی بانگ، فدراسیون فوتبال ایران بعد از پایان همکاری با کارلوس کی‌روش، پس از شکست برابر ژاپن و حذف از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ – امارات، هدایت تیم ملی را به مارک ویلموتس سپرد. انتخاب ویلموتس در شرایطی انجام شد که نام بزرگانی همچون زین‌الدین زیدان، مورینیو و غیره به‌عنوان جانشینان کی‌روش […]

خوشبینی اسکوچیچ به موفقیت با ایران و خسارت میلیاردی به فوتبال!

به گزارش خبرنگار ورزشی بانگ، فدراسیون فوتبال ایران بعد از پایان همکاری با کارلوس کی‌روش، پس از شکست برابر ژاپن و حذف از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ – امارات، هدایت تیم ملی را به مارک ویلموتس سپرد.

انتخاب ویلموتس در شرایطی انجام شد که نام بزرگانی همچون زین‌الدین زیدان، مورینیو و غیره به‌عنوان جانشینان کی‌روش مطرح بود اما در نهایت این مربی نه‌چندان مطرح بلژیکی، در ۸ خردادماه سال ۱۳۹۸ هدایت تیم ملی را برعهده گرفت و پس از دوران پرنوسان و پرحاشیه، بعد از شکست دو شکست برابر بحرین و عراق، در ۱۲ آذرماه به همکاری خود با فوتبال ایران پایان داد.

آمدن و جدایی مارک ویلموتس علاوه بر ضررهای فنی بسیار، ضررهای مالی سنگینی را به فوتبال ایران تحمیل کرد و همین مسائل باعث بیماری مهدی تاج و استعفایش از ریاست فدراسیون فوتبال شد.

درحالیکه فوتبال ایران برای رسیدن به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، کار سختی را پیش رو دارد، فدراسیون فوتبال با سرپرستی بهاروند، ابتدا تصمیم گرفت که در مقطع حساس کنونی، هدایت تیم ملی را به یک مربی ایرانی بسپارد اما مخالفت‌های پشت پره برای انتخاب علی دایی و مخالفت‌های شرکت فولادمبارکه و باشگاه سپاهان برای انتخاب امیر قلعه‌نویی برای هدایت تیم ملی، کار را برای این مدیران کارنابلد، سخت‌تر کرد.

باتوجه به مشکلات بسیار برای استخدام برانکو ایوانکوویچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی و همچنین قرارداد باشگاه پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی، فدراسیون‌نشین‌ها عملا با انتخاب گزینه برای سرمربیگری تیم ملی مواجه شدند.

در این وضعیت اما ناگهان شانس به مدیران کاربلد! فدراسیون رو کرد و آنها با یک گزینه مناسب به نام «دراگان اسکوچیچ» روبرو شدند زیرا این مربی به توصیه پزشک معالج خود و به دلیل بیماری قلبی و همچنین مشکلات خانوادگی، از هدایت تیم صنعت نفت آبادان استعفا داده و بیکار بود.

این مربی که در نیم فصل نخست لیگ برتر، هدایت صنعت نفت را برعهده داشت و یکی از گزینه‌های اصلی هدایت سپاهان اصفهان (در صورت انتخاب قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی) محسوب می‌شد، حالا با حواشی بسیار سرمربی تیم ملی ایران شد تا این تیم را در مسیر سخت صعود به جام جهانی، هدایت کند.

اسکوچیچ که نزدیک به هشت سال است در فوتبال ایران حضور دارد، تاکنون روی نیمکت هیچ‌یک از تیم‌های بزرگ و درجه اول فوتبال کشورمان ننشسته است. او در تیم‌هایی که حضور داشته یا کارش را به انتها نرسانده و یا به موفقیتی نرسیده است اما حالا سرمربی تیم ملی ایران است…

شاید بهترین اظهارنظر در مورد انتخاب عجیب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران را علیرضا منصوریان مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران انجام داد: «ایشان، ملوان را ششم کرد، در خونه به خونه نتوانست تیم را بالا بیاورد. یک ماه است مردم آبادان را سرکار گذاشته و یک روز می‌گوید قلبم درد می‌کند و یک روز می‌گوید فلان جایم درد می‌کند. بروید ببینید چه سیستم مافیایی قوی پشت این ماجراست که این مربی بدون کارنامه را آورده اند جانشین کی روش کرده اند.»

شوک نخست اسکوچیچ به فوتبال ایران

نکته جالب توجه حضور اسکوچیچ در تیم ملی، غرامتی است که باید به باشگاه صنعت نفت پرداخت کند. در توافقنامه باشگاه صنعت نفت با اسکوچیچ برای جدایی این مربی آمده است که اسکوچیچ در صورتی که به هر تیم دیگری تا پایان این فصل برود، باید مبلغ ۱۴۰ هزار دلار پرداخت کند.

قرارداد اسکوچیچ با صنعت نفت برای این فصل ۱۴۰ هزار دلار بود. این مربی نزدیک به ۹۸ هزار دلار از نفت آبادان دریافت کرده بود که با همین مبلغ حاضر شد قراردادش را فسخ کند. اما نفتی ها که گویا از مذاکرات مربی خود با خبر بودند، صدور توافقنامه را مشروط به این کردند که اسکوچیچ در صورت حضور روی نیمکت تیم دیگری (از جمله تیم ملی فوتبال ایران) تا پایان فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰، باید کل قراردادش (۱۴۰ هزار دلار) را به صنعت نفت به عنوان غرامت بدهد.

به این ترتیب در این وضعیت نامناسب اقتصادی، پرداخت این پول که بیش از یک میلیارد تومان می شود می تواند بخشی از بار مشکلات مالی صنعت نفت را به دوش بکشد و نفتی‌ها از انتقال مربی خود به تیم ملی خوشحال‌ترین خواهند بود!

دو دستیار خارجی و تعجب از انتخاب دراگان!

طبق اعلام اسکوچیچ، «ملادن زگانیر» که سابقه کار در تیم زیر ۲۱ سال کرواسی را دارد در کنار «تونی اوسنیک» که در تیم ملی اسلوونی کار کرده است، دستیاران جدید اسکوچیچ در تیم ملی ایران خواهند بود.

البته مذاکرات برای انتخاب دستیار ایرانی اسکوچیچ هم آغاز شده است. هرچند گفته می‌شود وحید هاشمیان مربی تیم ملی در زمان مارک ویلموتس در کادر فنی اسکوچیچ می‌ماند، اما پیگیری‌های صورت گرفته نشان می‌دهد مهدی پاشازاده هم به عنوان دیگر گزینه فدراسیون مدنظر است و احتمالاً از بین او و وحید هاشمیان یک نفر در کادر فنی ایران کار خواهد کرد.

از سوی دیگر سایت «کالچیو فن‌پیج» ایتالیا در گزارشی به انعکاس خبر انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران پرداخت. این سایت تیتر «ایران؛ رسمی: مربی جدید ایران دراگان اسکوچیچ است نه دبیاسی» را برای گزارش خود انتخاب کرده و در ادامه آورده است: «با کمال تعجب فدراسیون فوتبال ایران دراگان اسکوچیچ کُروات را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرده؛ کسی که پیش از این سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت بوده است. بنابراین توافقی با جیانی دبیاسی که پیشنهادی ۳۰ ماهه از ایران داشت، صورت نگرفته است. اسکوچیچ به دوران کاری ویلموتس بلژیکی در ایران هم خاتمه داد.»

خوش‌بینی به برتری مقابل عراق و بحرین

دراگان اسکوچیچ بعد از معرفی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران کارش را در این تیم آغاز کرد و روز گذشته هم برای تماشای بازی سایپا با پارس جنوبی جم به ورزشگاه دستگردی رفت.

اسکوچیچ درباره انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران به یک برنامه تلویزیونی در کرواسی گفت: فکر می کنم به عنوان یک مربی بالغ شده‌ام. مطمئناً نتایج قابل توجهی در کرواسی، اسلوونی و عربستان گرفته‌ام. من انتظار نیمکت ایران را داشتم و برای آن کار کردم. خوشحالم که سرانجام این هدف فرارسید.

وی درباره دیدارهای حساس و پیش روی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم یادآور شد: نیاز هواداران فوتبال ایران نیاز من هم هست. ما دو بازی با هنگ کنگ و کامبوج داریم که نباید در این بازی‌ها مشکلی برای‌مان پیش بیاید.

سرمربی تیم ملی ایران تاکید کرد: بعد از آن دو بازی با بحرین و عراق در ورزشگاه خانگی (آزادی) داریم. فکر می‌کنم در یک استادیوم پر از تماشاگر با ۱۰۰ هزار نفر می‌توانیم نتیجه بگیریم و حریفان را شکست بدهیم. من خوشبین هستم.